Biologischie groente van ver weg of NL groente?

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Biologischie groente van ver weg of NL groente?

Bericht door JudithK » ma jun 27, 2011 8:27

Ik zie de laatste tijd vaak dat de biologische groente in de supermarkt uit verre landen komt en de niet-biologische groente uit Nederland. Zo komen de biologische uien uit Argentinië en de gewone uit NL, bio wortels uit Spanje/Israël en de gewone uit NL.
Waar kiezen jullie dan voor? Ik wil steeds meer biologisch gaan kopen, maar het voelt wel gek om dan biologische uien uit Argentinië te kopen, dus koop ik toch maar de gewone uit NL.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Zen

Re: Biologischie groente van ver weg of NL groente?

Bericht door Zen » ma jun 27, 2011 8:41

Ja frustrerend is dat, het valt me vooral op bij fruit. Appels uit New Zeeland, Argentinië en Chili. Die koop ik dus gewoon echt niet. Meestal hebben ze dan nog 1 soort uit Nederland gedurende de lente/zomermaanden (Jonagold). Niet m'n favoriet maar die koop dan soms toch maar en anders kies ik voor ander fruit. Met zowel groente en fruit kijk ik verder naar het gegeven of het überhaupt wel dichterbij te krijgen is. Maar het is inderdaad een afweging steeds omdat het echt niet altijd vanzelfsprekend is dat bio groente en fruit ook ecologisch de beste keuze zijn vanwege het land van herkomst. Soms vraag ik me echt af of de bio groentes en het fruit niet dichter bij huis te krijgen zijn en of het bij sommige bio-winkels ook niet een geld kwestie is om uit bepaalde landen in te kopen. Wat je namelijk ziet is dat de Nederlandse appels vaak nog duurder zijn dan die uit Chili (no joke). Natuurlijk zit er ook wel wat prijsverschil in de soort, maar toch, dat is meestal slechts 0,25 of hooguit 0,50 per kg.
Cut cold stone with a warm heart

indra

Bericht door indra » ma jun 27, 2011 14:37

ik heb net voor het uienschap gestaan met dezelfde vraag. dus maar de gangbare genomen ipv bio uien uit Argentinie, ik vond het een tegenstrijdig idee om notabene zoiets van ver te kopen, maar goed in sommige tijden van het jaar lijkt het haast niet anders. Vroeger was het dan gewoon niet te koop? Het is raar dat de prijs in de winkel dit niet reflecteert! Aardappels net zoiets. De bio aardappels van de Jumbo komen momenteel uit Israel. Bij AH waren vorige week de bioaardappels in de ab dus toen heb ik wel drie kilo meegenomen uit Italie.

Appels uit het zuiden eet ik niet, in de zomer kan je ook nog overbruggen met bio NLse appels, maar toegegeven belachelijk zijn die dan wel duurder.. ik wacht altijd met smart op de eerste nieuwe oogst Elstar.

Wees bij dat je er op let. Veel mensen kopen maar gewoon.. ik moet zeggen dat boodschappen doen voor mij dan soms wel een stuk langer duurt door lang te twijfelen..

Emiel

Bericht door Emiel » ma jun 27, 2011 20:56

Veel zo niet het meeste fruit bij Ekoplaza is afkomstig uit buitenland: Afrika, Zd-Amerika, Italie, Spanje. Laatst bij Super de Boer appels gekocht uit NL, euro per kilo. Niet vies of zo, maar heb lekkerder appels op :wink: Denk ook dat het een geldkwestie voor de biowinkels is Zen. Het maakt de keuze er niet gemakkelijker op. Trouens, al dat exotische fruit eten we toch ook voornamelijk voor de smaak? Net als omnivoren dat met vlees doen...?

Stein

Bericht door Stein » ma jun 27, 2011 21:37

@Emiel: Vette avatar! :) ook fan van godspeed?

OT: de groente die ik normaal heb is biologisch en lokaal, groentetas van de KULeuven. Maar, vakantie, dus dat loopt nu ook af... ik denk dat ik toch voor biologisch ga gaan, en dan spul van zo dichtbij mogelijk.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di jun 28, 2011 10:00

Hoi Judith, ik snap wat je bedoelt en zit zelf ook vaker te dubben. Ik heb dus net ook die Argentijnse EKO uien gekocht. Gangbare teelt uien worden behoorlijk bespoten. Van geval tot geval kijk ik wat ik doe. Ik koop in geen geval appels uit Nieuw Zeeland, maar wel bijv. kiwi's. Voor een tijd terug kwamen de nieuwe EKO aardappels uit Egypte. Ook die heb ik gekocht.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di jun 28, 2011 16:36

Dilemma inderdaad. Het schijnt dat lokaal niet-bio voedsel over het algemeen minder belastend is voor het milieu dan bio-voedsel uit verwegistan. Ik kan het echter niet meer over mijn hart verkrijgen niet-bio voedsel te kopen, dus ik koop zoveel mogelijk bio én lokaal en als ik dan bepaalde producten niet kan krijgen, jammer dan. Keuze is misschien wat beperkter, maar het is wel het beste voor de aarde :hippy:

Mijn ouders hebben een bio moestuin en daar krijg ik ook wel eens wat van. Skippen kan ook dilemma's opheffen. :) Maar deze manieren van gratis eten moeten natuurlijk wel in je leven in te bouwen zijn.

Emiel

Bericht door Emiel » di jun 28, 2011 21:14

@Stein: Tnx en ja :wink:

Dit is wellicht een handig hulpmiddel om uit te zoeken welke groenten en fruit in meer of mindere mate belastend voor het milieu zijn.

Dennis

Bericht door Dennis » di jun 28, 2011 22:20

En wat als de groente uit verweggistan biologisch én fair trade is? Speelt dat nog een rol?

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » za jul 02, 2011 7:37

zoveel mogelijk locaal kopen vind ik wel belangrijk maar wat bananen betreft die koop ik dan weer wel, van max havelaar keur en is toevallig ook bio (appie).
dan zijn er nog de abonnementen op de groententassen, waar je kan kiezen voor een hollandse tas (vitatas), vind ik zelf een goeie optie voor mensen met abo op een groententas.

zelf kies ik liever in de winkel zelf (geen goeie groententas ervaringen), en dat is bijna allemaal locaal of in ieder geval in het uiterste geval uit europa, en dat mag van mij nog wel als het moet.

het blijft toch afwegen.
zelf een moestuintje nemen is ook leuk :D localer kan niet.

Zen

Bericht door Zen » za jul 02, 2011 9:26

Dennis schreef:En wat als de groente uit verweggistan biologisch én fair trade is? Speelt dat nog een rol?
Punt is dat groente uit Dichtbijiestan waarschijnlijk sowieso 'fair trade' is. Dus dat kun je dan wegstrepen.
Cut cold stone with a warm heart

indra

Bericht door indra » za jul 02, 2011 14:35

volgens mij kunnen grote concerns en supermarkten boeren aardig afknijpen.. ook in Nl. Maar ok; een vergelijking met 'ontwikkelingslanden' valt niet te maken.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jul 04, 2011 13:40

Alle appels bij Ekoplaza zijn momenteel trouwens afkomstig uit Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland :?
Junami bij AH komt trouwens wel uit NL. Niet de goedkoopste, maar wel lekkere appels.

Vind het maar vaag dat bij een EKOplaza de appels van zo ver weg komen..

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di jul 05, 2011 7:03

Het hangt er een beetje vanaf wat je ver weg vindt. Het is niet altijd zo dat groenten van binnen Nederland beter zijn dan van buiten Nederland. Hier bijvoorbeeld een recent onderzoek naar tomaten. De tomaten uit Spanje scoren (blijkbaar nog steeds) beter dan de Nederlandse tomaat, als gevolg van de grote hoeveelheid energie die gebruikt wordt. http://www.kasalsenergiebron.nl/no_cach ... elijkbaar/

Ook heb ik hier een artikeltje over geschreven in de V. (nr. 86 - Locavorisme - hoe ver ga je voor een appel)

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di jul 05, 2011 8:49

Emiel schreef:Alle appels bij Ekoplaza zijn momenteel trouwens afkomstig uit Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland :?
Junami bij AH komt trouwens wel uit NL. Niet de goedkoopste, maar wel lekkere appels.

Vind het maar vaag dat bij een EKOplaza de appels van zo ver weg komen..
Vind ik ook vaag, maar het klopt wel wel met de Groente- en fruitkalender van Milieu Centraal. Blijkbaar worden (sommige) appels uit Zuid-Amerika per zeeschip vervoerd en is dat weinig belastend voor het milieu. Die krijgen dan gewoon een lichtgroen energielabel.

Emiel

Bericht door Emiel » di jul 05, 2011 10:52

@Rick @Martijn;

Tnx voor de uitleg :)

indra

Bericht door indra » zo jul 10, 2011 21:20

ik vond vorige week nog NLse jonagold bij estafette. de markt in groningen had volgens mij het hele jaar door wel nlse appels te koop, maar hier in de buurt op de markt toch niet gezien (al ben niet alle kramen afgeweest). ik vind ook gewoon nlse appels voller van smaak, heb de idee dat de appels uit NZeeland enzo 'lichter' zijn (?) maar dat is ws gewoon kwestie van smaak..

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jul 11, 2011 0:33

Nu met ons VersVoko bestellen we met een groep mensen groenten van een boer hier 5 minuten verderop, dezelfde dag nog gerooid. Een keer 5 minuutjes in een bestelauto rijden en weer terug lijkt me minder belastend dan producten uit Italie enzo met vrachtwagens te vervoeren. Hij gebruikt helaas wel onkruidverdelger.

indra

Bericht door indra » ma jul 11, 2011 20:43

er zijn weer verse NLse biouien... iig bij c1000 kwam ik ze tegen

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jul 13, 2011 15:18

biouien??? ow wacht! *ontdek* bio-uien!!! ik vroeg me al af wat biouien waren hahahaha, ik dacht aan iets heel spanneds Frans ofzo :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie