Zelf eten verbouwen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Chana
Leefwijze: veganist

Re: Zelf eten verbouwen

Bericht door Chana » wo aug 08, 2012 15:57

Martine schreef:Tja, er zijn waarschijnlijk nog milieuvriendelijkere opties dan kokospotgrond, maar als je midden in de stad woont en geen auto hebt zijn die soms wat minder toegankelijk. Ik zal niet zeggen dat kokosgrond de meest milieuvriendelijke optie is, maar het is denk ik wel beter dan 'normale' potgrond die gemaakt is van afgegraven veen.
Turf, afgegraven veen is geen “normale” potgrond. Je kan ook zakken gewone potgrond kopen, of bemeste tuinaarde.
Martine schreef: … ik heb uiteindelijk op internet toch een compleet pakket besteld, omdat dat heel handige compacte bakken waren die precies in ons keukentje passen en omdat ik niet zo veel vertrouwen had in mijn eigen knutselkunst.
Voor de mensen die dit willen proberen, het enige wat je hoeft te doen is gaatjes in de bodem boren.
Martine schreef:
Onze bak staat dus in de keuken naast de koelkast, en dat bevalt prima. Afgezien van het ammoniak-incident en één kleine uitbraak van fruitvliegjes.
Ik had de bak ook in de keuken, leek mij wel gemakkelijk, daar staat al het gescheiden afval. Na de fruitvliegjes heb ik hem buiten gezet. Goede tip van die fruitvliegjes. Nou zit mijn vriezer meestal bomvol en een magnetron heb ik niet. Ik had ze eerst ook niet.
Martine schreef:
Zoals hierboven al aangegeven koop je ze van een kweker die waarschijnlijk niet erg begaan is met wormenwelzijn.
Waarom zou de kweker niet het welzijn van de wormen voor ogen hebben? Ik ben ooit op een wormenkwekerij geweest. Ze worden waarschijnlijk gekweekt voor visserij dat is dan niet zo diervriendelijk. Je hoeft ze niet te kopen als je iemand kent met een composthoop of nog beter mesthoop kan je ze daar ook uit halen. Je hebt de rode worm nodig, niet de regenworm.
Je moet er vooral om denken dat wormen ook rust willen, dat is lastig als je dagelijks je groenafval erbij wil doen. Ze zeggen 1x per 4 dagen doen.

In Tamera ecodorp in Portugal hebben ze composttoiletten die door wormen omgezet worden, hij opent het luik 1x in de 2 weken en geeft ze verder rust. (http://gen.ecovillage.org/images/storie ... Toilet.pdf)

Ik vind het wel hartstikke mooi dat je dit zo doet. Als je in de stad woont, woon je dan ook in een flat? Wat ga je dan met de compost doen?

TonyJello

courgettes

Bericht door TonyJello » do aug 23, 2012 10:55

Kijk nou eens wat een grote courgettes er in mijn minituin gegroeid zijn!
Courgettes.jpg

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do aug 23, 2012 11:36

Mooi, Marja!! :)

Ik had ook courgetteplanten op m'n balkon en ze deden het een tijdje redelijk goed (gezien de omstandigheden) maar volgens mij zijn er vogels die het op mijn plantjes gemunt hebben! Op een ochtend lagen de planten namelijk op de grond naast de bakken met een hoop aarde ernaast. Ik heb ze nog geprobeerd terug te doen maar ze werden steeds weer uitgegraven. Uiteindelijk heb ik ze dus maar weggegooid en nu heb ik alleen nog radijsjes en bietjes in bakken staan, maar gisteren zag ik dat daar ook alweer iemand in heeft zitten wroeten! Heb geen zin om m'n hele balkon af te gaan schermen met gaas enzo dus misschien moeten ik het balkontuinieren voorlopig maar even opgeven... In ieder geval heb ik er al een hoop van geleerd voor de volgende keer dat ik eten ga proberen te groeien :)

TonyJello

Kippen, muizen en veel regen...

Bericht door TonyJello » do aug 23, 2012 11:51

Verder is het bij mij ook mislukt, hoor. Helaas!

Ik had alles onder een klamboe staan, zodat de kippen het niet zouden opeten, want die vreten elk sprietje op die ze tegen komen. (Vandaar die kale grond op de foto).
Maar ik was even vergeten dat het onder de klamboe niet bestoven kan worden door insekten, dus toen alles redelijk gegroeid was heb ik de klamboe weggehaald. Het leek even dat de kippen er af bleven, maar na een paar dagen was alles kaal!
Alleen de gourgetteplant stond er nog en die was enorm! Wist ik veel dat die zo groot werd! Maar ook daar is aan gevreten, ik denk door knaagdieren. Vooral muizen.

In de wei staan appel- en perenbomen, maar er is en komt weinig fruit dit jaar. Ook de aardappelen zijn mislukt door de vele regen.

Volgend jaar maar beter, misschien.

Maar er zijn wel wát aardappelen, dus ik heb nu een pan met aardappelen op het gas staan en dat eet ik straks met courgette, broccoli, wat tomaten en een likje tahin. Ik heb nu al trek!

jet
Moderator

Bericht door jet » do aug 23, 2012 15:02

Is een laag stukje gaas om je plantjes niet iets? Dan kunnen insecten er nog in, maar de kippen er niet doorheen (die gaan dr niet overheen vliegen). Jammer :?
Op dit moment is mijn tuin ook een drama, dus ik hoop dat het straks beter gaat (moet de tuin nog verbouwen)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

TonyJello

Smullende kippen

Bericht door TonyJello » do aug 23, 2012 19:37

Ja, een hoog stukje gaas. Er zijn hier jonge kippen en die vliegen er zo over. Het zijn ook nogal brutale kippen. Zelfs over een redelijk hoog hek gaan ze nog. Ze zitten hier ook vaak in de bomen. Maar ik ga het absoluut volgend jaar beter doen. Ik wil ook graag sperziebonen, die zijn zo lekker uit eigen tuin!
Laatst gewijzigd door TonyJello op wo aug 29, 2012 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo aug 29, 2012 10:20

Chana schreef:Turf, afgegraven veen is geen “normale” potgrond. Je kan ook zakken gewone potgrond kopen, of bemeste tuinaarde.
Volgens de website Milieu Centraal die volgens mij behoorlijk betrouwbare informatie geeft, bestaan de meeste soorten commercieel verkrijgbare potgrond in ieder geval gedeeltelijk uit turf. Of 'tuinaarde' ook onder potgrond valt weet ik niet. Ze raden kokos-potgrond aan als meest milieuvriendelijke oplossing. Of dit daadwerkelijk klopt kan ik natuurlijk moeilijk controleren.
Chana schreef:Je moet er vooral om denken dat wormen ook rust willen, dat is lastig als je dagelijks je groenafval erbij wil doen. Ze zeggen 1x per 4 dagen doen.
Ja, als ik afval van meerdere opeenvolgende dagen wil toevoegen, bewaar ik het vaak in een apart bakje. Als je afval toevoegt verstoor je maar een klein deel van de bak waar je het afval begraaft, dus de wormen in de rest van de bak hebben er niet zo veel last van.
Chana schreef:Ik vind het wel hartstikke mooi dat je dit zo doet. Als je in de stad woont, woon je dan ook in een flat? Wat ga je dan met de compost doen?
:thanks:
Ja, wij wonen in een flat van minder dan 60 m2. We proberen zelf groente te kweken in onze serre en op het platform naast de voordeur. We hebben ook veel kamerplanten in huis en bloeiende planten op het platform. Al deze planten krijgen nu nog meststoffen uit een potje, en dat wil ik gaan vervangen door onze eigen compost. We hebben dit jaar al veel zelfgekweekte tomaten gegeten. Ze zijn heel lekker! De courgettes, paprika en sla doen het nog niet zo goed, maar misschien dat dat volgend jaar beter gaat.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Smullende kippen

Bericht door Annikka-Ayla » wo aug 29, 2012 15:33

TonyJello schreef:Ja, een hoog stukje gaas. Er zijn hier jonge kippen en die vliegen er zo over. Het zijn ook nogal brutale kippen. Zelfs over een redelijk hoog hek gaan ze nog. Ze zitten hier ook vaak in de bomen. Maar ik ga het absoluut volgend jaar beter doen. Ik wil ook graag sperziebonen, die zijn zo lekker uit eigen tuin!
Toen de kippen van ons iets ouder werden vlogen ze niet meer over het hek heen. Dus volgend jaar misschien minder last van alles opetende kippen.
Mijn moestuintje is niet goed gelukt dit jaar. Er is van alles opgegeten door de slakken. Het was ook erg koud en nat en het wemelt hier van de naaktslakken.
De frambozenoogst die we nu hebben is helemaal super :D Deels eten we het nu op, deels gaat het in de vriezer. Ook de zwarte bessenoogst was erg groot. De stoofperenboom geeft weinig peren. Het was hier erg koud deze winter. Gelukkig nog wel wat pruimen gehad totdat de hoosbuien daar een eind aan maakte en de rest eraf geregend is. We hebben hier die bui gehad die ze ook in Steenwijk hadden.
De kruisbessen en aalbessen ga ik volgend jaar sneller afdekken. Dit jaar waren de merels en spreeuwen erg blij met de bessen. De merels werden gewoon tam van die overvloed :wink: Dat was niet helemaal de bedoeling, maar wel leuk

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo aug 29, 2012 19:31

Ja, zelf eten verbouwen gaat nog niet zo 1, 2, 3. Ervaring is erg belangrijk.

Vanmiddag ontdekte ik wel weer een pruimenboom. Er is hier heel veel rond de boerderij, maar wat ik zelf gezaaid heb is niet veel geworden. Mijn veganwinkel is dus ook nog niet van start gegaan dit jaar. Hopelijk volgend jaar.

Er komen hier elk jaar kuikens, Annikka-Ayla, dus er zijn altijd jonge kippen. Ik verzin wel wat voor volgend jaar.
Ja, en slakken ook vele. Misschien ga ik een hangende tuin maken...

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo aug 29, 2012 19:38

Ja, een hangende tuin, zie je steeds meer info over. Net als over 'groene gordijnen'.
En misschien een paar eenden erbij voor de slakkenoverlast. In boeken over permacultuur komen die eenden vaak langs.
Jammer dat er bij jou ook veel mislukt is in de moestuin. Je hebt wel grote courgettes geoogst :D
Eén van mijn zoons kreeg eens zo'n joekel van een courgette. Heb er heel lekkere soep meegemaakt.
Mijn schoonmoeder maakte courgettes vroeger in, was ook heel lekker. Maar heb dat zelf dus nooit gedaan.

TonyJello

Zelf eten verbouwen

Bericht door TonyJello » ma okt 01, 2012 11:12

Vanmorgen nóg twee megacourgettes gepakt uit mijn eigen tuintje.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma okt 01, 2012 12:38

TonyJello schreef:Vanmorgen nóg twee megacourgettes gepakt uit mijn eigen tuintje.
:shock:

monster courgettes :mrgreen:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 01, 2012 14:18

Wauw, kun je een lekkere rauwe courgette-pasta van maken :wink:

TonyJello

Zelf eten verbouwen

Bericht door TonyJello » ma okt 01, 2012 14:25

Ja, en soep! :chef:

Eentje weegt 4,447 kg en is 60 cm lang.

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 01, 2012 14:26

TonyJello schreef:Ja, en soep! :chef:

Eentje weegt 4,447 kg en is 60 cm lang.
Zeg maar een flinke pasgeboren baby :)

Violet

Zelf eten verbouwen

Bericht door Violet » ma okt 01, 2012 14:31

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 01, 2012 17:04

Vraag me af wat diegene bezielde toen hij/zij die foto maakte. Hij komt in ieder geval wel goed van pas nu :wink:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma okt 01, 2012 21:01

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Soms moet je je dat soort dingen misschien maar niet afvragen, haha.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Zelf eten verbouwen

Bericht door TonyJello » ma okt 01, 2012 21:08

:lol:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jun 24, 2013 15:37

Ik zie dat dit een oud topic is, maar is er dit jaar nog iemand die uit eigen tuin eet?

Ik ben verlaat begonnen, voor het 5e jaar kweek ik groenten in mijn achtertuin. Dit jaar: tomaten, aardappelen, gele- en groene sperziebonen, snijbonen, snijbiet, pompoen, ronde courgette, gele langwerpige courgette, witte patisson, komkommer, verschillende soorten sla en ik laat tuinkers eens in de volle grond groot groeien als experiment. Kolen lukken helaas nooit hier. Ik heb veengrond.

Plaats reactie