GMO's bedreiging voor de mensheid

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: GMO's bedreiging voor de mensheid

Bericht door Emiel » di dec 04, 2012 8:46

TonyJello

Bericht door TonyJello » di dec 04, 2012 11:18

Goed zo, want het lijkt wel interessant, maar het is kortetermijn denken.
Gelukkig worden steeds meer mensen steeds beter geïnformeerd en denken ze zelf na. :think:

Emiel

Bericht door Emiel » di dec 04, 2012 11:46

TonyJello

Bericht door TonyJello » di dec 04, 2012 12:00

Ja, zo is dat.

Het is een egoïstische instelling. Als ik het nu maar goed heb.
Precies zo met het misbruiken van dieren voor eten of een kraag aan de jas, omdat de anderen het ook hebben, enzovoort.

Emiel

Bericht door Emiel » vr jan 04, 2013 10:48

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 05, 2013 15:11

De Wereld van Morgen.BE schreef:
Reclame voor Roundup was misleidend

Monsanto heeft zich neergelegd bij het oordeel van de Nederlandse Reclame Code Commissie over een misleidende Roundup advertentie. Het bedrijf heeft geen beroep ingesteld tegen de uitspraak van de commissie van 11 december 2012. Deze reclame is misleidend in de stellingen dat het middel "geen bodemwerking zou kennen", "niet zou achterblijven in de grond" en "niet zou doordringen tot het grondwater", aldus de Reclame Code Commissie.

Roundup

Monsanto heeft zich neergelegd bij het oordeel van de Reclame Code Commissie over een misleidende Roundup advertentie. Het bedrijf heeft geen beroep ingesteld tegen de uitspraak van de commissie van 11 december 2012. De advertentie 'Roundup, de feiten' verscheen in juni 2012 in de Telegraaf en De Vokskrant. Deze reclame is misleidend in de stellingen dat het middel "geen bodemwerking zou kennen", "niet zou achterblijven in de grond" en "niet zou doordringen tot het grondwater", aldus de Reclame Code Commissie.
De klacht tegen de reclame was ingediend door gifsoja.nl samen met Corporate Europe Observatory en Pesticide Action Network. De klacht werd onderbouwd met verwijzingen naar een serie wetenschappelijke onderzoeken uit verschillende landen.
Tjerk Dalhuisen, een van de indieners zegt "De advertentie probeerde de indruk te wekken dat Roundup onschadelijk is. Er stonden grove feitelijke onwaarheden in. Roundup is schadelijk voor het bodemleven en vormt een groot probleem voor de drinkwatervoorziening. Roundup richt overal in de wereld grote schade aan bij mens, dier en natuur."
Kees Beaart, een van de mede-indieners, diende in de jaren ’90 meer dan tien keer met succes klachten in over misleidende reclame door Monsanto. "Het bedrijf weet heel goed hoe schadelijk haar producten zijn. De dosering die in de praktijk gebruikt wordt is dodelijk voor heel veel soorten kleine diertjes, waaronder vele voor de landbouw nuttige soorten. Begin deze eeuw wilde het CTB daarom Roundup verbieden. Na de verklaring van Monsanto dat bij toepassing van Roundup de vegetatie wordt vernietigd, en daarmee al die diertjes toch sterven, werd de toelating gewoon weer verlengd en was het zelfs niet langer verplicht "schadelijk voor niet-doelwit geleedpotigen" op de verpakking te vermelden."

De uitspraak is te vinden op http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/nieuws/Ar ... 121211.pdf

De klacht is te vinden op
http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/nieuws/Ar ... santo.html

Achtergrond

De advertentie van Monsanto reageerde op publicaties die wijzen op de schadelijkheid van het middel. Deze effecten zijn samengevat in de volgende publicatie van Greenpeace:
http://www.greenpeace.nl/Global/nederla ... mery_1.pdf
Meer informatie over Roundup:
http://home.wanadoo.nl/natuurverrijking ... htm#VOORAF

De advertentie werd geplaatst op het moment dat in de Tweede Kamer de discussie speelde over het Actieplan Duurzame Gewasbescherming en de uitvoering van de aangenomen motie Grashoff, die voorstelde het gebruik van glyfosaat te verbieden voor niet-commerciële doeleinden. Toenmalig Staatssecretaris Atsma meldde op 25 oktober 2011 aan de Tweede Kamer dat hij deze motie zou uitvoeren maar kwam daar later op gedeeltelijk op terug.
Roundup, het werkzame bestanddeel glyfosaat en het afbraakproduct AMPA zijn omstreden omdat op diverse plaatsen in het land de maximaal toegelaten normen voor drinkwater worden overschreden. Het middel wordt nog steeds door veel gemeentes toegepast voor bestrijding van onkruid, al neemt het aantal gemeentes dat overgaat tot milieuvriendelijke onkruidbestrijding toe. Verder wordt Roundup veel toegepast in de landbouw, ter bestrijding van onkruid maar ook om aardappelen en granen snel af te laten sterven voor de oogst van de knollen cq de zaden.
Terwijl de gezondheids- en milieueffecten van het middel steeds duidelijker in beeld komen overweegt de EU de toelating van de teelt van genetisch gemanipuleerde gewassen die bestand zijn gemaakt tegen roundup. Dat zou een sterke toename van het gebruik van het middel betekenen, zo becijferde de wetenschapper Charles Benbrook in opdracht van Greenpeace.
http://www.greenpeace.org/international ... ummary.pdf

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 15, 2013 21:46

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr apr 12, 2013 18:00

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr apr 12, 2013 19:47

O hemel waarom ging ik dit topic lezen... sjucht...

TonyJello

Bericht door TonyJello » za apr 13, 2013 10:57

MariskaB schreef:O hemel waarom ging ik dit topic lezen... sjucht...
:mrgreen: Ja, het valt allemaal niet mee.

Maar hoe meer mensen het weten hoe beter.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » za apr 13, 2013 11:09

Hier vinden wij het slecht, maar Afrikanen zijn er toch wel blij mee? Meer resistentie, grotere gewassen... Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik ervan vind. Monsanto is in mijn ogen wel bewezen ''slecht'', gezien hoe ze zich gedragen. Maar die gewassen zelf? Een nieuw ras maken is toch ook manipulatie en helemaal niet schadelijk? Ik weet het niet goed eigenlijk :|
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

lani

Bericht door lani » za apr 13, 2013 11:40

het probleem met GMO is niet dat het een mutatie is maar dat er (veel te veel) giftige stoffen in zitten toch? :3 ..

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo apr 14, 2013 10:36

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 05, 2013 12:19

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 5220_n.jpg
...Daarom en om tal van andere redenen verzamelen wij ons op 25 mei 2013 en geven we gehoor aan een internationale oproep om een mars te houden tegen Monsanto, in meer dan 300 verschillende steden over de hele wereld starten wij om 14:00 uur en gaan met z'n allen een stuk lopen.

Vanaf 13:00 uur verzamelen wij ons bij de WUR in Wageningen, locatie: Duivendaal waar om 14:00 uur het startsein word gegeven voor de mars die heen en terug zo'n 6 km in beslag gaat nemen. Markeer je kalander op 25 mei en kom 25 mei naar Wageningen. Neem zoveel mogelijk mensen mee, we doen dit tenslotte voor elkaar.
Linkepost.nl

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » zo mei 05, 2013 17:48

In respons op het berichtje van devegetarier:

De Afrikaanse boer is er blij mee tot het moment dat het grote probleem de kop opsteekt: alle exemplaren zijn precies hetzelfde.
In een normale biovariabele situatie kan een ziekte woeden maar verschilt de reactie per organisme door die variatie. Sommigen sterven, anderen worden ernstig ziek, sommigen zijn immuun. Moeder natuur (of God) is niet achterlijk, variabiliteit is er met een reden. Zowel voor GMO-dieren als GMO-planten geldt: 1 ziek, alles ziek - 1 dood, alles dood (grof gezegd; er zal geen 100% besmetting zijn, maar wel een vele malen grotere). Als er verloren wordt zijn de verliezen vele malen groter. Als boer ben je dan zwaar de pinas.

Ten tweede betekent GMO dat een bedrijf patent kan aanvragen en eigenaar wordt. Wat betekent dat een bedrijf als Monsanto met hun monopolie tiranniseren kunnen. En dat doen ze in de VS bijvoorbeeld stevig. Inspecteurs controleren daar of je als boer niet stiekem zaden houdt om volgend jaar te herplanten, want dat is patentbreuk - als boer ben je verplicht al je zaden elk jaar opnieuw bij het bedrijf te kopen. Als Monsanto door de GMO de beste zaden heeft waar je de beste producten uitkrijgt zijn alle andere bedrijven weggeconcurreerd en de boeren afhankelijk van hen. Ergo: opdrijven die prijs. De gemiddelde Amerikaanse boer zit tot aan zijn nek in de schulden.
De Afrikaanse? Ik weet het niet, maar ook voor hen geldt dat de situatie er niet beter op zal worden als zij voor hun productie afhankelijk zijn of worden van bedrijven met patent op 'het beste zaad.' En de Afrikaanse boer wordt al aan alle kanten genaaid as it is.

Wat ik eigenlijk wilde schrijven toen ik naar dit topic ging:
Ik leer net dat Monsanto een enorme sponsor van het WNF is.
WTF WNF???

Erg balen dat ik de 25e niet naar Wageningen kan komen.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do mei 09, 2013 18:09

Van de gewone producten in de supermarkt weet ik niet wat GMO is en wat niet, dus van groenten, fruit, enz. Dat is nu ook niet mijn prioriteit, ik vind nu glucose-fructosestroop belangrijk, ik ga dat zoveel mogelijk schrappen.

Dat is erg slecht spul, iig volgens het internet, en ze stoppen het in enorm veel bewerkte producten.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di mei 21, 2013 17:45

[quote="TonyJello"]kweken-met-en-bezit-van-natuurlijke-zaden-wordt-strafbaar-in-eu

Ik vind het zo jammer dat hier zo moeilijk objectieve informatie over te vinden is. Er wordt gewoon het een en ander overdreven door dit soort organisaties (zo ook hier: voor particulieren en bedrijven met minder dan 10 werknemers gelden de restricties niet, et cetera). Als het zo'n probleem is, wat ik gerust wil geloven, waarom dan geen objectieve informatie geven?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

dorus

Bericht door dorus » di mei 21, 2013 18:33

Renee1137 schreef:
Ik vind het zo jammer dat hier zo moeilijk objectieve informatie over te vinden is. Er wordt gewoon het een en ander overdreven door dit soort organisaties (zo ook hier: voor particulieren en bedrijven met minder dan 10 werknemers gelden de restricties niet, et cetera). Als het zo'n probleem is, wat ik gerust wil geloven, waarom dan geen objectieve informatie geven
het is zowiezo imoreel om claims te leggen op wat voor natuurlijke producten en hun gebruik dan ook.
Of dat nu zaden, dieren, geneeskundige eigenschappen van planten, enz... zijn heeft geen belang.
De natuur is van iedereen punt!

als je van één of andere levensvorm (plant en/of dier) een kunstmatig genetisch gemanipuleerde variant op de markt brengt dan ben je aan het vervuilen... en dan nog procederen zodat het slachtoffer van de vervuiling als dief wordt gezien (wie bedenkt zoiets?)
Het enige doel van deze bedrijven is het monopolie over de voedselproductie en de geneesmiddelenindustrie.
Zo is in de VS het bedrijf monsanto verweven mat alle wetgevende instanties en instanties die milieucontroles uitvoeren. Ze hebben daar zelfs geen lobbyisten meer nodig. Ze hebben het zo ver gekregen dat het in de VS zelfs verboden is om op de verpakking van voeding te zetten dat het GMO is.

Ja... en veredelen van rassen is zo oud als de mensheid zelf maar dit ging en gaat langzaam plus men brengt geen plant- of dier-vreemde genen aan cfr. fluoriserende schappen in Zuid-amerika.

Je blijft met je handen af van wat van iedereen is!
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mei 22, 2013 18:12

dorus schreef: het is zowiezo imoreel om claims te leggen op wat voor natuurlijke producten en hun gebruik dan ook.
Of dat nu zaden, dieren, geneeskundige eigenschappen van planten, enz... zijn heeft geen belang.
De natuur is van iedereen punt!
Vind jij. Ik vind het een lastige filosofische overweging waar ik nog niet uit ben. Als we door genetische manipulatie namelijk vlees in een bakje kunnen kweken zodat al die vleesliefhebbers die "écht niet kunnen leven zonder" van dieren afblijven, dan ben ik denk ik vóór. Kan me niks schelen hoe intrinsiek heilig Moeder Aarde dan wel niet is.

Ik blijf bij mijn punt, dat ik het reuze irritant vind als organisaties mij halve onwaarheden verkopen, of hun uiteindelijke doel nou waarachtig is of niet. Het is voor mij ook een teken van zwakte, want als je echt gelijk hebt, dan kun je toch met eerlijke en feitelijke argumenten je gelijk behalen? Als dat niet kan dan luister ik niet meer. En met mij vele anderen. Maar die anderen, die nemen het misschien aan als een reden om het tegenovergestelde te geloven (dat GM volkomen veilig is) en dát is het gevaar. Ik vind dat namelijk niet, ik vind dat we veel voorzichtiger moeten zijn als het om GM gaat.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie