GMO's bedreiging voor de mensheid

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: GMO's bedreiging voor de mensheid

Bericht door Renee1137 » ma aug 12, 2013 12:22

Stein schreef:
Renee1137 schreef:Ik denk dat anti-GMO activisten over het algemeen de 'bewezen gevaren' van GMO overdrijven. (...)
Veel anti-GMO-activisten hebben het niet alleen over de gezondheid, maar ook over de politieke gevolgen van GMO's. Die zijn er te over. In onder meer Vietnam en Zuid-Amerika, en sommige plekken in Afrika, zijn er ravages aangericht door Monsanto en cornuiten.
Daar heb je zeker gelijk in, dat ontken ik ook niet. En ik ben met je eens dat er meer onderzoek gedaan zou moeten worden.
Helaas zijn te veel mensen die meedoen met anti-Monsanto-betogingen enzo zich nauwelijks bewust van veel meer dan 'het is niet natuurlijk'. Dat is erg helaas, want dat deel van de demonstranten wordt erg makkelijk (en net geheel onterecht) neergezet als een bende onnozelaars, die de beweging ongeloofwaardig maken (elke beweging heeft echter zo zijn bende onnozelaars en die geven bewegingen ook een soort charme :) ).

Er is echter ook een ander deel van de beweging, die met - toch in mijn subjectieve ogen - goed onderbouwde meningen komt die daarom uiteraard compleet wordt genegeerd. Bedrijven zijn er altijd bij gebaat hun tegenstanders te ridiculiseren en Monsanto is niet anders dan alle anderen.
Eens, maar mijn impressie is dat de eerste groep buitenproportioneel groot is ten opzichte van de tweede groep. En dat vind ik heel jammer, want zoals gezegd, vind ik inderdaad dat we deze kwestie serieus moeten nemen en dat werkt niet als zoveel mensen hyperbolische onzin staan te verkopen.

Ik ben zelf geruime tijd kwijt geweest bij het zoeken naar een 'anti-GMO' organisatie/website die niet zonder meer kopte dat "Monsanto nu broccoli heeft gepatenteerd" zonder daarbij bijvoorbeeld uit te leggen dat het om een bepaald type, door henzelf gekweekte (niet-GMO) broccoli gaat, wat het praktische, legale verschil t.o.v. van de normale gang van zaken is, et cetera. Die informatie is heel moeilijk te vinden. De meeste anti-GMO websites doen niet aan objectieve, transparante berichtgeving maar spelen in op sentimentaliteit.

En iedereen loopt er als blinde kippen achter aan, ook een goed deel van de mensen op dit forum-topic overigens. Het gaat constant over 'gevoel', 'intuïtie', 'natuurlijkheid' en niet over wetenschap, terwijl GMO's toch echt een nogal complexe wetenschap zijn. Maar veel mensen worden niet gehinderd door enige kennis van zaken. Ze zien Monsanto als een soort absoluut kwaad, een duivel, en hangen hun eigen 'natuurlijke idealen' aan als ware het een religie. Ze halen wetenschappelijke studies alleen aan als ze hún standpunt ondersteunen, maar schilderen 'de wetenschap' net zo makkelijk af als een corrupte geallieerde van de industrie als die hun standpunt eens niet ondersteunt. Sorry, maar dat neem ik echt niet serieus. De realiteit is niet zwart-wit.

Erger nog, sommige mensen geven keihard toe dat Monsanto-werknemers van hen best dood mogen. Sorry, maar dan ben je gewoon niet helemaal lekker.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » wo aug 28, 2013 23:17

Hm... ik denk dat het een algehele conditie van 'de mensheid' is. Wist ik nu nog maar mijn bron, maar hoe minder daadwerkelijke kennis mensen over een bepaald onderwerp hebben, hoe ongenuanceerder en hoe overtuigder ze in en van hun mening zijn (logisch; met expertise komt kennis van de ins en outs, en nuance is een logisch gevolg). & helaas zijn juist de mensen die het minst weten ook het minst in voor een gezonde discussie (en de onderbouwde argumenten overschreeuwen).

Veggie93

Bericht door Veggie93 » do feb 06, 2014 16:37

...
Laatst gewijzigd door Veggie93 op do feb 06, 2014 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Treat others how you would like to be treated.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » do feb 06, 2014 16:43

Sorry een bericht om niets :oops: Ik dacht dat dit nieuw was over Monsanto maar het bleek al een jaar oud te zijn...
Treat others how you would like to be treated.

foppe

Bericht door foppe » di apr 08, 2014 22:50

Even twee dingetjes bij wijze van reactie.

De belangrijkste reden die Monsanto en co. geven voor het gebruik van GMOs is omdat ze hogere yields zouden opleveren, en dat dit "nodig is" om "de wereld te voeden". Als veganist weten we natuurlijk dat dit nogal misleidend is (Monsanto en concurrenten houden van vleeseters omdat 'meer vraag naar vlees' meer verbouwd GMO mais/soja en dus meer royaltybetalingen aan Monsanto en co. betekent.
Het andere probleem met deze claim is dat er recent nogal wat indicaties zijn dat die yields afvlakken en na een paar jaar nauwelijks hoger zijn dan die van non-GMO zaad. Ik citeer (uit een artikel dat nog veel meer interessante observaties bevat):
A new peer-reviewed study published in the International Journal of Agricultural Sustainability examined those claims and found that conventional plant breeding, not genetic engineering, is responsible for yield increases in major U.S. crops. Additionally, GM crops, also known as genetically engineered (GE) crops, can’t even take credit for reductions in pesticide use.
Omdat boeren door GMOgewassen gaan doen aan monocropping raakt de bodem snel uitgeput, wat ertoe leidt dat er steeds meer (dure, en voor andere flora bepaald ongezonde) kunstmest nodig is, terwijl resistentie tegen Roundup (en vglbare producten) ertoe leidt dat er steeds meer pesticiden/herbiciden gebruikt worden. En omdat boeren tegen de tijd dat ze hier achterkomen al vastzitten aan het gebruik van GMO gewassen (al was het maar omdat hun land verzuipt in de pesticiden/herbiciden), zitten ze vervolgens vast aan het betalen van royalties voor producten die geen meerwaarde hebben. Deze hogere doses komen uiteraard direct in het eten terecht, omdat er óf niet op wordt gecontroleerd (de Amerikaanse versie van de NVWA is bijna net zo onderbemand als de Nederlandse), of omdat de wettelijke limiet zo hoog ligt dat de hoeveelheid gebruikte herbicides daar altijd onder zit.

Dan nu iets over het "testen" van GMO-gewassen. Als eerst zou ik iedereen even willen wijzen op dit punt:
Unfortunately, it is impossible to verify that genetically modified crops perform as advertised. That is because agritech companies have given themselves veto power over the work of independent researchers.
…Under the threat of litigation, scientists cannot test a seed to explore the different conditions under which it thrives or fails. They cannot compare seeds from one company against those from another company. And perhaps most important, they cannot examine whether the genetically modified crops lead to unintended environmental side effects.
Research on genetically modified seeds is still published, of course. But only studies that the seed companies have approved ever see the light of a peer-reviewed journal. In a number of cases, experiments that had the implicit go-ahead from the seed company were later blocked from publication because the results were not flattering. “It is important to understand that it is not always simply a matter of blanket denial of all research requests, which is bad enough,” wrote Elson J. Shields, an entomologist at Cornell University, in a letter to an official at the Environmental Protection Agency (the body tasked with regulating the environmental consequences of genetically modified crops), “but selective denials and permissions based on industry perceptions of how ‘friendly’ or ‘hostile’ a particular scientist may be toward [seed-enhancement] technology.”
Dat komt de onafhankelijke tests natuurlijk niet ten goede. Daarnaast is het zo dat de onderzoeken die de ontwikkelaars van GMOgewassen zelf doen (en die door de FDA klakkeloos als betekenisvol worden geaccepteerd) eigenlijk zonder uitzondering korter dan 90 dagen lopen, waarbij er met onrealistisch lage doses wordt getest, waardoor gezondheidsrisico's die na langer dan 90 dagen (uit een rattenleven) zichtbaar worden onzichtbaar blijven. Zoals de hoofdauter observeert:
Our study contradicts Monsanto conclusions because Monsanto systematically neglects significant health effects in mammals that are different in males and females eating GMOs, or not proportional to the dose.
Ook op dit punt gaat er dus het eea "fout", omdat die miljardenbedrijven veel te veel invloed hebben op beleid, en er geen enkele westerse overheid is die tegengewicht biedt. (Ook de EFSA niet; de reden dat het verbouwen van GMO gewassen in de EU nog steeds verboden is, is dat ze er niet mee wegkomen het te legaliseren, niet dat ze wetenschappelijke bezwaren hebben.)

De belangrijkste conclusie is m.i. dat het gebruik van GMO geen langetermijnvoordelen heeft, omdat het in de context van de industriële landbouw alleen maar verder aanmoedigt tot bodemuitputting, en verlies aan kennis bij boren door monoculturatie, en tot een onafhoudende groei van het pesticide/herbicidegebruik, dat een directe weerslag heeft op de kwaliteit van het eten dat ermee bereid wordt, en op de flora/fauna in de wijde omgeving van elke landbouwlocatie waar GMO verbouwd wordt. Daarnaast is het ook gewoon niet nodig, gegeven dat men stopt met het eten van vlees. :) Het "fascinerende" aan GMO landbouw is in elk geval dat het primair gevaarlijk is door het pesticidegebruik dat het aanmoedigt, en niet door de genetische samenstelling van zgn. "frankenfoods" of wat de huidige protestterm ook moge zijn...

Violet

Bericht door Violet » vr feb 27, 2015 19:08

Plaats reactie