de tuin!

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

de tuin!

Bericht door jet » zo mei 20, 2012 18:30

Ik weet niet zo goed of het hier thuishoort, maar omdat ik het elders ook niet 'kwijt' kon, dan maar hier:

Sinds november woon ik in mijn nieuwe huisje, en bij mijn nieuwe home hoort ook een tuin, sterker nog, een voortuin en een achtertuin.
De voortuin wordt binnenkort door mij bestraat (het is gelijk mijn inrit), maar de achtertuin heb ik verder nog geen vastomlijnde plannen mee.
Kortom, ik ben op zoek naar inspiratie :mrgreen:
Hoe zit dat met jullie, hebben jullie een tuin? En zo ja, wat 'doe' je er mee? Hoe is ie ingericht, wat staat er in, hoe hou je het bij, hoeveel tijd kost het, waar moet ik zoal aan denken...... Jaja, ik wil veel!

Ik heb wat rond zitten kijken op deze site: link, en dat ziet er allemaal leuk uit, maar ik hoor graag ervaringen van mensen.
Met name de beestentoren vond ik erg leuk, maar ik vroeg me af hoe geschikt dat in een 'stadsomgeving' is.....

Dus roept u maar! Alle ideeën welkom :mrgreen:

Mijn tuin ligt op het zuidwesten, is pijpenla-vormig en heeft alleen aan de noordoostkant een schutting, noordwestkant zitten mn ramen (van het huis) en zuidoostkant een 'kippenhok' (dat was het vroeger, nu is het een schuurtje met ramen erin).

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

TonyJello

Re: de tuin!

Bericht door TonyJello » ma mei 21, 2012 10:07

Leuk!
:)
Nog even en dan krijg ik een eigen ingang via de tuin van Simon en die wil ik leuk en kippenpoepvrij zien te
maken, want ik loop zó via de schuifpui mijn woonkamer binnen en wil dus een beetje schone schoenen houden.

Wie weet tegen die tijd dat ik via dit topic ideeën krijg.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma mei 21, 2012 19:23

Leuk! Ik ben net mijn tuintje aan het overdenken; ik wil het meer dier- en milieuvriendelijk, maar ook nuttiger maken. Mocht dit je aanspreken, dan zijn dit mijn tips :P :

- Bedek zo min mogelijk grond met tegels, en zoveel mogelijk met groen.
- Plant vaste (niet eenjarige) planten - anders blijf je nieuwe kopen (veel onderhoud, niet milieuvriendelijk).
- Plant planten die goed zijn voor bijen; op internet kun je lijstjes vinden, en bloeiende planten zijn altijd goed.
- Plant ook een paar buxussen of andere groenblijvers, het is makkelijk en ze blijven er ook in de winter leuk uit zien.
- Hang vogelkastjes en insectenhotels op.
- Stek planten van andere mensen of van jezelf om weer weg te geven.
- Laat klimop groeien tegen lelijke muren.
- Overweeg eten in je tuin te kweken. Als je daar niet veel tijd aan kwijt wilt zijn, of de buurtkatten halen je grond overhoop, of (et cetera), dan is een fruitstruik misschien wel een idee voor je. Een framboos of een braam groeit als kool, je hoeft er niks aan te doen, het is goed voor de bijen en de vruchten zijn heerlijk (en duizend duur als je ze in de super moet kopen).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma mei 21, 2012 20:33

Ik heb een tuintje rondom mijn huis. Er lopen hier in de buurt veel katten rond en ze vinden onze tuin gaaf. Om te zitten, maar vooral ook om in te kakken. En onze 2 doen daar net zo hard aan mee.
Veel eetbaars heb ik daarom niet in de tuin gezet. Er staan wat bessenstruiken, en op een tafel een rozemarijn.
Ik wil in mijn tuin vooral lekker kunnen zitten, dus ik heb zowel voor als achter een cirkeltje met een tafel en stoeltjes staan. En dan is er nog in een verdekt hoekje een klein bankje. De cirkeltjes heb ik gekregen en dus maar in de tuin gestopt. Via marktplaats heb ik kleine, langwerpige, gele steentjes gekocht (1700). Hiervan heb ik een paadje van de voordeur naar de achterdeur gemaakt die langs de zitjes loopt. In de hoek van de achtertuin heb ik een klein schuurtje gemaakt en daarbovenop heb ik een 'gras'dakje gemaakt. Onder dat dakje heb ik ook een houtopslagje gemaakt voor het hout voor de houtkachel. Het is allemaal niet zo groot, maar het lukt prima zo. Langs de tuin loopt een beukenhaagje, maar die doet het nog niet overal even goed. Minder dan een jaar geleden, zo rond het voorjaar en de zomer, heb ik alles aangelegd. Ook dit jaar nog wel wat planten er in gestopt. Het groeit al aardig dicht. Mijn doel is dat ik straks geen grond meer kan zien in de tuin. Dus het mag allemaal nog flink groeien.

Voor in de tuin heb ik nog een regenton en een compostbak staan. De compostbak lijkt een bodemloze put te zijn: ik gooi er nu al 3/4 jaar van alles in en toch raakt hij maar niet vol. Je zou denken: dan heb je lekker veel humus. Nee dus. Helemaal nog niets. Ik zie de aardappelen nog zitten onderin :D Maar goed, zolang ik er bij kan blijven gooien, vind ik het op zich prima.

Hier een foto van het achtertuintje. Onderaan begint het pad, bij mijn tuindeuren.

http://i652.photobucket.com/albums/uu24 ... GP2046.jpg

Ben

Bericht door Ben » ma mei 21, 2012 21:29

Wij hebben kamperfoelie achter de tuinstoelenplek geplant, dat geurt heerlijk als je buiten zit.
Een soort kruipend vetplantje als bodembedekker, blijft altijd groen en na het eerste jaar heb je er verder geen werk meer aan.
Soms mogen wilde kruiden blijven staan , maar dan heb je wel heel grote problemen als ze uitzaaien of gaan woekeren zoals de munt en de melisse, ze mogen nog blijven, maar dan in een pot of binnen een randje.
Oost-Indische kers is gemakkelijk om snel een plek te vullen bij een nieuwe tuin.
Smaakt goed in de salade. (blad en bloem)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di mei 22, 2012 14:40

Rick; dat grasdakje is echt tof! (de rest van je tuin ook :P)

Hoe doe je dat precies, zo'n grasdakje? Waar moet je rekening mee houden? Ik wil het namelijk ook wel op mijn platte dakje!

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jet
Moderator

Bericht door jet » di mei 22, 2012 16:04

Ziet er leuk uit Rick! Dat lage plantje vlak bij je tuindeuren, wat is dat voor iets? Dat ziet er namelijk wel uit als iets wat bij mij aan de voorkant 'past'.

Ben, dank voor de tips, ik wil denk ik ook een zitje in de tuin en het liefst een 'vuurplaats' die weer niet te dicht op het huis moet zijn, maar ook niet te dicht op planten die er niet tegen kunnen..... Dus hoe dat dan moet.....?
Nog druk aan het denken.
Grasdakje van Rick ziet er ook leuk uit, misschien is dat nog wat voor het afdakje dat ik nog moet gaan maken helemaal achterin de tuin.....

Iemand nog ideeën over hoe je een afdakje van 'afvalmaterialen' kunt maken, of gewoon iets dat niet superveel kost?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di mei 22, 2012 18:42

Renee1137 schreef:Rick; dat grasdakje is echt tof! (de rest van je tuin ook :P)

Hoe doe je dat precies, zo'n grasdakje? Waar moet je rekening mee houden? Ik wil het namelijk ook wel op mijn platte dakje!
Je hebt 'officiële' systemen en je hebt dingen als mijn dakje. Het is bij mij een heel klein dakje en het wordt gedragen door 2 muren en aan de voorkant een paar stevige houten staanders met een blok beton er aan. Kortom: relatief weinig dakoppervlakte en veel dragende wandjes. Ik had het schuurtje getimmerd en ik wist al dat er een grasdakje op kwam. Ik heb dus eigenlijk een bak gemaakt van 10-15 diep, daarin heb ik EPDM gedaan wat ik nog over had (EPDM kun je bij een tuinwinkel kopen. Veel vijverfolies zijn van EPDM gemaakt). En toen heb ik dat aan de randen vast gemaakt door er een lat op te boren. Vervolgens heb ik het EPDM afgesneden boven de lat, en heb ik daar kit op gespoten zodat er geen water tussendoor kan lopen. Ik heb een gaatje geboord en er een buisje doorheen gedaan en afgekit, om water af te kunnen voeren. Vervolgens heb ik rondom wat grind gelegd (zodat er niets kan verstoppen en water weg kan lopen) en de rest gevuld met gewoon wat aarde van uit de tuin. Vervolgens ben ik naar de winkel gegaan en heb wat standaard plantjes gekocht. De helft daarvan leeft nog, de andere helft heeft het niet uitgehouden (ik denk dat het er te nat is geweest).
De officiele manier is dat je speciale spullen ervoor koopt. Het belangrijkste daarvan is dat je een speciaal substraat hebt, dat erg licht is. Bovendien heb je er speciale plantjes voor. Maar dat is allemaal weer best duur spul. Als je een beetje handig bent en je verder niet te hoge eisen stelt, kan het zo ook prima.

