Vasten voor het klimaat

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Vasten voor het klimaat

Bericht door Fynnya » za dec 26, 2009 21:45

Zover ik begrijp is dit niet alleen NL, maar ik kan wel vooral zien hoe het in NL gaat. En daar hoor je afgelopen jaren jaar in jaar uit over warmere maanden, records e.d.

Vroeger kon je nog schaatsen. Nu is dat iets wat er eigenlijk amper in zit.

Er zijn een hoop biologen en mensen die al tientallen jaren bezig zijn in allerlei landen die veranderingen hebben gezien. Zorgwekkende veranderingen.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat er een klimaathoax is. En dat er niets gaande is. Want dat is wat de tegenpartij (die klimaathoax roept) zegt.
Ik bedoel overigens niet dat ik denk dat het een hoax is hoor. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat common sense en conclusies trekken uit eigen ervaringen (je merkt zelf toch dat het warmer is in Nederland dan 5 jaar terug) niet wetenschappelijk betrouwbaar is.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za dec 26, 2009 21:58

In de jaren '70 toen ik kind was, werd er ook gemopperd op de kwakkelwinters en was er zelden ijs. Ik heb vrij laat leren schaatsen (bovenbouw basisschool). De zomers in 74,75 en 76 waren erg warm. In 1979 hadden we dan weer een superwinter met ingesneeuwde dorpen in Friesland.
We werden in de jaren '70 bang gemaakt voor een nieuwe ijsstijd en je zag voortdurend affiches van een aarde die als een kaars afbrandt.
In de jaren '80 waren er juist weer heel koude winters, veel koele en regenachtige zomers en werden we bang gemaakt voor het gat in de ozonlaag en voor zure regen.

Of het nu warmer wordt of kouder, ik heb geen idee. Wel lees ik steeds vaker over een zonnecyclus die uit de pas loopt. Er zijn te weinig uitbarstingen op de zon. Daardoor kan het klimaat weer kouder worden.
Waarschijnlijk is er bij voor en tegenstanders van het idee van global warming teveel geld te verdienen en dat maakt het juist zo lastig en kunnen we dus het best ons eigen plan trekken en een soort 'cultural creatives' worden.

JesseL
Leefwijze: veganist

Bericht door JesseL » za dec 26, 2009 21:59

Nou ja er zijn buiten de klimaatverandering (al dan niet door ons zelf veroorzaakt ;) ) genoeg andere redenen om wel aan milieubesparing te doen. De fossiele brandstoffen raken in rap tempo op. Zonder dat hebben wij als veganisten ook een probleem aangezien veel synthetische alternatieven voor dierlijke producten op aardolie basis zijn.
Een andere belangrijke reden is natuurlijk de gezondheid van ons allen. Steden vol met smog (zoals Mexico-city, Peking etc) zijn onleefbaar. Dat komt toch echt door onze milieu verontreiniging.

Ik geloof inderdaad dat er sowieso wel klimaat schommelingen zijn. Je heb tenslotte de ijstijden en toen was er nog geen milieu verontreiniging door mensen. Punt blijft gewoon dat het verstandig is om aan het milieu te denken denk ik.

Ik vraag me trouwens af wat de grote boze buitenwereld te winnen heeft met het verspreiden van valse informatie waardoor wij denken dat de aarde op warmt door ons zelf? Grote bedrijven en economieën hebben toch juist baad bij zo weinig mogelijk milieubesparing? Milieubesparing remt economische groei en zorgt voor meer kosten en minder winsten?

