Gas/water/energie besparen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Gas/water/energie besparen

Bericht door Rick » do jan 06, 2011 18:28

Jasmijn schreef:
vegalan schreef:niet koken maar alles rauw en ongekookt consumeren of kiezen voor producten die je niet hoeft te verwarmen zoals brood
Maar brood heeft eerst wel in de oven gezeten. Enfin, rauw scheelt wel gas, maar wat je dan vaak krijgt is dat je als rawfoodist veel exotische vruchten enzo gaat eten. Dat brengt veel transportvervuiling met zich mee en dat wil je natuurlijk niet. Dus ik denk dat lokaal bio vegan (fair) voedsel met zoveel mogelijk rauwe elementen het beste is.
Bij jou vast niet mogelijk, maar je zou op een houtgestookt fornuis kunnen koken. Die kun je tegelijkertijd ook gebruiken als verwarming. De verbranding van hout levert wel CO2 op, maar dat is CO2 uit de korte koolstofkringloop, dit in tegenstelling tot gas wat CO2 is uit de lange koolstofkringloop.

vegalan

Bericht door vegalan » do jan 06, 2011 19:00

Rick schreef:
Jasmijn schreef:
vegalan schreef:niet koken maar alles rauw en ongekookt consumeren of kiezen voor producten die je niet hoeft te verwarmen zoals brood
Maar brood heeft eerst wel in de oven gezeten. Enfin, rauw scheelt wel gas, maar wat je dan vaak krijgt is dat je als rawfoodist veel exotische vruchten enzo gaat eten. Dat brengt veel transportvervuiling met zich mee en dat wil je natuurlijk niet. Dus ik denk dat lokaal bio vegan (fair) voedsel met zoveel mogelijk rauwe elementen het beste is.
Bij jou vast niet mogelijk, maar je zou op een houtgestookt fornuis kunnen koken. Die kun je tegelijkertijd ook gebruiken als verwarming. De verbranding van hout levert wel CO2 op, maar dat is CO2 uit de korte koolstofkringloop, dit in tegenstelling tot gas wat CO2 is uit de lange koolstofkringloop.
Bij volledige verbranding van hout ontstaat:

•Kooldioxide: draagt bij aan het broeikaseffect.
•Stikstofoxiden (in mindere mate): medeveroorzakers zure regen.
•Zwaveloxiden: verzurend en schadelijk voor planten en dieren.
•Stof- en roetdeeltjes in de lucht: schadelijk bij langdurige inademing.
•Zware metalen en PAK's: hechten aan stofdeeltjes en zijn schadelijk voor mens en dier bij inademing.

Bij onvolledige verbranding van hout ontstaat:

•Koolmonoxide: draagt bij aan het broeikaseffect en is schadelijk bij inademing.
•Koolwaterstoffen: verzamelnaam voor groep stoffen die bijdragen aan het broeikaseffect, en giftig zijn voor mens en dier.
•Polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK's): kankerverwekkend.
•Benzo(a)pyreen: een van de meest schadelijke PAK's, uitstoot via kachels en haarden bedraagt 33 procent van de totale jaarlijkse uitstoot.
•Roet (teerachtige deeltjes): zet zich af tegen de binnenkant van de schoorsteen, en is brandbaar. Roet bevat vaak ook koolwaterstoffen.
•Dioxine: verzamelnaam voor een groep stoffen die zich ophopen in lichaamsvetten en moedermelk, giftig voor de mens.

Gas levert bij optimale verbranding minder schadelijk verbrandingsproducten.

.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jan 06, 2011 22:28

Oh dat geld boeit me echt niet. Het gaat me om MILIEUbesparing :)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 07, 2011 10:22

vegalan schreef: Bij volledige verbranding van hout ontstaat:

•Zware metalen en PAK's: hechten aan stofdeeltjes en zijn schadelijk voor mens en dier bij inademing.

•Koolmonoxide: draagt bij aan het broeikaseffect en is schadelijk bij inademing.
•Koolwaterstoffen: verzamelnaam voor groep stoffen die bijdragen aan het broeikaseffect, en giftig zijn voor mens en dier.
•Benzo(a)pyreen: een van de meest schadelijke PAK's, uitstoot via kachels en haarden bedraagt 33 procent van de totale jaarlijkse uitstoot.
•Roet (teerachtige deeltjes): zet zich af tegen de binnenkant van de schoorsteen, en is brandbaar. Roet bevat vaak ook koolwaterstoffen.
•Dioxine: verzamelnaam voor een groep stoffen die zich ophopen in lichaamsvetten en moedermelk, giftig voor de mens.

