Greenpeace: gifstoffen in bekende merkkleding

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Bericht door Emiel » di nov 20, 2012 19:22

Butternutkin

Re: Greenpeace: gifstoffen in bekende merkkleding

Bericht door Butternutkin » di nov 20, 2012 20:55

Indeed
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » di nov 20, 2012 21:42

Wat raar! Gif snap ik wel, maar dat het effect heeft op hormonen...

Hoe zijn ze daar achter gekomen? Hebben ze apen in een lab aangekleed in een kooi laten zitten?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di nov 20, 2012 22:12

TonyJello schreef:Wat raar! Gif snap ik wel, maar dat het effect heeft op hormonen...

Hoe zijn ze daar achter gekomen? Hebben ze apen in een lab aangekleed in een kooi laten zitten?
Of het ook via de huid binnen kan dringen en hormoonverstorend werkt, weet ik niet. Maar het komt via het wassen van de kleding ook in ons water terecht, en dan krijgen we het uiteindelijk weer binnen als we kraanwater drinken.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/nog-al ... HKtGnoHjdo:
NFE’s zijn giftige, hormoonverstorende stoffen, die aanwezig blijven in ons water. “Al hebben we in Nederland het beste drinkwater van de wereld, ook de drinkwaterbedrijven lukt het niet om alle schadelijke stoffen uit ons water te filteren”, aldus Greenpeace. Het gebruik van NFE’s is sinds 2005 niet meer toegestaan in de Europese Unie. Aan de verkoop van producten van buiten de EU waarin NFE’s verwerkt zijn, zijn nog geen beperkingen gesteld. Hoewel NFE’s niet meer gebruikt worden in bestrijdings- en reinigingsmiddelen komen ze in het milieu terecht via de wasmachine. Vooral als kleding die NFE’s bevat voor het eerst wordt gewassen, komt de hormoonverstorende stof in het oppervlaktewater terecht.
En in landen als China wordt het water dat gebruikt wordt bij de productie, gewoon in de rivier gedumpt, in rivieren waar veel mensen op aangewezen zijn voor drinkwater en vis, en het op die manier dus binnenkrijgen.
Dat vind ik zelf eigenlijk erger, dat wij het niet alleen onszelf (en de rest van het land natuurlijk) aandoen, maar ook mensen aan de andere kant van de wereld, die er waarschijnlijk véél meer van binnenkrijgen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di nov 20, 2012 22:17

Gadverdamme!

De hele wereld gaat naar de kl...!

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... V2LY7ef13w

Niet bedoeld voor veganisten :mrgreen:

Emiel

Bericht door Emiel » wo nov 21, 2012 11:44

Fynnya schreef: En in landen als China wordt het water dat gebruikt wordt bij de productie, gewoon in de rivier gedumpt, in rivieren waar veel mensen op aangewezen zijn voor drinkwater en vis, en het op die manier dus binnenkrijgen.
Dat vind ik zelf eigenlijk erger, dat wij het niet alleen onszelf (en de rest van het land natuurlijk) aandoen, maar ook mensen aan de andere kant van de wereld, die er waarschijnlijk véél meer van binnenkrijgen.
Precies! Afgezien van het feit dat merkkleding door mensen wordt geproduceerd die daar geen drol voor krijgen of zelfs als slaven worden behandeld, komen ze ook nog eens in contact met chemische stoffen (kleding verfen oa) en wordt hun leefomgeving en die van dieren en planten ook nog eens verziekt. Althans hier ga ik voor het gemak even van uit, denk dat ik niet ver van de waarheid verwijderd zit met deze uitspraak..

Eef

Bericht door Eef » wo nov 21, 2012 18:19

Allemaal biologisch en fair trade kopen! :D
Of bij de kringloop, recyclen is ook goed en de gifstoffen zijn er dan inmiddels wel uitgewassen denk ik, of allemaal door de vorige eigenaar opgenomen 8)

Emiel

Bericht door Emiel » wo nov 21, 2012 18:48

Eef schreef:de gifstoffen zijn er dan inmiddels wel uitgewassen denk ik, of allemaal door de vorige eigenaar opgenomen 8)
*Gniffel*

Plaats reactie