lena

Bericht door lena » za dec 26, 2009 22:06

Fynnya schreef:
Vegantastic schreef:Het staat ook haaks op de berichten van afgelopen jaren. Zoals dit jaar weer in NL warmer was.
Ja, maar dat zegt echt helemaal niks. Kijken naar 1 jaar, op 1 miniminiministukje aarde... dat is een beetje zoals zeggen 'mannen houden meer van kersen dan vrouwen', alleen omdat dat bij jouw vader en moeder zo is.
Dat het kouder of warmer wordt, wil niet zeggen dat alles 100% consequent in die lijn ligt. Het kan zijn dat de gemiddelde temperatuur kouder wordt, maar van die paar warme zomerdagen juist warmer. Of dat de opwarming rond de evenaar gigantisch hard gaat, maar die op onze hoogte juist ietsje minder wordt. Of dat het de hele tijd 1 kant op gaat, maar 1 jaar een flinke uitschieter de andere kant op. Onze eigen ervaring in Nederland, zegt niet per se veel denk ik.
Mee eens. En zelfs "globale data" over een korte periode zegt niets. Klimaatsceptici die zeggen dat de aarde weer aan het afkoelen is zijn enorm oneerlijk bezig. Ze vertellen er niet bij dat ze dan rekenen vanaf 1998, een jaar waarin El Nino actief was, en het altijd warmer is. Reken je vanaf 1999, dan ziet het er ineens heel anders uit.

Zie http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8376286.stm" target="_blank en http://www.realclimate.org" target="_blank. De argumenten die ik hier zie zijn al lang weerlegd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet wat af te dingen valt op sommige klimaatdingen, maar zolang mensen komen met "maar de aarde warmt helemaal niet op" vind ik het niet nuttig om op andere argumenten in te gaan.

Ranna

Bericht door Ranna » za dec 26, 2009 22:08

Jesse maak je geen zorgen over de olie die zou opraken.
Het is niet eens zeker dat dat gebeurt is. Volgens de allereerste berichten over olie die zou opraken zouden we nu al 25 jaar zonder moeten zitten.

De aarde heeft ooit olie gemaakt, waarom zou ze daar mee gestopt zijn?
Daar zijn nog heel veel onduidelijkheden over.

By the way; van de hennepplant kun je maken wat je nodig bent. Brandstof, papier, medicijnen, voedsel, kleding en zelfs een plasticachtige stof.
De plant is bovendien zonder pesticiden te telen omdat hij oersterk is en niet vatbaar voor ziektes.
Over waarom er niet meer met deze plant gebeurt heb ik zo mijn eigen ideeën :)

Maar goed, we gaan nu een tikkeltje off hier. :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 22:26

Ranna schreef:@Vegantastic, ik wou dat ik zoveel vertrouwen had in de goede bedoelingen van bedrijven als jij, maar helaas heb ik dat niet. 'Follow the money' is een zin die je in het engels vaak tegenkomt als het gaat om kritisch kijken naar ideeën van bedrijven en politiek en dat is wat je volgens mij idd bij de waarheid brengt.
Ik heb totaal geen vertrouwen in bedrijven. Ben genoeg teleurgesteld. En ook binnen de beweging van milieu en dierenrechten genoeg teleurgesteld. Ik ben eerder wantrouwig ingesteld.

Follow the money is natuurlijk handig. En dan zie je dus dat die nu die mails naar buiten brachten en selectief in de media rondbezuinen allemaal personen zijn die daar belang bij hebben. En dat de grootste schreeuwers (de klimaatsceptici) dus gesponsord worden door bedrijven.
http://www.huffingtonpost.com/2009/12/0 ... 78629.html" target="_blank" target="_blank
Ik heb veel meer vertrouwen in informatie die goed onderbouwd wordt door mensen die er geen financiele belang bij hebben wat je ermee doet.
Als je die gevonden hebt, dan hoor ik het graag. ;)

De eerder aangehaalde Global Warming Swindle film is zelf ook hevig bekritiseerd, en weerlegt. Ook geinterviewde wetenschappers hebben afstand genomen.

Zo blijft het doorgaan natuurlijk. Maar bekijk het logisch. Ik maak deze vergelijking vaak. Ik weet nog dat ik bij scheikunde leerde over een heldere vloeistof in een potje voor me. Er was sprake van een balans tussen verschillende stoffen (zie het als het klimaat). Toen we er een druppel van een stof bij moeste voegen ging de balans weg en veroorzaakte het een reactie. Natuurlijk is dit een balans die redelijk simpel te verstoren is. Het klimaat is iets wat gewoonweg niet zo simpel is, vanwege de vele elementen. Maar denken bedrijven en mensen werkelijk dat we ongestraft door kunnen gaan met dingen uit de grond halen en uitstoten in rap tempo? Dat is gewoonweg dom. Jij bent dan wel voor een ommekeer in consumptiemaatschappij e.d. Maar alle personen die ik tegenkom met de door jouw aangehaalde bronnen e.d. zijn niet zo ingesteld. Die willen doorconsumeren, door blijven gaan zonder enige rekening te houden met vanalles en nog wat op deze planeet.

