Gas/water/energie besparen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Gas/water/energie besparen

Bericht door Marla » wo apr 21, 2010 8:40

Volgens mij was er nog niet zo'n soort topic?
Ik vraag me af wat iedereen hier doet om gas, water en energie te besparen? Ik houd zelf wekelijks ons verbruik bij en ben niet erg tevreden maar ik weet niet zo goed wat we nog kunnen doen. Hopelijk heeft iemand dus de gouden tip :)
Wat stroom betreft: we moesten zo'n beetje alles nieuw kopen toen we in dit huis gingen wonen, en waar mogelijk hebben we voor een zuinige variant gekozen. We hebben dus een van de meest zuinige wasmachines die er is, een Led TV, en zelfs een 'groene' stofzuiger (ja ik ben een beetje een sucker voor dat soort kreten, maar in het geval van de wasmachine scheelt het wel echt veel). De TV, PC en alle randapparatuur zijn aangesloten op stekkerblokken met een schakelaar, dus als we die niet gebruiken staat alles echt uit (dus niet op stand-by). Over het algemeen gebruiken we allebei een laptop dus de PC staat niet heel veel aan, behalve als we iets aan het downloaden zijn, dan staat hij wel soms dagen aan.
We hebben bijna overal spaarlampen, alleen zitten er in de keuken en de badkamer spotjes (halogeen vermoed ik, zat er al toen we de woning kochten). De keuken zat er al in, inclusief inbouwapparatuur, en ik denk dat we daar nog wel op zouden kunnen besparen. Er zit een vaatwasser bij maar die gebruiken we niet zoveel (zeker niet nadat ik zag hoeveel stroom en water dat ding nog verbruikt op de eco-stand).
Wat gas betreft: we hebben een vrij zonnige woning die goed geïsoleerd is. De afgelopen weken staat de verwarming dus al uit, en het is nog steeds een graad of 20-21 in huis. Gas wordt nu dus alleen voor koken, douchen en afwassen gebruikt. We douchen elk zo'n 5 minuten dus dat zou niet zoveel voor moeten stellen, en toch zou (volgens nuon) ons gasverbruik hoger liggen dan bij vergelijkbare huishoudens. Ik zou echt niet weten waar dat dan in zit, kunnen we iets in huis hebben dat stiekem gas verbruikt?

Rick
Site Admin

Re: Gas/water/energie besparen

Bericht door Rick » wo apr 21, 2010 9:04

Marla schreef:Volgens mij was er nog niet zo'n soort topic?
Ik vraag me af wat iedereen hier doet om gas, water en energie te besparen? Ik houd zelf wekelijks ons verbruik bij en ben niet erg tevreden maar ik weet niet zo goed wat we nog kunnen doen. Hopelijk heeft iemand dus de gouden tip :)
Wat stroom betreft: we moesten zo'n beetje alles nieuw kopen toen we in dit huis gingen wonen, en waar mogelijk hebben we voor een zuinige variant gekozen. We hebben dus een van de meest zuinige wasmachines die er is, een Led TV, en zelfs een 'groene' stofzuiger (ja ik ben een beetje een sucker voor dat soort kreten, maar in het geval van de wasmachine scheelt het wel echt veel). De TV, PC en alle randapparatuur zijn aangesloten op stekkerblokken met een schakelaar, dus als we die niet gebruiken staat alles echt uit (dus niet op stand-by). Over het algemeen gebruiken we allebei een laptop dus de PC staat niet heel veel aan, behalve als we iets aan het downloaden zijn, dan staat hij wel soms dagen aan.
We hebben bijna overal spaarlampen, alleen zitten er in de keuken en de badkamer spotjes (halogeen vermoed ik, zat er al toen we de woning kochten). De keuken zat er al in, inclusief inbouwapparatuur, en ik denk dat we daar nog wel op zouden kunnen besparen. Er zit een vaatwasser bij maar die gebruiken we niet zoveel (zeker niet nadat ik zag hoeveel stroom en water dat ding nog verbruikt op de eco-stand).
Wat gas betreft: we hebben een vrij zonnige woning die goed geïsoleerd is. De afgelopen weken staat de verwarming dus al uit, en het is nog steeds een graad of 20-21 in huis. Gas wordt nu dus alleen voor koken, douchen en afwassen gebruikt. We douchen elk zo'n 5 minuten dus dat zou niet zoveel voor moeten stellen, en toch zou (volgens nuon) ons gasverbruik hoger liggen dan bij vergelijkbare huishoudens. Ik zou echt niet weten waar dat dan in zit, kunnen we iets in huis hebben dat stiekem gas verbruikt?
Het is heel lastig vanaf hier te beoordelen. Hoe wordt het huis verwarmd? (CV, gaskachels?) Hoe wordt het water verwarmd? Wat is je gas en electra verbruik op dit moment?

Marla

Bericht door Marla » wo apr 21, 2010 9:08

We hebben een HR combiketel, dus zowel water als huis wordt daarmee verwarmd. Het is wel een oudje (12 jaar) maar hij wordt regelmatig gecontroleerd en volgens de onderhoudsman was het nog niet nodig om een nieuwe te nemen. Toen we er gingen wonen heb ik wel wat instellingen gewijzigd zodat hij zuiniger is.
Maar goed, de afgelopen 2 weken heeft hij sowieso voor de verwarming niks hoeven doen (de thermostaat staat op nachtstand, dat is 16 graden maar zo koud wordt het niet in huis momenteel).

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo apr 21, 2010 9:12

Heb je voor de cv-ketel een klokthemostaat die gedurende de winter of koude periode automatisch regelt?
Je hebt thermostaten die ruim van te voren voor even aan gaan, dan weer even en dat herhaalt zich tot de exacte temperatuur is bereikt op het moment dat je hebt ingesteld. Dat is wel behagelijk maar volgens mij verbruikt dat meer gas.
Wij zetten de thermostaat handmatig aan. Oke dat is even minder behagelijk bij het op staan, maar bespaart wel gas. 's avonds gaat het wel automatish uit. Als wij er niet zijn zetten wij de thermostaat ook helemaal uit.

Misschien heb je er wat aan.

lena

Bericht door lena » wo apr 21, 2010 9:19

Zijn die Nuon vergelijkingen dan zo actueel dat je meteen ziet dat je NU op dit moment meer verbruikt dan andere huizen? Kan me best voorstellen dat dat over een langetermijngemiddelde gaat, en dat dus ofwel vorige bewoners, ofwel extra energie die bij de verbouwing gebruikt is ook meetelt.

Hier kun je zien of het zin heeft je cv-ketel te vervangen:
http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... 20CV-ketel" target="_blank

Hoe zit je met elektra? Daar wel onder het gemiddelde?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo apr 21, 2010 9:23

Marla schreef:We hebben een HR combiketel, dus zowel water als huis wordt daarmee verwarmd. Het is wel een oudje (12 jaar) maar hij wordt regelmatig gecontroleerd en volgens de onderhoudsman was het nog niet nodig om een nieuwe te nemen. Toen we er gingen wonen heb ik wel wat instellingen gewijzigd zodat hij zuiniger is.
Maar goed, de afgelopen 2 weken heeft hij sowieso voor de verwarming niks hoeven doen (de thermostaat staat op nachtstand, dat is 16 graden maar zo koud wordt het niet in huis momenteel).
Waar een hoop energie verloren kan gaan is als er een boiler (een vat met water) aanwezig is, die dag en nacht warm gehouden wordt. Vaak kun je dit via de ketel wel afstellen (laag comfort kan dat heten). Een boiler zorgt ervoor dat er direct warm water beschikbaar is. Je kunt er voor zorgen dat ie 's nachts niet op temperatuur gehouden wordt. Wellicht kun je hem helemaal uitschakelen. Dan duurt het wel langer voordat je warm water hebt tijdens het douchen of als je je handen wilt wassen.

Hoe wordt het water in je keuken opgewarmd? Via de cv ook? en hoe groot is de afstand van de keuken naar de ketel? ALs die erg lang is, zou je het water in de keuken kunnen laten opwarmen met een close-in boiler. Nu zijn die niet heel zuinig, maar als je er een thermostop (oid) op zet, dan kun je de close-in boiler aanzetten op de momenten dat je warm water nodig hebt. We hebben er zelf een. Tegenwoordig gebruiken we nog nauwelijks warmwater in de keuken (we hebben een afwasmachine). Ik denk dat we de boiler nu 1x in de twee dagen aanzetten. Dan wordt er 10 liter water electrisch opgewarmd.

Dave

Bericht door Dave » wo apr 21, 2010 9:23

Hoeveel kWh electriciteit, m3 gas en m3 water gebruik je per week en uit hoeveel personen bestaat je huishouden? Misschien dat je verkeerde waarden met elkaar vergelijkt. Meestal zijn de vergelijkingswaarden van de energie en waterbedrijven per persoon en gebruik jij per huishouden dus als je met z'n tweeen bent moet je die waarden nog delen door 2.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo apr 21, 2010 9:29

Dave schreef:Hoeveel kWh electriciteit, m3 gas en m3 water gebruik je per week en uit hoeveel personen bestaat je huishouden? Misschien dat je verkeerde waarden met elkaar vergelijkt. Meestal zijn de vergelijkingswaarden van de energie en waterbedrijven per persoon en gebruik jij per huishouden dus als je met z'n tweeen bent moet je die waarden nog delen door 2.
Volgens mij zijn die bijna nooit per persoon, maar juist per huishouden. En gebruiken ze of een gemiddeld huishouden van 4 personen, of kan je waarden zien van 2-3-4 personen.
Je kan dat namelijk niet zomaar vermenigvuldigen of delen. Een 1 persoonshuishouden gebruikt niet de helft van een 2 persoonshuishouden, omdat veel dingen voor die tweede persoon al bij de eerste zitten, zoals verwarming en een deel van de electriciteit voor licht.

Maar het is inderdaad wel zo dat je moet kijken hoe groot een huishouden is waarmee je je vergelijkt.

Dave

Bericht door Dave » wo apr 21, 2010 9:54

De grootte van je huis tov het gemiddelde vergelijkingshuis maakt ook uit.

Marla

Bericht door Marla » wo apr 21, 2010 9:54

Vooral wat stroomverbruik betreft zitten we vrij hoog. Gas is wat moeilijk te bepalen omdat toen we het huis kochten de thermostaat stuk was en het een paar maanden duurde voordat we daar achter kwamen (thermostaat koppelde niet terug naar de ketel dus die bleef constant aan, toen hebben we echt belachelijk veel verbruikt dus).
Ik houd alles bij op nuonenergiebesparen.nl, en hij vergelijkt het met vergelijkbare huishoudens. Ik neem aan dat hij dan kijkt naar het aantal mensen en de oppervlakte van de woning?

Als ik kijk naar de laatste maand dan hebben we 161 kWh en 42 m2 verbruikt. Qua stroom zou dat neerkomen op bijna 2000 kWh op jaarbasis, in mijn ogen is dat veel voor een 2-persoons huishouden in een woning van 75m2, of valt dat wel mee? In het nuon schema staat 1400 kWh als gemiddelde voor vergelijkbare huishoudens.

De cv-ketel zit trouwens in de keuken, en ik heb hem zo ingesteld dat hij niet meteen warm water geeft maar pas gaat opwarmen als je de warm water kraan aanzet. Thermostaat gaat automatisch maar als we er niet zijn of als het wat warmer is zoals nu dan zet ik hem op de nachtstand. Ik geloof dat ik op de cv kan instellen dat hij alleen nog verwarmd voor warm water, niet voor de radiatoren, dus dat kan ik ook nog wel doen.

Dave

Bericht door Dave » wo apr 21, 2010 10:10

Je kan hier vergelijken:
Gasverbruik hangt af van woningtype.

http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html" target="_blank

Volgens mij bestaat een gem. huishouden uit gem. 2,3 personen maar zeker weten doe ik het niet.

Hier nog een checklist:
http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... erbruikers" target="_blank

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo apr 21, 2010 10:14

Dave schreef:De grootte van je huis tov het gemiddelde vergelijkingshuis maakt ook uit.
Inderdaad. En of het een hoekhuis, losstaand huis of rijtjeshuis is ook.

Marla

Bericht door Marla » wo apr 21, 2010 10:18

Dave schreef:Je kan hier vergelijken:
Gasverbruik hangt af van woningtype.

http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Volgens mij bestaat een gem. huishouden uit gem. 2,3 personen maar zeker weten doe ik het niet.

Hier nog een checklist:
http://www.milieucentraal.nl/pagina.asp ... erbruikers" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Ik vind dat lastig vergelijken omdat volgens mij de meeste mensen sowieso groter wonen. Die omschrijvingen zijn ook vaag, wat is bijv. een flat, hoe is dat gedefinieerd?
Bij nuon moet je wel opgeven in wat voor soort woning je woont, hoe groot deze is, hoe deze gelegen is etc. dus ik ga ervan uit dat dat betrouwbaarder is dan deze waarden.

Maar goed, ik ben dit topic niet alleen begonnen om over mijn energieverbruik te praten hoor ;)
Ik ben ook benieuwd wat anderen doen en wilde een algemeen topic maken om tips te delen enzo :)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo apr 21, 2010 10:21

Zo op het eerste gezicht denk ik dat je al heel aardig bezig bent wat betreft gasverbruik. Niet afgaand op het getal, maar op wat je doet. Als jij nu de kachels niet aan hebt staan (wat me overigens zal verbazen als jij hem op 16 graden zet, en het 's nachts nog behoorlijk dicht tegen het vriespunt aan zat afgelopen weken), dan valt daar al niet echt in te minderen. Ook wat betreft het verwarmen van water zul je denk ik, wat betreft je gebruik, niet veel meer kunnen doen. Als je nog meer wilt besparen zul je het grootser aan moeten pakken met meer isolatie, betere ramen en/of het plaatsen van een zonneboiler.
Ik weet ook niet hoe nuon de dingen weergeeft. Het is niet gek dat je de afgelopen maanden meer verbruikt per maand. Je zit dan boven het gemiddelde en dat zul je compenseren in de zomer wanneer je minder stookt voor verwarming en minder electriciteit verbruikt voor verlichting.

Wat betreft je electra, volgens mij ziet het er dus ook nog niet eens zo heel gek uit. Je zult in de zomer minder verbruiken waarschijnlijk. De spotjes in je keuken en badkamer zullen niet zo heel veel extra verbruiken, tenzij ze heel lang aan staan. Hetzelfde geldt voor de badkamer, maar ook daar verwacht ik dat je niet heel lang zult zijn per dag.

Groeten,
Rick

Marla schreef:Vooral wat stroomverbruik betreft zitten we vrij hoog. Gas is wat moeilijk te bepalen omdat toen we het huis kochten de thermostaat stuk was en het een paar maanden duurde voordat we daar achter kwamen (thermostaat koppelde niet terug naar de ketel dus die bleef constant aan, toen hebben we echt belachelijk veel verbruikt dus).
Ik houd alles bij op nuonenergiebesparen.nl, en hij vergelijkt het met vergelijkbare huishoudens. Ik neem aan dat hij dan kijkt naar het aantal mensen en de oppervlakte van de woning?

Als ik kijk naar de laatste maand dan hebben we 161 kWh en 42 m2 verbruikt. Qua stroom zou dat neerkomen op bijna 2000 kWh op jaarbasis, in mijn ogen is dat veel voor een 2-persoons huishouden in een woning van 75m2, of valt dat wel mee? In het nuon schema staat 1400 kWh als gemiddelde voor vergelijkbare huishoudens.

De cv-ketel zit trouwens in de keuken, en ik heb hem zo ingesteld dat hij niet meteen warm water geeft maar pas gaat opwarmen als je de warm water kraan aanzet. Thermostaat gaat automatisch maar als we er niet zijn of als het wat warmer is zoals nu dan zet ik hem op de nachtstand. Ik geloof dat ik op de cv kan instellen dat hij alleen nog verwarmd voor warm water, niet voor de radiatoren, dus dat kan ik ook nog wel doen.

Dave

Bericht door Dave » wo apr 21, 2010 10:25

Mijn electro/gas jaarverbruik moet ik nog binnenkrijgen, maar voor het jaar daarvoor was het:

Ik heb een slecht geisoleerde tussenwoning (enkelglas en als de wind op de gevel staat dan voel ik een trek door het huis) en ik heb een oude maar regelmatig gecontroleerde combiketel en een eenpersoonhuishouden.

1700 kWh electriciteit
1400 m3 gas
60 m3 water

Alleen het waterverbruik is bij mij wat aan de hoge kant, maar dat komt omdat ik graag onder de douche staat (het zogenaamde therapeutisch douchen :mrgreen: )

Het afgelopen jaar heb ik verder bezuinigd door stekkerdozen met schakelaar te gebruiken en een apparaat echt uit te zetten als ik het niet gebruik. Ook heb ik nu een zuinige laptop ipv van een slurpende towerpc. En ik denk het belangrijkste is dat ik min 3 laden diepvriezer uitgezet heb omdat die toch meestal leeg is.
Het liefst zou ik de hele koelkast weg willen doen want je kan de meeste dingen ook op een koele plaats bewaren (noordkant). Ik verwacht dus voor het afgelopen lagere waardes. Het water is weet ik wel dat is het zelfde gebleven.

Marla

Bericht door Marla » wo apr 21, 2010 10:28

Volgens mij is ons huis wel vrij goed geïsoleerd, ik heb in ieder geval de laatste maand de temperatuur geen een keer onder de 18 graden zien zakken. Ik word er altijd wakker van als de cv 's nachts aanslaat en dat heb ik de laatste tijd ook niet gehad. Ik kan hem natuurlijk voor de zekerheid nog lager zetten, kijken wat er dan gebeurt :)

Oh ik weet trouwens niks over ons waterverbruik omdat we 1 watermeter hebben voor het hele gebouw. Er zou wel verandering in komen maar ik heb geen idee wanneer.

lena

Bericht door lena » wo apr 21, 2010 10:31

Ik vind dat lastig vergelijken omdat volgens mij de meeste mensen sowieso groter wonen. Die omschrijvingen zijn ook vaag, wat is bijv. een flat, hoe is dat gedefinieerd?
Bij nuon moet je wel opgeven in wat voor soort woning je woont, hoe groot deze is, hoe deze gelegen is etc. dus ik ga ervan uit dat dat betrouwbaarder is dan deze waarden.
Maar zoals Nibud zegt: voor energieverbruik (in tegenstelling tot gas) maakt de grootte van je huis niet heel veel uit. Een wasmachine en televisie verbruiken net zoveel in een klein huis als in een groot huis. Dan vind ik een gemiddelde van 1400 Kwh voor een tweepersoonshuishouden echt heel weinig, als het Nibud een gemiddelde geeft van 3400. Vraag me af waar dat verschil vandaan komt. Misschien zou je dat kunnen vragen bij Nuon?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo apr 21, 2010 10:55

Ik moet altijd begin maart de meterstanden doorgeven. Dit jaar hadden we voor gas 1500 kub verbruikt en voor elektra ongeveer 2400 eenheden. Wij wonen met vier volwassenen in een twee-onder-een kapwoning in het noorden van het land dus behoorlijk koud. Er is bijna altijd wel iemand van ons thuis.
Ons huis is van de jaren '80. Dus niet heel slecht geïsoleerd, maar ook niet heel geweldig. Er wordt elke dag door vier personen gedouched (en soms wat langer dan nodig).
Ik heb geen klokthermostaat. Ik ben bijna altijd thuis en onze huiskamer ligt op het zuidoosten. We hebben veel ramen en de zon laat ik graag de kamer verwarmen. De thermostaat staat 's nachts op 15 graden en als het hard vriest op 14,5. Dan word ik niet zo snel wakker en het scheelt in het verbruik. Vroeger dachten we dat het toch wel 17 graden moest zijn 's nachts. Zodat het voordeliger opwarmen was. In ons geval klopt dat niet. Het scheelt nogal wat kubs bij toen. Ik zet de thermostaat liefst per halve of hele graad omhoog. Dat is voordeliger. Deze tijd van het jaar staat hij 's avonds niet hoger dan 19. In de winter is dat 19,5 of 20. Op de dag dus altijd lager. Een uur voordat we op bed gaan, zet ik de thermostaat omlaag. Ik denk niet dat we nog veel kunnen minderen met gas, behalve als onze zoons de deur uitgaan :grin:
Onze HR-ketel is van 2006. Hij staat helaas op zolder. Als ik warm water nodig heb vang ik het koude water vaak op in een emmer om de wc mee door te spoelen.
Een kleine boiler in het keukenkastje vreet toch best veel stroom. Wat ook scheelt is om de warmwaterkraan niet helemaal voluit te zetten als je wacht op warm water.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo apr 21, 2010 10:58

Marla schreef: Maar goed, ik ben dit topic niet alleen begonnen om over mijn energieverbruik te praten hoor ;)
Ik ben ook benieuwd wat anderen doen en wilde een algemeen topic maken om tips te delen enzo :)
Ik heb afgelopen weekend een solatube gekocht. Dat is een soort buis met een bol erop die het licht van buiten heel goed weet te vangen en naar binnen kan brengen. Het vervangt daarmee een lamp. Ik ga hem in de keuken gebruiken. Daar is wel een raam, maar het is er vrij donker. Met de solatube hoop ik dat het er daar straks in ieder geval overdag goed licht is. Er zit ook een verlichtingsarmatuur in, zodat ik 's avonds ook licht heb.
Ze zijn helaas wel vrij prijzig. Ik heb nu de kleinste die geschikt is voor een ruimte van 3x3m. Kosten: ca. 550 euro. (dit is inclusief het verlichtingsarmatuur die er optioneel bij gekocht kan worden).

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo apr 21, 2010 11:02

Annikka-Ayla schreef: Een kleine boiler in het keukenkastje vreet toch best veel stroom. Wat ook scheelt is om de warmwaterkraan niet helemaal voluit te zetten als je wacht op warm water.
Als je boiler niet meer dan 2000Watt verbruikt dan kan dit gunstig zijn (hierboven noemde ik hem ook al);
http://www.groene-energiewinkel.nl/Elek ... 911c4c5fce" target="_blank

Plaats reactie