Biologischie groente van ver weg of NL groente?

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Chana
Leefwijze: veganist

Re: Biologischie groente van ver weg of NL groente?

Bericht door Chana » wo aug 08, 2012 16:34

Punt is dat groente uit Dichtbijiestan waarschijnlijk sowieso 'fair trade' is.
Helaas is dat niet zo. Zo herinner ik mij de uitzending nog van Keuring dienst van waren over spruiten.

http://www.youtube.com/watch?v=9yk59O1xars
Nederlandse boeren krijgen zeer weinig betaald, verkopen soms onder de kostprijs.

Wat ik ook lastig vind is dat een "gewone" komkommer zonder plastic verkocht wordt en ernaast een bio- exemplaar in plastic ligt.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » wo aug 22, 2012 16:18

Met groente lukt het me meestal wel om bio uit NL te kopen maar hoe doen jullie dat bij fruit? Behalve appels komt er (met name in de winter) weinig fruit uit NL. Voor mijn gezondheid probeer ik veel fruit te eten en dat zijn met name: bananen, kiwi's en sinaasappels en die komen van ver.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo aug 22, 2012 16:34

Billy20 schreef:Met groente lukt het me meestal wel om bio uit NL te kopen maar hoe doen jullie dat bij fruit? Behalve appels komt er (met name in de winter) weinig fruit uit NL. Voor mijn gezondheid probeer ik veel fruit te eten en dat zijn met name: bananen, kiwi's en sinaasappels en die komen van ver.
Volgens mij is het niet mogelijk tropisch fruit uit Nederland te krijgen, tenzij het in een kas gekweekt is. Als dat het geval is, valt het te betwijfelen of het niet duurzamer is om het fruit uit tropische gebieden te importeren.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 22, 2012 17:09

Ik vind vers fruit lekker, maar heb vaak in de zomer meer trek daar in dan in de winter (gelukkig maar).
En omdat fruit in de winter gewoon niet te krijgen is (uit NL) maakten ze dat vroeger gewoon in.
Ik heb vroeger regelmatig geweckte appeltjes gehad die je door de hete bliksem kon gooien (al tijden niet meer gehad) of allerlei andere groenten en fruit die geweckt waren. Tegenwoordig doet men dat bijna niet meer omdat het 'gewoon' vers te krijgen is. Fijn natuurlijk, maar ja, daar zit wel een kanttekening aan..... :roll:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do aug 23, 2012 11:29

Ik skip mijn fruit meestal van de markt, dan is het toch al weggegooid en niet erg om op te eten, al is het zo tropisch als wat. Tropisch fruit kopen, daar heb ik wel veel moeite mee.

Weet iemens hoe je moet wecken? Ik heb daar wel belangstelling voor.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » do aug 23, 2012 16:25

Wat ik eigenlijk bedoelde is of er ook mensen zijn die uit principe in de winter geen/weinig fruit eten omdat het van ver komt. Hou je met wecken de vitamines eigenlijk wel vast??

jet
Moderator

Bericht door jet » do aug 23, 2012 21:01

Wat ik eigenlijk bedoelde is of er ook mensen zijn die uit principe in de winter geen/weinig fruit eten omdat het van ver komt. Hou je met wecken de vitamines eigenlijk wel vast??
Nou ja principe, principe....? Ik eet minder fruit, maar dat is omdat het schreeuwend duur is, en ik inderdaad niet supertropische dingen wil kopen..... :mrgreen: deels praktisch, deels 'principe' dus.....
Of je bij wecken de vitamines vasthoudt? geen idee :? Ik heb zelf nog nooit geweckt :mrgreen: :mrgreen:
Maar wellicht dat het net zoals is als met blikgroenten dat er een deel van de vitamines wel vastgehouden wordt, afhankelijk van de methode waarop het ingebilkt wordt?
Ik moet zeggen dat ik meestal in de winter het bij sapjes houdt en eventueel winterappels of peren eet. Maar zoals gezegd heb ik ook vaak minder 'zin' in vruchtjes dan in de zomer.....en heb ik ook niet zo'n zin om dat te kopen in de winter....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr aug 24, 2012 7:44

De vitamine C is er wel uit als je gaat wecken. Ik vries de laatste tijd fruit uit de tuin in. Zwarte bessen en frambozen doen we dan in de fruitsalades. Wij eten meest appels en bananen. Appels komen het grootste deel van het jaar bij een boer hier vlakbij vandaan.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr aug 24, 2012 9:36

In de winter eten wij vooral appels en peren, en soms mandarijntjes. Een enkele keer koop ik dan nog wel eens een beetje tropisch fruit als het in de aanbieding is. Ik ben sowieso meer een groente-eter. Ik heb veel liever een worteltje of een tomaat dan een appel.

Als je naar de groente en fruit kalender van mileucentraal kijkt, dan zijn sommige soorten tropisch fruit nog best okay voor het mileu, vooral als ze per boot hierheen worden vervoerd. Bananen en ananas bijvoorbeeld. Volgens die kalender zijn vooral dingen die in Nederland in verwarmde kassen worden geteeld en die per vliegtuig worden ingevoerd slecht voor het milieu vanwege de CO2 uitstoot.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr aug 24, 2012 12:16

Billy20 schreef:Wat ik eigenlijk bedoelde is of er ook mensen zijn die uit principe in de winter geen/weinig fruit eten omdat het van ver komt.
Ikke. Ik kies in de winter vooral voor (bio) appels, als ik op de markt niks kan skippen.

Chana

Bericht door Chana » vr sep 14, 2012 15:14

Billy20 schreef:... dat zijn met name: bananen, kiwi's en sinaasappels en die komen van ver.

Kiwi's kan je gewoon in je eigen tuin verbouwen als je die hebt. Ik vind het een geweldig fruit juist omdat je ze tot februari vaak kan eten en ze zitten vol vitamine.

Haal ze binnen voor de eerste vorst. Leg ze in een koud vertrek en haal naar de warmte wat je die week wilt gaan eten. Ze worden heel groot.

Koop geen zelfbestuivende planten die werken niet zo goed. 1 mannelijke op maximaal 3 vrouwelijke planten. Het zijn ook nog eens mooie bladeren en bloemen.

Pompoenen is ook een vrucht die je tot ver in de winter kan bewaren.

Chana

Bericht door Chana » vr sep 14, 2012 15:23

Martine schreef:Als je naar de groente en fruit kalender van mileucentraal kijkt, dan zijn sommige soorten tropisch fruit nog best okay voor het mileu, vooral als ze per boot hierheen worden vervoerd. Bananen en ananas bijvoorbeeld. Volgens die kalender zijn vooral dingen die in Nederland in verwarmde kassen worden geteeld en die per vliegtuig worden ingevoerd slecht voor het milieu vanwege de CO2 uitstoot.
Als ik fruit in typ en in december wordt alles per boot vervoerd, bananen die dan van ver komen lijkt mij dan een van de meest milieu-onvriendelijke keuzes.

Ik was mij pas aan het verdiepen in vitamines en appels en peren kwamen daar het slechts vanaf. Lastig hoor.
Ik maal pruimen pasteuriseer ze en bewaar ze in flessen. Veel zal er dan denk ik niet meer inzitten. Ik maak appelsap, idem dito. Verder siropen, hetzelfde. Ik verwacht van de vriezer ook niet veel meer.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr sep 14, 2012 15:52

Dan had je waarschijnlijk alleen klasse A en B aangevinkt bovenaan. Als je ook C,D en E aanvinkt krijg je de 'slechtere' opties te zien. Bijvoorbeeld aardbeien uit een Nederlandse kas en kersen uit Chili die hierheen worden gevlogen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Violet

Bericht door Violet » zo nov 09, 2014 9:31

Plaats reactie