Gas/water/energie besparen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: Gas/water/energie besparen

Bericht door Jasmijn » di jun 21, 2011 14:58

Hmm, ik ga even met mijn buurman overleggen of hij het ok vindt als ik zo'n douchekop koop. Lijkt me toch wel een prettige besparing :) Ik zou er niet langer door gaan douchen , dat zit wel goed.
Waar koop je zo'n kreng?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di jun 21, 2011 22:03

Jasmijn schreef: Weet iemens hoe zo'n waterbesparende douchekop precies werkt?
http://www.eco-logisch.nl/Results1.asp? ... arentID=80

Maar minstens zo handig en nog een stuk goedkoper:

http://www.eco-logisch.nl/Go-Green-Wate ... ouche-2220

En je kunt dit ook eerst proberen, voordat je een nieuwe douchekop koopt.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » wo jun 22, 2011 20:43

zo'n douchekop kan je gewoon kopen in de bouwmarkt.....bijv van grohe (goed merk) en die schroef je dan op de slang....

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo jun 22, 2011 21:04

Wij hebben inderdaad een douchekop van Grohe.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

vegalan

Bericht door vegalan » vr jul 15, 2011 11:46

Spaarlampen stoten kankerverwekkende stoffen uit.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Weten ... en-uit.htm

.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr jul 15, 2011 16:40

Wij zijn jaren geleden begonnen met spaarlampen te kopen vanwege het idee dat het beter zou zijn voor het milieu. Over die eerste spaarlampen waren we heel tevreden. Na jaaaaren waren ze aan vervanging toe en de nieuwere spaarlampen vind ik van veel mindere kwaliteit. Snel kapot en minder goed licht.
Nu blijken ze dus ook nog giftige dampen af te geven :?

Paar maanden geleden heb ik een hele lading gloeilampen op voorraad gekocht. We kunnen voor jaren vooruit en hopelijk is er dan een beter alternatief.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 08, 2012 18:19

Ik woon alleen op een oude boerderij en er is geen gasaansluiting. Koken doe ik op een gasstel, met daaronder in de kast een gasfles. Voor de douche en de afwas heb ik een tweede gasfles in de gang. De flessen vul ik bij een tankstation voor maar 20 euro per fles en in totaal vul ik ongeveer 4 gasflessen per jaar. Het fijne ervan is dat het vooraf betaald is en ik dus nooit hoef te schrikken van een gasrekening aan het eind van het jaar. De flessen heb ik zelf aangeschaft en ze gaan jaren mee. Ik betaal verder dus ook geen aansluitkosten of rechten of hoe noem je dat, dat weet ik niet eens.

Nu moet ik ook vermelden dat ik ook geen cv heb. Midden in de kamer staat een kachel waar ik op hout stook en ongeveer van november tot en met maart kook ik alles op deze kachel, dus dan gebruik ik mijn gasstel niet. Die kachel vind ik geweldig, ik kan de temperatuur in huis prima regelen en ik heb het vaak 25 graden. Ik vind dat heerlijk. Mijn totale woonruimte is ongeveer 85 vierkante meter en de isolatie is prima. Op het moment heb ik 28 ton hout liggen voor maar 1000 euro. Daar kan ik ongeveer 5 jaar mee doen.

Mijn geiser heeft geen waakvlam en daarmee bespaar ik heel veel gas. Wanneer ik mijn warmwaterkraan open draai zorgt een vliegwiel ervoor dat de geiser aan gaat.

Berti

Bericht door Berti » do mar 08, 2012 19:14

hier word ik tegelijk heel stil en heel opgewonden van......wat ben JIJ een bofkont TonyJello!!!
zou er wat voor overhebben zo te wonen en dan op die manier....je mag wel in je handjes knijpen!!!!

