Zelf eten verbouwen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Zelf eten verbouwen

Bericht door Assie » wo jul 10, 2013 8:52

Oe lekker! Ze zijn aardig opgekomen, heb ze in 2 bakken staan. Zal de grootste bak wel uitdunnen, anders heb ik straks geen grote bladeren :mrgreen:

Gisteren de eerste framboosjes gegeten, vers van de struik, jammie :D

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 10, 2013 12:58

Mijn bramen(bloesems) zitten continu he-le-maal onder mieren. Iemand enig idee waarom? Ik heb niet het idee dat ze schade toe doen, want de bramen groeien nog prima, maar ik heb echt nog nooit zoveel mieren op een braam zien zitten.
Laatst gewijzigd door Mystique op wo jul 10, 2013 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jul 10, 2013 13:12

Zitten er ook bladluizen op je bramen? Mieren 'melken' bladluizen zoals niet-vegans dat met koeien doen. Mijn dahlia's worden ook druk bezocht door zowel bladluizen als mieren. De bladluizen drinken het sap van de plant en de mieren drinken het suikerwater dat de bladluizen vervolgens uitpoepen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 10, 2013 14:06

Op het eerste gezicht is er geen bladluis te zien. Misschien zijn de mieren zo snel dat ze niet eens de kans krijgen om tevoorschijn te piepen. :mrgreen:
Mijn bramenstruik groeit knoerterhard en ziet er prima uit, dus ik maak me er niet druk om. Vroeg het me alleen af.
Had gister, trouwens, wel dat ik bezig was onder de bramenstruik en ik steeds met m'n kop er tegenaan kwam, waardoor ik dus iedere keer mieren op m'n hoofd had.
Vandaar dat er zelfs eentje in de badkamer liep, hihi!

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 28, 2013 8:54

Lieveheersbeestjes melken ook bladluizen, en met een paar heersbeestjeshuisjes kun je niet zorgen dat er altijd lvhb's zijn, maar wel dat ze in elk geval onderdak hebben.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mystique

Bericht door Mystique » zo jul 28, 2013 11:10

Het zijn toch luizen, geloof ik. En het ziet er ook naar uit dat de mieren hun buikjes rond kunnen drinken.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo jul 28, 2013 14:17

Ik heb teveel sla, zoveel dat ik t niet kwijt raak met uitdelen en ik t zelf niet op kan.
Volgend jaar iets beter over nadenken!

avossy

Bericht door avossy » zo jul 28, 2013 21:17

Mijn moeder heeft ook wat groente in de tuin en had inderdaad hetzelfde probleem. En de andijvie groeit inmiddels in torentjes omhoog. Ik ben zelf net verhuisd en ga pas volgend jaar in de tuin aan de gang maar wil wel graag zelf wat eten verbouwen. Ik heb wel een rode bes staan nu en die blijft zoiezo. Voor de rest krijg ik van mijn moeder nog aardbeienplanten en een framboos. Wat groente betreft weet ik nog niet precies wat ik kan en wil verbouwen.

Ben

Bericht door Ben » vr aug 02, 2013 12:06

Vorig jaar de eerste keer suikerbrood gezet, een soort andijvie/sla-achtig iets: heel lekker om te stoven.
Een paar heb ik laten verwilderen om te experimenteren: dit jaar een grote struik met prachtige blauwe bloemen zoals van cichorei
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groenlof
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cichorei
Tuinieren doe ik intuïtief, soms zegt iemand: Je moet die aardbeien uitdoen en vernieuwen, ze gaan geen vruchten meer geven.
Ik voel dan zelf en volg dat. Geleerd van die boeken over Findhorn vroeger. Lukt altijd. Aardbeien in overvloed gehad.
Ken je die?: Facebook: Eetbare wilde planten

