Soya (ook Alpro) verwoest oerbossen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Soya (ook Alpro) verwoest oerbossen

Bericht door Fynnya » do apr 07, 2011 9:17

Jeroen schreef:Kan iemand me uitleggen waarom we het regenwoud niet zouden moeten kappen? Ik weet dat het trollerig klinkt maar met hongersnood in de wereld snap ik niet waarom we ons collectief zo druk maken over een bos dat te warm, te nat en veel te vol met nare beesten is om er fatsoenlijk in te kunnen wandelen of er op andere wijze van te genieten. Geef mij maar de Veluwe of het Reichswald. Het enige aansprekende argument dat ik tot nu toe heb gehoord is dat er zich veel planten bevinden die een belangrijke medicinale functie zouden kunnen vervullen.
Wíj kunnen misschien niet genieten van regenwouden, maar wij zijn niet de enige op deze wereld. Er zijn enórm veel dieren die die regenwouden nodig hebben. Ik denk dat er veel meer dieren sterven en lijden door ontbossing, dan er in alle boerderijen en legbatterijen etc. bij elkaar zijn.
En nog afgezien van het feit dat wij bossen nodig hebben, en ontbossing veel dierenleed veroorzaakt, vind ik het een belachelijk respectloos idee om maar de hele wereld plat te kappen voor óns plezier. De natuur is niet óns eigendom.

Jeroen
Leefwijze: veganist

Bericht door Jeroen » do apr 07, 2011 22:04

Nee, de aarde is niet ons eigendom, dat is waar, wij zijn slechts de rentmeesters. :wink:

Het argument dat je geeft vind ik zinnig maar ik vraag me af in hoeverre het doorslaggevend moet zijn omdat het gaat om een eenmalige gebeurtenis. Daarnaast vraag ik me af of dieren in het wild überhaupt gelukkig kunnen zijn met al die natuurlijke vijanden, misschien sterven er veel dieren door ontbossing, maar sterven er niet minstens zoveel door andere wilde dieren of door andere gevaren in de wildernis? Het punt is dat we de natuur zien als een nobele plek omdat we het mooi vinden, maar wellicht is het dat wel helemaal niet en kunnen we het beter zien als een wrede wereld vol leed? Zo ja, ik zie niet in waarom natuurlijk leed beter zou zijn dan door mensen veroorzaakt leed.
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Zen

Bericht door Zen » do apr 07, 2011 23:20

Jeroen schreef:Nee, de aarde is niet ons eigendom, dat is waar, wij zijn slechts de rentmeesters. :wink:
Ja, dat is wat veel CDA-gekkies geloven tenminste. ;)

De Aarde heeft de mens helemaal niet nodig, getuige het feit dat er ook leven was vòòr de mens. Er zal ongetwijfeld ook leven zijn na de mens. Hier en elders.
Jeroen schreef:Het argument dat je geeft vind ik zinnig maar ik vraag me af in hoeverre het doorslaggevend moet zijn omdat het gaat om een eenmalige gebeurtenis.Daarnaast vraag ik me af of dieren in het wild überhaupt gelukkig kunnen zijn met al die natuurlijke vijanden, misschien sterven er veel dieren door ontbossing, maar sterven er niet minstens zoveel door andere wilde dieren of door andere gevaren in de wildernis? Het punt is dat we de natuur zien als een nobele plek omdat we het mooi vinden, maar wellicht is het dat wel helemaal niet en kunnen we het beter zien als een wrede wereld vol leed? Zo ja, ik zie niet in waarom natuurlijk leed beter zou zijn dan door mensen veroorzaakt leed.
Voor velen is de (vermeende) schoonheid van de natuur al genoeg reden om haar niet te verwoesten, los van het feit -dat je lijkt te blijven negeren- dat het voortbestaan van bepaalde ecosystemen (zoals daarbij de tropische regenwouden en de oceanen)- van belang zijn voor de leefbaarheid van de planeet (op lange termijn). De planeet zelf overleeft de mens wel (of er moet voor die tijd al sprake zijn van complete destructie door een cosmologische oorzaak).

Los daarvan, wat je schrijft kun je net zo goed toepassen op de mensheid en haar gecreëerde 'beschavingen'. Je kunt ook stellen dat de hoeveelheid leed onder mensen (om nog maar te zwijgen over dieren) aanzienlijk groter is (en zwaarder weegt) dan het geluk onder mensen. Daar valt wat mij betreft ook veel voor te zeggen. Dat pleit -volgens dezelfde absurde redenatie- voor massale zelfvernietiging (niets of niemand ontziend). Maar dat past niet zo goed in dat Christelijke, antropocentrische straatje natuurlijk. Het is de typische menselijke arrogantie en hypocrisie om de wilde natuur af te doen als 'wreed' en de eigen manier van leven als 'beschaafd' en (moreel) 'verheven' te zien. Terwijl eerder het tegendeel waar is. De mens kan het zichzelf aanrekenen, ik denk niet dat je redelijkerwijs hetzelfde kunt zeggen van bijvoorbeeld roofdieren in het wild die in de regel slechts doden om zichzelf in leven te houden. Wreed betekent immers; met opzet hard en zonder medelijden.

De accentuatie van die zogenaamde 'wreedheid' (ik zie het eerder als een sad fact of life) is ook altijd het centrale thema van de meeste natuurdocumentaires, als zou er verder niets anders gebeuren dan jagen en vluchten. Dat is volstrekte onzin natuurlijk (pun intended). Ik heb hier lange gesprekken over gevoerd met bijv. Marc van Roosmalen (je weet wel die man die blootvoets door de Amazone is getrokken - iemand dus die de wilde natuur jarenlang van dichtbij heeft meegemaakt) en hij bevestigt dat dit een zeer vertekend beeld geeft van het leven binnen het 'dierenrijk'.

Het leed dat mensen veroorzaken is enkel in die zin 'erger' in dat het in zeer veel gevallen geen redelijk doel dient (en 'eenvoudig' te vermijden is), terwijl overleven (de enige structurele motivatie van veruit de meeste roofdieren om te doden) moeilijk als onredelijk kan worden beschouwd. Met een onredelijk doel (smaak, entertainment, ijdelheid, etc) bedoel ik daarbij niet alleen wat ik zelf als onredelijk zie, maar het is ook nog eens logisch inconsistent met andere (morele) waardes die mensen er op nahouden.
Cut cold stone with a warm heart

Jeroen

Bericht door Jeroen » vr apr 08, 2011 0:26

Indien je aannemelijk kunt maken dat het regenwoud werkelijk noodzakelijk is voor het menselijk leven en we dit niet op andere manieren kunnen opvangen dan heb je me overtuigd.

Daarnaast hoor je mij niet zeggen dat de mens niet wreed zou zijn. Integendeel, de mens is altijd geneigd tot het kwade al wil hij het goede doen. Dat zullen alle CDA-gekkies met mij geloven:
Rom 7:15-21 schreef:15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr apr 08, 2011 0:57

Gatver, wat naar. Wie wil er nou werkelijk kwaad doen... Krijg de kriebels van die teksten.

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » vr apr 08, 2011 6:33

Het regenwoud is noodzakelijk voor mensen en alle andere aardbewoners die momenteel hier leven. Er wordt enorm veel CO2 in opgeslagen. Als je nu nog niet gelooft in global warming, dan ga je ten gevolge van de kap het vast wel geloven. Daarnaast gaat er een enorme biodiversiteit verloren. Of je nu gelooft in een god of in darwin, iedereen zal toch wel overtuigd zijn dat god/evolutie het veel beter weet dan de mensheid. Waarom zouden we moedwillig de aarde vernietigen zonder daarvan de complete gevolgen van te overzien. Als dit geen probleem is voor Christenen, omdat we niet zeker weten hoe de mens (alsof het alleen door de mens gaat) er door geschaad wordt, dan snap ik ook niet de ophef van veel Christelijke partijen/mensen over sommige medische ontwikkelingen (waarbij we bijvoorbeeld sleutelen aan het DNA om ziekten te genezen) omdat we dan klooien met een 'product' van god zonder te weten welke gevolgen dit heeft.

