Gas/water/energie besparen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Gas/water/energie besparen

Bericht door JudithK » do jun 10, 2010 20:37

Jet, ik heb nog zo'n zandloper van Greenchoice hier liggen. Als je die wilt stuur ik het naar je op. Het ligt hier stof te happen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

jet
Moderator

Bericht door jet » do jun 10, 2010 21:12

Heel graag!
Zeg maar wat je er voor wilt hebben,
ik stuur wel even in een pb-tje mijn adresgegevens.

Alvast heel erg dank!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Marla

Bericht door Marla » di jan 04, 2011 13:00

Nou wat gas betreft is het besparen aardig gelukt, ik heb net de eindafrekening gekregen en we hebben afgelopen jaar 720 m3 verbruikt, vind ik zelf best netjes! Nu dat vast zien te houden :)
Energie weet ik nog niet, daar moet ik de eindafrekening nog van krijgen maar ik vrees dat die wel wat minder goed uitpakt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di jan 04, 2011 16:02

Hoeveel heb je bespaard tov het vorige jaar en hoe heb je dat gedaan?

Brent

Bericht door Brent » wo jan 05, 2011 5:21

taeka schreef:Vooral mensen die de hele dag achter de computer zitten op hun werk, waarom moeten die zich alle dagen douchen met kostbaar drinkwater.
Er is geen alternatief in mijn huis voor drinkwater en sorry, zonder mijn dagelijkse douche voel ik me toch echt "vies".
Buiten de wintermaand bespaar ik op gas door de douche even te laten heet worden en vervolgens de energie uit te schakelen en de douche te beginnen.
Ik heb dan zo'n minuut heet/warm water en gebruik koud om af te spoelen en op te frissen.

Qua verwarming verbruik ik weinig gas omdat mijn flat nooit kouder wordt dan tussen de 18 en 19 graden celcius. Ik denk dat de mensen om mij heen veel stoken en de flat goed is geïsoleerd. :)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Marla

Bericht door Marla » wo jan 05, 2011 11:47

Rick schreef:Hoeveel heb je bespaard tov het vorige jaar en hoe heb je dat gedaan?
Ik kan het niet echt vergelijken met vorig jaar omdat we toen nog niet in deze woning woonden, maar Nuon had op basis van de vorige bewoners geschat dat we iets van 1300 m3 zouden gebruiken. In onze vorige woning zaten we op 900 m3 geloof ik, terwijl die maar 30 m2 groot was en we daar alleen maar 1 kachel hadden. Waar ik het meeste op gelet heb is niet te lang douchen (vroeger kon ik er echt wel een half uur onder staan) en dat loont blijkbaar.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jan 05, 2011 17:16

Marla schreef:
Rick schreef:Hoeveel heb je bespaard tov het vorige jaar en hoe heb je dat gedaan?
Ik kan het niet echt vergelijken met vorig jaar omdat we toen nog niet in deze woning woonden, maar Nuon had op basis van de vorige bewoners geschat dat we iets van 1300 m3 zouden gebruiken. In onze vorige woning zaten we op 900 m3 geloof ik, terwijl die maar 30 m2 groot was en we daar alleen maar 1 kachel hadden. Waar ik het meeste op gelet heb is niet te lang douchen (vroeger kon ik er echt wel een half uur onder staan) en dat loont blijkbaar.
Hier een tabelletje:
In onderstaande tabellen een globale indicatie van verbruikscijfers voor stroom en gas van het NIBUD:

Stroomverbruik naar grootte huishouden
Aantal personen 1 2 3 4 5
Gemiddeld gebruik in kWh per jaar 2323 3323 3820 4565 5282

Nibud peildatum 2009

Gasverbruik naar woningtype Gemiddeld verbruik per jaar
Woningtype 2009 2008
Vrijstaande woning 2516 m³ 2210 m³
2-onder-1-kap 1733 m³ 1473 m³
Hoekwoning 2079 m³ 1750 m³
Tussenwoning 1469 m³ 1262 m³
Flat 845 m³ 808 m³
Totaal gemiddeld 1576 m³ 1346 m³

peildatum 2009/2008
bron: http://www.gaslicht.com/energiebesparin ... bruik.aspx

Met 720 m3 zit je dan toch heel aardig lijkt me.
Binnenkort eens kijken of ik hier al een beetje aan het besparen ben...

