Jagen op wild.

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Gesloten
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Jagen op wild.

Bericht door Vegantastic » ma jan 14, 2013 21:34

Anders schreef:De jacht is niet persé nodig nodig. Maar wel van belang voor boeren (die uw groenten kweken) en omwonende wiens tuin beschadigd wordt door wild zoals zwijnen. Welke oplossingen zijn er dan voor te vinden Vegantastic? Je kan wel zeggen "er zijn oplossingen", maar die zijn er niet. Je kan dieren zoals everzwijnen niet verplaatsen. Binnen dit en vijf jaar komen de wolven de Benelux binnen. Misschien is er dan minder overlast van everzwijnen, dan hebben ze een natuurlijke vijand.
Voor de weinige schade die er is (het potje raakt niet op), zijn er dus vergoedingen voor boeren. Daar er vaak genoeg voor is kan je wel stellen dat de schade meevalt.

Verder kan ik je zo naar mensen en bedrijven verwijzen die op andere manieren overlast aanpakken. Deze bieden zich ook steeds aan bij overheden, maar daar VVD/CDA toch vaak te veel luisteren naar jagers word die oplossing meestal gekozen. Hier en daar lukt het wel. Een kennis van mij heeft een bedrijf en helpt met deze 'conflicten'. Hij wordt ingehuurd om dieren weg te vangen en elders te plaatsen. Dit voorkomt dat de dieren afgeschoten worden. Maar kan ook zijn dat die helpt met preventie-oplossingen zodat jacht niet gekozen wordt.

Wilde zwijnen kunnen gevaarlijk zijn, maar meestal niet. Ja, ze kunnen een tuin omwroeten, maar dan moet je niet bij het bos gaan wonen als je daar niet tegen kan. Maar mocht het problemen opleveren, dan volstaat een hek vaak al. Echter jagers knippen langs snelwegen die hekken door, waardoor er veiligheidsproblemen ontstaat waarop diezelfde jagers weer roepen 'ze moeten afgeschoten worden'. Ondertussen gooien ze voer neer etc. Ook is er onderzoek geweest dat juist jacht de dieren naar bewoond gebied drijft. Dus jacht werd niet tegen overlast, maar kan juist het creeeren.
En ja ik geef eerlijk toe dat de spanning in de jacht mij enig plezier gaat geven. Ik wals daar niet rondom heen, maar het plezier is niet de reden waarom ik het ga doen.
Vlees => voor smaak => niet nodig
Jacht => spanning => niet nodig

Vertel mij nu waar er geen 'plezier' is in deze punten?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 14, 2013 21:35

Emiel schreef:
Anders schreef:De jacht is niet persé nodig nodig. Maar wel van belang voor boeren (die uw groenten kweken) en omwonende wiens tuin beschadigd wordt door wild zoals zwijnen.
Ja? Hebben AL die groente- en fruittelers last van zwijnen? Volgens mij heeft Nederland niet eens zoveel bos voor zwijnen.

En je tuintje kapot door een paar wilde dieren? Ach wat balen nou, weet je wat, we schieten ze lekker allemaal kapot. Bah, wat een antropocentrische gedachte...
Experts zeggen voor veluwe draagkracht voor 6000 zwijnen. Jagers zeggen 600. Zo gaat dat meestal.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 14, 2013 21:37

Anders schreef:Jah, tot ze de kinderen aanvallen he.
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... tuin.dhtml

Een zwijn in mij tuin zal dan toch de klos zijn, gaatje van 9mm pal door het voorhoofd.
Dat lijkt mij een geval van een dier die opgejaagd door jagers uit het bos iemands tuin in loopt...

Zwijnen zijn niet zo gevaarlijk. Alleen als ze jongen hebben moet je ze mijden. Ze zoeken echter dan ook niet zo snel bewoonde wereld op, omdat ze jongen beschermen.

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 21:41

ik en David zijn ooit eens bij Epe op vakantie gegaan samen, op een camping.. heel mooi bos daar, er waren ook zwijnen in dat bos, heel veel, we hoorden ze toen we in het bos aan het wandelen waren, kon ze niet goed zien want ze waren beetje verstopt tussen donkere bomen, maar ze waren heel dichtbij, was best cool, maar ze deden helemaal niks, volgens mij liepen ze gewoon beetje te wroeten op hun gemak en ze wisten waarschijnlijk ook wel dat wij niks zouden doen =P .. misschien beetje off-topic weer maar wou dat ff vertellen :mrgreen:

Iejoor

Bericht door Iejoor » ma jan 14, 2013 21:41

Maar goed, jagen is dus alleen voor de kick. Is een spelletje paintbal dan niet leuk genoeg of dat systeem dat defensie heeft met miles systeem (als ik dat zo goed schrijf), kan je lekker in het bos op elkaar gaan schieten.
Leven en laten leven.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jan 14, 2013 21:44

Anders schreef:Jah, op dat vlak ben ik een Amerikaan. Schiet dood wat je lastig valt. Vrijheid om jezelf te verdedigen.
Hier mag je het recht zo niet in eigen handen nemen en zijn de ordehandhavers steeds te laat. Of kunnen ze pas wat doen als het al gebeurd is. Wat is er zo verkeerd aan iets doodschieten dat in je weg staat? Ik vind het echt raar dat mensen dat in vraag stellen.
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... woud.dhtml

Dus volgens jou mag hier ook deze stam doodgeschoten worden of met geweld verdreven worden?

Dit gebeurd nl. regelmatig. En lijkt hier ook te gebeuren

Iejoor

Bericht door Iejoor » ma jan 14, 2013 21:49

Vegantastic schreef:
Anders schreef:Jah, op dat vlak ben ik een Amerikaan. Schiet dood wat je lastig valt. Vrijheid om jezelf te verdedigen.
Hier mag je het recht zo niet in eigen handen nemen en zijn de ordehandhavers steeds te laat. Of kunnen ze pas wat doen als het al gebeurd is. Wat is er zo verkeerd aan iets doodschieten dat in je weg staat? Ik vind het echt raar dat mensen dat in vraag stellen.
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... woud.dhtml

Dus volgens jou mag hier ook deze stam doodgeschoten worden of met geweld verdreven worden?

Dit gebeurd nl. regelmatig. En lijkt hier ook te gebeuren
Als er wat te halen valt, mag alles kapot blijkbaar. Zo zonde, hier word ik nou verdrietig van.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 21:52

ahw.. dat is wel een goed voorbeeld om te laten zien hoe bleeeeh de mens -kan- zijn.. we hoeven niet zo te zijn, maar vaak zijn we het helaas wel..

en hey, misschien nam dat zwijn in dat ene artikel ook wraak, misschien was dat ooit wel zwijnen-leefgebied, en zoals Anders zei, als iemand in de weg staat mag je hem doodschieten, dus misschien ging het zwijn daar ook maar eventjes vanuit :roll: go angry vegans go! HULK SMAAASH!!! ... veggiehulk :mrgreen: :mrgreen:

TonyJello

Wild op Jagen

Bericht door TonyJello » ma jan 14, 2013 22:56

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 15, 2013 7:35

Waarom ga je niet naar Florida, daar kun je met het jagen op pythons nog geld verdienen ook... :roll:

jojo

Bericht door jojo » di jan 15, 2013 8:04

Ik vind dat die Anders van dit forum af moet! Bah!

TonyJello

Bericht door TonyJello » di jan 15, 2013 10:19

jojo schreef:Ik vind dat die Anders van dit forum af moet! Bah!
Ik ook en ik heb Marjan, Alex, Rick en Jet een pb hierover gestuurd. Ik raad anderen aan dat ook te doen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 15, 2013 11:06

TonyJello schreef:
jojo schreef:Ik vind dat die Anders van dit forum af moet! Bah!
Ik ook en ik heb Marjan, Alex, Rick en Jet een pb hierover gestuurd. Ik raad anderen aan dat ook te doen.
Liever niet. De wens is wel bekend ;) Het ligt al ter discussie.

lani

Bericht door lani » di jan 15, 2013 12:39

Als hij ervoor kan zorgen dat hij respectvol blijft en andere mensen hun gevoelens ook rekening mee houd dan heb ik geen problemen met hem.. dat lijkt me dat iedereen zich zo moet gedragen op een forum dusjah :mrgreen: en op een forum voor veganisten moet iemand die vlees eet en van jagen houd natuurlijk extra opletten dattie niet iemand zijn/haar grenzen overschrijd met de dingen die hij of zij zegt :)

...ofzoiets :oops:

TonyJello

Bericht door TonyJello » di jan 15, 2013 12:41

Ja, zoiets! :)

jet
Moderator

Bericht door jet » di jan 15, 2013 17:23

Goed gezegd lani!
Op dit forum mag je een eigen mening hebben ook al is die mening niet gelijk aan die van anderen.
Zolang je je aan de regels en fatsoensnormen houdt mag je die mening ook uitspreken (gelukkig maar :wink: ).
En inderdaad zorg met zijn allen dat je respect hebt voor elkaar, en elkaar ook respectvol behandeld.
Dat iemand een andere mening heeft dan wij betekent niet dat we iemand om die mening maar even van een forum gaan afschoppen (mensen 'zomaar' van een forum afschoppen gebeurt sowieso niet).
Wij moeten er rekening mee houden dat andere meningen -zoals die van vleeseters- wel eens onze emotie kunnen opwekken en dan vervolgens tot boze reacties kan leiden, en andersom mogen wij van vleeseters verwachten dat zij dat ook begrijpen, en dus ook rekening houden met onze gevoelens daarover. Met anderen woorden, we moeten allemaal oppassen wat we zeggen op een forum.
En dat is ook logisch, want alles wat je intypt kan immers verkeerd uitgelegd worden als iemand 'in het heetst van de (discussie)strijd het niet leest zoals jij het bedoeld had?
Denk dus even na voor je op de 'bevestig' knop drukt. Lees je berichtje nog even na, en lees het als een ander, want pas dan zie je hoe het opgevat kan worden..... En doe dat laatste vooral ook even als je boos of geïrriteerd bent :mrgreen: Dat scheelt voor iedereen een hoop commotie :)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » di jan 15, 2013 17:26

Op sommige andere veganforums is een speciaal subforum voor niet-vegans. Dat subforum is dan de enige plek waar dit soort discussies gevoerd wensen. En mensen die niet geconfronteerd willen worden met ellendige discussies kunnen dat forum vermijden. Ik vind dat wel een aardig compromis. Ik heb zelf geen moeite met deze discussie, argumenten uitwisselen kan soms nuttig zijn, maar ik vind het wel vervelend als in allerlei ongerelateerde draadjes ineens over jagen of vleeseten als optie gesproken wordt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di jan 15, 2013 18:13

Volgens mij is alles inmiddels hierover wel gezegd.

De suggestie van Lena vind ik een goeie.
Ik zal dit achter de schermen bespreken.

Als er nog dingen zijn die mensen dwarszitten, stuur mij dan een PM.

Groeten,
Rick

Gesloten