Gas/water/energie besparen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: Gas/water/energie besparen

Bericht door Emiel » wo okt 10, 2012 10:48

TonyJello schreef:
Emiel schreef:
Er is een grote revolutie in het ‘kleine’ aan de hand. Zoals we van lezers bloggers zijn geworden, transformeren we nu van consument naar producent. Van energievoorziening tot verzekering, alles wordt kleinschalig en lokaal. In Tegenlicht het revolutionaire antwoord op de wereld van de multinationals.
Power to the People
Ik heb net gekeken. Super! Dit geeft goeie hoop op een nieuw economisch systeem.
Zeker, alleen jammer dat de nederlandse politiek nog niet echt meewerkt. Het zal toch niet aan bea en haar belangen in shell liggen hè?

Het moet echt uit de mensen zelf gaan komen. Als je op de politiek gaat wachten wordt het niets, dat is duidelijk. Die behartigt de belangen van de corporaties en die hebben er het meeste belang bij fossiele brandstoffen zo lang mogelijk te gebruiken.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo okt 10, 2012 11:08

Ja, het moet uit de mensen zelf komen. En het begint met één persoon met een goed idee en die vertelt het aan anderen.
De zucht van een vleugelslag van een vlinder kan een orkaan aan de andere kant van de wereld veroorzaken.

JesseL

Bericht door JesseL » wo okt 10, 2012 14:18

Inderdaad. Gewoon zelf beginnen. Wij hebben sinds 1 maand nu zonnepanelen voor 2340 wp. De rest van ons verbruik vullen we aan met 2 a 3 winddelen (mede-eigenaar van een eigen windmolen). Zo zijn we echt 100% groen en op den duur veel voordeliger uit. :D

TonyJello

Telefoonkosten besparen

Bericht door TonyJello » vr okt 12, 2012 8:43

Emiel

Re: Telefoonkosten besparen

Bericht door Emiel » vr okt 12, 2012 11:01

TonyJello schreef:0900 alternatieven
Nice, maar wat heb ik eraan? :wink:

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr okt 12, 2012 11:02

Geen idee.

Ik moest vorige week met ing bellen over de tancodes en toen heb ik via een 020 nummer gebeld. Dat is een stuk goedkoper dan 0900.

Eaolise
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Eaolise » za mar 09, 2013 10:35

Wij thuis hebben de verwarming nooit hoger dan 15-17 graden. Mijn moeder douchet 3 keer per week, ik één keer per week en mijn broer varieërt, maar ook weinig.
We hebben "groene" stroom. Combi-ketel wordt elk jaar gecontroleerd.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za mar 09, 2013 13:18

Maar je boent wel 't een en ander met een washandje tussendoor? :) Ik ben het met je eens dat we met z'n allen veel te veel douchen hoor, het schijnt ook heel slecht voor je huid te zijn.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Eaolise
Contacteer:

Bericht door Eaolise » za mar 09, 2013 13:38

Butternutkin schreef:Maar je boent wel 't een en ander met een washandje tussendoor? :) Ik ben het met je eens dat we met z'n allen veel te veel douchen hoor, het schijnt ook heel slecht voor je huid te zijn.
Jaaaaa, elke ochtend :P En vier keer per dag tanden poetsen, maar ik laat de kraan niet lopen - heb nooit begrepen waarom mensen dat doen. :roll:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za mar 09, 2013 14:59

Weet je wat ik gek vind? Dat als je zo'n reclame ziet over schoon drinkwater in een derdewereldland dat het dan gewoon loopt zeg maar, niet dat ze dat heel spaarzaam tappen :scratch:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Mystique

Bericht door Mystique » za mar 09, 2013 16:23

Geen idee of het hier al gemeld was:

Ik douche altijd met een emmertje naast mij. Na een douchebeurt zit ie vaak wel vol en daar spoel ik mijn toilet weer mee door. Lijkt niet zoveel, maar bespaart toch liters water per week!

Verder doe ik eerder kaarsjes aan/een extra deken erbij op de bank dan de verwarming en brandt er eigenlijk zelden een lamp in huis. Het licht van de t.v./computer en soms de kaarsen is genoeg voor mij...

Eaolise
Contacteer:

Bericht door Eaolise » za mar 09, 2013 19:41

Zelfde hier - lampen zijn niet zo nodig idd.

Ja, idd, over dat drinkwater project. Heel frappant.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo mar 10, 2013 20:12

De verwarming staat hier op 15 graden en 's nachts nog lager. BIj het weer zoals nu is dat wel eens koud, en dan trek ik in elk geval kniekousen aan ipv sokken, en ik trek een extra trui aan.
Qua licht, zoveel mogelijk uit, maar als ik voor mn werk bezig ben moet ik wel licht hebben (eventjes iets op facebook doen kan wel zonder lamp met alleen licht van het scherm, maar voor mn werk kan dat niet).
Op het toilet heb ik een grote en kleine spoelknop. Op de douche een timer, en de (af)wasmachine gaat pas aan als ie vol is (zonder machine was ik nooit af, en dat is op zich wel zuinig, maar als je dan spullen niet meer kunt gebruiken, en dan met een beitel de schimmel eraf moet bikken..... :mrgreen: ).
Wasmachine altijd op kortste en koudste programma, met weinig wasmiddel (en sinds kort met zo'n bal er bij in, geen idee of het effect heeft).
Bij het koken gaat de verwarming nog wat lager (komt immers ook warmte af). En altijd deksels op de pan, en soms met een theemuts blijven warmhouden ipv op vuur (als het past in de theemuts).
Verder heb ik een houtkachel en die gebruik ik bij heel koud weer met afvalhout dat anders naar de stort gebracht zou worden.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mystique

Bericht door Mystique » zo mar 10, 2013 23:03

Ik deed ook altijd de was op de kortste en koudste stand, maar ik heb van meerdere bronnen vernomen dat het beter is voor je wasmachine om eens in de zoveel tijd een kookwas te draaien met wat schoonmaakazijn erbij, dus eens in de maand was ik nu de schoonmaakdoekjes en handdoeken e.d. op de kookwas. Eerst rook mijn was ook niet eens zo lekker fris na het wassen, maar na het doen van de kookwas in combinatie met de azijn is dat toch een stuk beter geworden...

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma mar 11, 2013 12:14

Mystique schreef:Ik deed ook altijd de was op de kortste en koudste stand, maar ik heb van meerdere bronnen vernomen dat het beter is voor je wasmachine om eens in de zoveel tijd een kookwas te draaien met wat schoonmaakazijn erbij, dus eens in de maand was ik nu de schoonmaakdoekjes en handdoeken e.d. op de kookwas. Eerst rook mijn was ook niet eens zo lekker fris na het wassen, maar na het doen van de kookwas in combinatie met de azijn is dat toch een stuk beter geworden...
Handig! Hoeveel azijn gebruik je voor een volle trommel? En waar doe je t dan, in het bakje of in zo'n bolletje?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

dorus

Bericht door dorus » ma mar 11, 2013 15:35

Mystique schreef:Ik deed ook altijd de was op de kortste en koudste stand, maar ik heb van meerdere bronnen vernomen dat het beter is voor je wasmachine om eens in de zoveel tijd een kookwas te draaien met wat schoonmaakazijn erbij, dus eens in de maand was ik nu de schoonmaakdoekjes en handdoeken e.d. op de kookwas. Eerst rook mijn was ook niet eens zo lekker fris na het wassen, maar na het doen van de kookwas in combinatie met de azijn is dat toch een stuk beter geworden...
Er is een verschil tussen geen vlekken meer en hygienisch schoon.
Bij lage temperaturen zijn de vlekken er wel uit maar de micro-organismen zijn niet dood. Zo moet je minstens op 60 graden wassen om de huisstofmijt te vernietigen, op lagere temp gaat ze niet dood en blijft in je linnen zitten. Ook schimmelsporen zijn niet weg en huidvet lost wel wat op maar blijft toch voor een deel in je was zitten vandaar die muffe luchtjes. Die aangeraden kookwas wordt aanbevolen om je wasmachine te reinigen, en even verder denkend : als je machine niet proper is na een was dan zal je linnen dat waaarschijnlijk ook niet zijn. Ook voor mensen met een allergie is dit belangrijk, voor hen is het dikwijls al een hele verbetering als alles op 60 graden of hoger gewassen wordt.

Hier wordt alles gewassen op de voorgeschreven temp.
Voor een goede hygiene is het vooral belangrijk om ondergoed, handdoeken en washandjes,keukenhanddoeken, schotelvodden op 95 graden te wassen (100 graden zou beter zijn maar dit kan niet in een wasmachine).
Indien je steeds met een volle wasmachine wast is 1 kookwas veel ecologischer dan 3 maal op een lagere temp. met een machine die niet vol zit. Ik heb ook een 7kgmachine dus op 3 wassen scheelt dit al een (kook)was met een 5kg machine.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Mystique

Bericht door Mystique » ma mar 11, 2013 19:10

Renee1137 schreef:Handig! Hoeveel azijn gebruik je voor een volle trommel? En waar doe je t dan, in het bakje of in zo'n bolletje?
Ik gebruik wel zo'n beetje een halve fles. Het is niet zo duur, dus je hoeft er niet zo zuinig mee te zijn. Wel schoonmaakazijn en ik gooi het in het bakje waar normaal het wasmiddel in moet. Het wasmiddel zelf doe ik altijd in een bolletje. (Wel wasmiddel erbij gebruik, want dan ruikt het vast niet zo lekker erna...)

Azijn is overigens ook aardig tegen de deodorant-vlekken in kleding. Vooral bij mijn donkere, wat strakkere, truien heb ik flink wat witte vlekken in de oksels en het wordt wel minder als je er azijn op gooit, even laat intrekken en dan mee wast. Het gaat niet meteen weg, maar ik vermoed wel na verloop van tijd. Ben er nog mee aan het experimenteren.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mar 11, 2013 21:15

Indien je steeds met een volle wasmachine wast is 1 kookwas veel ecologischer dan 3 maal op een lagere temp. met een machine die niet vol zit. Ik heb ook een 7kgmachine dus op 3 wassen scheelt dit al een (kook)was met een 5kg machine.
Ik was altijd met een volle machine....., dus zowel op lage als op hogere temperaturen.
Beddegoed was ik wel op 60 graden.... (maar daar lig je ook een paar uur in, dus vind ik ook wel belangrijk, gezien het feit dat ik voor zowel katten als stof allergisch ben :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie