GMO's bedreiging voor de mensheid

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
dorus
Leefwijze: veganist

Re: GMO's bedreiging voor de mensheid

Bericht door dorus » wo mei 22, 2013 21:19

Renee1137 schreef:
dorus schreef: het is zowiezo imoreel om claims te leggen op wat voor natuurlijke producten en hun gebruik dan ook.
Of dat nu zaden, dieren, geneeskundige eigenschappen van planten, enz... zijn heeft geen belang.
De natuur is van iedereen punt!
Vind jij. Ik vind het een lastige filosofische overweging waar ik nog niet uit ben. Als we door genetische manipulatie namelijk vlees in een bakje kunnen kweken zodat al die vleesliefhebbers die "écht niet kunnen leven zonder" van dieren afblijven, dan ben ik denk ik vóór. Kan me niks schelen hoe intrinsiek heilig Moeder Aarde dan wel niet is.

Ik blijf bij mijn punt, dat ik het reuze irritant vind als organisaties mij halve onwaarheden verkopen, of hun uiteindelijke doel nou waarachtig is of niet. Het is voor mij ook een teken van zwakte, want als je echt gelijk hebt, dan kun je toch met eerlijke en feitelijke argumenten je gelijk behalen? Als dat niet kan dan luister ik niet meer. En met mij vele anderen. Maar die anderen, die nemen het misschien aan als een reden om het tegenovergestelde te geloven (dat GM volkomen veilig is) en dát is het gevaar. Ik vind dat namelijk niet, ik vind dat we veel voorzichtiger moeten zijn als het om GM gaat.
ik denk dat je er naast praat :
Ik heb het in de eerste alinea over "claims op zaden, natuurlijke producten en hun gebruik enz." en niet om GMO. Het is imoreel om claims te leggen op iets wat van iedereen is alleen omdat je het geld hebt om iets te doen en de wetgeving mank loopt.
vb. een geneesmiddelenbedrijf probeert nu een claim te leggen op het gebruik van een bepaalde plant in azië want "zij" hebben gevonden dat die goed is tegen ? ben het even kwijt. Die plant wordt al duizenden jaren door de mensen daar voor die reden gebruikt.
claim : dit is van mij en niemand anders mag dit gebruiken zonder mijn toestemming = betalen

dat vlees in een bakje wordt niet door GM verkregen dacht ik maar door dierlijke (stam)cellen op kweek te zetten.

Ik heb gisteren naar verschillende belgische europarlementariërs een mail gestuurd voor meer uitleg. Ik heb één antwoord terug gekregen met 2 linken, naar pressreleases, die niet werken. Eigenaardig niet?
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 26, 2013 13:52

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma mei 27, 2013 20:56

Ik ga Monsanto-merken mijden en over op bio. Klaar ermee!
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique » ma mei 27, 2013 23:04

Ik baal het meest van de Prodent. Dat is, voor zover ik weet, de enige tandpasta die vegan is. En de tandpasta's uit de natuurwinkel zijn, geloof ik, toch niet helemaal goed.
Weet iemand nog een vegan tandpasta, liefst eentje die je gewoon in de supermarkt kan kopen?

Ik ga ook kijken of ik alle merken onder Monsanto kan vermijden. Potverdikkie ook Conimex, daar gaan de noedels. :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello » di mei 28, 2013 14:00

Pas heb ik van Jojo of Iejoor (ik weet het niet meer) geleerd tandpasta zelf te maken.

Kokosolie (wat hard is als het koud is) met bakzout en teetreeoil.
Ik gebruik het en vind het prima. Alleen krijg ik 's nachts een wat droge mond door het zout.

avossy

Bericht door avossy » di mei 28, 2013 18:31

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Het schijnt namelijk dat je dan helemaal geen tandpasta nodig bent.

http://www.heelbewust.com/Soladey-eco-Paars

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jun 03, 2013 15:07

Emiel

Bericht door Emiel » za jun 15, 2013 22:37

Mystique schreef:Ik baal het meest van de Prodent. Dat is, voor zover ik weet, de enige tandpasta die vegan is. En de tandpasta's uit de natuurwinkel zijn, geloof ik, toch niet helemaal goed.
Wat zou daar niet goed aan zijn dan? Ik gebruik meestal Urtekram en die lijkt me prima. Ook heb ik nu Himalaya, maar daar zitten toch dubieuze stoffen in en ga ik dus niet meer kopen. Prodent zit gewoon sodium fluoride in en lijkt mij dus niet zo heel gezond persoonlijk. Daarnaast is Prodent van Sara Lee en die testen op dieren.

Je schijnt ook tandpasta te kunnen maken van baksoda. Dat ga ik maar eens proberen.

Skaya

Bericht door Skaya » ma jun 17, 2013 19:52

Wat mij betreft is er toch ook niets goed aan Monsanto, hun producten en hun doctrine op onze maatschappij. Ik kan al haast niet geloven dat er nog steeds mensen zijn die hierover twijfels hebben. Eender welke organisatie of (overheids)instantie die een monopoliepositie voor ogen heeft doet dit niet met goede bedoelingen of uit de goedheid van hun hart. Als zo een organisatie dit met oprechte bedoelingen deed zou het niet nodig zijn om overheden om te kopen, gewelddadige invallen te doen bij boeren, tegenstanders of voormalige werknemers die uit de biecht klappen in diskrediet te brengen en zeker niet om dit allemaal stiekem goed te keuren door hoge postjes in te palmen.

Ik zie er overigens niet het nut van in om aan de eigenschappen van planten te gaan prutsen als ze de bodem niet zo zouden uitputten door onnodig veel te produceren, bemesten en weg te gooien zou er veel meer ruimte zijn om de grond te laten herstellen en van nature gezond en vruchtbaar te houden. Dit is gewoon allemaal een gecreëerde nood, zodat het geld kan blijven binnenstromen. Niet meer, niet minder. Overproductie is een ziekte van onze welvaartsmaatschappij die grotendeels gecreëerd is door grote bedrijven die met reclame de gewillige massa bepaalde noden aanpraat die er normaal helemaal niet zouden zijn.

De natuur kan zichzelf veel beter handhaven en aanpassen aan dat wat nodig is om te overleven dan wij dat ooit in de plaats van de natuur zouden kunnen doen, dus waarom prutsen aan een perfect ontwerp? Miljarden jaren verliep alles prima, zonder dat wij daar enig spel in hadden en nu plots zou moeder natuur nodig op pensioen moeten?

Dit is trouwens ook een "leuk" filmpje over één van die fijne bestrijdingsproducten die ze in gebruik willen nemen. Het is "gelukkig" niet meer exact hetzelfde product, maar het is er wel op gebaseerd.

http://www.youtube.com/watch?v=GJxb7CY13uc
* Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd.
* I want to die a slave to principles. Not to men.

Skaya

Bericht door Skaya » ma jun 17, 2013 20:01

Trouwens nog even een vraag, ik mijd sowieso graag producten van grote merken, omdat daar veel verkeerd aan kleeft, maar nu even met betrekking tot gmo en verborgen eigendommen van Monsanto...

Ik kies om deze dingen niet te steunen naast bio ook het huismerk van de gewone supermarkt, maar ik vraag me hierbij altijd af wie hierbij de uiteindelijke producent is en van waar deze producten dan komen? Ik weet wel dat er vaak gezegd wordt dat dit soms gewoon de merkproducten in een ander jasje zijn, maar ik heb daarin heel lang geleden al veel vergelijkende smaaktestjes in gedaan en ik weet wel 200% zeker dat ze anders smaken. Maar daarnaast hoor ik dan ook weer dat die bedrijven voor de goedkopere producten gewoon minder kwalitatieve grondstoffen nemen om de prijs te drukken.

Iemand een antwoordt hierop? Nu ja biologische merken worden ook vaak opgezogen door grotere bedrijven, dus wanneer steun je werkelijk niets?
* Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd.

Skaya

Bericht door Skaya » di jun 18, 2013 13:04

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jun 18, 2013 13:19

Skaya schreef:Deze lees ik net vandaag:

http://www.inquisitr.com/262111/genetic ... as-cattle/
Onderaan het bericht:
Update: The original report we received stated that the grass was a GMO version of Tifton 85. In fact it was a hybridized version of the product.
Het was dus geen GMO gras, maar een 'traditioneel' gekweekte hybride vorm. Wel heel vreemd dat het ineens cyanide gaat produceren!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Skaya

Bericht door Skaya » wo jun 19, 2013 13:37

Martine schreef:Onderaan het bericht:
Dat had ik ook pas nadien gezien, maar het blijft prutsen aan de natuur vind ik. En de natuur lijkt er dus ook niet zo tevreden mee.

Maar wat dan met dit?

http://myscienceacademy.org/2012/09/13/ ... cientists/

Dat het nu iets goed of slecht oplevert, hiervoor gaan massa's dieren weer de dupe zijn... Terwijl gmo graan niet eens nodig is. Dus ik kan er écht niets goed in zien.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo jun 19, 2013 14:52

Volgens Wikipedia wordt het gras foutief aangezien voor GMO. https://en.wikipedia.org/wiki/Tifton_85

Maar wow, cyanidegas producerend gras :o Dat is wel apart.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jun 22, 2013 15:50

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jun 23, 2013 9:54

Ik denk dat anti-GMO activisten over het algemeen de 'bewezen gevaren' van GMO overdrijven. Tot die conclusie kom ik als ik hun claims vergelijk met het wetenschappelijk onderzoek dat er gedaan is. Dan blijkt dat er vooral nog veel onzekerheid en controverse over is onder onderzoekers. Nu vind ik dat al reden genoeg om te zeggen "laten we GMO's niet gebruiken tot er meer over bekend is", want je gebruikt ook geen aspirientje als onzeker is of het onschuldig of gevaarlijk is. Zeker als er een kant-en-klaar alternatief is (non-GMO voedsel).

Maar het geeft wel aan dat sommige mensen de neiging hebben om claims te maken die niet op de waarheid gebaseerd zijn, en dat vind ik persoonlijk niet handig in zo'n debat. Dan heb je maar één pro-GMO persoon nodig die publiekelijk de overdrijvingen in je betoog aanwijst, en je bent niet geloofwaardig meer. En ook zonder dat doen veel mensen je claims af als overdreven als je zegt "we gaan allemaal dood aan kanker als we GMO's eten" omdat het gewoon zó ongenuanceerd klinkt (of het nu waar blijkt te zijn of niet).

Je ziet nu al dat politici en mensen uit de GMO-bedrijfstak deze aanpak gebruiken om spot te drijven met anti-GMO activisten. Dat is heel makkelijk. En vervolgens wordt daardoor het serieuze debat wat echt gevoerd moet worden, niet meer gevoerd.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Stein

Bericht door Stein » zo jul 21, 2013 2:38

Renee1137 schreef:Ik denk dat anti-GMO activisten over het algemeen de 'bewezen gevaren' van GMO overdrijven. Tot die conclusie kom ik als ik hun claims vergelijk met het wetenschappelijk onderzoek dat er gedaan is. Dan blijkt dat er vooral nog veel onzekerheid en controverse over is onder onderzoekers. Nu vind ik dat al reden genoeg om te zeggen "laten we GMO's niet gebruiken tot er meer over bekend is", want je gebruikt ook geen aspirientje als onzeker is of het onschuldig of gevaarlijk is. Zeker als er een kant-en-klaar alternatief is (non-GMO voedsel).

Maar het geeft wel aan dat sommige mensen de neiging hebben om claims te maken die niet op de waarheid gebaseerd zijn, en dat vind ik persoonlijk niet handig in zo'n debat. Dan heb je maar één pro-GMO persoon nodig die publiekelijk de overdrijvingen in je betoog aanwijst, en je bent niet geloofwaardig meer. En ook zonder dat doen veel mensen je claims af als overdreven als je zegt "we gaan allemaal dood aan kanker als we GMO's eten" omdat het gewoon zó ongenuanceerd klinkt (of het nu waar blijkt te zijn of niet).

Je ziet nu al dat politici en mensen uit de GMO-bedrijfstak deze aanpak gebruiken om spot te drijven met anti-GMO activisten. Dat is heel makkelijk. En vervolgens wordt daardoor het serieuze debat wat echt gevoerd moet worden, niet meer gevoerd.
Veel anti-GMO-activisten hebben het niet alleen over de gezondheid, maar ook over de politieke gevolgen van GMO's. Die zijn er te over. In onder meer Vietnam en Zuid-Amerika, en sommige plekken in Afrika, zijn er ravages aangericht door Monsanto en cornuiten.

Dan de veiligheidsrisico's: die zijn in feite zo goed als onbekend. Er zijn tests gedaan, maar het niveau van die tests is nihil. En ondanks dat het niveau nihil is zijn er heeeeel veel GMO's afgewezen. Om aan te geven hoe nihil die testen zijn:

1. de veiligheidstesten houden in: voeder een muis gedurende drie maanden GMO's en zie wat er gebeurt;
2. het bedrijf mag zelf de veiligeidstesten doen;
3. het bedrijf mag zelf het rapport opstellen van de resultaten;
4. de overheidsinstantie kijkt enkel naar de rapporten.

Zo werkt het, zo wordt het gedaan. Daarop is echter een en ander aan te merken

1. Zouden we een nochtans gevaarlijk gif als kwik nemen, dan zou dat met deze bizarre test als volledig onschadelijk worden neergezet; simpelweg omdat binnen drie maanden nog weinig te merken is aan de vergiftigde. Laten we iemand radio-actief voedsel geven! Het voedsel doorstaat de test glansrijk. Om nog maar te zwijgen over nog-langere-termijn-effecten zoals nakomelingen, die in de hele test niet worden gecontroleerd.
2. De testen kunnen worden gemanipuleerd. En kom, vallen de resultaten tegen, dan doen we de test toch opnieuw? De statistiek leert dat het vroeg of laat toch wel goed loopt!
3. De ruwe data worden achterwege gelaten dus de resultaten zelf kunnen ook nog eens worden gemanipuleerd. Verdorie toch.
4. De ruwe data worden dan ook achtergehouden met de motivatie 'bedrijfsgeheim'.

De onderzoekers die bovenstaande publiceerden hebben meerdere rechtzaken moeten voeren tegen bedrijven om de ruwe data te pakken te krijgen. Inderdaad bleek er opvallend veel te zijn gemanipuleerd... ondanks de erg laagdrempelige test waren, als de data correct worden geïnterpreteerd, verschillende GMO's die gereed stonden op de markt te komen, giftig genoeg om de muizen op zo een korte termijn mankementen te laten vertonen, zoals misvormde nieren of hartproblemen.

Is er dan reden om te beweren dat GMO's giftig zijn? Absoluut, denk ik dan.

Helaas zijn te veel mensen die meedoen met anti-Monsanto-betogingen enzo zich nauwelijks bewust van veel meer dan 'het is niet natuurlijk'. Dat is erg helaas, want dat deel van de demonstranten wordt erg makkelijk (en net geheel onterecht) neergezet als een bende onnozelaars, die de beweging ongeloofwaardig maken (elke beweging heeft echter zo zijn bende onnozelaars en die geven bewegingen ook een soort charme :) ).

Er is echter ook een ander deel van de beweging, die met - toch in mijn subjectieve ogen - goed onderbouwde meningen komt die daarom uiteraard compleet wordt genegeerd. Bedrijven zijn er altijd bij gebaat hun tegenstanders te ridiculiseren en Monsanto is niet anders dan alle anderen.

Mystique

Bericht door Mystique » vr aug 02, 2013 13:31

Ik heb Conimex inmiddels gebeld.

De meneer gaf aan dat de vraag naar niet-GGO groot is, vanuit de consumenten (HALLELUJAH!) en zij dus GGO proberen te vermijden.
Producenten zouden verplicht zijn bij hun ingrediënten te vermelden wanneer deze GGO zouden zijn.

Wel kan het zijn dat een ingrediënt in aanraking is gekomen met GGO, in de vorm van sporen, dus hij kon niet de zekerheid geven dat er helemaal geen GGO in hun producten zou zitten.

Ook op de vraag "Staat Conimex nu dus niet achter GGO?" kon hij alleen zeggen dat Conimex daar geen standpunt in heeft.

Wel grappig, want hij vond het een interessante vraag en hij had van de week een documentaire gezien waarin duidelijk werd dat de transparantie in de productie en verwerking nog erg laag lag.

Alleen nu weet ik niet zo goed meer wat ik ermee wil doen. Ik koop wel producten waarop staat "kan sporen bevatten van melk of eieren", maar dat vind ik een ander verhaal dan die giftige GGO. Van de andere kant kan het dus bij elk product zo zijn, sowieso van Unilever...

Hoe denken jullie hierover?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo aug 11, 2013 20:32

Gelukkig blijken wij hier nauwelijks van die producten te gebruiken. Af en toe een potje sandwichspread voor twee mannen hier en that's it.
Je tanden poetsen met baking soda kan zijn nadelen hebben als je kronen hebt. Ik heb kronen en ik wist dit niet en ben er snel mee gestopt. Ik was er ook niet helemaal weg van van de zelfgemaakte tandpasta. De weleda beviel ook niet goed. Ben nog zoekende, misschien lavera eens gaan proberen.

Plaats reactie