GMO's bedreiging voor de mensheid

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: GMO's bedreiging voor de mensheid

Bericht door Emiel » ma nov 12, 2012 11:42

Ik heb bij Greenpeace altijd een beetje het gevoel van 'daar heb je ze weer' en dat hebben meer mensen vrees ik.

In Californie is een voorstel om producten die GGO's bevatten te labelen, voorlopig afgekeurd. Geen verrassing als je weet dat de organisaties die tegen het voorstel waren 45 miljoen dollar! hebben besteedt om de campagne 'Yes to prop 37' tegen te werken. Toch hebben veel mensen zelf actie gevoerd en dit niet overgelaten aan een organisatie als Greenpeace, die m.i. toch ver van de mensen verwijderd staat.

Door aggressief lobbyen en smijten met geld door de grote voedselbedrijven lijkt het dus een kwestie van tijd voordat Europa overstag gaat en de supermarkten en andere winkels hier vol liggen met GG voedsel. Als dat gebeurt is het onomkeerbaar en zul je niet meer weten wat je eet. Biologisch of eigen eten verbouwen is dan je laatste zekerheid om te voorkomen dat je GGO's in grote hoeveelheden binnenkrijgt. De producten labellen, zoals ze in Californie willen, zal niet gaan gebeuren, want dat gaat de GGO bedrijven en de supermarkten omzet kosten.

In India is er ook al een tijd protest gaande tegen GGO's. Daar pleegt elke 30 minuten een boer zelfmoord.

Het draait allemaal om geld en macht. Altijd gedaan en het zal voorlopig ook wel zo blijven.
Laatst gewijzigd door Emiel op ma nov 12, 2012 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma nov 12, 2012 12:06

Jeetje!

Ja, zelf flyeren met een groepje. Mensen informatie geven en bewust maken.

Emiel

Bericht door Emiel » ma nov 12, 2012 12:22

In Peru hebben ze GMO's tien jaar buiten de deur weten te houden.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma nov 12, 2012 12:35

Ik zal straks alle links bekijken.

Er woont hier in het zuiden een vrouw die lezingen organiseert waar veel mensen op af komen. Ruim 100 per keer. Ik ken haar en zal haar vragen of ze een lezing wil organiseren over GMO's.
Laatst gewijzigd door TonyJello op di nov 13, 2012 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Stein

Bericht door Stein » ma nov 12, 2012 13:02

Emiel schreef:Ik heb bij Greenpeace altijd een beetje het gevoel van 'daar heb je ze weer' en dat hebben meer mensen vrees ik.

In Californie is een voorstel om producten die GGO's bevatten te labelen, voorlopig afgekeurd. Geen verrassing als je weet dat de organisaties die tegen het voorstel waren 45 miljoen dollar! hebben besteedt om de campagne 'Yes to prop 37' tegen te werken. Toch hebben veel mensen zelf actie gevoerd en dit niet overgelaten aan een organisatie als Greenpeace, die m.i. toch ver van de mensen verwijderd staat.
Mja, hun PR vind ik erg zwak voor zo een grote organisatie. Maargoed, klagen is altijd makkelijk en het probleem is iets te dringend om te laten liggen :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma nov 12, 2012 15:01

Hee, deze video is nu al verwijderd! :? Ik wilde hem juist naar de vrouw sturen die lezingen organiseert.

Hier een nieuwe link.

Emiel

Bericht door Emiel » di nov 13, 2012 10:26

Stein schreef:Maargoed, klagen is altijd makkelijk en het probleem is iets te dringend om te laten liggen :)
Met klagen is niets mis vind ik :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » di nov 13, 2012 13:44

TonyJello schreef:Ik zal straks alle links bekijken.

Er woont hier in het zuiden een vrouw die lezingen organiseert waar veel mensen op af komen. Ruim 100 per keer. Ik ken haar en zal haar vragen of ze een lezing wil organiseren over GMO's.
Haar reactie op mijn verzoek:
Hoi Tony,

Ik heb je berichtje gelezen en ik ben ook op de hoogte van deze praktijken. Ik heb al een soort gelijke lezing in aankomst tenminste het zou zo maar eens kunnen dat dit onderdeel ook ter sprake komt. In de zomer ergens zal dit dan zijn je krijgt van mij een berichtje.

Groet,
...
Dat duurt dus nog even, maar het is goed! :good:

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » di nov 13, 2012 14:00

TonyJello schreef:
Hee, deze video is nu al verwijderd! :? Ik wilde hem juist naar de vrouw sturen die lezingen organiseert.

Hier een nieuwe link.
Ik heb toch twijfels bij die film...

Als de dieren ziek zwak en misselijk worden van dat spul, waarom zouden andere boeren het hun dieren dan blijven geven? En die autismetrend is logisch. Dat is nu "in" en als je een verzoek indient krijg je een diagnose. Net zoals dat kort hiervoor adhd "in" was. En wie zegt dat de stroom autismediagnoses niet komt door meer aandacht en betere herkenning?

En dat van het mutatierisico snap ik ook niet. Dat is er toch altijd? En dan dat "causale" verband tussen gmo's en ziekten. In die tijd is er ook een stijging geweest in het aantal autismediagnoses, of de verkoop van het aantal iPads. Of... Een bepaald merk wasmiddel ofzo. Misschien is dat wel de oorzaak? Ik wil niet per se de scepticus uithangen, maar ik vind het wel allemaal nogal twijfelachtig op dit punt. Gelijktijdige opgaande statistieken hoeven nog niks te betekenen, het is interpretatie. Ik zal wel neigen naar bio, kan toch geen kwaad, en is meer "risicovrij" dan dat gentech-spul :P
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » di nov 13, 2012 14:11

Ik zal de film nog een keer kijken en dan reageren. Ik snap wat je bedoelt.

Stein

Bericht door Stein » di nov 13, 2012 20:12

Emiel schreef:
Stein schreef:Maargoed, klagen is altijd makkelijk en het probleem is iets te dringend om te laten liggen :)
Op zich niet, maar naast het klagen moet er ook actie zijn, want anders geen reactie! :hippy:

TonyJello

Bericht door TonyJello » di nov 13, 2012 21:49

Stein schreef:
Emiel schreef:
Op zich niet, maar naast het klagen moet er ook actie zijn, want anders geen reactie! :hippy:
Het ligt er aan tegen wie je klaagt... :D

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo nov 14, 2012 12:56

DeVegetarische schreef:
TonyJello schreef:

Hier een nieuwe link.
Ik heb toch twijfels bij die film...

Als de dieren ziek zwak en misselijk worden van dat spul, waarom zouden andere boeren het hun dieren dan blijven geven? En die autismetrend is logisch. Dat is nu "in" en als je een verzoek indient krijg je een diagnose. Net zoals dat kort hiervoor adhd "in" was. En wie zegt dat de stroom autismediagnoses niet komt door meer aandacht en betere herkenning?

En dat van het mutatierisico snap ik ook niet. Dat is er toch altijd? En dan dat "causale" verband tussen gmo's en ziekten. In die tijd is er ook een stijging geweest in het aantal autismediagnoses, of de verkoop van het aantal iPads. Of... Een bepaald merk wasmiddel ofzo. Misschien is dat wel de oorzaak? Ik wil niet per se de scepticus uithangen, maar ik vind het wel allemaal nogal twijfelachtig op dit punt. Gelijktijdige opgaande statistieken hoeven nog niks te betekenen, het is interpretatie. Ik zal wel neigen naar bio, kan toch geen kwaad, en is meer "risicovrij" dan dat gentech-spul :P
Het is goed om zo te denken en vragen te (blijven) stellen.

Er wordt niets bewezen in de film, maar er worden wel onderzoeken gedaan en er wordt gewaarschuwd voor eventuele gevaren. Zolang niets zeker is moet er opgepast worden.

Ziekten en afwijkingen kunnen meerdere oorzaken hebben en GMO kan ook een oorzaak zijn.

Maar het grootste gevaar sowieso is dat Monsanto zo goed als alles in handen krijgt en de originele zaden en dus gewassen steeds meer verdwijnen. En wat hij doet gaat op de lange duur hoogstwaarschijnlijk niet goed. En diverse insekten zullen misschien uitgeroeid worden. Daarna is er geen weg terug meer.

Mensen kunnen de natuur niet overnemen.

Emiel

Bericht door Emiel » do nov 15, 2012 14:17

Universiteit Wageningen, loopjongen van de agro industrie.

Deel 1
Deel 2
Deel 3

Emiel

Bericht door Emiel » vr nov 16, 2012 10:28

TonyJello

Landbouwgif bedreiging voor vogels en insekten

Bericht door TonyJello » vr nov 16, 2012 11:48

Tja, dan zal het gif ook in muizen terecht komen en dus ook in de katten die bij mij wonen.

Emiel

Re: Landbouwgif bedreiging voor vogels en insekten

Bericht door Emiel » vr nov 16, 2012 12:03

TonyJello schreef:Tja, dan zal het gif ook in muizen terecht komen en dus ook in de katten die bij mij wonen.
Die kans bestaat ja :(

TonyJello

Gen in tomaten - klik plaatje

Bericht door TonyJello » di nov 27, 2012 11:07

Emiel

Bericht door Emiel » wo nov 28, 2012 17:58

Nijmegen als eerste gentechvrij.

Fryslân en gemeente Culemborg hebben ook al een aanvraag ingediend. :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo nov 28, 2012 21:09

:ole: Nijmegen! :dansbanana:

Plaats reactie