Ananas

Bericht door Ananas » wo jan 05, 2011 18:41

Ik vind het altijd zo absurd hoog, die aantallen van Nuon. Heb afgelopen jaar met n 1,5 persoonshuishouden 1300 kWh elektriciteit en 550 kuub gas verbruikt. En mijn woning is 200 jaar geleden gebouwd, zeer slecht geïsoleerd.
Mja, goed dat je zo weinig verbruikt hebt Marla! Denk dat als je dagelijks zoveel korter doucht, dat echt wel veel kan schelen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jan 05, 2011 19:52

Even een stomme vraag hoor. Douchen kost water, dat sowieso. Maar kost het daarnaast elektriciteit, of gas? En als ik de douche met de buren deel, betaalt hij dan of ik?

Ananas

Bericht door Ananas » wo jan 05, 2011 20:18

Water wordt verwarmd met gas, in elk geval als je cv of een geiser hebt. Boiler is dacht ik op elektriciteit (?). Dus tenzij je kou doucht.. ;)
Volgens mij wordt alleen water voor de wasmachine elektrisch verwarmd?

En dat van je gedeelde douche, dat ligt eraan in wiens huis de douche zit en wie de energierekening van dat huis betaalt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jan 05, 2011 21:26

Het water van de eventuele vaatwasser wordt ook elektrisch verwarmd, net als een close-in boiler en als je een waterkoker hebt, dan verwarm je water ook elektrisch.

@Jasmijn, jij zit toch daar in Groningen in RKZ? (of hoe dat ook heet). Hoe is het daar geregeld? Betaal je alleen huur? In dat geval zit er waarschijnlijk in de huur een deel voor energie mee gerekend. Het zal bij jullie lastig zijn om per kamer bij te houden wie wat verbruikt. Het loont dan financieel niet (of bijna niet) om energiezuinig te leven.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jan 05, 2011 21:56

Ah okee, thanx. Dus mijn waterkoker, de gedeelde wasmachines en mijn ledlampjes zijn van greenchoice en de douche gaat op gas. Ik zal eens aan mijn buurman vragen wie dat betaalt dan.

Ik woon in Centraal Wonen de Heerd. Naast de huur moet ik zelf zorgen voor gas en elektriciteit en internet en tv (waarom heb ik in godsnaam een tv-abonnement genomen, heb er nu al spijt van). Dus behalve voor het milieu loont mijn levenswijze financieel ook, als het goed is. Bedenk me nu dat ik niet weet wanneer ik hoeveel moet betalen aan Greenchoice en of het wel zonne-energie is.
Lastig hoor, op jezelf wonen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jan 05, 2011 22:15

Jasmijn schreef:Ah okee, thanx. Dus mijn waterkoker, de gedeelde wasmachines en mijn ledlampjes zijn van greenchoice en de douche gaat op gas. Ik zal eens aan mijn buurman vragen wie dat betaalt dan.

Ik woon in Centraal Wonen de Heerd. Naast de huur moet ik zelf zorgen voor gas en elektriciteit en internet en tv (waarom heb ik in godsnaam een tv-abonnement genomen, heb er nu al spijt van). Dus behalve voor het milieu loont mijn levenswijze financieel ook, als het goed is. Bedenk me nu dat ik niet weet wanneer ik hoeveel moet betalen aan Greenchoice en of het wel zonne-energie is.
Lastig hoor, op jezelf wonen.
Volgens mij (ik heb net even op de website gekeken) hebben jullie een gezamenlijke wasplaats. Een wasmachine verbruikt over het algemeen vrij veel energie, het warmt water op en dat kost veel energie, en het is niet voor niets dat wasmachines op een aparte groep in de meterkast aangesloten moeten zijn.

Greenchoice verkoopt overigens ook gas, groen gas.
Hoe word je huis verwarmd? Waarschijnlijk ook met gas.
Waarschijnlijk betalen jij en je buurman ieder de helft van het water. Ik kan me voorstellen dat daar gewoon een prijs voor staat die onderdeel is van de huurprijs.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jan 05, 2011 22:40

Ja, per zeven huizen delen we twee wasmachines (en een droger, maar die is gelukkig stuk). Als je in je eentje bent, is 5 keer wassen in 2 maanden dan veel? Ik moet het allemaal nog ontdekken.

Mijn goede voornemen voor dit jaar is sowieso minder afval produceren. Ik heb composteerbare afvalzakjes (niet zo groot als zo´n grijze zak), die ik vanaf 1 november ongeveer 3 keer gedeponeerd heb. Sommige mensen produceren dit in 1 jaar, heb dus nog veel te consuminderen.

Oh volgens mij heb ik ook gas van greenchoice! Ik hoop het althans. Nu ja, beter is het als je geen gas nodig hebt, maar ja. Ik weet niet hoe mijn huis verwarmt wordt. Meestal niet i.i.g., tenzij ik bezoek heb.

Water wordt volgens mij voor heel Centraal Wonen gerekend. Ik hoef me daar niet om te bekommeren, schijnt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo jan 05, 2011 23:08

Jasmijn schreef:Ja, per zeven huizen delen we twee wasmachines (en een droger, maar die is gelukkig stuk). Als je in je eentje bent, is 5 keer wassen in 2 maanden dan veel? Ik moet het allemaal nog ontdekken.
Ik zit op iets meer dan 1 was per week met twee personen. Dat staat daar ongeveer gelijk aan volgens mij. Wij wassen niet heel veel, maar genoeg om niet vies te zijn denk ik. Vroeger gebruikte ik na het douchen iedere keer een schone handdoek. Dat doe ik tegenwoordig niet meer en dat scheelt wat was natuurlijk.
Jasmijn schreef:Mijn goede voornemen voor dit jaar is sowieso minder afval produceren. Ik heb composteerbare afvalzakjes (niet zo groot als zo´n grijze zak), die ik vanaf 1 november ongeveer 3 keer gedeponeerd heb. Sommige mensen produceren dit in 1 jaar, heb dus nog veel te consuminderen.
Wij scheiden hier behoorlijk wat afval, maar ik ben toch altijd nog verbaasd over de hoeveelheid afval die we produceren. Voor mij gevoel hebben we altijd bergen lege potjes/flessen en ook de zak plastic lijkt toch veel sneller vol te zijn dan je zou hopen.
Jasmijn schreef:Oh volgens mij heb ik ook gas van greenchoice! Ik hoop het althans. Nu ja, beter is het als je geen gas nodig hebt, maar ja. Ik weet niet hoe mijn huis verwarmt wordt. Meestal niet i.i.g., tenzij ik bezoek heb.
Heb je radiatoren? Dan is het waarschijnlijk CV en misschien iets van stadsverwarming oid, maar dat lijkt me niet het geval in jouw geval.
Jasmijn schreef:Water wordt volgens mij voor heel Centraal Wonen gerekend. Ik hoef me daar niet om te bekommeren, schijnt.
Daarin heb je volgens mij nooit keus. Het enige dat je zou kunnen doen is water hergebruiken of regenwater gebruiken voor bepaalde dingen. Water is vanuit milieuoogpunt ten opzichte van gas en elektra wel het minst interessante.

lena

Bericht door lena » do jan 06, 2011 8:50

Rick schreef: Daarin heb je volgens mij nooit keus. Het enige dat je zou kunnen doen is water hergebruiken of regenwater gebruiken voor bepaalde dingen. Water is vanuit milieuoogpunt ten opzichte van gas en elektra wel het minst interessante.
Mee eens, voor het "zichtbare" water wat je in je huis verbruikt. Water zoals dat wordt gebruikt in de vlees- en zuivelindustrie is wel erg belangrijk vanuit milieuoogpunt.

Ik zou wel even kijken naar die douche. In ons vorige huis hadden we een douche die op een boiler werkte en dat kostte enorm veel stroom (elektra dus, niet gas). Ik zou dat inderdaad even uitzoeken, sowieso wel fijn om een beetje op de hoogte te zijn van hoe dingen werken in huis. Maar het is heel logisch dat je dat niet allemaal meteen weet hoor! Gewoon vragen dus, aan de mensen die het wel weten.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jan 06, 2011 10:19

Dan ga ik sowieso even naar die douche kijken.
Ga binnenkort mijn hooikist installeren, dat zal ook wat gas besparen.
Verder nog milieutips?