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo aug 11, 2013 20:23

Eerlijk gezegd niks bijzonders gedaan aan de tuin, hoewel we mazzel hebben met de kleigrond in zo'n droge zomer. We hebben dit jaar superoogsten met het fruit. Veel vruchten en ook erg groot.
De pruimenoogst is aan het beginnen en nu het ietsje koeler is en natter zijn ze lekker fris en zoet en er hangt veel in de boom. Dat wordt veel uitdelen dit jaar want ik ga er geen jam van maken. Zelf zullen we ons er ook scheel aan eten. De frambozenoogst ziet er prima uit. De struiken hangen helemaal vol. De bessenoogst was ook erg groot.
En we hebben een hommelnest in de tuin, die een zeer grote hulp is bij die grote oogst.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr sep 20, 2013 12:06

Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar ergens op het forum vertelde iemand dat je groenteafval kan gebruiken om nieuwe planten te laten groeien. Ik had een tijdje geleden een paar aardappels met een groot groen stuk, dus in plaats van de groene stukken weg te gooien heb ik ze in twee potten met aarde gestopt en die op het balkon gezet, en deze week heb ik ze geoogst :)
Dit is mijn huidige oogst:
http://i.imgur.com/AwPvtKl.jpg?1
En dit zijn de grootste en kleinste die ik geoogst heb :mrgreen: :
http://i.imgur.com/qblpVOW.jpg?2

Ik ben echt heel erg enthousiast!
Het is natuurlijk nog niet zoveel aardappel, maar ik heb ze nu al geoogst omdat ik naar een kamer zonder balkon verhuisd ben, en buiten op het balkon deden de planten het fantastisch, en hierbinnen waren ze na een paar dagen helemaal verwelkt (te weinig licht?) en dat vond ik niet zo gezellig uitzien ;)
Maar mijn vriends kamer heeft wel een balkon, dus ik denk dat ik daar wel verder ga ermee, want het is echt heel erg leuk. En aardappelplanten zijn sowieso ook erg mooi! Ook als ze geen aardappels zouden opleveren, zou ik ze als planten willen.
Ik hoop dat ik binnenkort ook een prei heb waar de wortels nog aanzitten, dan ga ik dat proberen te planten.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr sep 20, 2013 12:08

Ziet er echt super uit die aardappels, wat een grote!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique » vr sep 20, 2013 12:47

Wow, ja! Gaaf hoor!
Ik heb regelmatig aardappelen die wortels beginnen te krijgen. Ik weet alleen niet of het nu nog het juiste seizoen is om ze te planten in een bak in mijn tuin...

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma okt 07, 2013 8:44

Nee nu is het te laat voor aardappels. Vanaf maart kan dat weer buiten.

Ik doe dat ook elk jaar, in metselkuipen :lol:
Dit jaar hadden ze helaas last van aardappelziekte en heb ik alleen krieltjes geoogst.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do okt 10, 2013 19:25

Mijn boerenkool groeit als... kool :mrgreen:

Brent

Bericht door Brent » vr okt 11, 2013 22:41

Ik oogst binnenkort de allereerste balkonspinazie.
Veel groei zal er daarna dit jaar niet meer zijn denk ik.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za okt 12, 2013 7:25

Ik heb volgend seizoen ruimte zat, wat zijn groenten die ik echt moet verbouwen?

In de huidige tuin bleef het gemier op de cm2 en slakken verpestten alles wat kool was, dus hield ik het maar bij courgette, pompoen, sla, tomaten, paprika, pepers, aardappels en allerlei bonen.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo okt 30, 2013 12:48

Ik heb mijn peper weer binnen gezet 2 weken geleden, maar hij heeft luizen (denk ik). Wat kan ik daar aan doen? Hij is al 3 jaar, zonde om hem weg te doen.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » wo okt 30, 2013 13:03

Buiten zetten als het regent? Meest natuurlijk dat je kan doen, lijkt mij…

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 30, 2013 14:29

Assie schreef:Ik heb mijn peper weer binnen gezet 2 weken geleden, maar hij heeft luizen (denk ik). Wat kan ik daar aan doen? Hij is al 3 jaar, zonde om hem weg te doen.
Hmm ik meen me iets te herinneren met een mengsel van water en groene zeep er met een plantenspuit overheen spuiten? Maar ik weet niet zeker of dat de luizen doodt of verjaagt, dus misschien moet je dat even checken voor je het doet :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie