En wat is nu het impact van veganisme op het milieu?

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
eno2
Leefwijze: veganist

Bericht door eno2 » zo sep 18, 2011 0:30

Bestaat daar een comprehensief overzicht van?

Links en/of betrouwbare info en uitleg welkom
Eet wat goed is voor de planeet

Martine
Moderator

Re: En wat is nu het impact van veganisme op het milieu?

Bericht door Martine » ma sep 19, 2011 8:59

Beetje een open deur misschien, maar op deze site staat een link naar een rapport waarin de milieu impact van verschillende voedingswijzen wordt vergeleken. Ik vond het een erg interessant en goed uitgevoerd onderzoek (heb slechts een deel gelezen, maar als ik weer tijd heb wil ik de rest doornemen).

Het rapport is ook nuttig wanneer je wilt proberen je veganistische voeding nog klimaatneutraler te maken (> onder andere minder soja eten en meer dingen die van (nederlandse) granen zijn gemaakt zoals meatless/seitan)

http://www.veganisme.net/veganisme/waar ... e-planeet/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

eno2

Bericht door eno2 » di sep 20, 2011 0:55

Martine schreef:Beetje een open deur misschien, maar op deze site staat een link naar een rapport waarin de milieu impact van verschillende voedingswijzen wordt vergeleken. Ik vond het een erg interessant en goed uitgevoerd onderzoek (heb slechts een deel gelezen, maar als ik weer tijd heb wil ik de rest doornemen).

Het rapport is ook nuttig wanneer je wilt proberen je veganistische voeding nog klimaatneutraler te maken (> onder andere minder soja eten en meer dingen die van (nederlandse) granen zijn gemaakt zoals meatless/seitan)

http://www.veganisme.net/veganisme/waar ... e-planeet/
Bedankt, pluis ik na. Minder soja is wel moeilijk als veganist.

In hoevere is het zinvol de klimaatneutraalheid tot het uiterste te drijven ?
Laatst gewijzigd door eno2 op wo sep 21, 2011 1:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di sep 20, 2011 23:28

Minder soja moeilijk? Ik eet nog maar zeer zelden soja en ik mis het niet. Maar is vooral een kwestie van even wennen volgens mij.

eno2

Bericht door eno2 » wo sep 21, 2011 1:16

Jasmijn schreef:Minder soja moeilijk? Ik eet nog maar zeer zelden soja en ik mis het niet. Maar is vooral een kwestie van even wennen volgens mij.
Ik at 10 jaar geen soja en
1 daarna wou ik wat variatie
2 kon ik vleesvervangers wél betalen

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo sep 21, 2011 7:22

Ik denk niet dat je klimaatneutraal zijn tot het uiterste moet drijven. Als veganist doe je het waarschijnlijk al veel beter dan de gemiddelde omnivoor. Doe wat voor jou haalbaar is. Ik vind het leuk om zelf seitan en granenmelk enzo te maken, dus voor mijn 'variatie' bereik ik op die manier. Ik eet nog steeds graag tempeh, tofu, tvp en zo, maar ik probeer er bewust mee om te gaan en naar alternatieven te zoeken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

eno2

Bericht door eno2 » wo sep 21, 2011 13:19

Martine schreef:Ik denk niet dat je klimaatneutraal zijn tot het uiterste moet drijven. Als veganist doe je het waarschijnlijk al veel beter dan de gemiddelde omnivoor. Doe wat voor jou haalbaar is. Ik vind het leuk om zelf seitan en granenmelk enzo te maken, dus voor mijn 'variatie' bereik ik op die manier. Ik eet nog steeds graag tempeh, tofu, tvp en zo, maar ik probeer er bewust mee om te gaan en naar alternatieven te zoeken.

IK BEN ZOWAT ZERO-EMISSION MAN

sorry hoofdletters

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo sep 21, 2011 16:21

Zero emission? Ik ben oprecht benieuwd wat jij doet eno2.

Ik ben er zelf van overtuigd dat je niet genoeg kan doen. We zitten met peakoil (de aardolie is aan het opraken) en als je bedenkt hoe afhankelijk we zijn van aardolie is dit niet al te best. We moeten dus zoeken naar alternatieven. Op het gebied van voedsel is veganisme een heel belangrijke stap. Meer dingen waar je aan kan denken: eigen groenten verbouwen of groenten halen bij een boer in je omgeving (zie ook www.versvoko.nl) en zelf eetbare wilde bloemen en planten, bessen en paddestoelen zoeken in het bos of gewoon langs de weg. Een kennis van mij heeft veel verstand van paddestoelen en plukt ze regelmatig, verkoopt ze voor een vrijwillige donatie in het Voko (biologisch winkeltje dat we met een stel vrijwilligers runnen). Zijn errug lekker. :mrgreen: Skippen op de markt is ook een goede manier om je voedselafdruk te verkleinen. Zelf eet ik niet zoveel granen en peulvruchten om m'n voedselafdruk beperkt te houden. En zo zijn er nog wel meer dingen die je kan doen om te zorgen dat de aarde niet uitgeput raakt en anderen hier ook nog fijn kunnen leven.

eno2

Bericht door eno2 » do sep 22, 2011 0:58

Jasmijn schreef:Zero emission? Ik ben oprecht benieuwd wat jij doet eno2.
:wink:
Meer dingen waar je aan kan denken: eigen groenten verbouwen of groenten halen bij een boer in je omgeving (zie ook http://www.versvoko.nl)
Ik leef nu toevallig bij biologische landbouwers :)
en zelf eetbare wilde bloemen en planten, bessen en paddestoelen zoeken in het bos of gewoon langs de weg
Een kennis van mij heeft veel verstand van paddestoelen en plukt ze regelmatig, verkoopt ze voor een vrijwillige donatie in het Voko (biologisch winkeltje dat we met een stel vrijwilligers runnen). Zijn errug lekker. :mrgreen:
Waw
Zal wel, je moet het kennen. Vroeger ging ik wel eens op stap met een plukster. Nu krijg ik hier van alles biologisch.
Bovendien pluk ik vijgen twee keer per jaar langs de weg en in de bossen. Er staan hier ook kersenbomen en perelaars.
Skippen op de markt is ook een goede manier om je voedselafdruk te verkleinen
Skippen?
Zelf eet ik niet zoveel granen en peulvruchten om m'n voedselafdruk beperkt te houden. En zo zijn er nog wel meer dingen die je kan doen om te zorgen dat de aarde niet uitgeput raakt en anderen hier ook nog fijn kunnen leven
Granen en peulvruchten kan ik niet missen.
Mar bij zero emission komt er nog wel meer kijken
Laatst gewijzigd door eno2 op do sep 22, 2011 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do sep 22, 2011 7:05

Ik ben erg benieuwd welke dingen je doet die er voor zorgen dat je zero-emission bent. Welke dingen laat je? Welke dingen heb je waarmee vervangen?

eno2

Bericht door eno2 » do sep 22, 2011 12:06

Rick schreef:Ik ben erg benieuwd welke dingen je doet die er voor zorgen dat je zero-emission bent. Welke dingen laat je? Welke dingen heb je waarmee vervangen?
Kan best zijn maar dat is hier een zijlijn en off-topic. Ik zoek preciese gegevens over milieu-impact veganisme. Moet de gegeven link nog natrekken.
Stel dan vragen over zero-emission, misschien beantwoord ik ze toch, voor de lol, of start een draad erover.
Zero -emission kan natuurlijk niet, maar kom, menselijkerwijs gesproken zero, dwz minimaal.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do sep 22, 2011 19:07

eno2 schreef:
Rick schreef:Ik ben erg benieuwd welke dingen je doet die er voor zorgen dat je zero-emission bent. Welke dingen laat je? Welke dingen heb je waarmee vervangen?
Kan best zijn maar dat is hier een zijlijn en off-topic. Ik zoek preciese gegevens over milieu-impact veganisme. Moet de gegeven link nog natrekken.
Stel dan vragen over zero-emission, misschien beantwoord ik ze toch, voor de lol, of start een draad erover.
Zero -emission kan natuurlijk niet, maar kom, menselijkerwijs gesproken zero, dwz minimaal.
Je vraag is hartstikke vaag. Wat voor precieze gegevens verwacht je? Iedere veganist doet het anders. Er zijn zoveel factoren. Waar je woont, wat je wél eet, hoe je je vervoert etc.

Een discussie mag zich best evolueren. Volgens mij is het helemaal niet gek als hier iemand stelt dat ie zero-emission is dat ik dan vraag wat jij daar onder verstaat. Als je er geen zin in hebt, ook prima, maar zeg dat dan gewoon.

vegalan

Bericht door vegalan » do sep 22, 2011 19:29

Zero-emission is goed voor als je in je kist ligt, maar niet goed voor de levensvreugde, tenzij lijd aan een zero-emission obsessie, want dan kun je maar beter vast gaan liggen. :grin:

.

eno2

Bericht door eno2 » do sep 22, 2011 19:33

Rick schreef:
Je vraag is hartstikke vaag. Wat voor precieze gegevens verwacht je? Iedere veganist doet het anders. Er zijn zoveel factoren. Waar je woont, wat je wél eet, hoe je je vervoert etc.
Nee mijn vraag is heel precies: het impact van veganisme op het milieu

Waar ik woon en hoe ik me verplaats heeft daar zo goed als niks mee vandoen.

Zero-emissie= :offtopic:

eno2

Bericht door eno2 » do sep 22, 2011 19:36

dubbel
Laatst gewijzigd door eno2 op do sep 22, 2011 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.

eno2

Bericht door eno2 » do sep 22, 2011 19:38

eno2 schreef:
vegalan schreef:Zero-emission is goed voor als je in je kist ligt, maar niet goed voor de levensvreugde, tenzij lijd aan een zero-emission obsessie, want dan kun je maar beter vast gaan liggen. :grin:

.
:D
Dat moet een veganist zeggen
:D
Pas op, nu vind ik dat heel leuk, maar ik beschouw het toch ook als een vorm van zelfopgelegd ascetisme :grin:

eno2

Bericht door eno2 » do sep 22, 2011 19:40

dubbel

eno2

Bericht door eno2 » do sep 22, 2011 19:41

dubbel

eno2

Bericht door eno2 » za sep 24, 2011 17:53

Ik ga hier een paar cijfers, gunstig voor het veganisme, opsommen
Vleeskweek verspilt landbouwgrond. Met het equivalente grondopppervlak nodig voor 1 kilo vlees kan je 160 kg aardappelen kweken en 200 kilo tomaten. (in dezelfde tijd)

Emiel

Bericht door Emiel » za sep 24, 2011 19:20

- Volgens de FAO, de voedsel- en
landbouworganisatie van de Verenigde Naties, veroorzaakt de veeteelt meer broeikasuitstoot dan alle auto’s, vrachtwagens en andere transportmiddelen samen.

- De veeteelt palmt 30% van de totale landoppervlakte in. Van de totale beschikbare landbouwgrond wordt 33% gebruikt om voedsel voor het vee te telen.

- De veeteelt veroorzaakt ontbossing, omdat oerwouden worden omgekapt om plaats te maken voor nieuwe weilanden. Ook zorgen overbeweiding en erosie ervoor dat de kwaliteit van het land achteruit
gaat.

- De veeteelt vormt een enorme bedreiging voor onze slinkende watervoorraad. Niet alleen is er enorm veel water nodig om de dieren te kunnen voeden, maar ook is de veeteelt zelf een ernstige bron van
watervervuiling.

- Dieren verbruiken meer eiwitten dan ze produceren. Voor elke kilogram dierlijke eiwitten, hebben ze gemiddeld 6 kilo plantaardige eiwitten uit graan en veevoeder nodig.

- Er is meer dan 100.000 liter water nodig om 1 kilo biefstuk te produceren, en 900 liter water voor 1 kilo tarwe.

http://www.abolitionistapproach.com/med ... _Dutch.pdf

Plaats reactie