Allerlei regeringen, instellingen etc. die wereldwijd de wetenschappelijke sector representeert is tot een consensus gekomen dat er iets mis is. Ja, er zijn ook wetenschappers die anders zeggen. Dat hou je altijd. Regeringen willen er wat aan doen. Maar zoals al gezegd willen ze niet dat er minder geconsumeerd wordt e.d. Dat is het lastige gewoon. Ook leggen ze de nadruk erg op CO2, wat m.i. een terecht kritiekpunt is, want idd zijn er nog meer stoffen die de lucht in gaan die schadelijker zijn. Als er een klimaathoax is, dan ligt dat m.i. vooral op gebied van de focus op alleen CO2. Niet op dat er iets mis is met de wereld. Dat gaat gewoon tegen alle logica in waar die klimaatsceptici ook hun argumenten op baseren m.i.
Shell maar ook andere bedrijven investeren enkel in zaken waar flinke winst op te maken valt. Dingen als vrije energie of motoren die op water lopen worden opgekocht en op de plank gelegd dat is geen geheim.
Dat is een leuk verhaaltje, maar als dat zo is dan moet men die bewijzen op tafel leggen. Ik heb veel over gelezen en ik vind dit soort verhalen erg interessant, maar er zijn ook genoeg van zulke verhalen uiteindelijk hoaxes gebleken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water-fuelled_car" target="_blank" target="_blank

Er zijn autobedrijven op de markt voor lange tijd met electrische wagens en wagens op 'lucht'. Maar bestaan nog gewoon open en bloot. Het probleem wat ze hebben is o.a. financiën. Er zijn alleen niet veel rijke bewuste mensen. ;) Maar daarnaast hebben ze ook problemen met afzet. Bewuste mensen rijden vaak geen auto ;) En er zijn allerlei regels waardoor het ook heel lang duurt voordat auto's goedgekeurd worden voor op de weg. Auto's op plantaardige olie mochten bv. niet omdat er geen belastingen over werd betaald. Daar mag je de NL weg niet mee op.
Het zijn zeker dingen die door de belanghebbende industrie zijn ingesteld e.d.
In een dorp hier vlakbij was jaren geleden al een man die zijn auto had omgebouwd zodat het op water liep. Shell heeft het idee van hem opgekocht envenals zijn zwijgen en sindsdien is het verdwenen en nooit meer van gehoord. Ik kan je van dit verhaal helaas geen link geven omdat het het internet nooit gehaald heeft en enkel hier in de buurt bekend was. Heck, internet was er toen nog niet eens :)
Ik ken dit verhaal wel. Er staan tig van zulke verhalen op internet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Water-fuelled_car" target="_blank" target="_blank
Er is inmiddels een hele handel in emissierechten. Daaraan worden miljarden verdient. Ik geloof niet dat de personen die daar zo lekker aan verdienen er op zitten te wachten dat dit wordt afgeschaft.
Al Gore is zelf betrokken in zo'n dergelijk bedrijf.
Al Gore heeft wel de problematiek meer op de kaart gezet. Maar daarvoor zijn er al vele organisaties mee bezig geweest.
Hij heeft trouwens inmiddels ook schoorvoetend toegegeven dat niet de CO2 uitstoot het probleem is maar het methaangas. http://www.infowars.com/al-gore-admits- ... l-warming/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Eindelijk he... maar infowars.com is een site uit de groep die veel belanghebben bij twijfel, verwarring e.d. over de klimaatdiscussie. Ik zou daar niet je primaire bron van info van maken...
Je denkt dat het in het buitenland wordt opgeklopt?
Ja, er wordt selectief gequote. En uitleg werd genegeerd.
Denk je dat 5 mp's in Australië zomaar opstappen?
Waarom stappen ze op? Omdat ze niet eens zijn met een plan wat veel schade zou opleveren bij een bepaalde industrie in Australie. Artikel waarnaar je linkt geschreven door iemand die al als klimaatscepticus bekend stond. Google maar..
En je zei:
Ik heb veel meer vertrouwen in informatie die goed onderbouwd wordt door mensen die er geen financiele belang bij hebben wat je ermee doet.
Dus volgens mij is het dan niet handig als je nu linkt alleen naar bronnen/personen die al bepaald belang erbij hebben. En dat bedoel ik dus met het opkloppen ook. Deze klimaatsceptici sprongen laatst direct naar voren toen die mails opdoken.
Dat een rechter in Engeland zomaar verbied de film van Gore te vertonen zonder uitleg van de 35 leugens die er in verteld worden?
Lijkt me makkelijk aan te vechten als dat echt verboden is. In NL is die geloof op Nederland 2 een tijd terug uitgezonden. Er is wel allerlei weerlegging geweest van wat in die docu verteld wordt dus.
Ik ben wel voor gewoon bv. beiden te laten zien. En dan gewoon discussie erbij.
In tegenstelling tot wat jij denkt, denk ik dat het in NL expres zo stil mogelijk onder het tapijt wordt geveegd in de hoop dat wij geen buitenlandse sites lezen en zo vergeten dat we al jaren worden voorgelogen en opgelicht.
Nederland is koploper (een van de..) in Internet en de jongere generaties kennen goed Engels. Het lijkt me beetje onrealistisch te denken dat ze denken dat we het vergeten en niet op buitenlandse sites komen.
Daarnaast.. een groot deel stemt wilders, veel bezoekers op geen stijl en een hoop telegraaf lezers. Deze media hebben er ook veel over gehad, mss niet zoveel als een Fox news ofzo, maar ook wel meer dan andere kranten. Toch zie je telegraaf ook niet uitgebreid erover hebben. Als die dat al niet doen? Dat zegt mss ook wat over de kwaliteit van de berichten over die mails e.d.?
Hoe is het te verklaren dat andere planeten en manen in ons zonnestelsel zijn opgewarmd de laatste 100 jaar? Daar rijdt niemand rond in SUV's voor zover ik weet. http://www.skepticalscience.com/global- ... system.htm" target="_blank" target="_blank
Die link moet je goed lezen denk ik ;) Het geeft juist aan dat er planeten zijn die opwarmen en die afkoelen :) Ik denk dat overigens lastig te praten is over andere planeten. Weten we ook erg weinig van.
Het net staat vol met onderzoeken die aantonen dat de mens niets te maken heeft met de opwarming in het verleden. Dat het een golfbeweging is van duizenden jaren die altijd al zo is geweest.
Wij hebben het idee opgevat dat het klimaat stabiel moet zijn, maar dat is nooit zo geweest volgens de historie.
Simpele metingen laten toch wel zien dat er een heel groot verschil zit in de aanwezige stoffen in het klimaat in het verleden en met nu. We moeten natuurlijk de planeet als dynamisch zien. Maar het staat haaks op alle kennis rondom actie-reactie van stoffen en stoffen onderling ivm hoe wij vanalles de lucht in gooien. Op zeer lokaal gebied kan je ook zien wat bepaalde chemicalien die in natuur terecht komen kan doen met de natuur daar. Waarom zouden mensen denken dat we als mens met de uitstoot van zoveel stoffen (die anders in de grond zitten of in andere vormen aanwezig) er mee weg kunnen komen zonder veranderingen?
CO2 is een gas wat zorgt voor groei en bloei. De grootste uitstoter zijn de oceanen.
Wat de natuurlijke uistoot is van natuur en zelfs mens moet je afrekenen van wat we veel meer extra uitstoten. Dat zorgt voor ander effect dan de natuurlijke lijn.
Je mag struisvogelen hoor maar ik doe niet mee ;)
Ik denk dat je kritisch op allebeide kanten moet zijn. En op beide kampen valt een hoop op te merken.

Ik vind deze nog hier mooi bij passen.

http://www.partijvoordedieren.nl/images/klimaat.jpg

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 22:30

Fynnya schreef:Ik bedoel overigens niet dat ik denk dat het een hoax is hoor. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat common sense en conclusies trekken uit eigen ervaringen (je merkt zelf toch dat het warmer is in Nederland dan 5 jaar terug) niet wetenschappelijk betrouwbaar is.
Dat is natuurlijk zo.
Ranna schreef:@ Vegantastic maar wie zegt dat het klimaat een vastaand, niet veranderend iets is?
Ik weet erg goed dat het iets is wat verandert. Mijn punt is juist dat gedaan wordt door de klimaatsceptici alsof je dus als mens nooit invloed op de aarde kan hebben met de uitstoot.
De historie leert dat er altijd al opwarming en afkoeling is geweest en dat de zon grotendeels daarvoor verantwoordelijk is.
De zon speelt zeker een rol. Maar wij als mens zijn een groeiende rol hierin. Denk je dat we met stoffen uit de aarde halen en in de lucht te doen geen invloed hebben?
De tegenstanders zeggen niet dat er niets aan de hand is, ze zeggen alleen dat de mens niet de veroorzaker is.
Dat bedoel ik o.a. Ik vind dat een domme houding.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 22:35

Ranna schreef:Jesse maak je geen zorgen over de olie die zou opraken.
Het is niet eens zeker dat dat gebeurt is. Volgens de allereerste berichten over olie die zou opraken zouden we nu al 25 jaar zonder moeten zitten.
Ja, maar die berichten waren ook gemaakt op momenten waarbij er bepaalde apparaten niet efficient waren en nu wel meer. En ze mengen nu ook met plantaardige olie. Plus zijn er weer velden ontdekt.
Dus het kan geloof weer wat door, maar dat die olie(afhankelijke)bedrijven nu veel meer steken in efficientere producten of alternatieven zegt toch wel iets over dat men er uiteindelijk niets meer in ziet. Maar ook dat bronnen liggen in 'vijandelijk' gebied speelt voor amerikaanse bedrijven vooral ook mee.
De aarde heeft ooit olie gemaakt, waarom zou ze daar mee gestopt zijn?
Daar zijn nog heel veel onduidelijkheden over.
Iedereen wordt maar begraven in kisten ;)
By the way; van de hennepplant kun je maken wat je nodig bent. Brandstof, papier, medicijnen, voedsel, kleding en zelfs een plasticachtige stof. De plant is bovendien zonder pesticiden te telen omdat hij oersterk is en niet vatbaar voor ziektes. Over waarom er niet meer met deze plant gebeurt heb ik zo mijn eigen ideeën :)
Vroeger werd dat natuurlijk veel gebruikt hennep. Maar toen vonden mensen een bepaalde eigenschap en kwamen er wetten.

Ik vind de hennepkleding die ik heb ook erg goed van kwaliteit. Hoop dat het uiteindelijk wel meer in gaat worden.

JesseL

Bericht door JesseL » za dec 26, 2009 22:43

Die spotprent van Alex is inderdaad wel heel treffend. :D

De Aarde blijft wel olie aanmaken, alleen is dat een proces van vele miljoenen jaren. Miljoenen jaren gebruikte niemand olie en werd het wel aangemaakt en nu wordt al die olie in een tijdsbestek van 100 jaar er door ons heen gejaagd. Daar kan de Aarde niet tegenop met produceren.

Kan je van Hennep net zulke goede ademende en isolerende kleding maken als Fleece? Of andere microfiber kleding (Summerit/Lycra etc) voor bijvoorbeeld fiets/sport kleding?

Overigens kan je waarschijnlijk van hennep geen Lego maken. ;)
Laatst gewijzigd door JesseL op zo dec 27, 2009 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 22:52

Lego is wel van recycle materiaal te maken en van bioplastics moet ook wel lukken.

Ranna

Bericht door Ranna » zo dec 27, 2009 11:28

@Vegantastic, ben erg blij te lezen dat je erg wantrouwend staat tegenover bedrijven.
Verder denk ik niet dat het veel zin heeft hier over door te zagen omdat we er beiden erg verschillend tegenaan kijken. Met een aantal dingen die je zegt ben ik het eens met een ander aantal niet.

We zouden door kunnen gaan totdat we allebei oud en grijs zijn, dat laatste gebeurt hier toch al in rap tempo :?

Ik heb deze link al in een eerdere post geplaatst maar het zou dan ook erg goed zijn dat iedereen deze docu zou zien http://www.youtube.com/watch?v=dKoUwttE0BA" target="_blank" target="_blank
Erg leerzaam en ik denk dat je een aantal dingen die ik heb beschreven wellicht beter zult begrijpen als het duidelijker wordt uitgelegd zoals door de wetenschappers in de docu.

Ik houd het erop dat we er allemaal verstandig aan doen erg kritisch te zijn naar wat ons wordt verteld. Van welke kant het ook kome.

Fijne dag gewenst allemaal.

Zen

Bericht door Zen » zo dec 27, 2009 12:16

Los van de vraag of de Aarde nu wel of niet substantieel opwarmt (mede) door menselijk toedoen, staat het wel vast dat de mens een enorme negatieve impact heeft op de leefbaarheid op deze planeet. Er is zoveel meer dan klimaatverandering waar je je zorgen om kunt maken... massale ontbossing, vernietiging van de koraalriffen en zeeleven, uitputting van natuurlijke bronnen, etc.

That said, ik geloof direct dat ook wat betreft het klimaatvraagstuk bepaalde organisaties weer economische mogelijkheden zien. Ironisch, maar exemplarisch voor de mens.

Hier staat een interessant verhaal over de materie.
Cut cold stone with a warm heart

lena

Bericht door lena » zo dec 27, 2009 13:48

Ranna, wat is je reactie op mijn links? Wat jij zegt bijvoorbeeld, dat de aarde alweer aan het afkoelen is, dat is gewoon objectief onwaar. Dat heeft niets te maken met belangen van bedrijven, dit is gewoon iets wat meetbaar is.

Ranna

Bericht door Ranna » ma dec 28, 2009 11:47

lena schreef:Ranna, wat is je reactie op mijn links? Wat jij zegt bijvoorbeeld, dat de aarde alweer aan het afkoelen is, dat is gewoon objectief onwaar. Dat heeft niets te maken met belangen van bedrijven, dit is gewoon iets wat meetbaar is.
Oeps sorry, had niet op je post gereageerd. M.n. de 1e link vind ik erg leuk.
Blijft het punt echter dat ik genoeg wetenschappers hoor die beweren dat de aarde wel degelijk aan het afkoelen is sinds 1998.
Je opmerkingen daarachter over belangen van bedrijven is me niet helemaal duidelijk :|

Ook hier geldt de ene wetenschapper zegt dit de andere dat.
Ik las een tijdje terug een interview tussen een bekende radiopresentator en weerman in België waar ook het volgende werd aangehaald wat iemand van het KMI eerder had gezegd:
Lieven: Nog een verrassing, gehoord in De Ochtend vorige maandag, klimatoloog Pieter Termonia, een collega van jou eigenlijk he van het KMI? Die zegt dat de aarde, die zegt dat de aarde al 10 jaar gestopt is met opwarmen.
—
Pieter: Als we kijken naar de evolutie van de vorige eeuw, dan hebben we gezien dat er een sterke opwarming geweest is tussen de jaren 70 en laten we zeggen pakweg het jaar 2000. En natuurlijk, de voornaamste verdachte en verantwoordelijk daarbij is CO2 uitstoot, en laat ons niet vergeten ook waterdamp, die uiteindelijk nog altijd het belangrijkste broeikasgas is in de atmosfeer. Ik wil daarbij ook onmiddellijk aan toevoegen dat als we kijken naar de laatste 10 jaar, pakweg sinds 2000 tot nu, dat eigenlijk de opwarming zelf een lichte rustpauze heeft ingelast.

VRT: Een rustpauze heeft ingelast!?

Pieter: En dus hmm het signaal is nu niet zo duidelijk. En in feite de CO2 is blijven toenemen in die laatste 10 jaar, terwijl de temperatuur niet gestegen is, dus dat duidt erop dat er ergens een ander proces in werking geweest is. Dat zou kunnen zijn bijvoorbeeld de oceaan, waarvan we trouwens eigenlijk nog niet zoveel kennis op hebben gedaan. Zou kunnen zijn, fenomenen zoals El Nino, sommige mensen zoeken daar een verklaring in. Zou ook kunnen zijn, zonne-activiteit. Maar dat wijst erop, dat er ergens in het klimaatsysteem nog grote onzekerheden zijn, waarin we niet slagen om die te modeliseren in computermodellen en die in rekening te brengen in onze klimaatsimulaties.
Ik bedoel maar. Dat het klimaat verandert is niet raar, wel de bewering dat mensen met hun CO2 uitstoot het grootste deel daarvan veroorzaken. En juist dát wordt ons wijsgemaakt door allelei belanghebbenden en daar geloof ik geen r**t van.

lena

Bericht door lena » ma dec 28, 2009 12:12

Ranna schreef:
lena schreef:Ranna, wat is je reactie op mijn links? Wat jij zegt bijvoorbeeld, dat de aarde alweer aan het afkoelen is, dat is gewoon objectief onwaar. Dat heeft niets te maken met belangen van bedrijven, dit is gewoon iets wat meetbaar is.
Oeps sorry, had niet op je post gereageerd. M.n. de 1e link vind ik erg leuk.
Blijft het punt echter dat ik genoeg wetenschappers hoor die beweren dat de aarde wel degelijk aan het afkoelen is sinds 1998.
Ja, dat schreef ik ook. De aarde is aan het afkoelen sinds 1998, omdat 1998 een enorm warm jaar was, vanwege El Nino. Dat is net zoiets als zeggen "mensen zijn een stuk gezonder gaan eten de laatste tijd" waarbij je niet vertelt dat je startpunt het kerstdiner is. Als je meet vanaf 1999 is de aarde helemaal niet aan het afkoelen. Of wil je zeggen dat er klimaatwetenschappers zijn die anders beweren?

Ranna

Bericht door Ranna » di dec 29, 2009 12:57

lena schreef: Of wil je zeggen dat er klimaatwetenschappers zijn die anders beweren?
Yep, er wordt immers uitgegaan van een gemiddelde over een langere periode. Die wetenschappers hebben het over vanaf 1998 is er geen opwarming meer maar zelfs afkoeling.
We zullen zien wie er gelijk heeft.
Het is duidelijk dat wat de mens doet een niet erg positieve bijdrage levert aan het leven op aarde maar nogmaals; de bewering dat onze CO2 uitstoot de veroorzaker is van opwarming is zwaar omstreden in wetenschappelijke kringen.

Voor overheden is het lastig manouvreren momenteel. Men zit eigenlijk in spagaat.
Enerzijds worden we opgevoed met het idee dat we hier rondlopen om zoveel mogelijk te consumeren (let vooral op het ...meren). Anderzijds is dit een duidelijk doodlopende weg met de nadruk op dood.

We moeten dan ook zonder enige twijfel het roer omgooien alleen moeten we daarbij wel beseffen dat dat meteen het einde is van de economie zoals we die tot nu toe hebben gekend. De religie dat de economie steeds maar moet groeien moet nodig in de prullebak en we moeten heel snel naar een systeem waarin niet dingen maar de aarde met zijn natuur in het middelpunt staan. Wij zijn notabene onderdeel van die natuur. Dus de natuur vernietigen is niet zo handig.

Afijn dat gaat niet meer over de opwarming danwel afkoeling van de aarde :mrgreen:

lena

Bericht door lena » di dec 29, 2009 13:39

Ranna schreef:
lena schreef: Of wil je zeggen dat er klimaatwetenschappers zijn die anders beweren?
Yep, er wordt immers uitgegaan van een gemiddelde over een langere periode. Die wetenschappers hebben het over vanaf 1998 is er geen opwarming meer maar zelfs afkoeling.
Ja, nogmaals, dat is niet omstreden. Maar de reden daarvoor is dat 1998 een enorm warm jaar was (vanwege El Nino). Dan is het logisch dat de jaren daarna relatief koeler zijn. Als je meet vanaf 1999 is er helemaal geen afkoeling, maar juist sterke opwarming. Snap je wat ik bedoel?
Het is duidelijk dat wat de mens doet een niet erg positieve bijdrage levert aan het leven op aarde maar nogmaals; de bewering dat onze CO2 uitstoot de veroorzaker is van opwarming is zwaar omstreden in wetenschappelijke kringen.
De wetenschappelijke consensus is dat CO2 uitstoot bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Er zijn enkele wetenschappers die anders beweren, maar het is niet zwaar omstreden in wetenschappelijke kringen. Dat blijkt uit het feit dat er geen enkele wetenschappelijke organisatie het tegendeel beweert. Het is ongeveer vergelijkbaar met evolutie. Er zijn een paar wetenschappers die zeggen dat de aarde 6000 jaar oud is, maar in tegenstelling tot wat vooral Amerikaanse intelligent design aanhangers beweren is er echt geen wetenschappelijke controverse over de basisprincipes van evolutie, en over het feit dat de aarde een paar miljard jaar oud is.