.
Als je dan rechtstreeks iets van een andere website kopieert is het wel zo netjes om de bron er bij te vermelden. http://www.kachelzaak.nl/info/Milieubel ... arden.html

Het belangrijkste milieuvoordeel van hout ten opzichte van gas is, zoals ik al eerder schreef, dat de koolstof in CO2 bij hout afkomstig is uit de korte koolstofkringloop en bij gas uit de lange koolstofkringloop. Dat er nog andere nadelen te noemen zijn bij de verbranding van hout verbaasd mij natuurlijk niets. Het gaat er uiteindelijk om hoe zwaar deze aspecten meewegen in het totaal. Vergelijk je de totale milieulast van de verbranding van hout met gas, dan komt hout er ontzettend veel beter uit vandaan.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 07, 2011 10:27

Jasmijn schreef:Oh dat geld boeit me echt niet. Het gaat me om MILIEUbesparing :)
Je hebt een geldboom in je tuin begrijp ik? :D
Volgens mij is het heel nuttig om te kijken hoeveel geld dingen kosten. De meeste mensen zijn beperkt in de hoeveelheid geld die zij tot hun beschikking hebben. Het is daarom volgens mij ook heel nuttig om te kijken hoe groot de milieubesparing is per euro. Hoe groter die milieubesparing is per euro, hoe meer je het milieu dus bespaart.
Om een voorbeeld te geven: Je kunt je hele dak vol leggen met zonnecellen. Dat is een van de duurste dingen die je kunt doen om energie te besparen. Maar als je daardoor geen geld meer overhoudt om je huis te isoleren, dan heb je volgens mij een hele verkeerde keuze gemaakt. Je wekt wat eigen energie op met die zonnecellen, maar je zult heel wat gas blijven verbruiken om je huis te kunnen verwarmen. Waarschijnlijk had je dan beter je hele huis kunnen isoleren en de energie af kunnen nemen bij een energiemaatschappij. Het isoleren zou goedkoper zijn en meer energiebesparing opleveren dan de zonnecellen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 07, 2011 10:27

vegalan schreef: Bij jou vast niet mogelijk, maar je zou op een houtgestookt fornuis kunnen koken. Die kun je tegelijkertijd ook gebruiken als verwarming. De verbranding van hout levert wel CO2 op, maar dat is CO2 uit de korte koolstofkringloop, dit in tegenstelling tot gas wat CO2 is uit de lange koolstofkringloop.
Bij volledige verbranding van hout ontstaat:

.[/quote]

Als je dan rechtstreeks iets van een andere website kopieert is het wel zo netjes om de bron er bij te vermelden. http://www.kachelzaak.nl/info/Milieubel ... arden.html

Het belangrijkste milieuvoordeel van hout ten opzichte van gas is, zoals ik al eerder schreef, dat de koolstof in CO2 bij hout afkomstig is uit de korte koolstofkringloop en bij gas uit de lange koolstofkringloop. Dat er nog andere nadelen te noemen zijn bij de verbranding van hout verbaasd mij natuurlijk niets. Het gaat er uiteindelijk om hoe zwaar deze aspecten meewegen in het totaal. Vergelijk je de totale milieulast van de verbranding van hout met gas, dan komt hout er ontzettend veel beter uit vandaan.[/quote]

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jan 07, 2011 12:45

Rick schreef:Bij jou vast niet mogelijk, maar je zou op een houtgestookt fornuis kunnen koken. Die kun je tegelijkertijd ook gebruiken als verwarming.
Ja dat lijkt me wel wat! Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Moet zo'n ding ingebouwd worden, of kan het ook een mobiel geval zijn die je mee kan nemen mocht je onverhoopt uit je huurhuis vertrekken?
Een speksteenkachel waar je tevens op kan koken is wellicht nog beter, nietwaar?
Rick schreef:De verbranding van hout levert wel CO2 op, maar dat is CO2 uit de korte koolstofkringloop, dit in tegenstelling tot gas wat CO2 is uit de lange koolstofkringloop.
Wat is het verschil tussen korte en lange koolstofkringloop?