Brent

Bericht door Brent » vr apr 08, 2011 7:50

Krijg niet alleen de kriebel van dat soort teksten, maar vind het intriest dat er nog mensen zijn die de woorden van zo iemand gaan navolgen omdat iemand ooit begon te roepen dat God's heilige geest die man dat soort woorden in de mond had gelegd.
Wat je er zelf van vindt moet/mag dan opzij worden geschoven. :roll:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Zen

Bericht door Zen » vr apr 08, 2011 8:59

Juist. Maar het is nog veel erger. Dit soort teksten geeft sommige mensen een excuus om te 'zondigen'. Het idee dat dit onmacht is ipv onwil zorgt voor een totaal gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Wat helemaal goed uitkomt natuurlijk is dat je altijd nog kunt vragen om vergiffenis voor je 'zonden', wat je ook hebt gedaan. Sad.
Jeroen schreef: Indien je aannemelijk kunt maken dat het regenwoud werkelijk noodzakelijk is voor het menselijk leven en we dit niet op andere manieren kunnen opvangen dan heb je me overtuigd.
Waarom richt je jezelf eenzijdig op menselijk leven?

Maar wat dacht je hiervan; het is heel wat aannemelijker dan dat er een God (zoals de Christelijke) bestaat. Er is al heel wat gezegd in dit topic over het belang van het regenwoud. Verder zou ik zeggen, lees je alsjeblieft zelf wat in, in de materie. Het is niet zo moeilijk (als je werkelijk meer wilt weten) om informatie te vinden op het Internet. Zoals hier bijvoorbeeld over de link tussen ontbossing en droogte, bosbranden en massale Co2 uitstoot in de atmosfeer. Het lijkt wel alsof ik hier in discussie ben met Richard de Mos (PVV).

Jeroen

Bericht door Jeroen » vr apr 08, 2011 10:58

Zen schreef:Juist. Maar het is nog veel erger. Dit soort teksten geeft sommige mensen een excuus om te 'zondigen'. Het idee dat dit onmacht is ipv onwil zorgt voor een totaal gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Wat helemaal goed uitkomt natuurlijk is dat je altijd nog kunt vragen om vergiffenis voor je 'zonden', wat je ook hebt gedaan. Sad.
Ja, met het nadruk op sommige mensen, ik ken ze niet. Maar ik denk dat het aan de andere kant juist voor mensen die welwillend zijn en oprecht proberen hun leven te beteren ook troostend werkt wanneer ze daarin soms falen. De groep die jij noemt heeft het naar mijn mening niet goed begrepen.
Zen schreef:
Jeroen schreef:Indien je aannemelijk kunt maken dat het regenwoud werkelijk noodzakelijk is voor het menselijk leven en we dit niet op andere manieren kunnen opvangen dan heb je me overtuigd.
Waarom richt je jezelf eenzijdig op menselijk leven?
Omdat ik een mens ben, als ik een woestijnbeest was geweest had ik de ontbossing waarschijnlijk gevierd met een glas champagne. Maar helemaal eenzijdig richt ik me niet op mensen hoor, het is alleen dat wanneer we ons eigen graf graven door het regenwoud te kappen, dan kunnen we het beter niet doen. Dan zou het dom zijn.
Zen schreef:Maar wat dacht je hiervan; het is heel wat aannemelijker dan dat er een God (zoals de Christelijke) bestaat. Er is al heel wat gezegd in dit topic over het belang van het regenwoud. Verder zou ik zeggen, lees je alsjeblieft zelf wat in, in de materie. Het is niet zo moeilijk (als je werkelijk meer wilt weten) om informatie te vinden op het Internet. Zoals hier bijvoorbeeld over de link tussen ontbossing en droogte, bosbranden en massale Co2 uitstoot in de atmosfeer. Het lijkt wel alsof ik hier in discussie ben met Richard de Mos (PVV).
Ik hoop dat die laatste (en eerste) opmerking een grap was! Wat mij alvast onderscheid van Richard de Mos is dat ik niet doe alsof ik enig verstand van milieu heb, ik stel alleen een vraag waar ik mee zit sinds het moment dat ik hoorde dat het regenwoud per saldo helemaal geen co2 onttrekt uit de atmosfeer. Ik denk dat ik genoeg sporen heb om te volgen zodat ik die vraag kan beantwoorden. Bedankt. :-)

Oh ja, en ik ben overtuigd en voel me oliedom. :oops:

Zen

Bericht door Zen » vr apr 08, 2011 12:18

Jeroen schreef:Ja, met het nadruk op sommige mensen, ik ken ze niet. Maar ik denk dat het aan de andere kant juist voor mensen die welwillend zijn en oprecht proberen hun leven te beteren ook troostend werkt wanneer ze daarin soms falen. De groep die jij noemt heeft het naar mijn mening niet goed begrepen.
Het erge is dat het bijna letterlijk zo valt te interpreteren. Dus met die tekst in de hand kun je wat mij betreft moeilijk zeggen dat 'die groep' het niet heeft begrepen. Gelukkig inderdaad, dat veel Christenen (en andere gelovigen) niet blind en zonder eigen inzicht uitgaan van wat geschreven staat anders zou er nog veel minder verantwoordelijkheidsgevoel zijn denk ik.
Jeroen schreef:Omdat ik een mens ben, als ik een woestijnbeest was geweest had ik de ontbossing waarschijnlijk gevierd met een glas champagne.
In de woestijn doen wijngaarden het niet zo goed, schijnt het. ;)

Verder vind ik 'omdat ik mens ben' geen steekhoudende argumentatie. Past een beetje in het rijtje; 'omdat ik blank ben', 'omdat ik man ben', 'omdat ik hetero ben', niet?
Jeroen schreef: Maar helemaal eenzijdig richt ik me niet op mensen hoor, het is alleen dat wanneer we ons eigen graf graven door het regenwoud te kappen, dan kunnen we het beter niet doen. Dan zou het dom zijn.
Zoals ik eerder al ter discussie stelde, waarom is dat per se dom, als je (het voorkomen van) leed als uitgangspunt neemt? En als dat zo is (dat het voornamelijk draait om leed en het voorkomen daarvan), waarom zou je dan überhaupt het regenwoud willen vernietigen?
Jeroen schreef:Ik hoop dat die laatste (en eerste) opmerking een grap was!
Dat laatste was inderdaad met een knipoog maar dat eerste is zeker geen grap.
Jeroen schreef:Wat mij alvast onderscheid van Richard de Mos is dat ik niet doe alsof ik enig verstand van milieu heb, ik stel alleen een vraag waar ik mee zit sinds het moment dat ik hoorde dat het regenwoud per saldo helemaal geen co2 onttrekt uit de atmosfeer.
Dat is waar. Maar die Co2 uitstoot vanuit bijv. het Amazonegebied, komt indirect dus juist door massale ontbossing. Het zijn juist de branden (direct en opzettelijk veroorzaakt door de mens bij het platbranden als ook aangewakkerd door de daardoor toenemende droogte in het gebied) die zorgen voor de hoge emissies. De bomen zelf (als ze blijven staan) nemen het juist uit de atmosfeer (absorberen het) - als ze worden verbrand komt dit allemaal (weer) vrij.

Jeroen

Bericht door Jeroen » zo apr 10, 2011 10:46

Tja, als niet-theïst overtuig je me niet door te zeggen dat iets waarschijnlijker is dan het bestaan van God, dat zou misschien zelfs voor de stelling "de SP heeft zinnige ideeën over de staatsinrichting" gelden.

:offtopic:

vegalan

Bericht door vegalan » zo apr 10, 2011 15:38

Zeg je dit om je eigen theïstische overtuiging te bevestigen? Ik vindt het merkwaardig dat je als Christen het CDA in het vaandel hebt, want op sommige punten is de SP Christelijker dan het CDA. Soja is goed voor de boer die wordt gesteund door het CDA. Het dier speelt in de soja problematiek geen rol.

.

Stein

Bericht door Stein » zo apr 10, 2011 16:54

Jeroen schreef:Tja, als niet-theïst overtuig je me niet door te zeggen dat iets waarschijnlijker is dan het bestaan van God, dat zou misschien zelfs voor de stelling "de SP heeft zinnige ideeën over de staatsinrichting" gelden.

:offtopic:
De SP is net mee in het provinciale bestuur van Brabant :) toch nie zo onzinnig.

Jeroen

Bericht door Jeroen » zo apr 10, 2011 23:13

vegalan schreef:Zeg je dit om je eigen theïstische overtuiging te bevestigen? Ik vindt het merkwaardig dat je als Christen het CDA in het vaandel hebt, want op sommige punten is de SP Christelijker dan het CDA. Soja is goed voor de boer die wordt gesteund door het CDA. Het dier speelt in de soja problematiek geen rol.
Ik ben helemaal niet zo theïstisch hoor, neig meer naar ignosticisme.

rik23

Bericht door rik23 » do apr 21, 2011 21:48

als het amazonebos er niet voor gekapt word dan mogen ze ook uit het congobos komen hoor.

er zijn ook sojabonenrassen die in dit deel van de wereld rijpen (alleen zijn er hier niet van die grote ongerepte wouden om te kappen :twisted): .... heb er zojuist eentje besteld-een zwart ras en ben erg benieuwd hoe de tofu,melk en joghurt daarvan eruit zullen zien :mrgreen:
en of soja nu gezond is hangt ervanaf in welke onderzoeken je vertrouwen hebt zoals met zo veel is......

op deze site las ik dat alpro van het zuivelbedrijf deanfoods is en als dat klopt kun je verwachten dat het alleen om geld gaat en verdere kenmerken o.a. een mooi buitenkantje en hoge prijzen zijn.

tevens dacht ik gelezen te hebben dat het ook van andere peulvruchten en granen gemaakt kan worden.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo okt 05, 2014 10:18

Iemand schreef het volgende aan mij vandaag:

'Cargill, het moederbedrijf van Alpro en Provamel (de biologische tak) heeft via ingewikkelde procedures het voor elkaar gekregen om hun producten als 'niet-gmo' gelabeld op de markt te kunnen krijgen.
Zelfs het biologische is niet gevrijwaard van gmo.'

Cargill

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo okt 05, 2014 11:02

Veganilla

Bericht door Veganilla » vr mar 27, 2015 11:23

Marla schreef:Hmm, toevallig heb ik gister nog op de site van alpro zitten kijken om uit te zoeken of ze iets over de duurzaamheid van hun palmolie zeiden maar ik vond alleen iets over de soja en dat klonk toch best goed. Er was ook een filmpje te zien maar dat heb ik nog niet bekeken. Ik ben dus wel benieuwd naar dat rapport!

Hmm, volgens mij wordt het steeds moeilijker om echt ethisch verantwoord te eten. Misschien toch maar eens breatharian worden dan ;)
Ze hebben een breatharian getest, ze ging in een kamer ofz en kon niet bij eten. Uiteindelijk moest ze eruit voor haar gezondheid. Ze gaf de luchtsamenstelling de schuld. xd Ik geloof niet dat het werkelijk bestaat. Of je moet echt in meerdere dimensies kunnen komen en niet zoals de meeste mensen, gewoon een wezentje dat eten en drinken nodig heeft om te leven.

Maar ik loop daar ook tegen aan. Eigenlijk kun je het beste zelf alles verbouwen en maken wil je zeker zijn dat het veilig is. Maar dan alsnog behoud je vraagtekens, en laten we realistisch zijn. Dat is niet te doen. Moeilijk moeilijk

Lisa

Bericht door Lisa » vr mar 27, 2015 19:23

Wat echt heel goed zou zijn voor de aarde: als de gehele mensheid zou uitsterven, wij dragen niks bij en verwoesten alleen maar, niet alleen onze omgeving, maar ook de levens van andere mensen/dieren.
Maar jaaa om dat nou even te gaan regelen...
En bovendien wil ik ook wel graag blijven leven hahah

Usha
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Usha » ma mar 30, 2015 21:59

Voor mensen die liever geen soya willen eten
is hemp een goede vervanger; er zijn steeds meer hemp producten te
verkrijgen ( zag laatst een nederlandse site waarop
je van alles kan bestellen, ff goed zoeken op het net, ben net m n bookmarks allemaal
kwijt, dus ik weet niet meer welke het was )

Ik heb sinds kort havermoutmelk van Oatly ontdekt , was een tip
op een (engelse) vegan site ...

Over de mens en de natuur:
....de mensheid is een plaag;

Teveel van één soort heet een plaag.

EN daar is de natuur
vrij duidelijk in, een plaag wordt bestreden....ze( de natuur) komt met een oplossing, hoogst
waarschijnlijk in de vorm van een virus.
Helaas treft een virus meestal niet diegenen die roofbouw plegen,
maar de meest kwetsbaren.
Ik stem God :wink: zij dank P vd D :hippy:

Plaats reactie