Jagen op wild.

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Gesloten
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Jagen op wild.

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 18:10

Anders schreef:...Beter was toch dat je je ongemoeid liet. Nu is er een pagina trollig gedoe bij, maar wie daar de schuldige aan is laat ik over aan de lezer.
Waarom zou ik me ongemoeid laten? Heb je geen antwoorden op mijn vragen? Wordt het je te lastig?
Ik heb nooit over enig trol gesproken.

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 12, 2013 18:11

Sorry, ff offtopic.

Over de vraag of er teveel mensen zijn... Dat vind ik eigenlijk niet, we verbruiken alleen veels te veel. Als mensen gewoon heel basic zouden leven en consumeren, dan zou er niet veel aan de hand zijn.. Ja, en in harmonie met de natuur leven is ook belangrijk...
Laatst gewijzigd door Emiel op za jan 12, 2013 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 12, 2013 18:12

Maar Anders, over die wilde zwijnen hè. Als je zo'n dier zou doden, ben je dan niet bang dat het een moeder is die haar jongen dan in de steek moet laten?

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 18:13

Emiel schreef:Over de vraag of er teveel mensen zijn... Dat vind ik eigenlijk niet, we verbruiken alleen veels te veel. Als mensen gewoon heel basic zouden leven en consumeren, dan zou er niet veel aan de hand zijn.. Ja, en in harmonie met de natuur leven is ook belangrijk ook natuurlijk...
En wat meer spreiding. Mensen wonen nogal geconcentreerd.

http://www.overbevolking.info/overbevolking03.jpg

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 18:22

Anders schreef:
Emiel schreef:Maar Anders, over die wilde zwijnen hè. Als je zo'n dier zou doden, ben je dan niet bang dat het een moeder is die haar jongen dan in de steek moet laten?
Het jong zal eerder de kogel vangen dan de moeder, makkelijkere prooi omdat ze trager lopen.
Hmm, geeft dat je wel genoeg spanning of is dat eigenlijk ook maar pffff saai?

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 12, 2013 18:59

TonyJello schreef:
Anders schreef:
Emiel schreef:Maar Anders, over die wilde zwijnen hè. Als je zo'n dier zou doden, ben je dan niet bang dat het een moeder is die haar jongen dan in de steek moet laten?
Het jong zal eerder de kogel vangen dan de moeder, makkelijkere prooi omdat ze trager lopen.
Hmm, geeft dat je wel genoeg spanning of is dat eigenlijk ook maar pffff saai?
...

Eef

Bericht door Eef » za jan 12, 2013 19:04

Emiel schreef:Ik vind het stiekem altijd leuk om te lezen dat jagers per ongeluk op elkaar hebben geschoten..
Dat zijn mijn lievelingsberichten (y)
Sterker nog, dat zou verplicht moeten worden, weten ze ook eens hoe het voelt 8)

Er worden overigens ook mensen 'per ongeluk' door jagers neergeschoten. Dat is toch ook schandalig. Jagers zijn een gevaar voor mens en dier. Er was laatst nog op het nieuws dat er mensen door jagers waren geraakt, en die hadden het niet eens in de gaten gehad en gewoon doorgelopen/verder gejaagd... Hoe kunnen jagers dan nog zeggen dat ze alleen op zieke of overlast veroorzakende dieren schieten - wat hun excuus altijd is - als ze niet eens het onderscheid tussen wild en mensen kunnen zien :shock: Ze schieten gewoon op alles wat beweegt en kijken niet verder dan hun neus (of geweer) lang is.

In Duitsland is het trouwens ook vreselijk, daar staan ontzettend veel van die jaaghuisjes langs de akkers, erg deprimerend.

Eef

Bericht door Eef » za jan 12, 2013 19:22

Butternutkin schreef:
Eef schreef:Ik denk dat jagers het gevoel hebben dat ze geen controle over hun leven hebben en dat ze daarom controle over het leven (en dood) van een ander willen hebben.
Ja zoiets inderdaad. Dan is vissen daar de iets minder extreme vorm van, maar ook onbegrijpelijk. Als je dit van je ouders hebt geleerd snap ik dat wel, maar je gaat zelf toch ook een keertje nadenken hoop je dan.
Dat zou je wel denken he?!

En het staat niet zo stoer als ze zouden zeggen dat ze een dagje aan de waterkant willen liggen luieren, dus gaan ze 'heel mannelijk' vissen mishandelen tijdens het luieren :x

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 19:45

Hier in de weilanden wordt ook gejaagd en ook op katten wordt geschoten. :shock:

Elke periode ben ik zo bang dat Lila, Ali of Alaska... En natuurlijk alle andere katten die ik niet van naam ken of geen naam hebben.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 20:15

En wij mensen kunnen zonder dat! Is dat niet fijn?

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 20:18

Anders schreef:...Ze zouden die huisdieren moeten verbieden...
Goed idee!

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 20:23

Er zijn vele topics en in elk topic is heel veel informatie te vinden. Je hebt nog veel te lezen voordat je kunt oordelen over mij en anderen hier.

Lees hier bijvoorbeeld over Lila, Ali en Alsaska als je wilt.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za jan 12, 2013 20:30

Anders schreef:
TonyJello schreef:Hier in de weilanden wordt ook gejaagd en ook op katten wordt geschoten. :shock:

Elke periode ben ik zo bang dat Lila, Ali of Alaska... En natuurlijk alle andere katten die ik niet van naam ken of geen naam hebben.
De huiskat is eigenlijk een groot gevaar. Ze zouden die huisdieren moeten verbieden :p
De vogeltjes wiens nesten te laag liggen zijn telkens slachtoffer van huiskatten die thuis genoeg krijgen.
Dat is instinct, maar de kat blijft ook een jager he. En een meedogenloze ook, ermee spelen tot het dier volledig op is en dan links laten liggen.
Als bijna afgestudeerd kattengedragsdeskundige kan ik hier alleen maar mijn schouders over op halen, je weet niet waar je het hebt.

Tony heeft overigens alleen maar geadopteerde katten. Maar volgens mij begreep je dat niet helemaal goed, het adopteren van een huisdier omdat ze er nou eenmaal al zijn vergeleken met 'nestjes fokken'.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 20:49

Anders schreef:
Butternutkin schreef:...Ochottekes, hoe kon ik weten dat mensen afstuderen als kattengedragsdeskundigen :D (lol het wordt nu wel echt heel grappig)
Waarom zo neerbuigend?

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » za jan 12, 2013 21:27

Anders schreef:
Zegt ie dat ik niets van katten zou weten, wees hem dan maar even direct op de feiten. Effe de neus erdoor wrijven. Ik ben alleszins enorm benieuwd naar de response van hem en niet van u ;)
*Van haar... en ik wist wel dat je blij werd van mijn reacties, mensen die anderen pijn willen doen hebben ook vaak masochistische trekjes, maar je moet gewoon even geduld hebben :mrgreen:

Natuurlijk ben ik me daarvan bewust (en heb ik overigens geen zin om naar je links te kijken). Ik vind ook eigenlijk niet dat mensen hun katten los moeten laten lopen. Het is namelijk ook gevaarlijk voor die katten ivm verkeer e.d. Het is wel leuker voor de katten zelf overigens, maar die van mij moeten het doen met een afgezet balkon. Een paar katten zou niet zo erg zijn, maar het zijn er hier, net als mensen, gewoon wat te veel geworden. Daar hebben ze zelf ook last van omdat katten van nature een vrij groot leefgebied hebben. Maar dat is weer een hele andere discussie.

EDIT: wil er nog even aan toevoegen dat katten vaak alleen jagen op het soort prooi dat ze gewend zijn om op te jagen van kitten af aan. Boerderijkatten die al generaties lang op muizen jagen zullen die vogeltjes bijvoorbeeld meestal met rust laten.

Wat die katten doen is trouwens bij lange na niet zo erg voor de natuur als wat jij als vleeseter aanricht. Daarnaast heet dit draadje 'jagen op wild', dus een beetje hypocriet is het wel om je nu ineens druk te maken om de vogeltjes.

Dacht je nou even dat je mij had? Haha, dream on, Anders :lol:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 12, 2013 21:56

Anders schreef:
Emiel schreef: ...
http://www.youtube.com/watch?v=DAewtbX_HCk
Does that hurt you?

En zo zijn er zelfs films van hyena's dat een zwangere gnoe pakken, de foetus eruit trekken en levend verscheuren.
It's a hard knock life!
Typisch een opmerking van iemand waarbij het lichtje nog niet is gaan branden. En gelieve niet meer van dat soort filmpjes te posten zonder waarschuwing. We zijn niet allemaal ongevoelig hè..

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 12, 2013 21:59

Anders schreef:Hoe kan je eigenlijk überhaupt blij zijn dat een papa niet meer thuiskomt :roll:
Tsja, "it's a hard knock life"...

TonyJello

Wild op jagen...

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 22:10

Geen geweren om herten te keren
Voor miljoenen aan gemeenschapsgeld heeft de provincie Gelderland een ecoduct aangelegd voor de veilige oversteek van oa edelherten. Door een toezegging aan de bewoners van Hierden en Hulshorst mogen een beperkt aantal dieren de oversteek maken. Een groot deel van de edelherten wacht de kogel.

lani

Bericht door lani » za jan 12, 2013 23:13

Verkrachting is ook een harde realiteit maar we zetten daar ook geen filmpjes van zonder waarschuwing op een forum, volgende keer een beetje meer respect tonen voor de mee-lezers alsjeblieft. Zeker bij zo'n filmpje waar niet echt bepaald een waarschuwings-intro bij zit ofzo, dus diegene die het heeft geupload had ook wel ff een zwart beeld met de tekst; ''may be disturbing to some viewers'' ofzoiets mogen gebruiken :roll:

Now off you go, you mighty troll, go and troll and never fold!
La la hei la la hei la la hei hei hei la la hei la la hei la la hei hei hei!
Boing!

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 23:15

Anders schreef:Graag verneem ik uw input hierover.
Wat vinden jullie ervan als mensen op wild gaan jagen, niet enkel bij overlast, maar ook voor consumptie.
Ik krijg de kans om volgend jaar (december) op wild te gaan jagen, ergens wil ik die kans niet missen.
Toch krijg ik dat geromantiseerd beeld van de natuur niet uit mijn hoofd. Maar als je in oorlog mensen kan doodschieten, waarom een dier dan niet? Beide is noodzakelijk, niet waar?
Als de mens niet jaagde, was de mensheid lang uitgestorven.
Om welke reden wil je imput, Anders?

Gesloten