Zelf eten verbouwen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Zelf eten verbouwen

Bericht door Martine » wo okt 30, 2013 15:56

Daar gaan ze inderdaad dood van. Als het er niet enorm veel zijn kun je ze misschien met de hand/met een dun stukje karton eraf plukken? In mijn ervaring zitten luizen vooral op verzwakte planten. Misschien helpt het als je de plant een beetje extra voeding geeft ofzo.

Aan de andere kant, als je pepers in de supermarkt/biowinkel koopt zijn daar waarschijnlijk ook luizen voor doodgespoten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Nel
Leefwijze: veganist

Bericht door Nel » wo okt 30, 2013 16:13

Misschien heb je hier iets aan. Misschien nu niet maar voor de volgende keer. Heermoes >> http://webmareecologischtuinieren.blogs ... trucs.html
„Solange der Mensch denkt,
dass Tiere nicht fühlen können,
müssen Tiere fühlen,
dass Menschen nicht denken können...“

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo okt 30, 2013 17:34

:thanks: allemaal!

Brchj

Bericht door Brchj » do aug 07, 2014 12:06

Weer even een oud topic boven water halen.
Is er hier iemand die zelf groenten kweekt?

Ik heb maar een klein tuintje (huurhuisje), maar heb zelf cherrytomaatjes, romatomaten, aubergines, paprika, courgettes, flespompoen, sperziebonen, mais, japanse wijnbes, 2 soorten munt, bonenkruid, borage (komkommerkruid), rode bieten, basilicum, blauwe bessen, citroentijm, 2 soorten oregano, lavendel en dat is het denk ik! Oh ja en ik had koolrabi's.

Super leuk, kost wel veel tijd om te onderhouden.

Maar mijn courgettes zijn er al een aantal (stuk of 10 ben ik bang) vanaf gevallen bij zo'n 10 cm omdat ze dan van bovenaf rotten ofzo. Ze staan dan duidelijk te nat, maar als het regent worden ze nou eenmaal nat. Nu groeien er gelukkig een hoop aan, maar dat gaat niet zo heel goed dus.
Mijn paprika's en aubergines zijn nu aan het groeien, echt baby groentes, heel schattig.

Ik heb speciale korrels gekocht voor fruit en groenten planten, en probeer ze regelmatig te knippen, onderhouden, water te geven enzo.

Wat zijn jullie ervaringen met zelf eten groeien?
Lieve Nugget! <3
Clover

Lisa

Bericht door Lisa » do aug 07, 2014 19:16

Ik werk op een stadstuin dus kom regelmatig met tassen vol groenten thuis, heerlijk!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr aug 08, 2014 6:57

Ik had in mijn vorige tuin allerlei groenten en fruit tussen de sierstruiken staan. En ieder jaar potten opgekweekt met bv borlotto bonen, capucijners, erwtjes, aardappels, tomaten (san marzono en kers-), (gele of ronde) courgette, aubergine, pompoen, sla, rucola etc. De hele zomers hoefde ik dan alleen uien, knoflook en fruit zoals bananen en sinaasappels te kopen. Er staan ook rode en zwarte bessen, bramen, frambozen en een appel- en pruimenboomje.

Wat helpt is een plankje onder de courgettes te schuiven als het erg nat is. Ze groeien snel en zo hou je ze iets droger. Dit las ik ooit als tip voor pompoenen, maar bij mij werkte het ook bij courgettes.

In deze tuin ben ik helaas niet verder gekomen dan opkweken, ik heb te weinig tijd/lichamelijke zin om hier een stuk aan te pakken om er een moestuin van te maken. Hopelijk volgend jaar weer.

Marianne

Bericht door Marianne » vr aug 08, 2014 20:53

Nou, ik heb een behoorlijke moestuin, maar sta ervan te kijken wat Brchj allemaal kwijt kan in een kleine stadstuin! Bij mij doen de courgettes het ook beroerd, ze rotten bij mij ook aan de bovenkant. Ik zal de tip van Assie eens proberen. Verder heel veel last van meeldauw gehad op de erwten, kapucijners, peultjes, koolraap. De bieten groeien ook niet. Maar ik had al vroeg boerenkool en palmkool gezaaid en daar kan ik al geruime tijd flink van eten. In de VS is het ook een zomergroente. het wordt alleen iets zoeter van smaak als het langer staat. Alle andere kool doet het ook goed (rood, wit, broccoli, bloemkool) alleen de spitskool wordt opgegeten door muizen of zo. Pastinaak, knolselderij doen het ook goed. Maar het is erg veel werk, ook het oogsten van de groente en het wassen van bladgroenten.
Volgend jaar ga ik het wat bescheidener aanpakken. Alleen de groente die in de winkel moeilijk of moeilijk vers te krijgen is (kapucijners, verse erwtjes, verse augurk, pâtisson, palm- en verse boerenkool), of alleen heel erg bespoten, zoals prei. En regenboogwortels, geïnspireerd door "oh she glows".
Augurk is een aanrader: smaakt naar knapperige komkommer, en is lekker om te snacken.

Marianne

Bericht door Marianne » zo aug 10, 2014 17:30

Het moet me van mijn hart dat, als je zelf probeert zoveel mogelijk uit eigen tuin te eten, je toch wel wat meer waardering krijgt voor wat er allemaal zomaar te koop is, op ieder moment. Alsof het heel gewoon is dat bepaalde groenten er een heel seizoen, of altijd, zijn, van de hele wereld afkomstig.
Nou let ik wel redelijk op dat wat ik eet niet perse van de andere kant van de wereld hoeft te komen, maar toch. Als je het zelf verbouwt, dan merk je: Nu is er (veel) broccoli, en die moet snel op. En dan eet je bij wijze van spreken een week of twee broccoli. En dan zijn er erwtjes en kapucijners, en die eet je dan tot je ze niet meer kan zien. Ben je blij dat de koolrabi zo ver is. En zo gaat dat maar door. Ik overdrijf wel wat hoor, maar de keuzevrijheid (en de lage prijs!) zijn niet zo vanzelfsprekend. Onze welvaart is immens.

Plaats reactie