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 08, 2012 19:51

Ja, een bofkont ben ik absoluut! :D

Ik heb geen auto, mijn huur is laag en ik ben zeer actief en tevreden in en rond het huis, dus ik gebruik verder weinig geld. Mijn situatie is inmiddels zo ontspannen dat ik anderhalf jaar 20 uur per week gewerkt heb, mijn contract 1 januari was afgelopen en ik nu ruim 6 maanden vrij kan zijn en kan leven van totaal 3000 euro wat ik in die anderhalf jaar opzij gelegd heb. Waarschijnlijk, en natuurlijk wel te hopen, krijg ik in juli of augustus weer een nieuw contract van anderhalf jaar.
:good:

Berti

Bericht door Berti » do mar 08, 2012 20:08

petje af voor jou! doen niet velen je na.......**respekt**

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 08, 2012 20:12

:thanks:

Ananas

Bericht door Ananas » wo mar 14, 2012 12:25

Dat klinkt heel fijn Tony!

Ik heb tegenwoordig de waakvlam van de geiser uitstaan als ik hem niet gebruik. Schijnt ook veel te besparen. Maar ik kan hier geen houtkachel gaan aanleggen oid. Je moet ook maar de ruimte hebben voor 28 ton hout ;)

Ik kreeg trouwens gisteren de jaarafrekening (zo noemen ze dat dan, na 8 maanden? :S) en ik krijg geld terug. Ga van 80 euro per maand naar 60. Wil eigenlijk naar 40 gaan komend jaar. Dus probeer de kachel zo min mogelijk aan te hebben en ik ga nog even kijken hoe ik op elektriciteit kan gaan besparen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 14, 2012 12:32

Aah, dat gaat goed!

Trouwens over die 28 ton hout; die vliegt natuurlijk niet vanzelf mijn kachel in. :grin:

Er zijn hier dikke boomstammen gebracht en die heb ik samen met de boer (de verhuurder van mijn appartement) in stukken gezaagd. Daarna hebben we het nog kleiner gehakt en met een kruiwagen naar de stal onder mijn appartement gebracht. Wanneer ik wil stoken ga ik eerst naar beneden, het hout nóg kleiner hakken en dan sjouw ik het in emmers de trap op...

Maar zo heb ik het wel 6x warm van hetzelfde hout! :good:

Emiel

Bericht door Emiel » vr mar 23, 2012 22:12

Misschien had iemand het al geroepen, maar als je veel rauw eet bespaar je ook een hoop gas :wink:

Berti

Bericht door Berti » vr mar 23, 2012 22:21

kan zijn Emiel. maar er wordt vaak ook gebruik gemaakt van blenders en droogapparaten, en elektriciteit is duurder dan gas.

Emiel

Bericht door Emiel » vr mar 23, 2012 22:31

Berti schreef:kan zijn Emiel. maar er wordt vaak ook gebruik gemaakt van blenders en droogapparaten, en elektriciteit is duurder dan gas.
Ja das ook waar :wink:

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 24, 2012 18:42

Berti schreef:kan zijn Emiel. maar er wordt vaak ook gebruik gemaakt van blenders en droogapparaten, en elektriciteit is duurder dan gas.
huh? elektriciteit is veel goedkoper dan gas toch... ik betaal per maand in elk geval maar 14 euro aan elektriciteit en 46 oid aan gas. terwijl ik met gas heel zuinig ben en elektriciteit niet echt.

Emiel

Bericht door Emiel » za mar 24, 2012 22:27

Misschien woont Berti in Slochteren?

Emiel

Bericht door Emiel » di okt 09, 2012 21:02

Er is een grote revolutie in het ‘kleine’ aan de hand. Zoals we van lezers bloggers zijn geworden, transformeren we nu van consument naar producent. Van energievoorziening tot verzekering, alles wordt kleinschalig en lokaal. In Tegenlicht het revolutionaire antwoord op de wereld van de multinationals.
Power to the People

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo okt 10, 2012 10:41

Emiel schreef:
Er is een grote revolutie in het ‘kleine’ aan de hand. Zoals we van lezers bloggers zijn geworden, transformeren we nu van consument naar producent. Van energievoorziening tot verzekering, alles wordt kleinschalig en lokaal. In Tegenlicht het revolutionaire antwoord op de wereld van de multinationals.
Power to the People
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... DyykCr6SyE

Ik heb net gekeken. Super! Dit geeft goeie hoop op een nieuw economisch systeem.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... BSIXVd-_MQ

'Het is panelenweer!' (Met op de achtergrond de koningin).

Plaats reactie