The arrogance of mankind

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

The arrogance of mankind

Bericht door Emiel » vr okt 05, 2012 10:19

Renee1137

Re: The arrogance of mankind

Bericht door Renee1137 » vr okt 05, 2012 11:16

Heerlijk. George Carlin is geweldig grappig :D

"Pack your shit folks" xD

Het klopt niet helemaal dat hij suggereert dat menselijk gedrag geen effect heeft op het tempo waarmee dieren uitsterven. Het klopt wél dat de aarde er wel weer bovenop komt na ons - het duurt alleen een paar tientallen miljoenen jaren :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » vr okt 05, 2012 12:22

Renee1137 schreef:Het klopt niet helemaal dat hij suggereert dat menselijk gedrag geen effect heeft op het tempo waarmee dieren uitsterven.

Nee dat is zo.
Renee1137 schreef:Het klopt wél dat de aarde er wel weer bovenop komt na ons - het duurt alleen een paar tientallen miljoenen jaren :)
Denk het ook.

Ik vnd ook dat mensen, bijv. als ze 'de aarde' of uitstervende diersoorten wil beschermen, arrogant bezig is. Al ligt het er wel aan door welke reden dieren uitsterven natuurlijk. Als stropers de laatste neushoorns willen afschieten, omdat mensen in Vietnam in de geneeskrachtige werking van hun hoorns geloven, dan moeten we daar denk ik een stokje voor proberen te steken. Maar dat diersoorten uitsterven is een feit, net als mensen ook een dag uitgestorven zullen zijn, al zullen wij dat niet gaan meemaken.

Veganisten verzetten zich imo tegen de arrogantie van de mensheid om te denken dat andere dieren en de natuur, etc. er is om hún te dienen. Het is juist andersom.. Als ik voor mezelf spreek is dat iig een goed argument om veganist te zijn en te blijven. Niet zozeer voor het milieu of mijn gezondheid, maar als een protest tegen de arrogantie van de mensheid om de baas te spelen over andere soorten en de natuur.

Violet

Bericht door Violet » vr okt 05, 2012 12:29

Renee1137 schreef:...Het klopt wél dat de aarde er wel weer bovenop komt na ons - het duurt alleen een paar tientallen miljoenen jaren :)
Volgens mij gaat dat heel snel, hoor! Wat zou er zo lang over doen om te herstellen, denk je?
Emiel schreef:...Maar dat diersoorten uitsterven is een feit, net als mensen ook een dag uitgestorven zullen zijn, al zullen wij dat niet gaan meemaken...
Misschien wel, zo rond 19 tot 23 december dit jaar...
Emiel schreef:Veganisten verzetten zich imo tegen de arrogantie van de mensheid om te denken dat andere dieren en de natuur, etc. er is om hún te dienen. Het is juist andersom.. Als ik voor mezelf spreek is dat iig een goed argument om veganist te zijn en te blijven. Niet zozeer voor het milieu of mijn gezondheid, maar als een protest tegen de arrogantie van de mensheid om de baas te spelen over andere soorten en de natuur.
Zeker! Zo denk ik er ook over! (Alleen dat het andersom zou zijn niet. Geen van beiden dient elkaar, denk ik.)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr okt 05, 2012 15:35

Aan de ene kant snap ik dat het arrogant kan zijn om de wereld te willen redden, aan de andere kant, we hebben het vooral over dingen die de mens zelf kapot aan het maken is. 'De wereld redden' staat dan meestal gelijk aan dat kapotmaken proberen te beperken. Dat vind ik juist geen arrogant uitgangspunt.
Violet schreef:
Renee1137 schreef:...Het klopt wél dat de aarde er wel weer bovenop komt na ons - het duurt alleen een paar tientallen miljoenen jaren :)
Volgens mij gaat dat heel snel, hoor! Wat zou er zo lang over doen om te herstellen, denk je?
Het was maar een schatting, maar... tien miljoen jaar is geologisch en evolutionair gezien ook best wel snel. Ik denk vooral het verlies aan biodiversiteit en al dat extra broeikasgas dat nog lang een stempel zal drukken op het leven op aarde. Dat wil niet zeggen dat het leven op aarde die processen al vaker mee heeft gemaakt. Ik vond dit interessante grafiekje van biodiversiteit over de tijd, en het is wel ongeveer 10 miljoen jaar na elke massa-extinctie dat het weer terug op de oude trend is. Je ziet er ook in dat de algemene trend wel zeer sterk naar steeds hogere biodiversiteit aan het bewegen is.

Sommige wetenschappers stellen voor om ons huidige tijdperk het 'anthropoceen' te noemen, omdat de mens zo'n enorm effect heeft op de hele aarde. Diersoorten sterven nu bijvoorbeeld echt veel sneller uit als de normale 'achtergrondsnelheid' waar George Carlin naar verwijst, global warming (85 tot 98% van de klimaatwetenschappers zijn het er over eens dat menselijke activiteiten hier een grote rol in spelen, de discussie gaat alleen over hoe veel precies), et cetera.
Emiel schreef:...Maar dat diersoorten uitsterven is een feit, net als mensen ook een dag uitgestorven zullen zijn, al zullen wij dat niet gaan meemaken...
Ik vind het altijd zo gaaf om te bedenken: De aarde bestaat 4600 000 000 jaar, het leven op aarde 3500 000 000 jaar, maar onze soort Homo sapiens nog maar 200 000 jaar. Dat is 1/23000ste van de leeftijd van de aarde :O Strek je armen uit, dat is hoe lang de aarde al bestaat. Als je nu een nagelvijl één keer over de nagel van je middelvinger haalt, dan vijl je het hele bestaan van de mensheid eraf. Hoe cool is dat.

Maar toch hebben we dus een enorm effect op het systeem aarde.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » za okt 06, 2012 13:55

Renee1137 schreef:Ik vind het altijd zo gaaf om te bedenken: De aarde bestaat 4600 000 000 jaar, het leven op aarde 3500 000 000 jaar, maar onze soort Homo sapiens nog maar 200 000 jaar. Dat is 1/23000ste van de leeftijd van de aarde :O Strek je armen uit, dat is hoe lang de aarde al bestaat. Als je nu een nagelvijl één keer over de nagel van je middelvinger haalt, dan vijl je het hele bestaan van de mensheid eraf. Hoe cool is dat.

Maar toch hebben we dus een enorm effect op het systeem aarde.
Klopt, we zijn in principe niets en we vinden ons ohzo belangrijk (ik mezelf ook hoor). Het is fijn dat we ons zo bewust zijn van alles, maar dat maakt het meteen ook erg lastig vind ik. Juist het feit dat je als mens alles zo'n goed ontwikkeld denkvermogen hebt, maakt dat je ook in kunt zien wat een belachelijke soort we eigenlijk zijn.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo okt 07, 2012 20:30

Emiel schreef: Klopt, we zijn in principe niets en we vinden ons ohzo belangrijk (ik mezelf ook hoor). Het is fijn dat we ons zo bewust zijn van alles, maar dat maakt het meteen ook erg lastig vind ik. Juist het feit dat je als mens alles zo'n goed ontwikkeld denkvermogen hebt, maakt dat je ook in kunt zien wat een belachelijke soort we eigenlijk zijn.
Ja, het is tegenstrijdig eigenlijk. We kunnen behoorlijk goed nadenken, zijn in staat tot potentieel een hele hoop wijsheid, compassie en rechtvaardigheid - maar als je het achtuurjournaal wel eens kijkt, dan blijkt dat niet... :(

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 08, 2012 11:55

En wij maar denken dat het aand ons ligt :wink:

Vooral stormen en zeesterren bedreigen Great Barrier Reef

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 08, 2012 12:01

Ja, zo zie je maar.

Ik denk dat de aarde zich heel snel hersteld zodra mensen er niet meer zijn. De aarde kan mensen missen als kiespijn. Zodra de kies getrokken is kan de aarde zich razendsnel herstellen.

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 08, 2012 17:44

Emiel schreef:En wij maar denken dat het aand ons ligt :wink:

Vooral stormen en zeesterren bedreigen Great Barrier Reef

Oh en nu gaan ze dus maar eoa bacterie 'loslaten' in het water... En maar blijven bemoeien met de natuur..

http://www.nu.nl/buitenland/2928236/aus ... erren.html

Emiel

Bericht door Emiel » wo okt 24, 2012 12:07

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo okt 24, 2012 12:30

Emiel schreef:Echt waarom?
Omdat hij niet anoniem was... maar een standbeeld is wel heel erg erg overdreven, belachelijk!
Maarja, als mensen door hun liefde voor Knut ook van alle overige ijsberen gaan houden is er wat gewonnen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 24, 2012 13:01

TonyJello schreef:
Emiel schreef:Echt waarom?
Omdat hij niet anoniem was... maar een standbeeld is wel heel erg erg overdreven, belachelijk!
Maarja, als mensen door hun liefde voor Knut ook van alle overige ijsberen gaan houden is er wat gewonnen.
Nou, krijgt ie toch nog de kans om op een ijsschots te liggen [sarcasme].

Emiel

Bericht door Emiel » za dec 29, 2012 15:45

lani

Bericht door lani » za dec 29, 2012 15:58

creepy video :| .. sad but true I guess O_o

TonyJello

Bericht door TonyJello » za dec 29, 2012 16:17

Emiel schreef:Man
Jeetje! Dat is wel een hele goeie, hoor!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za dec 29, 2012 16:41

Wat een zootje is er van gemaakt :cry:

Plaats reactie