koffiebekers op het werk

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

koffiebekers op het werk

Bericht door Billy20 » vr feb 22, 2013 14:04

Op mijn werk zijn we bezig om te kijken wat de meest milieuvriendelijke oplossing is voor koffiebekers. De medewerkers die graag uit een mok willen drinken krijgen een mok en de rest gaat gebruik maken van wegwerpbekertjes. Nu heb ik verschillende opties kunnen vinden:
composteerbare beker (bijvoorbeeld de suikerrietbeker van Moonen) en deze dan apart inzamelen.
Plastic beker en deze dan apart inzamelen en recyclen
Plastic beker via de normale afvalstroom (grijs)

Wie weet het?

TonyJello
Leefwijze: veganist

Koffiebekers op het werk

Bericht door TonyJello » vr feb 22, 2013 15:53

Ik weet het niet, maar vind het wel een goed initiatief! :clap:

Bij mijn vorige werk namen mensen iets te drinken uit de automaat en als ze zich dan vergist hadden of iets was waterig, omdat het bijna op was, kiepten ze de beker leeg in de gootsteen en wierpen de beker in de afvalbak en namen iets anders uit de automaat met een nieuw bekertje! Ik vroeg dan altijd dwingend waarom ze het bekertje niet even omspoelden en opnieuw gebruikten. Mensen vonden het altijd te veel werk en anderen susten mij dat ik me er niet mee moest bemoeien. En omdat mensen vaak meer dan één bekertje wilde drinken en de pauze kort was namen ze twee bekertjes tegelijk! De hele tafel stond vol met plastic bekers voor maar een paar mensen. Ik dronk altijd uit mijn eigen mok, waar precies de vulling van twee bekertjes in ging. Niemand nam mijn voorbeeld over. Allemaal te gemakzuchtig! Maar zie eens voor je hoeveel bekers dat wereldwijd per dag zijn! :shock:

Mystique

Re: koffiebekers op het werk

Bericht door Mystique » vr feb 22, 2013 16:20

Goed voorbeeld doet dus niet altijd volgen...

Bah... Niet-bewust willen wordende mensen zijn poep. :scratch:

Of is het niet-bewust willende worden mensen? Aaah crap. Mensen die niet bewust willen worden zijn poep. :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 22, 2013 16:32

Ja, dikke POEP!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr feb 22, 2013 20:13

Hmmm, ik kan je bij deze ook niet helpen Billy.

Ik neem altijd (als enige) een mok voor de koffie uit de personeelskantine. De kantine is beneden en het koffie-apparaat boven, maar toch haal ik 'm uit principe. Gelukkig hergebruikt (een deel van) mijn collega's hun papieren bekertjes wel, ook al is er geen omspoel-mogelijkheid. Als je er een uur geleden koffie uit hebt gedronken kun je er gewoon weer koffie in doen toch, geen probleem :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo feb 24, 2013 1:16

Er was laatst een onderzoek die aangaf dat een mok of weggooibekertjes niet veel uitmaakte. Wel afhankelijk van hoe vaak en hoe gebruikt werd enzo.

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » zo feb 24, 2013 11:27

Als een collega een koffie/thee rondje gaat halen laat ik altijd mijn papieren weggooibekertjes opnieuw vullen. In eerste instantie vonden ze het raar maar ze zijn er nu wel aan gewend.
Denken jullie ook niet dat het idee dat het toch 'gerecycled' wordt (wat ze bij ons op het werk doen gelukkig) het 'we doen het toch al goed' idee in de hand werkt? Begrijp me goed, ik vind het prima dat mijn werkgever het doet maar het sust ook het geweten om méér te doen. Net als de rechtvaardiging van vleeseters: 'maar het is biologisch vlees hoor!'

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo feb 24, 2013 14:51

Vegantastic schreef:Er was laatst een onderzoek die aangaf dat een mok of weggooibekertjes niet veel uitmaakte. Wel afhankelijk van hoe vaak en hoe gebruikt werd enzo.
Alleen als je de productie van de mok erbij optelt. Dus als je een oude mok gebruikt die toch stof aan het verzamelen is op zolder (en de meeste kringloopwinkels hebben ook een overschot) is dat veel beter (want aardewerk maken vergt veel water geloof ik).

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jet
Moderator

Bericht door jet » zo feb 24, 2013 21:36

Op mijn werk hebben we aardewerken bekers voor de koffie.
Die worden in een vaatwasser op standje gloeiend heet gewassen.....
En inderdaad er is onderzoek waaruit bleek dat weggooi bekers beter waren voor het milieu dan 'vaste' bekers.
Ik hergebruik mijn beker de hele dag, en heb zelfs een eigen beker :) De mijne wordt dan ook niet afgewassen, maar ik spoel hem zelf regelmatig om..... :mrgreen:
Het beste voor het milieu is denk ik stoppen met drinken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » zo feb 24, 2013 21:55

Renee1137 schreef:
Vegantastic schreef:Er was laatst een onderzoek die aangaf dat een mok of weggooibekertjes niet veel uitmaakte. Wel afhankelijk van hoe vaak en hoe gebruikt werd enzo.
Alleen als je de productie van de mok erbij optelt. Dus als je een oude mok gebruikt die toch stof aan het verzamelen is op zolder (en de meeste kringloopwinkels hebben ook een overschot) is dat veel beter (want aardewerk maken vergt veel water geloof ik).
Het zal ook uitmaken hoe veel je afwast en hoe je dat doet. Die onderzoeken zijn vaak zo vreemd! Dat viel me tenminste op toen ik plastic vs katoenen luiers uitzocht. Dan gaan ze er steevast vanuit dat je ze op zo hoog mogelijke temperatuur wast, met een onzuinige wasmachine die maar halfvol zit met alleen luiers.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo feb 24, 2013 22:17

Ik zou ook even kijken door wie zo'n onderzoek dan uit is gevoerd.

Ik heb zelf een heel grappig bekertje ooit gekregen bij een introductieweek geloof ik: het heeft het formaat van een wegwerpbeker voor een koffieautomaat, maar is dus van hard plastic met een plastic dekseltje erop. Zo kun je dus altijd je eigen bekertje gebruiken op school/werk en hem weer mee naar huis nemen om hem af te wassen.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 25, 2013 13:58

Ik dronk vaak alleen heet water, dus ik hoefde mijn beker niet eens af te spoelen! :mrgreen:

Maar als iedereen nou eens de hele dag uit hetzelfde bekertje koffie dronk, in plaats van elke keer een nieuwe te pakken, dat scheelt al zó veel!

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » ma feb 25, 2013 19:19

Naast de bekers heb ik ook besloten dat onze organisatie bio-koffie/thee gaat drinken. :D Ze weten het alleen zelf nog niet. Nu maar hopen dat de bio-koffie ook lekker is want anders heb ik een ander probleem.

Aperitief
Leefwijze: vegetarier
Contacteer:

Bericht door Aperitief » vr aug 16, 2013 9:28

Inmiddels al aan de biologische koffie? Bevalt het? Ben wel benieuwd, want ik vind het namelijk helemaal niks. Heb ook een tijdje biokoffie gedronken, maar ik vind het net slootwater. haha

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr aug 16, 2013 14:59

Aperitief schreef:Inmiddels al aan de biologische koffie? Bevalt het? Ben wel benieuwd, want ik vind het namelijk helemaal niks. Heb ook een tijdje biokoffie gedronken, maar ik vind het net slootwater. haha
Ligt toch maar aan het merk :D ? Naar mijn weten is er niets specifiek anders aan de samenstelling van biologisch geteelde koffie als gewone koffie...

Aperitief
Leefwijze: vegetarier
Contacteer:

Bericht door Aperitief » vr aug 16, 2013 15:10

Renee1137 schreef: Ligt toch maar aan het merk :D ? Naar mijn weten is er niets specifiek anders aan de samenstelling van biologisch geteelde koffie als gewone koffie...
Het ging om de biokoffie van AH (zo'n groene verpakking). Niet echt gekeken naar de samenstelling ofzo, maar vond hem niet lekker in elk geval!

@rno

Bericht door @rno » zo aug 18, 2013 9:28

In het verleden ook met één plastic bekertje per dag koffie gedronken. Toen merkte iemand op dat het hergebruiken van zo'n plastic bekertje mogelijk niet gezond was.
Vervolgens een stenen mok gebruikt welke gewoon meeging in de grote hoop aan afwas van de kantine.

Ook veel kruidenthee gedronken uit een stalen thermoskan (vrijwel onbreekbaar)maar dan wel met een aparte beker (niet de bekerdop van de kan).

Verder had mijn drinkgedrag geen invloed op m'n collega's.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Plaats reactie