Gas/water/energie besparen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Gas/water/energie besparen

Bericht door Rick » ma jan 10, 2011 17:11

marjan schreef:Ik heb vandaag zonnepanelen besteld na maandenlang vooronderzoek en overleg met allerlei potentiële leveranciers. Wel lekker dat het nu gaat lopen. Moet ook wel want voor mijn subsidiebeschikking van de gemeente moeten ze voor eind februari op het dak zitten. Naast de gemeentelijke subsidie krijg ik ook nog SDE-subsidie. Strak aangevraagd en ingeloot gelukkig. Wel fijn!

Wat heb je precies gekocht en waarom? Wie weet ga ik het ooit ook nog doen....
Wel stoer!

marjan

Bericht door marjan » ma jan 10, 2011 17:42

Ik ben graag stoer :). Ik ga in zee met Solarstream uit Amersfoort. http://www.solarstream.nl/ Na mijn marktstudie ben ik tot de conclusie gekomen dat ze een heel prettige prijs-kwaliteit-verhouding hebben en dat er maar één leverencier goedkoper is nl. http://www.zonnepanelen.nl/ Die laatstgenoemde leverancier heeft echter wat onbekende zonnepanelen waarvan de kwaliteit niet echt goed te bepalen is. Solarstream heeft Suntech-zonnepanelen die als erg goed bekend staan.

Verder had Solarstream steeds een snel en goed antwoord op mijn vragen en had de eigenaar vandaag ook opmerkingen over schaduw en zo die anderen nooit gemaakt hadden en die wel wezenlijk zijn. Mijn vertrouwen is dus wel gewekt door goede en snelle antwoorden en relevante opmerkingen op het moment van inspectie van de locatie.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 10, 2011 21:31

Wat goed Marjan! :mrgreen:

Marla

Bericht door Marla » wo jan 19, 2011 9:22

Ik zou ook heel graag zonnepanelen willen hebben maar dat kan helaas niet zomaar in verband met de VvE. Mijn moeder heeft afgelopen jaar haar dak vol laten leggen en het scheelt echt enorm, niet alleen qua verbruik maar ook qua isolatie. De bovenste verdieping was altijd bloedheet in de zomer en ijskoud in de winter en dit maakt het een stukje aangenamer.

Ik heb ons jaaroverzicht van Nuon gekregen en ook ons stroomverbruik valt me enorm mee, ik snap het eigenlijk niet zo goed. Dat wil zeggen, ik had verwacht dat we bij hadden moeten betalen omdat ze ons verbruik hadden geschat op basis van een maand waarin we nog niet echt onze woning bewoonden dus ook amper iets verbruikt hadden maar dat is niet het geval, we krijgen zelfs geld terug! 1800 KWh, ik vind het netjes :)

marjan

Bericht door marjan » wo jan 19, 2011 22:02

8 februari gaat het hier waarschijnlijk gebeuren... Wel spannend hoor! Ik ken niemand in mijn omgeving die dit ooit gedaan heeft.

Liadan

Bericht door Liadan » wo jan 19, 2011 22:20

Ik heb ook eens gewoond in een huis dat deels de energie van de zonnepanelen kreeg.. dat was overigens gewoon een rijtjeshuurwoning (in Alphen a/d Rijn).

marjan

Bericht door marjan » do jan 20, 2011 1:50

marjan schreef:8 februari gaat het hier waarschijnlijk gebeuren... Wel spannend hoor! Ik ken niemand in mijn omgeving die dit ooit gedaan heeft.
Ik moest 50% aanbetalen en hoorde toen dagenlang niets van ze. Was ook wel spannend. Vandaag heb ik zelf maar gebeld en gelukkig ging het verhaal gewoon verder en konden we een datum voor plaatsing afspreken. Doemscenario is natuurlijk dat het bedrijf opeen niet lijkt te bestaan en je je geld kwijt bent...

Ananas

Bericht door Ananas » do jan 20, 2011 17:14

[offtopic] Als in de wijk de stroom is uitgevallen, en je hebt zonnepanelen, heb je dan wel stroom? [/offtopic]

Mijn lieve, oude, tweedehands koelkast had het begeven. Hij koelde niet goed meer. Na lang twijfelen gekozen om een nieuwe aan te schaffen. Tis een A+, best zuinig (verbruikt 226 kWh per jaar en hij is vrij groot, plus kleine diepvries). Ben benieuwd of ik het op de energie afrekening ga terugzien!
Hij maakt wel meer geluid dan de oude, dat had ik niet verwacht.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jan 21, 2011 0:40

Ananas schreef:[offtopic] Als in de wijk de stroom is uitgevallen, en je hebt zonnepanelen, heb je dan wel stroom? [/offtopic]

Mijn lieve, oude, tweedehands koelkast had het begeven. Hij koelde niet goed meer. Na lang twijfelen gekozen om een nieuwe aan te schaffen. Tis een A+, best zuinig (verbruikt 226 kWh per jaar en hij is vrij groot, plus kleine diepvries). Ben benieuwd of ik het op de energie afrekening ga terugzien!
Hij maakt wel meer geluid dan de oude, dat had ik niet verwacht.
De, wat betreft terugverdientijd en milieuwinst, beste optie is je oude slechter dan label C apparaten te vervangen door een A+(+) apparaat. Je gaat het ongetwijfeld merken (mits de rest gelijk blijft natuurlijk ;))

flub5

Bericht door flub5 » vr mei 06, 2011 7:04

Ik ga minder vaak onder de douche en daarmee bespaar ik nogal wat en de wasmand wordt ook veel minder snel vol. De cv heb ik altijd op 17C dus dat verbruik valt ook altijd mee.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr mei 06, 2011 13:31

flub5 schreef:Ik ga minder vaak onder de douche en daarmee bespaar ik nogal wat en de wasmand wordt ook veel minder snel vol. De cv heb ik altijd op 17C dus dat verbruik valt ook altijd mee.

(y) Goedzo! (y)

Ik skip tegenwoordig vaak eten van de markt dat anders weggegooid wordt. Door niet direct zelf een vraag te creeren door naar de winkel te gaan, bespaar ik energie. Wat ik niet op de markt kan vinden koop ik bij in de natuurvoedingswinkel, zoveel mogelijk lokaal of uit de aanbiedingsbak (zitten groenten en fruit in die anders ook weggedaan worden). Bijkomend voordeel is dat dit een heel goedkope voedselvoorziening is. :)

vegalan

Bericht door vegalan » do jun 16, 2011 19:16

Misschien is granola een kleine energie en milieu besparende oplossing?

http://grano.la/
http://grano.la/software/download_granola.php

.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jun 20, 2011 10:02

Meeten voor een paar dagen koken zou ook schelen, maar het is wel lekker om vers te eten en als je het daarna weer moet opwarmen in de magnetron of opbakken schiet het nog niets op, plus je verliest kostbare vitamines en mineralen. Als ik naar mezelf kijk, ik douche max 10 minuten en 1 keer per dag. Thermostaat staat op 15c en in de winter iets hoger, maar nog steeds vrij laag (trek liever extra trui aan). Wassen doe ik ook weinig, kleding kan prima lange tijd zonder wasmachine, merk het wel als het gaat stinken :wink: .

Kraanwater probeer ik ook steeds zuiniger mee om te gaan. Ondanks dat dit weinig kost en voor ons heel normaal is, vind ik dat we er zuinig mee zouden moeten omgaan en ook dankbaar zijn dat we over dit water mogen beschikken (dat is echt een groot recht als je om je heen kijkt naar andere landen).

Heb alleen nog geen 'groene stroom', daar ga ik me maar eens in verdiepen.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 20, 2011 19:04

Binnenkort ga ik verhuizen, dus ik ben zeer benieuwd hoe ik in mijn nieuwe huis kan besparen.
Nu druk ik de kosten, en werk ik aan het milieu door in elk geval nooit de verwarming aan te hebben. Maar ja, ik woon nu in een flat, en dus stoken de buren genoeg om mijn buizen op te warmen. Dat zal straks zeker anders zijn.
Bovendien is mijn nieuwe home niet geisoleerd. Een deel zal ik dus gaan isoleren, maar dat zal niet overal kunnen (geldgebrek :mrgreen: ). Op de verdieping waar ik slaap vind ik het ook niet zo erg als het daar wat kouder is, maar waar je werkt is het wel handig dat het 'werktemperatuur' heeft. Nu zorg ik dat ik elk half uur in de winter even beweeg, en zodoende warm blijf (plus natuurlijk extra truien etc). Maar of dat in mijn nieuwe huis ook zal lukken en genoeg is..... afwachten maar.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Zen

Bericht door Zen » ma jun 20, 2011 23:25

Ik zie uit naar de jaarafrekening die eraan komt. Heb deze winter zeer zuinig gedaan met gasverbruik dus dat wordt cashen. :P
Cut cold stone with a warm heart

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jun 20, 2011 23:59

Goed werk allemaal! :) :thanks: in defence for mother earth. :D

@Emiel: ik raad zonne-energie van Greenchoice aan.

Weet iemens hoe zo'n waterbesparende douchekop precies werkt?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di jun 21, 2011 6:49

Jasmijn schreef:Goed werk allemaal! :)

@Emiel: ik raad zonne-energie van Greenchoice aan.
Bedoel je daarmee het initiatief van zonnepanelen in combinatie met een hoeveelheid energie die je nog moet afnemen bij Greenchoice?
Het leek ons eerst ook wel wat. Tot we zagen dat je nog ruim 2000 eenheden elektriciteit moest afnemen. Dat is zo ongeveer onze totale hoeveelheid stroom die we in ons gezin met vier personen zonder panelen gebruiken.

Zen

Bericht door Zen » di jun 21, 2011 8:11

Jasmijn schreef: Weet iemens hoe zo'n waterbesparende douchekop precies werkt?
Spaardouche, hoe werkt het

Vond trouwens ook deze quote:
Bedenk dat een spaardouche eigenlijk averechts werkt, je gaat langer douchen omdat je het gevoel hebt te weinig water te krijgen. Hierdoor pak je langer gas van de ketel en is het vaak zelfs duurder dan gewoon zonder spaarkop.
En kan me best voorstellen dat hier een kern van waarheid inzit. Want er wordt wel beweerd (door de fabrikanten) dat het 'comfort' gelijk blijft, maar of mensen dat ook echt zo ervaren...?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di jun 21, 2011 12:33

Ik heb niet het gevoel dat we door de spaardouchekop langer douchen. Ik vind het comfort inderdaad gelijk met een gewone douchekop. Of je langer doucht heeft meer te maken met wat voor douchepersoon je bent. Ik maak nat, doe shampoo/douchespul op, spoel af en ben klaar. Kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die gewoon eronder blijven staan omdat ze dat fijn vinden, maar niet omdat ze te weinig water zouden krijgen met een spaardouchekop.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Zen

Bericht door Zen » di jun 21, 2011 13:10

JudithK schreef:Of je langer doucht heeft meer te maken met wat voor douchepersoon je bent.
Ook natuurlijk, maar als je echt het gevoel hebt minder water te krijgen kan ik me voorstellen dat je daardoor langer doucht. Net als dat je normaal gesproken de kraan verder open zou draaien als je naar je gevoel niet voldoende water krijgt. Er zijn trouwens nogal wat verschillende spaardouchekoppen en ze zullen niet allemaal hetzelfde 'comfort' leveren, verwacht ik. Dat is met alles zo. Er zijn vast hele goede waarbij je het verschil met een 'normale' douchekop nauwelijks merkt wat dat betreft.

Plaats reactie