vegalan

Bericht door vegalan » do jan 06, 2011 16:26

Jasmijn schreef:Dan ga ik sowieso even naar die douche kijken.
Ga binnenkort mijn hooikist installeren, dat zal ook wat gas besparen.
Verder nog milieutips?
Zelf in de hooikist bivakkeren. :mrgreen:
Zonder gekheid, hi hi, de was voorweken in een emmer en bij de wasmachine voor een kort was programma en spaarstand kiezen, zo lang mogelijk dezelfde kleding blijven dragen, niet douchen, maar je wassen met water uit de wasbak of direct uit de kraan op het washandje, (zoals men vroeger deed) of ongewassen door het leven gaan, je warm aankleden, jas aan, sjaal om en muts op en de kachel uit zetten, niet koken maar alles rauw en ongekookt consumeren of kiezen voor producten die je niet hoeft te verwarmen zoals brood en met de kippen op de stok gaan en het opstaan zo lang mogelijk uitstellen, vaak op visite gaan om bij anderen van hun luxe te genieten of toch die milieu, energie besparing wat loslaten voor wat meer eigen luxe.

.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jan 06, 2011 17:00

Mooie tips Vegalan, bedankt.
vegalan schreef:de was voorweken in een emmer
Heeft dit echt zin? Hoe lang raad je aan?
vegalan schreef:niet douchen, maar je wassen met water uit de wasbak of direct uit de kraan op het washandje, (zoals men vroeger deed) of ongewassen door het leven gaan
Zou beter zijn ja, maar douchen is een van de dingen die ik (nog) niet op kan/wil zeggen. Vind het zoo lekker en als ik ´s ochtends niet douche, heb ik overdag te weinig energie. Maar om de dag douchen is wel alvast een mooi streven.
vegalan schreef:je warm aankleden, jas aan, sjaal om en muts op en de kachel uit zetten
Ik heb de kachel altijd uit :-) Pantoffels, beenwarmers, vingerhandschoenen, evt. een extra trui en een fleecedekentje om me heen gewikkeld maken het aangenaam genoeg.
vegalan schreef:niet koken maar alles rauw en ongekookt consumeren of kiezen voor producten die je niet hoeft te verwarmen zoals brood
Maar brood heeft eerst wel in de oven gezeten. Enfin, rauw scheelt wel gas, maar wat je dan vaak krijgt is dat je als rawfoodist veel exotische vruchten enzo gaat eten. Dat brengt veel transportvervuiling met zich mee en dat wil je natuurlijk niet. Dus ik denk dat lokaal bio vegan (fair) voedsel met zoveel mogelijk rauwe elementen het beste is.
vegalan schreef:met de kippen op de stok gaan en het opstaan zo lang mogelijk uitstellen
Vooral dat ´opstaan zo lang mogelijk uitstellen´ klinkt alsof er een engeltje over mijn tong pist. Heerlijk! Helaas niet altijd mogelijk vanwege colleges enzo.
vegalan schreef:vaak op visite gaan om bij anderen van hun luxe te genieten
Ja dat is leuk! Doe ik regelmatig, ook nog eens gezellig :mrgreen:

vegalan

Bericht door vegalan » do jan 06, 2011 18:27

Jasmijn schreef:
vegalan schreef:de was voorweken in een emmer
Heeft dit echt zin? Hoe lang raad je aan?
Tot dat het voornaamste vuil is verwijderd en dat ik afhankelijk hoe smerig het is.
Jasmijn schreef:
vegalan schreef:niet koken maar alles rauw en ongekookt consumeren of kiezen voor producten die je niet hoeft te verwarmen zoals brood
Maar brood heeft eerst wel in de oven gezeten.
Ik nam aan dat het om jouw besparing ging en niet om die van de bakker. Het gebruik van de oven zit in de prijs van het brood en daarnaast wordt oven warmte ook vaak gebruikt voor de verwarming van de bakkerij en daaraan gelegen winkel of huis. Je betaalt dus iets meer dan het de bakker kost en je betaald (naast ingrediënten en arbeidsloon) dus alleen voor het energie verbruik van het gekochte brood. Dat is mogelijk minder dan wanneer je het zelf bakt

.
Laatst gewijzigd door vegalan op do jan 06, 2011 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie