Zelf eten verbouwen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Bonnie
Contacteer:

Re: Zelf eten verbouwen

Bericht door Bonnie » zo mei 20, 2012 15:19

Wat leuk, die foto's van plantjes! en een kip! <3

Bij mij lijken de meeste dingen ook wel goed te groeien, vooral de kruiden. En er zit één peultje aan m'n erwtenplantje, haha.

Zo'n raamtuintje lijkt me ook wel wat! Nu heb ik gewoon de enige zonnige vensterbank in huis volgezet met potjes (o.a. lege yofubekers enzo) :) Gaat ook wel goed, maar ik begin wel ruimte tekort te komen dus ik ga ook maar eens iets ophangen denk ik!

Ben
Leefwijze: veganist

Bericht door Ben » zo mei 20, 2012 19:19

Krulkool (voor kalechips) en cocktailtomaatjes uitgeplant, boterboontjes gezaaid, lekker in de tuin gewerkt,
ben lekker verbrand ook.
Ik wil deze aardbeitjestoren nog in de tuin: http://www.bloggen.be/terramadre/archie ... catID=7382
http://terramadre.webs.com/toren5.JPG

Jessie
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Jessie » zo mei 27, 2012 22:13

Leuk die toren!

Ons bescheiden balkon:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3113_n.jpg

Wat valt er te halen? Bieslook, basilicum, rozemarijn, munt, dille. Achter de deur: paprika, tomaat, peper, sla, radijs en broccoli, even afwachten hoe dat gaat. Ik verwacht niet dat de framboos, zwarte bes en gele bes (naam vergeten) dit jaar nog vruchten gaan geven. Maar wie weet. :D
The dog days are over.

TonyJello

Dat ziet er goed uit!

Bericht door TonyJello » zo mei 27, 2012 22:25

Wat leuk Ben en Jessie!
:)
Te gekke link.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo mei 27, 2012 22:43

Wat een leuk balkonnetje, Jessie! zoveel groen, wat vrolijk! Ben benieuwd hoe het verder gaat met je plantjes :)

Mijn balkonnetje is nog vooral grijs helaas :/ Ik heb er wel wat plantjes staan maar er komt niet zoveel zon en wel aardig wat wind, dus de omstandigheden zijn ook niet optimaal. Maar wie weet wordt het nog wat! Ik heb al wel 4 bloemen aan m'n (kleine) courgetteplantjes gezien, maar ik weet niet of er nog echt groenten aan gaan groeien...

Nouja, dit is de eerste keer dat ik echt succesvol planten heb laten groeien uit zaadjes dus ik ben allang blij dat m'n kruiden het doen :)

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 31, 2012 15:04

Hee Jessie,

Gekke vraag misschien, maar hoe hou jij je basilicum zo mooi? Bij mij ziet ie dr als ik hem koop zo uit, en binnen no time is ie hangend/verdord/etc etc :(

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mei 31, 2012 20:46

Lief tegen basilicum praten en tussen andere planten zetten. Alleen zijn vindt ze niet leuk. :)

Die van mij werd eerst ook slap, maar is nu weer helemaal opgeknapt. :D

TonyJello

Vorst...

Bericht door TonyJello » do mei 31, 2012 23:34

Oei, vanmorgen vertelde Simon mij dat de appel- en perenbomen het dit jaar niet gaan doen...
Waarschijnlijk vorst. Dat komt zo eens in de tien jaar eens voor, zei hij.

Dag duizenden appels en peren...
:bye:
Heb ik pech, want dat was het belangrijkste fruit voor mijn nieuw te starten winkel.

Nu maar wachten op de aardappelen.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr jun 01, 2012 10:31

Ow wat jammer.
Bij ons heeft de pruimenboom flink te lijden gehad van de koude februarimaand waar het hier bijna -25 was. En dan later nog eens de vorst eroverheen toen er bloesem was. Er zitten veel kleine pruimpjes aan de boom, maar veel hebben zwarte plekjes en vallen eraf. Ook een luizenplaag in de tuin bij de pruimen, witte en zwarte bessen.
Gelukkig doen de aardbeitjes het goed. Ik kan vanavond weer plukken.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jun 01, 2012 19:23

Lief tegen basilicum praten en tussen andere planten zetten. Alleen zijn vindt ze niet leuk. :)

Die van mij werd eerst ook slap, maar is nu weer helemaal opgeknapt. :D
Hmmm, staat al tussen andere planten, en praten doe ik eigenlijk tegen alles (ook tegen inerte objecten :mrgreen: ), maar het helpt kennelijk niet :? Misschien nog meer dr tegen aan praten? Afijn, zal het eens proberen :mrgreen:
Dag duizenden appels en peren...
Ontzettend jammer :( :( :shock:
Gelukkig doen de aardbeitjes het goed. Ik kan vanavond weer plukken.
*jaloers* Ik heb sinds eergisteren een aardbeiplantje, en die is nog niet zover....., dus dan nu maar aardebijtjes (ziet er leuker uit dan aardbeien, toch?) uit de winkel voor de smikkel-en-smul
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Eef

Bericht door Eef » vr jun 01, 2012 20:11

Leuke foto's!

Hier schiet het door andere bezigheden nog niet zo op het met kweken.
Alhoewel de standaard van elke week verschillende zaden/bonen kiemen er nu wel goed in zit.
En ook de kruiden blijven het tegenwoordig goed doen!

Over het goedhouden van de basilicum: je zou kunnen proberen het water onderin de buitenpot te doen en niet direct op de aarde. Sinds ik dat doe blijven alle kruiden beter staan. Het grappige is dat ik tegenwoordig nog wel eens weer rechtstreeks op de aarde water geef en ze het toch goed blijven doen :)

Jessie

Bericht door Jessie » za jun 02, 2012 8:20

Bonnie schreef:Wat een leuk balkonnetje, Jessie! zoveel groen, wat vrolijk! Ben benieuwd hoe het verder gaat met je plantjes :)

Mijn balkonnetje is nog vooral grijs helaas :/
Bedankt, Bonnie! Mijn balkon was eerst ook erg grijs, mettertijd meer gezaaid en gekocht. :)
jet schreef: Gekke vraag misschien, maar hoe hou jij je basilicum zo mooi? Bij mij ziet ie dr als ik hem koop zo uit, en binnen no time is ie hangend/verdord/etc etc :(
Wat ik doe: veel zon en water. Als de bodem iets droog is, hangen de blaadjes al slap. Mijn basilicum staat amper buiten, maar nog steeds achter het keukenraam in de zon. Werkt prima. Verder heb ik helaas geen bruikbare adviezen. Het verstekken (stengel afsnijden en in een glas water zetten, zodat er nieuwe wortels aangroeien) van de basilicum gaat ook erg goed.
The dog days are over.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » za jun 02, 2012 14:06

Goeie tip van dat stekken bij basilicum (y)

Bij mij doet basilicum het alleen in de zomermaanden goed als die vensterbank waar ik kruiden heb staan veel licht en warmte krijgt.

Ben

Bericht door Ben » za jun 02, 2012 21:44

Grote weegbree geplukt in de tuin en eens (gewassen) geproefd, zo lekker nootjes-achtig, dat ik dat niet eerder wist!
http://www.woodcraftsurvival.nl/surviva ... lanten.htm
En ook zevenblad geplukt, maar dat is voor morgen om bij de spinazie te stoven.
De eetbare kruiden ga ik in het vervolg op een rijtje zetten, zodat ik ze niet per ongeluk uittrek bij het wieden.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo jun 03, 2012 8:33

Hier gaat zevenblad in de soep. Geeft een soort selderij/maggiplantsmaak.

Jessie

Bericht door Jessie » zo jun 03, 2012 8:38

Ben schreef:Grote weegbree geplukt in de tuin en eens (gewassen) geproefd, zo lekker nootjes-achtig, dat ik dat niet eerder wist!
http://www.woodcraftsurvival.nl/surviva ... lanten.htm
Leuk site, nog meer voorbeelden? :)
The dog days are over.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jun 03, 2012 11:05

Jessie schreef:Leuk site, nog meer voorbeelden? :)
Ja, hier.

Jessie

Bericht door Jessie » ma jun 11, 2012 20:05

Die had ik nog niet gezien, bedankt!
The dog days are over.

Chana

Bericht door Chana » di aug 07, 2012 10:42

Kokoscompost... Dat klinkt mij wel heel erg milieuonvriendelijk in de oren. Er groeien geen kokospalmen in Nl. Voor kokosolie en palmolie worden regenwouden gekapt, niet zo goed voor dieren. Het uitstervingstempo is nog nooit zo hoog geweest. Vervolgens wordt het vervoerd.

Waarom halen jullie niet gewoon grond uit NL, je kan het desnoods in een bos gaan halen. Of je haalt compost bij een groenverwerker. Er zijn gebieden in NL waar dit soms gratis is.

Ik heb een wormenbak geprobeerd. Deze kan je gewoon zelf maken van ondoorzichtige plastic bakken. Na lang zoeken vond ik die bij de Kwantum, wormen houden niet van licht.
De onderste bak neem je doorzichtig dan kan je zien hoeveel percolaat erin staat. De tweede ondoorzichtige bak, daar boor je gaatjes in zodat de percolaat eruit kan, en later als je gaat stapelen, kruipen de wormen naar de volgende bak.Je kan bakken stapelen en tenslotte een deksel erop.

Ik had denk ik teveel groente en fruit afval. Bij mij ging het niet goed in ieder geval dus ik heb ze op de composthoop gebracht.

Ik heb hem dus ook niet echt nodig maar wilde dit uitproberen om de kennis door te geven aan mensen zonder composthoop. Je eigen compost maken is een stuk milieuvriendelijker dan goed afval in een groencontainer gooien. En alles wat milieuvriendelijk is is uiteindelijk ook goed voor de dieren (en de mensen en de aarde).

Ik hoor graag hoe de wormenbak is bevallen.

Jessie ik vind dat je balkon er prachtig uitziet.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 07, 2012 12:35

Tja, er zijn waarschijnlijk nog milieuvriendelijkere opties dan kokospotgrond, maar als je midden in de stad woont en geen auto hebt zijn die soms wat minder toegankelijk. Ik zal niet zeggen dat kokosgrond de meest milieuvriendelijke optie is, maar het is denk ik wel beter dan 'normale' potgrond die gemaakt is van afgegraven veen. Het is in principe afval van kokosproductie en het wordt samengeperst geleverd, zodat het heel efficient getransporteerd kan worden.

De wormenbak bevalt to zover goed. Ik weet dat je ze zelf kan maken van ondoorzichtige plastic bakken met gaatjes, maar ik heb uiteindelijk op internet toch een compleet pakket besteld, omdat dat heel handige compacte bakken waren die precies in ons keukentje passen en omdat ik niet zo veel vertrouwen had in mijn eigen knutselkunst.
In het begin eten de wormen heel weinig omdat het er nog niet zo veel zijn en de meeste ook nog niet volwassen zijn als je ze krijgt. Inmiddels merk ik dat ze al meer beginnen te eten. Ik heb ook al nieuwe kleine wormpjes gezien, dus waarschijnlijk planten ze zich nu ook voort in de bak. Over een maandje of twee denk ik dat we al ons gft afval en een deel van ons karton (wc-rolletjes e.d., erg belangrijk voor de koolstof-balans in de bak) er wel in kwijt kunnen.
In het begin moet je ze echt maar heel weinig eten geven, als ze het niet weggegeten krijgen wordt de bak te vochtig en gaat het afval rotten en stinken. Een bak die goed in balans is, ruikt naar bosgrond. Als je er teveel groenafval indoet (wortelgroen etc.) en dat niet goed mengt met karton kan er ammoniak vrijkomen wat heel slecht is voor de wormen, en ook erg onprettig ruikt (heb ik nu één keer gehad). Oppassen met teveel groen dus.
Onze bak staat dus in de keuken naast de koelkast, en dat bevalt prima. In het begin moest ik een beetje leren wat wel en niet goed werkt, maar nu gaat het heel goed. Afgezien van het ammoniak-incident en één kleine uitbraak van fruitvliegjes (vries fruitschillen in of verwarm ze 30 seconden in de magnetron zodat er geen fruitvlieg eitjes meer op zitten als je ze in de bak stopt), gaat het heel goed. Je ruikt de bak niet en de wormen blijven in de bak en kruipen er niet uit.

Wormenbakken zijn zeker niet 100% vegan proof. Zoals hierboven al aangegeven koop je ze van een kweker die waarschijnlijk niet erg begaan is met wormenwelzijn. Ook als je de wormen eenmaal hebt, gaat er af en toe eentje dood, vooral in het begin als je nog niet zo veel ervaring hebt (ik had me heel goed ingelezen van tevoren, maar je ontdekt toch van alles als je eenmaal bezig bent). Een compostbak in de keuken is ook geen 'natuurlijke' omgeving voor wormen. Ik heb hier zelf niet zoveel problemen mee, omdat wormen bijna onlosmakelijk verweven zijn met onze afvalverwerking en landbouw, ook als je ze niet zelf in huis hebt. Daarnaast denk ik dat wormen in onze bak relatief veilig en comfortabel leven leiden in vergelijking met andere wormen in akkers, composthopen en centrales waar groenafval verwerkt wordt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie