Jagen op wild.

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Gesloten
lani
Leefwijze: veganist

Re: Jagen op wild.

Bericht door lani » zo jan 06, 2013 23:21

Anders schreef:Maar als je in oorlog mensen kan doodschieten, waarom een dier dan niet? Beide is noodzakelijk, niet waar?
Ik vind dat oorlog sowieso verschrikkelijk is en zou willen dat het niet gebeurde. Ben zelf ook van mening dat het 'niet kan', niet in oorlog, nooit niet. En dus ook niet bij dieren =) .. Moord is iets waar we als mensen echt mee moeten stoppen, we zijn zo intelligent, we kunnen zoveel compassie hebben, laten we het dan eens in de praktijk brengen vind ik :mrgreen:
Anders schreef:Als de mens niet jaagde, was de mensheid lang uitgestorven.
Kweenie, misschien niet, misschien hadden onze voorouders dan betere manieren van groente en fruit verzamelen/verbouwen uitgevonden en waren we daadwerkelijk nu geëvolueerd in echte herbivoren.

Verder zou het geweldig zijn als iedereen keuzes zou maken op basis van liefde, mededogen, etc. Dieren doodschieten zou daarom dus een dikke nee worden :roll: ..Maar uiteindelijk is het natuurlijk je eigen beslissing :) Mocht je ervoor kiezen om toch op jacht te gaan, hoop ik dat je óf de hele tijd helemaal mis schiet, of helemaal raak zodat geen dieren hoeven weg te kruipen en lang moeten lijden.

@rno

Bericht door @rno » ma jan 07, 2013 2:00

Wat zijn jouw motivaties om veganistisch te leven?

Het lijkt me als je zo graag wilt jagen, dat je dat maar met je blote handen en tanden moet doen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

TonyJello

Hoe haal je het in je hoofd!

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 9:17

Jagen? NEE!

Zou je willen dat jij (half) afgeschoten werd?!

Jagen is NIET normaal!

Dit is het betere werk!

lani

Bericht door lani » ma jan 07, 2013 9:43

Anders schreef:
lani schreef: Kweenie, misschien niet, misschien hadden onze voorouders dan betere manieren van groente en fruit verzamelen/verbouwen uitgevonden en waren we daadwerkelijk nu geëvolueerd in echte herbivoren.

Verder zou het geweldig zijn als iedereen keuzes zou maken op basis van liefde, mededogen, etc. Dieren doodschieten zou daarom dus een dikke nee worden :roll: ..Maar uiteindelijk is het natuurlijk je eigen beslissing :) Mocht je ervoor kiezen om toch op jacht te gaan, hoop ik dat je óf de hele tijd helemaal mis schiet, of helemaal raak zodat geen dieren hoeven weg te kruipen en lang moeten lijden.
Neen, onze voorvaderen hadden geen betere manieren. Als ze geluk hadden was de oogst succesvol. Er waren toen nog geen pesticiden en geen geindustrialiseerde meststoffen. De oogsten konden snel mislukken en dat deden ze veelal ook. Vroeger leed men veel meer honger als nu.
Men overleefde vooral van de visvangst en de jacht.
Zoniet, leefde jij en ik niet. Ik vind belangrijk dat we begrijpen dat we dankzij het dierenrijk hebben kunnen overleven als mens.
Ik stelde geen feiten, ik bedoelde 'what if' (hoe zeg je dat in het nederlands.. stel dat?). Het was meer een voorbeeld van hoe het anders had kunnen lopen =) .. Volgens mij is het best mogelijk dat in een andere tijds-dimensie of iets dergelijks er wel een versie van deze wereld is waar de oermens groente en fruit at in plaats van vlees =D ..

Maar ookal hebben onze voorouders het overleefd dankzij het jagen op dieren, dat is niet meer nodig in deze huidige tijd natuurlijk :) .. En als we het goed doen kunnen we ook ervoor zorgen dat niemand honger hoeft te lijden in deze wereld, maar dat is een andere discussie ;)
Anders schreef:Hoe dieper ik de cursus in graaf (want je moet een exaam afleggen voor je mag gaan jagen), zie ik het nut in van hoe belangrijk het jagen is. Als we de everzwijnen zo bijvoorbeeld de vrije loop laten gaan, schiet er niets meer over voor de ree of het hert. Straks komen de wolfen de Benelux binnen.
Laten we ze onze kinderen verscheuren of gaan we op jacht om ze af te schrikken en uit onze dorpen te houden?
Een pittige discussie.
Volgens mij doen wolven niks hoor, die gaan mensen uit de weg dacht ik. Er zal misschien wel een uitzondering zijn, een groepje wolven bijna hongersdood misschien dat zij aanvallen, maar een gezonde wolf valt volgens mij geen mens aan. Maar dat weet ik niet zeker, kan het verkeerd hebben :) En anders is er misschien iets wat ervoor zorgt dat wolven uit de buurt blijven? Iets wat ze afschrikt ofzo? Een wolvenverschrikker!

Er zijn misschien ook manieren om zwijnen (en andere dieren welke overlast brengen of een andere soort in de weg staan) op een manier te vangen en dan over te brengen naar een ander bos of natuurgebied waar ze vrij kunnen rondlopen. Maar daar heb ik ook geen verstand van :mrgreen: .. Misschien is het wel onmogelijk om zwijnen te vangen maar dat lijkt me sterk =) .. Zal ook wel weer een kwestie van geld zijn helaas ..

Wat leer je allemaal nog meer in die cursus trouwens?
Anders schreef:Neen, onze voorvaderen hadden geen betere manieren. Als ze geluk hadden was de oogst succesvol. Er waren toen nog geen pesticiden en geen geindustrialiseerde meststoffen.
Nog eventjes snel hier iets over; ik zou pesticiden nou niet echt bepaald een betere manier noemen :P .. maar, dat is ook een andere discussie ^_^ .. Zoals ik al zei, wie weet wat er had kunnen gebeuren (is dus niet gebeurd, maar wat als het wel gebeurd was?), wie weet waren we dan nooit jagers en vleeseters geweest :)

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 10:28

Anders schreef:Als de mens niet jaagde, was de mensheid lang uitgestorven.
Euh...

Ik kwam op FB toevallig gisteren in een verhitte discussie over jagen terecht. Daar waren, uiteraard, want de pagina heet "Veganism is the Future", veel veganisten aanwezig, een paar trollen, maar ook mensen die serieus de discussie met veganisten/vegetariers aan wilden gaan. De argumenten vóór jagen vielen echter in het niet bij de argumenten tegen, aangezien verreweg de meeste mensen op aarde genoeg plantaardige voeding tot hun beschikking hebben om prima te kunnen overleven.

En by the way; er lopen ook een hoop zwervers en ander volk op straat die eigenlijk niets substantieels bijdragen aan onze maatschappij, zullen we die dan ook maar gaan afschieten? En de criminelen, pedofielen, psychopaten, die een bedreiging voor ons en onze kinderen vormen? Ook maar preventief afknallen dan?

Maar even wat anders, Anders :wink: waarom ben je hier op een forum voor veganisten jagen aan het promoten?
Laatst gewijzigd door Emiel op ma jan 07, 2013 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 10:39

lani schreef:Mocht je ervoor kiezen om toch op jacht te gaan, hoop ik dat je óf de hele tijd helemaal mis schiet, of helemaal raak zodat geen dieren hoeven weg te kruipen en lang moeten lijden.
Of nog beter, gewoon in je eigen voet :P .

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 10:42

Anders schreef:Als we de everzwijnen zo bijvoorbeeld de vrije loop laten gaan, schiet er niets meer over voor de ree of het hert. Straks komen de wolfen de Benelux binnen. Laten we ze onze kinderen verscheuren of gaan we op jacht om ze af te schrikken en uit onze dorpen te houden?
Dat zijn argumenten van mensen die de jacht verdedigen, omdat ze het leuk vinden om te jagen en weinig mededogen voelen voor levende wezens. Wat een dramatische uitspraak ook; "Laten we ze onze kinderen verscheuren of gaan we op jacht om ze af te schrikken en uit onze dorpen te houden?". Heb je deze propaganda op die cursus gehoord?

De neiging van de mens om alles maar naar zijn hand te zetten en zich met alles, zelfs, of misschien moet ik zeggen vooral de natuur, te bemoeien is tenenkrommend. En trouwens, met het tempo waarin we de natuur vervuilen en vernietigen, zal het ook wel niet zo'n vaart lopen met die wilde zwijnen- en wolven kolonies waar jij het over hebt.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 11:11

Graag verneem ik uw input hierover.
Wat vinden jullie ervan als mensen op kinderen gaan jagen, niet enkel bij overlast, maar ook voor consumptie.
Ik krijg de kans om volgend jaar (december) op kinderen te gaan jagen, ergens wil ik die kans niet missen.
Toch krijg ik dat geromantiseerd beeld van de speeltuin niet uit mijn hoofd. Maar als je in oorlog mensen kan doodschieten, waarom een kind dan niet? Beide is noodzakelijk, niet waar?
Als de mens niet jaagde, was de mensheid lang uitgestorven.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 11:20

*gniffel*

lani

Bericht door lani » ma jan 07, 2013 12:02

Doe is lief :this:

Ik denk trouwens niet dat hij jagen aan het promoten is, hij (of zij?) lijkt me eerder nieuwschierig naar de ervaring en naar de mening van mensen hier uiteraard :)

En hoop dat hij helemaal niks schiet Emiel! Ook niet in z'n eigen voet :3 ..

Die link van McDougall is wel interessant, maar volgens mij is er ook heel veel kritiek tegen hem of niet? Ik vind zijn gladiator theorie ook geweldig want ik vind gladiators wel interessant =D

Trouwens, hier is een idee: in plaats van jagen, pak een stok op, sluip door het bos, doe net alsof het een geweer is, probeer maar in de buurt van dieren te komen, doe net alsof je schiet, klaar =D .. sowieso, door het bos sluipen kan ook best wel een kick geven vind ik :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 12:08

lani schreef:Doe is lief :this:
Ja, Anders (Breivik, is dat je achternaam?) doe eens lief en ga niet jagen!

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 12:19

lani schreef:En hoop dat hij helemaal niks schiet Emiel! Ook niet in z'n eigen voet :3 ..
Liever dat dan een onschuldig dier.
lani schreef:Die link van McDougall is wel interessant, maar volgens mij is er ook heel veel kritiek tegen hem of niet?
Dat zal ongetwijfeld, tegen veel mensen die iets vertellen wat de meesten niet willen horen is kritiek.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 12:31

Anders schreef:...Als de mens niet jaagde, was de mensheid lang uitgestorven.
Nou, dat zou veel beter geweest zijn voor de aarde en alle andere dieren!

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 12:33

Anders schreef:...Wat vinden jullie ervan als mensen op wild gaan jagen, niet enkel bij overlast, maar ook voor consumptie.
Bij overlast kunnen andere oplossingen gevonden worden en voor consumptie... Misschien ook wel?

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 12:45

Anders schreef:...Love you all :)
Als je van ons allen houdt, houd je ook van dieren en ga je niet jagen.

Mijn reacties op je zijn heftig, maar ik zit dan ook te koken van woede over het feit dat je wil jagen en dat je het als een kans ziet. Ik zou liever zien dat je een andere hobby zocht of mee ging actievoeren om alle omstandigheden voor dieren te verbeteren.

Ik wil wel met je praten hier, maar ik zeg rechtuit wat ik voel en denk.
Laatst gewijzigd door TonyJello op ma jan 07, 2013 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 07, 2013 12:46

Ok, ben benieuwd naar je reactie :)

Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening, ook als dat betekent dat je misschien gaat jagen of dieren gaat eten. Bedenk echter wel dat hier bijna uitsluitend veganisten aangemeld zijn, dus succes met debatteren :wink:

jojo

Bericht door jojo » ma jan 07, 2013 12:50

Tjeetje zeg!! Wat een idiote vragen en gedachtegangen meneer of mevrouw Anders!!!! Meen je dit nu werkelijk serieus????? Eerst je hersenen maar es 'resetten' dacht ik zo en dan zien we wel weer es verder...... want ik ga hier niet eens serieus op in........pfffft................ (en ook ik zit hier te koken van woede......).......

TonyJello

Jagen op Anders.

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 12:52

Anders schreef:...Ik noem mezelf op het forum Anders, omdat ik anders ben dan de doorsnee mens in de maatschappij. Niet omdat ik psychopaten ophemel.
Breivik was een pesterij en anders zijn we hier allemaal. (maar doen we jagen niet).

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 13:11

Maar waarom wil jij een wapen ter hand nemen en letsel toebrengen en doden?

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 07, 2013 13:12

Anders schreef:...Maar als je in oorlog mensen kan doodschieten, waarom een dier dan niet? Beide is noodzakelijk, niet waar?
Maar als je vrouwen kan verkrachten, waarom een gorilla dan niet? Beiden is noodzakelijk, niet waar?

Gesloten