Wat voor plat dakje heb je?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di mei 22, 2012 18:55

jet schreef:Ziet er leuk uit Rick! Dat lage plantje vlak bij je tuindeuren, wat is dat voor iets? Dat ziet er namelijk wel uit als iets wat bij mij aan de voorkant 'past'.
Ik heb geen idee. We hebben destijds 6 van die plantjes gekocht en het is inmiddels bijna niet uit te roeien. Het is het meest succesvolle gekochte plantje in onze tuin en staat inmiddels ook op andere plekken. Mijn vriendin vindt het overigens een van de minst mooie plantjes in de tuin.
jet schreef:Ben, dank voor de tips, ik wil denk ik ook een zitje in de tuin en het liefst een 'vuurplaats' die weer niet te dicht op het huis moet zijn, maar ook niet te dicht op planten die er niet tegen kunnen..... Dus hoe dat dan moet.....?
Nog druk aan het denken.
Plantjes die er niet tegen kunnen worden vanzelf weggeevolutioneerd uit je tuin ;)
jet schreef:Grasdakje van Rick ziet er ook leuk uit, misschien is dat nog wat voor het afdakje dat ik nog moet gaan maken helemaal achterin de tuin.....

Iemand nog ideeën over hoe je een afdakje van 'afvalmaterialen' kunt maken, of gewoon iets dat niet superveel kost?
Marktplaats. Voor veel dingen in de tuin is dat handig. Je kunt op marktplaats zoeken op 'gratis'. Dat is handig. Als je dan ook nog een beetje in de omgeving zoekt, kan het best iets opleveren. Als je een beetje geld wilt uitgeven, kun je daar natuurlijk ook kijken. Het hout dat ik gebruikt heb voor mijn schuurtje is modiwood. Dat is thermisch behandeld hout, en dat blijft zonder te verven wel 15 jaar goed. Maar dat is dan wel vrij duur hout (maar ik had het nog over, en daarom kon het prima voor een tuinhuisje).

Ben

Bericht door Ben » di mei 22, 2012 19:40

Hier is dat groen kruipertje van ons. Het bloeit zelf ook. Ik steek er nog bloembollen onder: blauw druifje en hyacinth, die komen er door.
http://www.infotalia.com/nld/tuin/plant ... sp?id=2084
Sedum kan ook op een dakje, onderhoudsvrij, maar ik zou er worteldoek onder leggen om de afvoer vrij te houden.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di mei 22, 2012 20:13

Ben schreef:Hier is dat groen kruipertje van ons. Het bloeit zelf ook. Ik steek er nog bloembollen onder: blauw druifje en hyacinth, die komen er door.
http://www.infotalia.com/nld/tuin/plant ... sp?id=2084
Sedum kan ook op een dakje, onderhoudsvrij, maar ik zou er worteldoek onder leggen om de afvoer vrij te houden.
Maar dat grasdakje van je is echt, 'gewoon' gras toch?

Hmm, worteldoek, slim slim. Mijn platte dak grenst ook aan het platte dak van de buren dus ik zal toch een soort van afscheiding/bak moeten maken...

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo mei 23, 2012 7:30

Onze tuin is nogal groot en het goed bijhouden lukt niet helemaal. We hebben fruitbomen, bessenstruiken, frambozenstruiken, aardbeien. Flink wat gras en een beetje beplanting. Beetje gekocht, maar het grootste deel is gekregen of 'aankomen waaien'. Zo hebben we ondertussen gratis veel varens, oranje klaprozen (die nu prachtig bloeien en we voortduren hommels in de tuin hebben), vrouwenmantel, guldenroede, zevenblad (lekker in de soep). Verder nog wat kruiden als salie, citroenmelisse, peterselie. De munt heeft de koude winter niet overleefd, daar wil ik een nieuwe voor.
Ik houd wel van een wat rommelige tuin, al ben ik de komende tijd druk met het onkruid tussen tegels weghalen met een krabbertje. Mos kan me niet schelen, maar ik wil graag nog iets van tegels overhouden :wink:
Hier geen grote oppervlakte met stenen. Ik vind het heerlijk als ik in de keuken sta en naar buiten kijk. Die bomen en al dat groen zie met die oranje klaprozen.
We hebben plannen voor een moestuintje. Die komt er als we de boel wat beter kunnen bijhouden.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mei 23, 2012 8:27

Het klinkt als een paradijsje!

Fruitig

Bericht door Fruitig » wo mei 23, 2012 10:15

Interessant topic! Wij zijn pas verhuisd en moeten de hele achtertuin nog doen. Er ligt nu enkel een tegelpad, de rest is grond. We overwegen om een gedeelte tegels te leggen voor een terras, een trampoline in te graven voor de kids en de rest gras met plantenbakken tegen de schutting. Eerst maar eens kijken of ons budget toereikend is :wink:
vegan with an edge!

Ben

Bericht door Ben » ma mei 28, 2012 12:28

Fruitig schreef:... de rest gras met plantenbakken tegen de schutting. Eerst maar eens kijken of ons budget toereikend is :wink:
Ken je deze pallet-plantenbak al?
http://www.youtube.com/watch?v=qOadilqJeeg

TonyJello

Pallet-plantenbak.

Bericht door TonyJello » ma mei 28, 2012 12:50

Ben schreef: Ken je deze pallet-plantenbak al?
http://www.youtube.com/watch?v=qOadilqJeeg
Leuk, dat ga ik makken. Er liggen hier nog pallets! :D

jet
Moderator

Bericht door jet » vr mei 10, 2013 10:46

Muts die ik ben, heel bericht ingetikt, klik ik het weg, afijn......

Ik blaas dit topic even weer nieuw leven in, want mijn tuin is nog lang niet klaar! En bovendien is het er weer tijd voor......!
Op dit moment is mijn tuin nog vooral braakliggend terrein.

Ideeën zijn er genoeg, maar de uitvoering laat op zich wachten door o.a. tijd- en geldgebrek :mrgreen: en vooral ook door plaatsgebrek, want alles wat ik wil kan niet allemaal....

Nou had ik het idee om een dierentoren-achtig ding te maken. In die toren wil ik ook graag een composthoop die een egelhuis kan verwarmen (bij composteren komt warmte vrij, dus kun je mooi gebruiken ergens voor).
Heeft er hier iemand verstand van b.v. egeltjes en/of hommels (kan dat wat ik wil wel, en hoe pak ik dat aan, anders verzin ik het zelf.....)?
En heeft er iemand een idee waar je boomstronken met eetbare paddo's kunt vinden (ik heb al rondgekeken in het bos, maar dat durf ik niet aan als ik niet zeker weet dat de paddo's eetbaar zijn) <= voor kopen heb ik al rondgekeken, maar dan zijn het geen materialen die het langer volhouden (en het idee is nou juist dat ik er langer van wil kunnen genieten).
Verder ben ik ook op zoek naar leem voor het maken van insectenhuisjes voor o.a. (solitaire) bijen. Weet iemand of je dat ergens in kleine hoeveelheden kunt vinden? (Als bouwmateriaal is het zeker te koop, maar dan moet je het in grote hoeveelheden afnemen :mrgreen: ).

Selina
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Selina » do mei 16, 2013 20:02

wat een leuk topic, mogen we er ook tuin en balkon van maken? :D

Ik heb een redelijk balkon en ik wil hier op een makkelijke moestuin neer gaan zetten. De zaadjes komen al op...alleen het weer zit een beetje tegen :?
Ik begin net... En ja, ook ik blog----> http://selinavans.wordpress.com/

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za mei 18, 2013 13:16

Ik heb een klein balkonnetje en het liefst zou ik daar een hele grasmat opleggen, dat lijkt me echt heel erg cool. Maar ik kan me voorstellen dat dat heel moeilijk of veel werk of duur is, om dat mooi te maken/houden, ik moet me daar eens een keer in gaan verdiepen.
En het lijkt me mooi om het hek rond het balkon helemaal met klimop of iets anders te laten begroeien, want dat metaal is echt zo lelijk en kil.

En wat ik het allerallerliefst zou willen, is een grasmat in onze woonkamer :grin:
Dat zag ik ooit bij Dharma&Greg, en ik was meteen verliefd! :D
Hoe heerlijk is het om gewoon in je eigen kamer in het gras te kunnen gaan liggen?
Maar dat is vast onmogelijk, gras heeft natuurlijk zon nodig enzo.

Selina
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Selina » za mei 18, 2013 21:52

whahahahahah, een grasmat in je kamer...ik heb last van hooikoorts, dus doe maar niet 8)

Maar op het balkon kan je er denk ik wel wat van maken. Ik heb geluk, mijn balkon is lang, ik denk zo'n 9m en in het breedste stuk is het denk ik 3 bij drie. Dus dat is niet verkeerd. Ik wil binnenkort mijn makkelijke moestuin aan gaan leggen, maar mijn droom is toch wel een volkstuintje. Maar ja, we moeten ergens beginnen toch :D
Daarnaast heb ik absoluut geen groene vingers, dus even alles bekijken en uitzoeken kan geen kwaad :grin:
Ik begin net... En ja, ook ik blog----> http://selinavans.wordpress.com/

Plaats reactie