Zelf eten verbouwen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Nox
Leefwijze: veganist

Re: Zelf eten verbouwen

Bericht door Nox » ma jun 24, 2013 16:55

Ik heb in ieder geval kruiden en ben tomaten aan het kweken. Maar ik zou wel meer willen doen volgend jaar. Maar dan moet ik eerst eens wat aan mijn 'tuin' doen (lees: tegels) die de vorige bewoners achter gelaten hebben.

Gelukkig hebben mijn ouders een grote moestuin dus ik word soms echt overladen met groentes. :D

Mystique

Bericht door Mystique » ma jun 24, 2013 22:13

*zucht*

Moestuintjes...

Ooit... :roll:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jun 26, 2013 12:11

Mensen uit Utrecht en omgeving raad ik aan om eens bij Tuinderij Eyckenstein in Maartensdijk te komen kijken, het is een kleine bio-tuinderij waar ik elke week werk (veel verschillende groentetjes, geen mechanisatie of grote kassen) en het is súper-gezellig :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo jun 26, 2013 23:12

Ik heb momenteel sla, broccoli, bloemkool, courgette, tomaat, paprika en knoflook in de groei.
Radijsjes had ik ook gekregen maar dat waren maar 2 plantjes. Die heb ik net opgegeten.
Jeeeee :mrgreen:

Mystique

Bericht door Mystique » do jun 27, 2013 10:48

MBVegan31 schreef:maar dat waren maar 2 plantjes
Ehmmm... Je maakt dat vooroordeel dat vegans alleen maar gras eten wel erg werkelijk he. :P

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do jun 27, 2013 22:30

Een radijsje is geen gras :P ik heb het plantje niet opgegeten, enkel het radijsje wat er aan vast hing :mrgreen:

Mystique

Bericht door Mystique » vr jun 28, 2013 10:02

Ze lijken me ook helemaal niet lekker, die radijsplantjes. Ik vind ze ook zo jeukerig aanvoelen aan m'n handen.
Ohjee, nu klink ik niet als een echte veganist natuurlijk. :roll: :P

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 28, 2013 11:20

Radijsblad is best lekker hoor. Je moet het even roerbakken, daarna prikt het niet meer. Ik heb een receptje op mijn blog voor radijsgroen met knoflook en sojasaus. Je zou er ook stamppot van kunnen maken. Ik heb gemerkt dat ik wel 'aspergeplas' krijg als ik radijsblad eet.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique

Bericht door Mystique » vr jun 28, 2013 11:26

Martine.... Is er ook iets dat jij niet weet over recepten/eten? Potverdikkie, wat ben jij een wandelende menu-encyclopedie! (En das uiteraard positief bedoeld ;) )

Ik klikte alleen net weer eens op de link naar jouw site en zag gelijk het plaatje met de vegan producten staan. Super hoe je mensen laat zien dat veganisme niet meteen lastig hoeft te betekenen.
Alleen wist je dat Heinz een 'onderdeel' is van Monsanto? Ik probeer ook die producten liever niet aan te prijzen, maar het is uiteraard jouw website en jouw keuze dus. :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 28, 2013 12:38

Thanks Mystique! :oops: Ik wordt er verlegen van.

Door een combinatie van voedselobsessie en internetverslaving heb ik ondertussen inderdaad redelijk wat kennis over eten verzameld...

Wat Heinz/Monsanto betreft, dat wist ik niet. Daar heb ik me ook nog niet zo verdiept, voornamelijk omdat ik er helemaal niet blij van wordt, en dan steek ik soms toch nog graag even mijn kop in het zand... Ik moest een plaatje hebben voor dat artikeltje, dus toen heb ik zonder er verder al te veel over na te denken wat willekeurige dingen uit de kast/koelkast verzameld en op de foto gezet.

Op zich past het wel binnen de doelstelling van Vegetus om te laten zien dat wij Heinz producten in huis hebben. Ik wil met die boodschappenlijst vooral graag laten zien dat veganisme niet moeilijk hoeft te zijn en dat je als veganist nog allerlei 'normale' producten kunt gebruiken. Als je veganisme meteen linkt met GMO-vrij, biologisch, suikervrij, e-nummervrij, glutenvrij, whole-grain en allerlei andere issues die veel vegans belangrijk vinden, maak je de drempel voor de gemiddelde Nederlander denk ik (te) hoog. Bovendien is mijn kennis op die punten nog niet goed genoeg dat ik daarover zou willen/kunnen schrijven. Ik wil mensen in de eerste plaats bewegen om minder dierlijke producten te gaan eten, omdat ik denk dat dat de meeste impact heeft voor dierenwelzijn en milieu. Als ze daarmee bezig zijn en ervoor openstaan vinden ze misschien ook nog andere issues waar ze zich voor in willen zetten, maar daarvoor zijn dan genoeg andere websites met informatie.

Mijn motto's zijn pick your battles en don't let perfection be the enemy of good.

Sorry voor de :offtopic:

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jun 28, 2013 13:06

Wow, Martine, wat inspirerend!

Moestuin wil mijn man ook. Er wordt nu nog flink ge- en verbouwd, maar als alles klaar is moet er achter de garage een moestuin komen. Ik heb er geen geduld voor, heb ik al gemerkt. Mijn man wel. We hadden bij het vorige huis ook een kas vol met allerlei planten, geweldig was dat.

Ik ga voor verschillende soorten munt en andere heerlijke kruiden. En vlakbij de keuken wil ik een fijne rozemarijnstruik.

Ik ga je goed in de gaten houden, Martine!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za jun 29, 2013 14:38

Ik vind het ook goed om zo'n lijst van vegan producten uit de supermarkt te zien, ook al zijn er misschien producten bij die ik zelf niet zo snel zou kopen. Ik denk dat zeker dat dit soort artikelen heel nuttig zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in veganisme maar plantaardig eten op zich al een uitdaging vinden. En voor mij ook trouwens. Van dat bladerdeeg van tante Fanny had ik nog niet gehoord, dus ik ga er eens naar op zoek! :)

(Nog meer off topic, sorry!)
Martine, is er voor Vegetus misschien een feed waar ik me op kan abonneren? Ik volg blogs nu via Feedly maar omdat ik jouw blog daar niet bij heb staan mis ik soms je posts als ik vergeet op de website te kijken... Misschien doe ik wel iets helemaal verkeerd maar het lukt me nu niet om Vegetus in Feedly toe te voegen!

En weer on topic: Ik probeer nog steeds plantjes te groeien op m'n vensterbank, al gaat het niet zo hard. Vorig jaar heb ik welgeteld twee erwtjes van m'n balkon geoogst en is m'n plan om bolcourgettes te kweken compleet mislukt. (Eerst gaf ik de vogels de schuld, maar achteraf denk ik dat het katten waren die ze uit de bakken hebben geklauwd. Nouja, wel gezellig, al die dieren op het balkon) :) Ook aan m'n tomaten- en paprikaplantjes is nooit fruit gaan groeien. Maar ik had nog veel zaadjes over, dus nu ben ik het gewoon weer aan het proberen. Ik heb al één courgettebloem en een klein handje basilicum van m'n vensterbank gegeten, dus, eh, dat is alvast meer dan vorig jaar :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jun 29, 2013 19:43

Bonnie schreef:(Nog meer off topic, sorry!)
Martine, is er voor Vegetus misschien een feed waar ik me op kan abonneren? Ik volg blogs nu via Feedly maar omdat ik jouw blog daar niet bij heb staan mis ik soms je posts als ik vergeet op de website te kijken... Misschien doe ik wel iets helemaal verkeerd maar het lukt me nu niet om Vegetus in Feedly toe te voegen!
Ik heb geen ervaring met Feedly, maar ik volg zelf blogs op Bloglovin en daar kon ik het heel makkelijk toevoegen. Vegetus heeft ook een Facebookpagina waar ik altijd een link neerzet als ik een nieuw recept post.

On topic: ik heb dit jaar geen groente gezaaid, helaas te druk met andere dingen. Ik doe wel wat experimentjes met stronkjes van paksoi en selderij die ik in de grond heb gestopt en waar nu nieuwe stengels (en bloemetjes) uitgroeien.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » za jun 29, 2013 20:04

Vegetus.nl staat in de bladwijzerbalk - wow! Goed bezig, Martine! Dank!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jun 30, 2013 12:58

De tomaten zitten vol met hele kleine tomaatjes, ik zie 2 mini patisons, de drie bakken met aardappels zijn allemaal uitgelopen, heb nog wat meer sla gezaaid. Rest gaat redelijk.

Bonen komen niet op dus nogmaals gezaaid.
Bessen zijn bijna te plukken, tenzij de vogels dat doen.

Het enige wat ik kan oogsten is munt, dus ga zo eens een lekkere pot muntthee zetten :mrgreen:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo jun 30, 2013 17:49

Ik heb zojuist de eerste snijbiet bladeren geoogst uit mijn tuin en snij-ui (soort lente-ui).
De palmkool moet nog wat dikker worden, en de boerenkooltjes zijn nu nog ieniminie .
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jul 01, 2013 9:30

Lekker! Weet jij of je snijbiet ook rauw kunt eten, zoals spinazie?

Ik heb het voor het eerst gezaaid dit jaar en het komt net op. Een deel staat in een pot op de tuintafel naast de potjes snijsla. Dus misschien kan ik dat als snijsnijbiet :lol: oogsten.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jul 01, 2013 9:47

Ja kan Astrid! Ik doe het vaak in smoothies of gebruik het als sla.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jul 01, 2013 16:13

Dank je, dat wordt lekker deze zomer :D

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di jul 09, 2013 17:55

@Assie: misschien een leuk idee voor de snijbietbladeren die je deze zomer gaat krijgen van je planten:
Snijbiet rolletjes met couscous vulling

Plaats reactie