@Vegalan: stel dat gas al minder vervuilend zou zijn (ik als leek durf hier geen beweringen over te doen), dan blijf je er nog mee zitten dat gas een eindige bron is. Er worden wellicht nog nieuwe gasplekken aangeboord, maar op een gegeven moment raakt het op. Het is onverstandig om hier afhankelijk van te zijn. Hout is daarentegen in principe een oneindige bron (mits je niet te veel kapt natuurlijk), dus tis veel safer om hier op te koersen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jan 07, 2011 12:55

Rick schreef:
Jasmijn schreef:Oh dat geld boeit me echt niet. Het gaat me om MILIEUbesparing :)
Je hebt een geldboom in je tuin begrijp ik? :D
Volgens mij is het heel nuttig om te kijken hoeveel geld dingen kosten. De meeste mensen zijn beperkt in de hoeveelheid geld die zij tot hun beschikking hebben. Het is daarom volgens mij ook heel nuttig om te kijken hoe groot de milieubesparing is per euro. Hoe groter die milieubesparing is per euro, hoe meer je het milieu dus bespaart.
Om een voorbeeld te geven: Je kunt je hele dak vol leggen met zonnecellen. Dat is een van de duurste dingen die je kunt doen om energie te besparen. Maar als je daardoor geen geld meer overhoudt om je huis te isoleren, dan heb je volgens mij een hele verkeerde keuze gemaakt. Je wekt wat eigen energie op met die zonnecellen, maar je zult heel wat gas blijven verbruiken om je huis te kunnen verwarmen. Waarschijnlijk had je dan beter je hele huis kunnen isoleren en de energie af kunnen nemen bij een energiemaatschappij. Het isoleren zou goedkoper zijn en meer energiebesparing opleveren dan de zonnecellen.
Haha, nee ik heb geen geldboom. Student he. ;-) Maar ik plaatste die opmerking omdat ik uit Vegalans reactie over brood opmaakte dat hij dacht dat het mij om geld was te doen. Ik wil echter van de wereld een mooiere plaats maken. Het zou jammer zijn als we onze bronnen uitputten en daarmee het leven op Aarde om zeep helpen.

Natuurlijk is geld wel iets om rekening mee te houden. Tenminste zolang we geld nog niet hebben afgeschaft. Als je kan kiezen tussen zonnepanelen en isolatie, zoals jij schetst, is het logisch om te kiezen voor die isolatie. Maar zodra je huis geisoleerd is kun je dan weer doorsparen voor zonnepanelen. Etcetera. Als geld een probleem is, doe je het gewoon in stapjes.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 07, 2011 13:10

Jasmijn schreef: Wat is het verschil tussen korte en lange koolstofkringloop?
Korte en lange koolstofkringloop
Wanneer gesproken wordt over de koolstofkringloop is het belangrijk onderscheid te maken tussen de korte en de lange koolstofkringloop.

De korte koolstofkringloop omvat alle processen waarin in korte tijd (maximaal enkele decennia) koolstof wordt opgenomen of uitgestoten. De uitwisseling vindt plaats tussen opslagsystemen die direct met elkaar in contact staan, zoals de atmosfeer, de bodems en de organismen. Over het algemeen zijn dit biologische processen. Voorbeelden hiervan zijn de opname van koolstofdioxide (CO2) door planten voor de fotosynthese en de afgifte van CO2 als gevolg van bacteriële afbraak van organische stoffen.

De lange koolstofkringloop omvat alle langdurige processen (miljoenen jaren). De koolstof in deze kringloop ligt opgeslagen in vormen waarbij uitwisseling moeilijk en daardoor traag is, zoals in diepe oceanen en sedimenten. Het zijn over het algemeen geologische processen. Voorbeelden hiervan zijn de opslag van koolstof door sedimentatie en de uistoot van koolstof door vulkanisme.

De koolstof in fossiele brandstoffen behoort tot de lange koolstofkringloop. Door de mens wordt nu echter veel koolstof uit de lange kringloop in de korte kringloop gebracht. Hierdoor neemt de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer toe. Als alternatief voor fossiele brandstoffen wordt biobrandstof genoemd. Voordeel hiervan is dat de koolstof in de planten die als brandstof worden gebruikt tot de korte koolstof kringloop behoort.
Bron: http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... -g&cad=rja

Zie ook wikipedia.

vegalan

Bericht door vegalan » vr jan 07, 2011 13:21

Rick schreef: Als je dan rechtstreeks iets van een andere website kopieert is het wel zo netjes om de bron er bij te vermelden. http://www.kachelzaak.nl/info/Milieubel ... arden.html.
Oké, vergeten, het was echter een andere site. Het doet er verder niet toe, het gaat om de indruk, want jij hebt het alleen maar over CO2, wat te compenseren is, terwijl bijv PAK's zoals Dioxine veel schadelijker zijn en lang blijven circuleren. Hout verbranding wordt door milieu organisaties afgeraden, wat ik heel begrijpelijk vindt. Jij waarschijnlijk niet? Er zou een onwenselijke situatie ontstaan (vooral in woonwijken) als iedereen hout zou verbranden in een hout kachel of openhaard. Ik ben blij dat mijn buurman geen hout verbrand, want een ander met de stank en schadelijke stoffen opzadelen vind ik asociaal.

Rick schreef: Het belangrijkste milieuvoordeel van hout ten opzichte van gas is, zoals ik al eerder schreef, dat de koolstof in CO2 bij hout afkomstig is uit de korte koolstofkringloop en bij gas uit de lange koolstofkringloop.

Maar als je niets aanplant (compenseert) stapelt het zich ook op, daarnaast zijn zwaveldioxide (SO2), stikstofoxiden verantwoordelijk voor zure regen, wat de hout productie aantast.
Rick schreef: Dat er nog andere nadelen te noemen zijn bij de verbranding van hout verbaasd mij natuurlijk niets. Het gaat er uiteindelijk om hoe zwaar deze aspecten meewegen in het totaal. Vergelijk je de totale milieulast van de verbranding van hout met gas, dan komt hout er ontzettend veel beter uit vandaan.
Vertel, volgens mij levert gas t.a.v. Hout bij hetzelfde energetisch vermogen minder CO2
Wat is het CO2 absorberend vermogen van de biomassa in relatie tot C02 uitstoot, is deze capaciteit groter dan CO2 uitstoot?

.
Laatst gewijzigd door vegalan op vr jan 07, 2011 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 07, 2011 13:27

Jasmijn schreef: Ja dat lijkt me wel wat! Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Moet zo'n ding ingebouwd worden, of kan het ook een mobiel geval zijn die je mee kan nemen mocht je onverhoopt uit je huurhuis vertrekken?
Een speksteenkachel waar je tevens op kan koken is wellicht nog beter, nietwaar?
Hier een voorbeeld van zo'n apparaat: http://www.hrhoutkachels.nl/nl_hr-cookers,48.html
Je zult hiervoor wel wat voorzieningen moeten treffen. Als je een rookkanaal hebt, kun je hem daar op aansluiten, anders zul je iets moeten maken zodat de rook afgevoerd kan worden. Daar heb je allerlei pijpen voor, maar dan zul je wel ergens een gat in je huis moeten maken. Wat het verder iet wat onpraktisch kan maken is dat je altijd hout nodig hebt. Dat betekent dat je een voorraadje ergens moet aanmaken. Aan hout is over het algemeen wel makkelijk te komen, maar zul je toch in redelijke hoeveelheden moeten aanschaffen om het een beetje betaalbaar te houden (en de transportmilieukosten een beetje acceptabel te houden ;)).
Het is verder natuurlijk wel hele fijne warmte, maar ik kan me voorstellen, en daar heb ik geen ervaring mee, dat het in de zomer wel warm kan worden als je gaat koken. Deuren en ramen open dan he ;)

Ik heb zelf afgelopen week een houtkachel (zonder fornuis) gekocht. het is een klein kacheltje geworden, om een beetje bij te kunnen stoken in de winter, om zo wat gas te besparen, en omdat het gewoon gezellig is (en er al een rookkanaal aanwezig was en ik daar toch iets mee wilde doen). Het is al met al toch wel een investering. We hebben nu een niet al te dure houtkachel van 715 euro, maar daar komt nog een flexibele rvs pijp bij om door het rookkanaal heen te doen, omdat het rookkanaal niet helemaal goed meer is. Die pijp kost ongeveer 50 euro per meter, en ik heb 7 meter nodig. Dan komen er nog wat platen bij om het een en ander aan te kunnen sluiten en korrels om in het rookkanaal te storten, waar geen pijp zit. Dan nog een kapje op het dak om er geen vogels in te kunnen laten en dan zit je op 1350 euro voor het geheel. Er komen dus nog heel wat kosten bij en ik ga nu alles zelf doen. Daarmee bespaar ik dus de installatiekosten. En oh ja, ik vergeet nog de inspectiekosten die ik al gemaakt had: 120 euro om een schoorsteenveger het rookkanaal te laten inspecteren (als het rookkanaal goed was geweest had ik die flexibele RVS pijp niet hoeven aan te leggen).
Kortom, het is wel iets ingrijpends en ik kan me goed voorstellen dat jouw huurder er niet echt op zit te wachten dat jij gaten gaat maken in zijn huis ;) Dat zal je zeker in overleg moeten doen.
Als je weggaat kan je hem in principe weer meenemen, maar dan zit je verhuurder dus met een gat in zijn huis (hoef niet heel groot te zijn hoor, ik schat ca. 20cm in doorsnee).
Speksteen heeft als voordeel dat het warmte goed opneemt en nog lang kan blijven afgeven. Hoe meer speksteen hoe groter het effect is natuurlijk. Het is een beetje afhankelijk van je voorkeuren. Het is over het algemeen ook wat duurder.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 07, 2011 13:36

vegalan schreef:
Oké, vergeten, het was echter een andere site. Het doet er verder niet toe, het gaat om de indruk, want jij hebt het alleen maar over CO2, wat te compenseren is, terwijl bijv PAK's zoals Dioxine veel schadelijker zijn en lang blijven circuleren. Hout verbranding wordt door milieu organisaties afgeraden, wat ik heel begrijpelijk vindt. Jij waarschijnlijk niet? Er zou een onwenselijke situatie ontstaan (vooral in woonwijken) als iedereen hout zou verbranden in een hout kachel of openhaard. Ik ben blij dat mijn buurman geen hout verbrand, want een ander met de stank en schadelijke stoffen opzadelen vind ik asociaal.
Welke milieuorganisaties raden houtverbranding (in een houtkachel waar een zo optimaal mogelijke verbranding plaatsvindt, dus geen open haard) af?
Voor zover mij bekend is het milieuvoordeel van de CO2 uit de korte koolstofkringloop - in plaats van de CO2 uit de lange koolstofkringloop bij gas - veel groter dan de milieunadelen van de andere stoffen die jij noemt. Ik ben benieuwd waarop jij je beweringen baseert.
vegalan schreef: Maar als je niets aanplant (compenseert) stapelt het zich ook op, daarnaast zijn zwaveldioxide (SO2), stikstofoxiden verantwoordelijk voor zure regen, wat de hout productie aantast.

Je kunt heel goed aan stookhout hier uit de buurt komen. Staatsbosbeheer kapt veel hout uit bossen waar vervolgens weer nieuwe bomen groeien. Dat is prima hout om te gebruiken voor de kachel. Het wordt een wat ander verhaal als je gaat stoken met tropisch hardhout uit niet verantwoord beheerde bossen natuurlijk. Maar wie stookt dat nou op?
vegalan schreef:
Vertel, volgens mij levert gas t.a.v. Hout bij hetzelfde energetisch vermogen minder CO2

.
Zie het verhaal over korte en lange koolstofkringloop.

vegalan

Bericht door vegalan » vr jan 07, 2011 15:44

Rick schreef:Welke milieuorganisaties raden houtverbranding (in een houtkachel waar een zo optimaal mogelijke verbranding plaatsvindt, dus geen open haard) af?
Zie gemeente verordening en overheid. Het is een algemeen gegeven dat houtkachels niet worden gestimuleerd door overheid en milieuorganisaties en door sommige gemeentes zelfs ontmoedigd.
Bio-ethanol (voor bio branders) is bijv wel een brandstof die wordt ondersteund door milieuorganisaties.

Rick schreef: Voor zover mij bekend is het milieuvoordeel van de CO2 uit de korte koolstofkringloop - in plaats van de CO2 uit de lange koolstofkringloop bij gas - veel groter dan de milieunadelen van de andere stoffen die jij noemt. Ik ben benieuwd waarop jij je beweringen baseert.
Het gaat niet alleen om CO2 maar ook bijvoorbeeld fijnstof deeltjes. Emissies van open haarden en allesbranders zijn na het autoverkeer de voornaamste bron van fijn stof. Uit epidemiologische en toxicologische gegevens blijkt dat fijn stof bij inademing schadelijk is voor de gezondheid. Ik heb ook niet de indruk dat jij een roet- en fijn- stoffilter hebt.

Rick schreef:
vegalan schreef: Maar als je niets aanplant (compenseert) stapelt het zich ook op, daarnaast zijn zwaveldioxide (SO2), stikstofoxiden verantwoordelijk voor zure regen, wat de hout productie aantast.

Je kunt heel goed aan stookhout hier uit de buurt komen. Staatsbosbeheer kapt veel hout uit bossen waar vervolgens weer nieuwe bomen groeien. Dat is prima hout om te gebruiken voor de kachel. Het wordt een wat ander verhaal als je gaat stoken met tropisch hardhout uit niet verantwoord beheerde bossen natuurlijk. Maar wie stookt dat nou op?
Het wordt een ander verhaal als CO2 niet door de biomassa wordt geabsorbeerd en uiteindelijk lange koolstofkringloop terecht komt.
Rick schreef:
vegalan schreef: Vertel, volgens mij levert gas t.a.v. Hout bij hetzelfde energetisch vermogen minder CO2 .
Zie het verhaal over korte en lange koolstofkringloop.
Zo geef je geen antwoord op mijn vraag, want het zegt niets over CO2 absorptie vermogen van de biomassa. Je kunt ook uit het CO2 gehalte in de atmosfeer niet opmaken of deze korte of lange koolstofkringloop komt. Als ik jou verhaal mag geloven is het beter hout in plaats van Gas te verbranden, maar hout productie is niet zo omvangrijk en snel om alle CO2 te absorberen, zodat dit uiteindelijk ook in de lange koolstof kringloop terecht komt als iedereen hout als brandstof gebruikt. Je kunt wel gaan roepen, dat doet niet iedereen, dan weerleg je meteen je eigen standpunt, want het gaat om het totale plaatje. Als, als...

.
Laatst gewijzigd door vegalan op vr jan 07, 2011 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.

vegalan

Bericht door vegalan » vr jan 07, 2011 15:59

Rick schreef:Hoe groter die milieubesparing is per euro, hoe meer je het milieu dus bespaart.
Wat een lul verhaal. Je kunt ook voor het milieu zorgen door juist niet in jezelf te investeren en door genoegen te nemen met minder euro's. Ik begreep uit het verhaal van jasmijn, dat zij ten behoeve van het milieu minder in de luxe wil investeren. Ik vind het altijd heel griezelig om de economie te verbinden met het milieu of dierenwelzijn. Dat is vaak het grootste struikelblok. We moeten juist meer investeren in het milieu en dierenwelzijn. Door meer milieu en diervriendelijke alternatieven (nog meer) te subsidiëren

.
Laatst gewijzigd door vegalan op vr jan 07, 2011 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 07, 2011 15:59

vegalan schreef:
Zie gemeente verordening en overheid. Het is een algemeen gegeven dat houtkachels niet worden gestimuleerd door overheid en milieuorganisaties en door sommige gemeentes zelfs ontmoedigd.
Bio-ethanol (voor bio branders) is bijv wel een brandstof die wordt ondersteund door milieuorganisaties.
Kun jij hier niet een gewoon een paar links zetten van waar dat staat? Ik ben benieuwd welke milieuorganisatie gas boven hout zet. En ik ben ook benieuwd welke overheden/gemeentes dat zeggen.
vegalan schreef: Het gaat niet alleen om CO2 maar ook bijvoorbeeld fijnstof deeltjes. Emissies van open haarden en allesbranders zijn na het autoverkeer de voornaamste bron van fijn stof. Uit epidemiologische en toxicologische gegevens blijkt dat fijn stof bij inademing schadelijk is voor de gezondheid. Ik heb ook niet de indruk dat jij een roet- en fijn- stoffilter hebt.
Ik heb het niet over open haarden gehad. Ik heb het over houtkachels (daar zit een belangrijk verschil tussen!). Hoe weeg jij de schadelijkheid voor de gezondheid en de schade aan het milieu met elkaar af?
vegalan schreef: Zo geef je geen antwoord op mijn vraag, want het zegt niet over CO2 absorptie vermogen van de biomassa. Als ik jou verhaal mag geloven is het beter hout in plaats van Gas te verbranden, maar hout productie is niet zo omvangrijk en snel om alle CO2 te absorberen, zodat dit uiteindelijk ook in de lange koolstof kringloop terecht komt, als iedereen hout als brandstof gebruikt. Je kunt wel gaan roepen, dat doet niet iedereen, dan weerleg je meteen je eigen standpunt, want het gaat totale plaatje. Als, als...

.
Jij denkt dat er één oplossing moet zijn die een geheel probleem oplost? Nooit zullen we alleen op windenergie over kunnen gaan, nooit zullen we alleen op zonnenergie over kunnen gaan etc. En dat geldt hiervoor ook. Het is een deeloplossing en zolang je een kringloop kunt bewerkstelligen die net zoveel hout produceert als dat er hout verbrandt wordt, dan heb je geen probleem. Hetzelfde geldt uiteindelijk natuurlijk ook voor gas, alleen dan moet er veel minder gas gebruikt gaan worden. Je zou net zoveel gas moeten verbruiken als er in de grond aangemaakt wordt.(of op een andere manier gas aangemaakt wordt).

vegalan

Bericht door vegalan » vr jan 07, 2011 17:36

Rick schreef:Kun jij hier niet een gewoon een paar links zetten van waar dat staat? Ik ben benieuwd welke milieuorganisatie gas boven hout zet. En ik ben ook benieuwd welke overheden/gemeentes dat zeggen.
Het wordt op verschillende sites genoemd zoals:http://www.houtkachel.org/a1-Houtkachel ... sting.html en ik ben het ook wel eens tegen gekomen in een gemeente verordening, maar helaas staat daar niet bij welke organisaties en/of gemeentes dit zeggen. Ik ga niet alle milieu organisaties en gemeentes langs om hun naar standpunt inzake hout verbranding te informeren. Ik wil hierover nog wel wat navraag voor je doen of informatie opzoeken, als je daar behoefte aan hebt.
Rick schreef: Ik heb het niet over open haarden gehad. Ik heb het over houtkachels (daar zit een belangrijk verschil tussen!).
We hadden het over de verbranding van hout toch, maar vertel, wat is het verschil?
Rick schreef: Hoe weeg jij de schadelijkheid voor de gezondheid en de schade aan het milieu met elkaar af?
Het zijn geen twee afzonderlijke dingen. Het milieu aspect is altijd gerelateerd aan het welzijn van organismen, bijv ten behoeven van het welzijn van een leefgemeenschap.

Rick schreef:
Jij denkt dat er één oplossing moet zijn die een geheel probleem oplost? Nooit zullen we alleen op windenergie over kunnen gaan, nooit zullen we alleen op zonnenergie over kunnen gaan etc. En dat geldt hiervoor ook.
Neen, het ging daar niet om. Het ging om de milieu onvriendelijkheid en niet omdat iets niet rendabel is.Zonne-energie en windenergie zijn t.o.v hout verbranding milieu vriendelijke oplossingen.
Rick schreef:
Het is een deeloplossing en zolang je een kringloop kunt bewerkstelligen die net zoveel hout produceert als dat er hout verbrandt wordt, dan heb je geen probleem. Hetzelfde geldt uiteindelijk natuurlijk ook voor gas, alleen dan moet er veel minder gas gebruikt gaan worden. Je zou net zoveel gas moeten verbruiken als er in de grond aangemaakt wordt.(of op een andere manier gas aangemaakt wordt).
Je komt weer terug op je CO2 verhaal, maar het gaat niet alleen om CO2.
Ik heb eerder de indruk dat je het kacheltje op zolder probeert te vergoelijken. :mrgreen:

.

vegalan

Bericht door vegalan » vr jan 07, 2011 18:19

Jasmijn schreef: @Vegalan: stel dat gas al minder vervuilend zou zijn (ik als leek durf hier geen beweringen over te doen), dan blijf je er nog mee zitten dat gas een eindige bron is. Er worden wellicht nog nieuwe gasplekken aangeboord, maar op een gegeven moment raakt het op. Het is onverstandig om hier afhankelijk van te zijn. Hout is daarentegen in principe een oneindige bron (mits je niet te veel kapt natuurlijk), dus tis veel safer om hier op te koersen.
Gas is (bio)synthetisch te maken en het gaat dan niet alleen om (aard)gas, we moeten verder zoeken naar betere alternatieven zoals waterstof, maar het lijkt mij onverstandig om hout boven Gas te adviseren. Dat ene hout kacheltje zal misschien niet zo schadelijk zijn, zolang we niet massaal overschakelen op hout. Hout is dan geen oneindige bron meer. Ik beweer ook nergens dat aardgas wel een goed alternatief is, tenzij het met behulp van C02 is gemaakt. Ook daar wordt onderzoek naar gedaan. http://www.energysquare.nl/News/News.aspx?Id=282

.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 07, 2011 18:47

vegalan schreef:
Jasmijn schreef: @Vegalan: stel dat gas al minder vervuilend zou zijn (ik als leek durf hier geen beweringen over te doen), dan blijf je er nog mee zitten dat gas een eindige bron is. Er worden wellicht nog nieuwe gasplekken aangeboord, maar op een gegeven moment raakt het op. Het is onverstandig om hier afhankelijk van te zijn. Hout is daarentegen in principe een oneindige bron (mits je niet te veel kapt natuurlijk), dus tis veel safer om hier op te koersen.
Gas is (bio)synthetisch te maken en het gaat dan niet alleen om (aard)gas, we moeten verder zoeken naar betere alternatieven zoals waterstof, maar het lijkt mij onverstandig om hout boven Gas te adviseren. Dat ene hout kacheltje zal misschien niet zo schadelijk zijn, zolang we niet massaal overschakelen op hout. Hout is dan geen oneindige bron meer. Ik beweer ook nergens dat aardgas wel een goed alternatief is, tenzij het met behulp van C02 is gemaakt. Ook daar wordt onderzoek naar gedaan. http://www.energysquare.nl/News/News.aspx?Id=282

Voor waterstofgas heb je elektriciteit nodig (elektrolyse). Zolang dat het geval is en elektriciteit voor groot deel opgewekt wordt door de verbranding van fossiele brandstof is dat ook nog niet een heel goed alternatief.
Volgens mij is de weg die je zou moeten inslaan die van het gebruik maken van niet-fossiele brandstoffen. Dat er onderling betere en minder goede zijn, en dat geen van al deze alternatieven voor fossiele brandstoffen het totaal kunnen vervangen, is van ondergeschikt belang. Ik begrijp heel goed dat als we van de een op de andere dag overschakelen op houtkachels, dat we er een nieuw probleem bij hebben, maar dat geldt voor iedere oplossing.

.

vegalan

Bericht door vegalan » vr jan 07, 2011 20:26

Rick schreef:Voor waterstofgas heb je elektriciteit nodig (elektrolyse). Zolang dat het geval is en elektriciteit voor groot deel opgewekt wordt door de verbranding van fossiele brandstof is dat ook nog niet een heel goed alternatief.
Er zijn verschillende methoden om waterstof te winnen en dat gebeurd niet alleen door elektrolyse en men kan hiervoor een mechanische energiebron gebruiken, zoals windenergie en waterkracht. De winning van waterstof uit koolwaterstoffen is niet gunstig want er ontstaat koolmonoxide. Algen kunnen in een bioreactor ook waterstof produceren of men kan waterstof winnen door thermolyse in vulkanische gebieden of met de energie gewonnen uit de geisers, magma(elektrolyse). Theoretische door fotosynthetische cellen (nanotechnologie) of winning van waterstof uit de bodem zoals aardgas. Waterstof uit maïs-alcohol. http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/16457238
Gratis waterstof winning dankzij temperatuurverschillen in de oceaan. http://www.energielabeladviezen.nl/Grat ... atie!.html Grootschalige winning van waterstof uit afvalwater haalbaar. http://www.groenportaal.nl/nieuws/20071 ... 4268.shtml
Het blijkt echter dat grote concentraties waterstof in hogere luchtlagen er voor zorgt dat de ozonlaag wordt afgebroken, dus dat is ook niet gunstig.
Rick schreef: Volgens mij is de weg die je zou moeten inslaan die van het gebruik maken van niet-fossiele brandstoffen.
Ja, misschien wel of meer CO2 verbruiken of gebruiken voor brandstoffen of andere producten.
Kernfusie is ook een optie, maar is nu nog niet rendabel. Het kost net zoveel als het oplevert.
Rick schreef: Dat er onderling betere en minder goede zijn, en dat geen van al deze alternatieven voor fossiele brandstoffen het totaal kunnen vervangen, is van ondergeschikt belang.
Dit is afhankelijk van waar de meerderheid voor kiest en/of wat beschikbaar is.
Rick schreef: Ik begrijp heel goed dat als we van de een op de andere dag overschakelen op houtkachels, dat we er een nieuw probleem bij hebben, maar dat geldt voor iedere oplossing.

Neen, want verschilt per product en het is de bedoeling om zo min mogelijk problemen te hebben.
Dat het merendeel van de bevolking gas gebruikt is volgens mij (zowel plaatselijk, als landelijk gezien) een minder groot probleem dan wanneer iedereen hout zou gebruiken als brandstof.

.

marjan

Bericht door marjan » ma jan 10, 2011 17:03

Ik heb vandaag zonnepanelen besteld na maandenlang vooronderzoek en overleg met allerlei potentiële leveranciers. Wel lekker dat het nu gaat lopen. Moet ook wel want voor mijn subsidiebeschikking van de gemeente moeten ze voor eind februari op het dak zitten. Naast de gemeentelijke subsidie krijg ik ook nog SDE-subsidie. Strak aangevraagd en ingeloot gelukkig. Wel fijn!

Plaats reactie