Ranna

Bericht door Ranna » wo dec 30, 2009 14:58

lena schreef:De wetenschappelijke consensus is dat CO2 uitstoot bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Er zijn enkele wetenschappers die anders beweren, maar het is niet zwaar omstreden in wetenschappelijke kringen. Dat blijkt uit het feit dat er geen enkele wetenschappelijke organisatie het tegendeel beweert. Het is ongeveer vergelijkbaar met evolutie. Er zijn een paar wetenschappers die zeggen dat de aarde 6000 jaar oud is, maar in tegenstelling tot wat vooral Amerikaanse intelligent design aanhangers beweren is er echt geen wetenschappelijke controverse over de basisprincipes van evolutie, en over het feit dat de aarde een paar miljard jaar oud is.
Meid, ik laat het hierbij ;)
Als ruim 30.000 wetenschappers volgens jou enkele wetenschappers zijn. Ik vind het allemaal best. Heb niet zo'n zin in steeds rondjes draaien.
We zullen zien wat er gaat komen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo dec 30, 2009 15:16

Op internet erover:
This is a hoax. The guy has been making the claim for over a year, but nothing has ever come of it. There is no 30,000 scientist list, no suit has ever been filed, and even if he somehow eventually convinces some people to join him in his deluded attempt to file a suit, there's no standing to sue.
Y'all just been Fauxed! Here's the break down. Way back in 1998 some petition got the signatures of over 30,000 people with at least a bachelors in science (you know like a degree in computer engineering, psychology or any of the other fields that make you instant experts on climate study) all saying they were not in support of the current (in 1998) theory of global warming.

This petition (over 10 years old at this point) is not linked in anyway with any people supporting legal recourse against Al Gore and so pretty much it's just this one crazy guy (best news source faux gets) holding a piece of paper with random names on it saying "These people are all my friends".

Dit sluit hier op aan: http://www.dailykos.com/story/2009/11/2 ... -for-Fraud" target="_blank

Lijkt me dus eerst redelijk dat alle namen van die 30.000 'scientists' online komen en of deze echt achter een rechtzaak staan...

lena

Bericht door lena » wo dec 30, 2009 15:25

Ranna schreef:
lena schreef:De wetenschappelijke consensus is dat CO2 uitstoot bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Er zijn enkele wetenschappers die anders beweren, maar het is niet zwaar omstreden in wetenschappelijke kringen. Dat blijkt uit het feit dat er geen enkele wetenschappelijke organisatie het tegendeel beweert. Het is ongeveer vergelijkbaar met evolutie. Er zijn een paar wetenschappers die zeggen dat de aarde 6000 jaar oud is, maar in tegenstelling tot wat vooral Amerikaanse intelligent design aanhangers beweren is er echt geen wetenschappelijke controverse over de basisprincipes van evolutie, en over het feit dat de aarde een paar miljard jaar oud is.
Meid, ik laat het hierbij ;)
Als ruim 30.000 wetenschappers volgens jou enkele wetenschappers zijn. Ik vind het allemaal best. Heb niet zo'n zin in steeds rondjes draaien.
97,5% van alle klimaatwetenschappers is het met je oneens. Wie zijn de 30.000 wetenschappers waar jij het over hebt? (Na preview: oh, die lijst die Vegantastic citeert? Waar iedereen die bijvoorbeeld onderwijskunde of Spaans heeft gestudeerd telt als wetenschapper?)
Zie skepticalscience voor tegenargumenten voor zo ongeveer alle argumenten van deniers. Dit is een mooi vormgegeven overzicht van de argumenten van deniers versus de consensus. Ik begrijp dat jij ze niet wilt lezen, maar misschien nuttig voor andere mensen.

Plaats reactie