Hydraulic fracturing

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Hydraulic fracturing

Bericht door Emiel » di nov 27, 2012 13:35

Hydraulic fracturing oftewel 'fracking', wordt al enige tijd toegepast om gas te winnen. De methode is zeer schadelijk voor het milieu, daar er verschillende chemicalien worden gebruikt die vervolgens in de natuur terechtkomen. Verontreiniging van grondwater is een groot probleem bij fracking.

Dit hert, dat onder de kankergezwellen zat, werd onlangs geschoten en leefde bij een rivier waar verontreinigd 'fracking water' in was gedumpt.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 8513_n.jpg

Het is onvoorstelbaar dat mensen dit soort methoden blijven ontwikkelen, olieboringen blijven doen en kernenergie blijven gebruiken, terwijl dit allemaal aantoonbaar zeer schadelijk voor dieren en planten is. Wind- en zonne-energie zijn minder schadelijk en Tesla's 'free energy' wordt al meer dan honderd jaar volkomen genegeerd. Bovenal moeten we natuurlijk gewoon veel minder energie gaan gebruiken.
Laatst gewijzigd door Emiel op di nov 27, 2012 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Renee1137

Re: Hydraulic fracturing

Bericht door Renee1137 » di nov 27, 2012 16:24

Ik ben het met je eens dat er grote risico's hangen aan fracking. Waar ik het niet helemaal mee eens ben, is de manier waarop je dit probeert te beargumenteren.

1 hert met uitgezaaide kanker in de buurt van een fracking-operatie zegt niets. Herten kunnen ook zonder fracking kanker krijgen. En aangezien de foto waarschijnlijk van een niet extreem betrouwbare internetbron komt, weten we niet eens zeker dat het hert in de buurt van een fracking-operatie rondliep. Gelukkig is er ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de gezondheidsrisico's van fracking. Dat betekent simpelweg dat iemand zélf naar dit soort locaties is geweest, en niet een foto van 1 hert heeft genomen, maar álle info die hij/zij heeft kunnen vinden. Zoek op http://scholar.google.com/ bijvoorbeeld eens op 'fracking health' of 'hydraulic fracturing health'.

Ik snap dat je die foto vooral als voorbeeld noemt. De reden dat ik hier even uitwijd over argumentatie en bewijsvoering is vooral je verwijzing naar 'Tesla's free energy'. Ik bedoel, ik wens je van harte toe dat je dat idee aan de praat krijgt (ik ben je eerste afnemer), maarre...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » di nov 27, 2012 16:58

Ik zie je punt, maar weet je, persoonlijk ben ik niet zo'n fan van 'de wetenschap'. Alsof we niets meer zelf kunnen bedenken en alles maar aan zogenaamde wetenschappers over moeten laten om voor ons uit te zoeken. Ik denk liever voor mezelf en trek dan mijn eigen conclusies. Wetenschappelijk onderzoek wordt trouwens niet zelden betaald door dezelfde bedrijven die vervuilen.

Wat het hert bertreft, dat is gewoon gevonden in een gebied dat vervuild is door geloosd 'fracking water'.. Maar misschien moeten we inderdaad eerst jaren wachten tot men een gesubsidieerd onderzoek heeft laten doen om te horen dat 'het allemaal wel meevalt'. :wink:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di nov 27, 2012 18:49

Emiel schreef:Ik zie je punt, maar weet je, persoonlijk ben ik niet zo'n fan van 'de wetenschap'. Alsof we niets meer zelf kunnen bedenken en alles maar aan zogenaamde wetenschappers over moeten laten om voor ons uit te zoeken. Ik denk liever voor mezelf en trek dan mijn eigen conclusies. Wetenschappelijk onderzoek wordt trouwens niet zelden betaald door dezelfde bedrijven die vervuilen.

Wat het hert bertreft, dat is gewoon gevonden in een gebied dat vervuild is door geloosd 'fracking water'.. Maar misschien moeten we inderdaad eerst jaren wachten tot men een gesubsidieerd onderzoek heeft laten doen om te horen dat 'het allemaal wel meevalt'. :wink:
Ik zal hierover verder niet met je in discussie gaan. Ik weet dat de wetenschap onder sommige mensen een aura van mysterieusheid heeft. Of zo moet ik het toch noemen, als je niet inziet dat wetenschap simpelweg het 'uitzoeken' is waar jij het over hebt, maar dan op grote schaal - en dus betrouwbaarder als één persoon die een uurtje op internet rondgoogled. Dat noem ik persoonlijk niet 'uitzoeken' :)

Zeggen dat je niet zo'n fan bent van de wetenschap is als zeggen dat je niet zo'n fan bent van 'de maatschappij', of... 'boeken'. Het gaat om het nut, de inhoud, de uitvoering - en dat is net zo divers als dat er onderzoeksonderwerpen zijn. Het enige wat alle wetenschap gemeen heeft is dat het tot doel heeft dingen grondig uit te zoeken en te begrijpen (nou juist wat jij wilt dat we met fracking doen, me dunkt).

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel » di nov 27, 2012 18:58

Laat ik het dan anders zeggen. Het gaat me voornamelijk om de manier waarop wetenschap wordt bedreven en met welk doel. Als een onderzoek werkelijk onafhankelijk en eerlijk, ongeacht de uitkomst, wordt bedreven, dán sta ik er helemaal achter. :)

Een fan van 'de maatschappij' ben ik ook niet nee, maar dat terzijde. Boeken weer wel daarentegen!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di nov 27, 2012 19:10

Emiel schreef:Laat ik het dan anders zeggen. Het gaat me voornamelijk om de manier waarop wetenschap wordt bedreven en met welk doel. Als een onderzoek werkelijk onafhankelijk en eerlijk, ongeacht de uitkomst, wordt bedreven, dán sta ik er helemaal achter. :)
Daarmee helemaal eens natuurlijk. Wetenschap die wordt uitgevoerd met belangenverstrengelingen en dubieuze sponsoringen, dat is totaal fout. Vanuit ervaring kan ik wel zeggen dat het overgrote deel van de wetenschappelijke onderzoeken daar niet door beïnvloedt wordt. Vooral de zeldzame uitzonderingen, de missers, worden breed uitgemeten in de pers. En natuurlijk is het slim ons kritisch op te stellen bij een gevoelig onderwerp als fracking, dan zijn er zo veel belangen in het spel... Maar er zijn dus aardig wat onderzoeken gedaan naar fracking en de gezondheids/milieugevolgen daarvan, en die zijn geenszins rooskleurig (en dus blijkbaar niet door oliemaatschappijen beïnvloedt ;P ). Als iemand interesse heeft kan ik er wel eens een paar doornemen en hier op deze thread wat conclusies posten.

Emiel

Bericht door Emiel » di nov 27, 2012 19:15

Renee1137 schreef:Als iemand interesse heeft kan ik er wel eens een paar doornemen en hier op deze thread wat conclusies posten.
Zeker doen, het is een interessant onderwerp.

Hier staat een infographic die wellicht wat duidelijker maakt wat fracking nu precies is.

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 05, 2013 19:51

Plaats reactie