Vasten voor het klimaat

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Vasten voor het klimaat

Bericht door Jasmijn » do dec 17, 2009 20:21

Hoi, ik ben sinds twaalf uur vannacht aan het vasten voor een klimaatakkoord in Kopenhagen (dit is een internationale actie van 350.org). Ook heb ik het ministerie van VROM (assistente van minister Cramer) gebeld met de oproep voor een goed klimaatakkoord (350ppm schijnt volgens wetenschappers de maximale hoeveelheid co2 te zijn). Balkenende heb ik helaas niet kunnen bereiken.
Eigenlijk gaat het vasten best goed, een beetje duizelig en koude handen en voeten alleen. Ik zou hier best nog wel langer mee willen doorgaan dan de 24 uur die hiervoor staan...

marjan

Re: Vasten voor het klimaat

Bericht door marjan » do dec 17, 2009 21:47

Hee, harstikke goed dat je dit doet! Hoop dat je er wat mensen mee aan het denken zet....

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do dec 17, 2009 23:58

Dankjewel!
Het is inmiddels 24 uur later maar ik denk dat ik nog even door ga, het is eigenlijk best 'fijn' ofzo..

Liadan

Bericht door Liadan » zo dec 20, 2009 21:57

He goed zeg! Ik hoop dat het een beetje helpt! Wel denken om het afbouwen en opbouwen voor en na het vasten he.. anders kun je een beetje ziek ervan worden :wink: Ik heb ook wel eens zo'n vastdagje, gewoon omdat dat af en toe lekker is.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo dec 20, 2009 22:32

Ik kreeg het mailtje met de oproep tot de vastenactie pas 's nachts (woensdag 00.00 uur), en vond het zo´n goed/solidair plan dat ik meteen begonnen ben. Afbouwen was dus niet mogelijk, want het vasten moest donderdag zijn. Dus sja, ik was vrijdag inderdaad behoorlijk misselijk en had weinig zin om te eten, nu pas komt dat weer een beetje terug (kan ik mooi een beetje afvallen :wink: ).
Helaas heeft het weinig geholpen. Flut´akkoord´ daar in Kopenhagen :nea:

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » wo dec 23, 2009 16:42

Oh, wat jammer dat ik dit nu pas lees, anders had ik ook wel meegedaan...
Maar ja, inderdaad: heeft niks geholpen...

Ranna

Bericht door Ranna » vr dec 25, 2009 22:08

Ik vind het bewonderenswaardig dat je dit doet maar vraag me tegelijkertijd af of jij en, als ik de reacties hier lees, allen hier er van overtuigd zijn dat mensen verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde?
Persoonlijk geloof ik er geen snars van namelijk. :|

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr dec 25, 2009 22:19

Ranna schreef:Ik vind het bewonderenswaardig dat je dit doet maar vraag me tegelijkertijd af of jij en, als ik de reacties hier lees, allen hier er van overtuigd zijn dat mensen verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde?
Persoonlijk geloof ik er geen snars van namelijk. :|
Waarom geloof je er geen snars van? 99% van de wetenschappers zijn het er over eens dat mensen de grootste boosdoeners zijn voor de opwarming van de Aarde. Het lijkt mij wel duidelijk eigenlijk. Als de mensheid in een eeuwtje het grootste deel v/d fossiele brandstoffen erdoor heen ragt, kan dat onmogelijk geen enkel effect hebben. En zelfs al zouden mensen nauwelijks verantwoordelijk zijn voor die opwarming (waar ik dus geen snars van geloof), dan nog is er 1 goede reden om zuiniger met onze energie om te gaan: peak oil.

JesseL

Bericht door JesseL » vr dec 25, 2009 22:51

Nog iets anders. Als we de aardolie gebruiken om te verbranden dan is het straks in rap tempo op en is er geen aardolie meer over om synthetische goede alternatieven voor dierlijke producten te maken (denk aan fleece i.p.v. wol of dons).
Ook is er dan geen olie meer om Lego te maken :shock: :cray:

Als we het niet verbranden dan is er voor die andere toepassingen nog wel genoeg voor de komende honderden jaren...

Maar uiteraard is het milieu wel de hoofdreden om geen olie te verbranden. ;)

Ranna

Bericht door Ranna » za dec 26, 2009 17:55

@Jasmijn, er is in Nederland niet veel ruchtbaarheid aan gegeven maar in het buitenland gelukkig wel. Hackers zijn er eind november in geslaagd om duizenden emails en rapporten van het CRU (Climate Research Unit in Engeland) te ontfutselen (hoewel er ook beweerd wordt dat het een 'lek' van binnenuit was).
In de emails van wetenschappers onder elkaar staat keihard hoe ze met de klimaatcijfers frauderen om afkoeling(!!!) te verhullen. De aarde is al sinds 1998 niet opgewarmd, integendeel, het koelt af.

Ons is idd verteld dat bijna alle wetenschappers het er over eens zijn dat de mens met zijn CO2 uitstoot dé veroorzaker is van de vermeende opwarming. In werkelijkheid zijn het maar een handjevol wetenschappers die dat beweren en als je kijkt waar zij hun geld vandaan krijgen voor hun onderzoek snap je ook waarom ze dat blijven beweren.
Ondertussen hebben de wetenschappers van het CRU toegegeven dat ze de data hebben gefraudeerd en ze ook nog eens de echte gegevens hebben weggegooid zodat ze niet te achterhalen zijn. De directeur is teruggetreden hangende een onderzoek http://newsbusters.org/blogs/noel-shepp ... estigation" target="_blank" target="_blank

In Amerika doet de oprichter, tevens wetenschapper, van een weerstation zelfs aangifte tegen Al Gore omdat Al Gore keiharde leugens verspreidt en er 35 onwaarheden in zijn film zitten. Hij is met een groep van ruim 30.000 wetenschappers die de leugens zat zijn en zegt dat onderzoek aantoont dat slechts 3% van de CO2 van mensen afkomstig is. http://www.youtube.com/watch?v=fdRaxN5jUZE" target="_blank" target="_blank

In Engeland mag de film van de rechter niet eens meer in scholen vertoond worden zonder dat er uitleg wordt gegeven over de 35 onwaarheden. http://www.vrijspreker.nl/wp/2008/11/vr ... e-fiction/" target="_blank" target="_blank

In Australië zijn inmiddels 5 ministers opgestapt vanwege 'climategate'. http://blogs.telegraph.co.uk/news/james ... arbon-tax/" target="_blank" target="_blank

We laten ons alleen vreselijk bij de neus nemen door deze opwarmingshype. Net als destijds de zure regen, het gat in de ozonlaag enz. enz. en er zullen nog vele volgen ben ik bang.

DIt alles neemt niet weg dat ik zeker vind dat we met veel meer respect moeten omgaan met de aarde. Ben daar zelf mee begonnen in de vorm van de tuin langzaamaan te tranformeren in een permacultuurtuin = eetbare tuin. Heb zelf een groentetuintje sinds vorig jaar, koop alles eko, ga, als het even lukt op de fiets naar m'n werk.
Dus ja, ik ben zeker voor een omslag in onze denkwijze. De bomen groeien niet tot in de hemel, en we zitten als mensheid op een doodlopende weg maar dat houdt niet in dat ik kritisch ben in wat 'men' ons wil laten geloven zeker als er zoveel geld mee gemoeid is.
De schade die wij toebrengen aan deze planeet door onze leefwijze is niet op te lossen met geld, wel met een omschakeling in onze denkwijze.
Zoals Albert Einstein al zei: 'You can never solve a problem on the level on which it was created'.

Zolang wij niet inzien dat wij hier niet zijn om geld en goederen te verzamelen zal er niets veranderen.

Foei, lange post - sorry :|

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 18:15

In Buitenland is vooral alles erg opgeklopt. Ze doen alsof er een enorme hoax te voor schijn is gekomen.
Zo boeiend zijn die mails niet.

Een beetje doen alsof er een klimaathoax is e.d. is gewoon onzin. Die 30.000 wetenschappers schijnen amper iets met klimaat te doen begreep ik.

En verder is het maar 1 instituut. Over de hele wereld gezien is er een consensus.

Wat men wel m.i. te veel doet is te focussen alleen op CO2.
In copenhagen was buiten meer aandacht rondom veehouderij.. binnen werd het niet(?) genoemd.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za dec 26, 2009 20:02

Ben het helemaal met Ranna eens.
En dat er zo gefocust wordt op CO2 is omdat er zoveel geld aan te verdienen is (Shell kan er bv veel geld aan verdienen).
Om naar een omkering van ons systeem te komen, zoals minder consumptie en duurzamere cosumptie zoals eko en minder dierlijke voeding. Op die boodschap zitten veel landen niet te wachten want dan kan er minder geld verdiend worden. Op korte termijn dan. Ik denk dat we daar op lange termijn gewoon naar toe moeten, we hebben geen keus.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 20:16

Ranna schreef:Dus ja, ik ben zeker voor een omslag in onze denkwijze. De bomen groeien niet tot in de hemel, en we zitten als mensheid op een doodlopende weg maar dat houdt niet in dat ik kritisch ben in wat 'men' ons wil laten geloven zeker als er zoveel geld mee gemoeid is.
Annikka-Ayla schreef:En dat er zo gefocust wordt op CO2 is omdat er zoveel geld aan te verdienen is (Shell kan er bv veel geld aan verdienen).
Ja, maar degene die pushen over dat er een klimaathoax zou zijn worden gesponsord door oliebedrijven.
Die groepen zijn dus niet zo voor een omslag helaas. Dat zijn juist groepen uit de rechts-conservatieve hoek.

Grote bedrijven zijn echter veel op beide fronten actief. Ze creeeren denk een win-win situatie. In ieder geval een deel van de bedrijven. Shell is wel een die in veel duurzame technieken investeert zover ik weet.

En bedrijven als WNF enzo hebben ook veel winst te behalen bij het verkrijgen van veranderingen.

Dus wie moeten we geloven..

lena

Bericht door lena » za dec 26, 2009 20:49

Het zou kunnen zijn dat klimaatsceptici gelijk hebben, maar hun argumenten zijn vaak zo zwak. Bijvoorbeeld het argument dat de aarde de laatste tien jaar weer afkoelt, ja, dat is waar, maar dat is alleen omdat er tien jaar geleden een El Nino was, die altijd zorgt voor extreem hoge temperaturen. Realclimate.org heeft veel onafhankelijke informatie. Zie ook deze pagina van de BBC met tegenargumenten.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 20:53

Het staat ook haaks op de berichten van afgelopen jaren. Zoals dit jaar weer in NL warmer was.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za dec 26, 2009 21:00

Vegantastic schreef:Het staat ook haaks op de berichten van afgelopen jaren. Zoals dit jaar weer in NL warmer was.
Ja, maar dat zegt echt helemaal niks. Kijken naar 1 jaar, op 1 miniminiministukje aarde... dat is een beetje zoals zeggen 'mannen houden meer van kersen dan vrouwen', alleen omdat dat bij jouw vader en moeder zo is.
Dat het kouder of warmer wordt, wil niet zeggen dat alles 100% consequent in die lijn ligt. Het kan zijn dat de gemiddelde temperatuur kouder wordt, maar van die paar warme zomerdagen juist warmer. Of dat de opwarming rond de evenaar gigantisch hard gaat, maar die op onze hoogte juist ietsje minder wordt. Of dat het de hele tijd 1 kant op gaat, maar 1 jaar een flinke uitschieter de andere kant op. Onze eigen ervaring in Nederland, zegt niet per se veel denk ik.

Ranna

Bericht door Ranna » za dec 26, 2009 21:01

@Vegantastic, ik wou dat ik zoveel vertrouwen had in de goede bedoelingen van bedrijven als jij, maar helaas heb ik dat niet. 'Follow the money' is een zin die je in het engels vaak tegenkomt als het gaat om kritisch kijken naar ideeën van bedrijven en politiek en dat is wat je volgens mij idd bij de waarheid brengt.
Een kreet die door een oude wijsgeer in het latijn is gezegd als ik het goed heb maar zijn naam is me even ontschoten.
Ik heb veel meer vertrouwen in informatie die goed onderbouwd wordt door mensen die er geen financiele belang bij hebben wat je ermee doet.

Shell maar ook andere bedrijven investeren enkel in zaken waar flinke winst op te maken valt. Dingen als vrije energie of motoren die op water lopen worden opgekocht en op de plank gelegd dat is geen geheim.
In een dorp hier vlakbij was jaren geleden al een man die zijn auto had omgebouwd zodat het op water liep. Shell heeft het idee van hem opgekocht envenals zijn zwijgen en sindsdien is het verdwenen en nooit meer van gehoord.
Ik kan je van dit verhaal helaas geen link geven omdat het het internet nooit gehaald heeft en enkel hier in de buurt bekend was. Heck, internet was er toen nog niet eens :)

Er is inmiddels een hele handel in emissierechten. Daaraan worden miljarden verdient. Ik geloof niet dat de personen die daar zo lekker aan verdienen er op zitten te wachten dat dit wordt afgeschaft.
Al Gore is zelf betrokken in zo'n dergelijk bedrijf.
Hij heeft trouwens inmiddels ook schoorvoetend toegegeven dat niet de CO2 uitstoot het probleem is maar het methaangas. http://www.infowars.com/al-gore-admits- ... l-warming/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Ook een leuk artikel
http://veganica.com/info/news.php?id=52" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Je denkt dat het in het buitenland wordt opgeklopt? Denk je dat 5 mp's in Australië zomaar opstappen?
Dat een rechter in Engeland zomaar verbied de film van Gore te vertonen zonder uitleg van de 35 leugens die er in verteld worden? In tegenstelling tot wat jij denkt, denk ik dat het in NL expres zo stil mogelijk onder het tapijt wordt geveegd in de hoop dat wij geen buitenlandse sites lezen en zo vergeten dat we al jaren worden voorgelogen en opgelicht.
Vergeet niet dat er inmiddels heel veel regels en wetgeving aan de CO2 uitstoot hangen - beetje knullig dat allemaal terug te moeten draaien.

Hoe is het te verklaren dat andere planeten en manen in ons zonnestelsel zijn opgewarmd de laatste 100 jaar? Daar rijdt niemand rond in SUV's voor zover ik weet. http://www.skepticalscience.com/global- ... system.htm" target="_blank" target="_blank

Het net staat vol met onderzoeken die aantonen dat de mens niets te maken heeft met de opwarming in het verleden. Dat het een golfbeweging is van duizenden jaren die altijd al zo is geweest.
Wij hebben het idee opgevat dat het klimaat stabiel moet zijn, maar dat is nooit zo geweest volgens de historie.
CO2 is een gas wat zorgt voor groei en bloei. De grootste uitstoter zijn de oceanen.

Je mag struisvogelen hoor maar ik doe niet mee ;)

Ranna

Bericht door Ranna » za dec 26, 2009 21:28

Leuke en interesante docu in 6 delen http://www.youtube.com/watch?v=dKoUwttE0BA" target="_blank
Over hoe belangrijk waterdamp is in klimaatveranderingen, niet CO2
Hoe deze wetenschappers dit in 1991 al naar buiten brachten maar waar tot hun stomme verbazing niet op werd gereageerd terwijl dit groot nieuws was/is.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 21:38

Fynnya schreef:
Vegantastic schreef:Het staat ook haaks op de berichten van afgelopen jaren. Zoals dit jaar weer in NL warmer was.
Ja, maar dat zegt echt helemaal niks. Kijken naar 1 jaar, op 1 miniminiministukje aarde... dat is een beetje zoals zeggen 'mannen houden meer van kersen dan vrouwen', alleen omdat dat bij jouw vader en moeder zo is.
Zover ik begrijp is dit niet alleen NL, maar ik kan wel vooral zien hoe het in NL gaat. En daar hoor je afgelopen jaren jaar in jaar uit over warmere maanden, records e.d.

Vroeger kon je nog schaatsen. Nu is dat iets wat er eigenlijk amper in zit.

Er zijn een hoop biologen en mensen die al tientallen jaren bezig zijn in allerlei landen die veranderingen hebben gezien. Zorgwekkende veranderingen.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat er een klimaathoax is. En dat er niets gaande is. Want dat is wat de tegenpartij (die klimaathoax roept) zegt.

Ranna

Bericht door Ranna » za dec 26, 2009 21:45

@ Vegantastic maar wie zegt dat het klimaat een vastaand, niet veranderend iets is?

De historie leert dat er altijd al opwarming en afkoeling is geweest en dat de zon grotendeels daarvoor verantwoordelijk is.

De tegenstanders zeggen niet dat er niets aan de hand is, ze zeggen alleen dat de mens niet de veroorzaker is.
Laatst gewijzigd door Ranna op za dec 26, 2009 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie