Vraag: Alternatief voor Boeren??

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
jackfrost
Leefwijze: veganist

Vraag: Alternatief voor Boeren??

Bericht door jackfrost » vr jun 28, 2013 20:27

Ik heb een vraag over alternatief. Ik ben ook lid van dierproefvrij om onderzoeken dierproefvrij te krijgen hebben ze onderzocht naar alternatieven. Hoe kan je iets stoppen als je geen andere mogelijkheden biedt. Nu is mijn vraag over koemelk. Ik heb op de VegaQ een folder gehad over hard werkende moeders (de koeien). Alles wat er in staat ben ik mee eens en drink ook nu amandelmelk. Alleen vroeg ik mijn af of er programma’s zijn om boeren alternatieven aan te bieden. Het zijn namelijk vaak mensen die generaties lang hun brood verdienen door de melkveehouderij. Ik zou bijvoorbeeld graag mensen willen overhalen om te stoppen met melk te drinken maar ben ik dan mede verantwoordelijk als deze boeren zonder werk te komen zitten of word er dan voor deze mensen alternatieven bedacht om hun brood te verdienen?

Martine
Moderator

Re: Vraag: Alternatief voor Boeren??

Bericht door Martine » vr jun 28, 2013 21:48

De vraag naar melk zal (helaas) waarschijnlijk niet zo plotseling af gaan nemen dat melkvee boeren massaal zonder werk komen te zitten. Toch zijn er nu ook al boeren met kleine bedrijfjes die het financieel moeilijk hebben, en die vinden daar allerlei creatieve oplossingen voor. In mijn directe familie is zo'n boerengezin, en zij vangen het tekort aan inkomsten op door op een deel van hun land gewassen te telen voor de verkoop en door nevenwerk te doen in de bouw en horeca. Ze schakelen dus geleidelijk over naar andere manieren om geld te verdienen. Stel dat er wel ineens een grote omslag in de Nederlandse zuivelconsumptie komt, dan kan de overheid de boeren met subsidies helpen om sneller om te schakelen.

Dit potentiële probleem speelt overigens niet alleen voor melkconsumptie en melkveehouders, maar ook voor boeren die legkippen of vleesdieren houden, en natuurlijk voor vissers. Daarom wordt er ook zo veel reclame gemaakt voor dierlijke producten.

Edit: overigens ben ik zelf van mening dat als mensen ervoor kiezen om op een moreel twijfelachtige manier hun geld te verdienen, dat ze er zelf dan ook de consequenties van moeten dragen als (een deel van) de maatschappij ervoor kiest die praktijken niet meer te ondersteunen. Dat is ondernemers-risico.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jackfrost

Bericht door jackfrost » vr jun 28, 2013 22:02

Martine schreef: Edit: overigens ben ik zelf van mening dat als mensen ervoor kiezen om op een moreel twijfelachtige manier hun geld te verdienen, dat ze er zelf dan ook de consequenties van moeten dragen als (een deel van) de maatschappij ervoor kiest die praktijken niet meer te ondersteunen. Dat is ondernemers-risico.
Als het al generaties lang van vader op zoon gaat kan je dit toch niet menen over moreel. Vroeger werd daar haast totaal niet naar gekeken. Maar ik zie inderdaad ook om mij heen dat boeren meer alternatieven manieren vinden om hun geld te verdienen zoals bijvoorbeeld een boerencamping.
Groetjes Jack :D

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jun 28, 2013 22:04

Martine schreef:Overigens ben ik zelf van mening dat als mensen ervoor kiezen om op een moreel twijfelachtige manier hun geld te verdienen, dat ze er zelf dan ook de consequenties van moeten dragen als (een deel van) de maatschappij ervoor kiest die praktijken niet meer te ondersteunen. Dat is ondernemers-risico.
+1.

Als mensen steeds beter gaan communiceren, structureren, zelfreflecteren en (eindelijk) leren hoe kinderen op te voeden, heb ik ook geen werk meer. In dat geval ben ik gewenst werkloos. Dat de boer dat niet zou zijn is in mijn optiek een omgekeerde wereld, dat zou het voor jou als potentiële veganist dus ook mogen zijn.

Vind je empathie overigens wel groot, bijzonder - koesteren.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jun 28, 2013 22:20

jackfrost schreef:
Martine schreef: Edit: overigens ben ik zelf van mening dat als mensen ervoor kiezen om op een moreel twijfelachtige manier hun geld te verdienen, dat ze er zelf dan ook de consequenties van moeten dragen als (een deel van) de maatschappij ervoor kiest die praktijken niet meer te ondersteunen. Dat is ondernemers-risico.
Als het al generaties lang van vader op zoon gaat kan je dit toch niet menen over moreel. Vroeger werd daar haast totaal niet naar gekeken. Maar ik zie inderdaad ook om mij heen dat boeren meer alternatieven manieren vinden om hun geld te verdienen zoals bijvoorbeeld een boerencamping.
Groetjes Jack :D
Het klinkt/leest misschien harder dan dat ik het bedoel. Sowieso geloof ik dat we als samenleving in ieders behoefte moeten voorzien door mensen een basis-inkomen te verschaffen (zoals de bijstand, maar dan een hoger bedrag en zonder rare verplichtigen eraan verbonden).
Maar als je in deze tijd, waarin veel bekend is over de intelligentie en emoties van dieren en waarin veel mensen vegetariër zijn, nog veehouder wilt worden, dan moet je je er toch van bewust zijn dat dit beroep niet boven morele twijfel verheven is. Dan is het een bewuste keuze om ook dat werk te gaan doen. Elke Nederlandse boerenzoon en -dochter kan tegenwoordig een opleiding en loopbaan kiezen waardoor hij of zij niet op de boerderij hoeft te werken, en dat is al enkele tientallen jaren het geval.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jun 30, 2013 15:36

jackfrost schreef:Ik heb een vraag over alternatief. Ik ben ook lid van dierproefvrij om onderzoeken dierproefvrij te krijgen hebben ze onderzocht naar alternatieven. Hoe kan je iets stoppen als je geen andere mogelijkheden biedt. Nu is mijn vraag over koemelk. Ik heb op de VegaQ een folder gehad over hard werkende moeders (de koeien). Alles wat er in staat ben ik mee eens en drink ook nu amandelmelk. Alleen vroeg ik mijn af of er programma’s zijn om boeren alternatieven aan te bieden. Het zijn namelijk vaak mensen die generaties lang hun brood verdienen door de melkveehouderij. Ik zou bijvoorbeeld graag mensen willen overhalen om te stoppen met melk te drinken maar ben ik dan mede verantwoordelijk als deze boeren zonder werk te komen zitten of word er dan voor deze mensen alternatieven bedacht om hun brood te verdienen?
Dat is gewoon hoe het in de samenleving soms gaat. Dat is gewoon bedrijfsrisico. Ik snap niet waarom boeren e.d. altijd dan extra aandacht krijgen daarin. Als er iets in mijn sector verandert, dan wordt er ook niets vergoed of speciale programma's opgezet.

Maar dat terzijde. Ze kunnen natuurlijk geleidelijk overgaan naar andere vormen van boeren. Akkerbouw enzo. Lupine is in opkomst, dus ze kunnen daar op overschakelen bijvoorbeeld.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jun 30, 2013 16:31

Vegantastic schreef:Maar dat terzijde. Ze kunnen natuurlijk geleidelijk overgaan naar andere vormen van boeren. Akkerbouw enzo. Lupine is in opkomst, dus ze kunnen daar op overschakelen bijvoorbeeld.
Helaas is het wel zo dat niet ieder soort land geschikt is voor ieder soort landbouw. Hier in Noord-Holland is bijvoorbeeld veel natte zure veengrond. Heel geschikt om gras op te laten groeien en koeien te houden, maar veel andere gewassen doen het daar helemaal niet goed op. Daar zijn wel oplossingen voor, zoals drijvende tuinbouw etc., maar daar wordt volgens mij momenteel nog veel te weinig over na gedacht. Misschien zouden ze een soort rijst kunnen kweken die in ons koude klimaat op die natte veengrond kan staan? Or riet verbouwen om rieten daken te maken? :grin:

Wat zijn goede omstandigheden om lupine te kweken? Edit: ik heb even gekeken en lupine lijkt inderdaad op veengrond gekweekt te kunnen worden. Tof!

Ananas

Bericht door Ananas » vr jul 19, 2013 5:53

Toen de slavernij werd afgeschaft kwamen ook allerlei slavendrijvers zonder werk te zitten... Daar nu op terugkijkend, heb je medelijden met die mensen?

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » vr jul 19, 2013 8:45

Ananas schreef:Toen de slavernij werd afgeschaft kwamen ook allerlei slavendrijvers zonder werk te zitten... Daar nu op terugkijkend, heb je medelijden met die mensen?
Mijn gedachten.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za aug 10, 2013 6:14

Ananas schreef:Toen de slavernij werd afgeschaft kwamen ook allerlei slavendrijvers zonder werk te zitten... Daar nu op terugkijkend, heb je medelijden met die mensen?
Precies. Ik denk heus niet dat alle boeren inherent vreselijke mensen zijn, maar medelijden heb ik niet.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma aug 12, 2013 12:54

Appelmoes schreef:
Precies. Ik denk heus niet dat alle boeren inherent vreselijke mensen zijn, maar medelijden heb ik niet.
Fijn om te horen dat je het niet per se vreselijke mensen vindt... Ik geloof ook niet dat er zoiets bestaat als 'inherente slechtheid' in mensen, ik vind dat altijd een nogal naïef denkbeeld.

Het gaat denk ik niet zozeer om medelijden of vinden dat 'ze het verdiend hebben' ofzo. We kunnen toch gewoon accepteren dat het inderdaad persoonlijk gezien negatief is voor die mensen als hun bedrijfssector zou instorten, maar dat we denken dat dat negatieve effect opweegt tegen het positieve effect voor dier en milieu, en dat we hopen dat ze snel een andere, vervullende baan zullen vinden?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di aug 13, 2013 19:19

Lupine is op zich een goed idee, alleen jammer dat het zo allergeen is. Bij mij gaat het iig niet goed en ik hoor het vaker bij coeliaken. Dus wellicht is daar een link mee.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » wo aug 14, 2013 0:51

Inderdaad Renee. Ik wens ze alle geluk toe met een andere baan.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » wo aug 14, 2013 12:43

Dat is nou iets waar ik niet mee kan zitten. Banen (werkgelegenheid) zijn dynamisch. Nadat eeuwenlang mensen hun geld verdient hebben om tonnetjes op te halen, zit ik zonder enige schaamte op mijn doorspoeltoilet :D

Ik ga voor het goede doel ook geen misdaden plegen. Omdat het anders zo sneu is voor de rechercheurs, advocaten en rechters dat ze dan geen werk meer hebben :)

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » za aug 17, 2013 22:17

Sybine schreef:Dat is nou iets waar ik niet mee kan zitten. Banen (werkgelegenheid) zijn dynamisch. Nadat eeuwenlang mensen hun geld verdient hebben om tonnetjes op te halen, zit ik zonder enige schaamte op mijn doorspoeltoilet :D

Ik ga voor het goede doel ook geen misdaden plegen. Omdat het anders zo sneu is voor de rechercheurs, advocaten en rechters dat ze dan geen werk meer hebben :)
Hahaha! Fijne vergelijkingen! Gaat tevens om inzicht. Helemaal mee eens.

@rno

Bericht door @rno » zo aug 18, 2013 9:19

Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

ARTHUR

Bericht door ARTHUR » zo aug 18, 2013 11:19

KIJK?! Bestaat dat nog?!

Ben benieuwd naar dat artikel. Al vond ik KIJK altijd en populair en enigszins vermakelijk blaadje, ik hoop dat het werkelijke feiten zal bevatten en niet meegaat met de ‘flex-periode’ van tegenwoordig.

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » do dec 12, 2013 23:40

Windjes....... :lol:

Ananas

Bericht door Ananas » zo dec 15, 2013 12:44

Ik begreep laatst van een Vlaamse FFA-collega dat er in België steeds meer zelfmoord voorkomt onder boeren, wat volgens de stichting Boerenbond is te wijten aan het groeiende aantal vegetariërs. Dat vind ik wel erg naar om te horen. Het zou fijn zijn als er een soort compensatie/traject komt voor (voormalig) 'veehouders' om om te scholen naar akkerbouw/tuinbouw o.i.d.

Aan de andere kant vraag ik me af of die link tussen het zelfmoordpercentage en aantal vegetariërs zo duidelijk is, er zijn vast ook andere redenen aan te wijzen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo dec 15, 2013 13:55

Ananas schreef:wat volgens de stichting Boerenbond is te wijten aan het groeiende aantal vegetariërs
Bij gebrek aan inzicht wijst de beschuldigende vinger in onze richting. De werkelijke redenen dat vele boerenbedrijven het zo moeilijk hebben ligt niet bij de omvang van de vraag, maar bij de moordende concurrentie aan de zijde van het aanbod. Producten op markten en in supermarkten worden voor belachelijk lage prijzen aangeboden en boeren worden gedwongen hun waar onder de kostprijs te verkopen. Import is hiervan mede de oorzaak, daarbij wil de gemiddelde consument zo goedkoop mogelijke producten en kijkt niet naar de herkomst ervan. Boeren reageren hierop met schaalvergroting om de kostprijs per product te verlagen en hun marges deels te herstellen. Dit zorgt voor een sterke toename van het aanbod van landbouw- en veeteeltproducten. Omdat het aanbod de vraag overstijgt dalen de prijzen nog verder en kleine bedrijven kunnen hun plek op de markt niet behouden.

Daarbij zijn familiebanden in boerenfamilies vaak erg sterk, en zijn veel boeren wat conservatief ingesteld. Een van de boerenzoons of dochters neemt het bedrijf van pa en ma over. Daarover is weinig discussie. Niet zelden komt het voor dat kinderen tijdens hun middelbare scholing meehelpen in het bedrijf. Zodra ze niet meer leerplichtig zijn kunnen ze voltijd met hun ouders meeboeren.
Aan de andere kant vraag ik me af of die link tussen het zelfmoordpercentage en aantal vegetariërs zo duidelijk is, er zijn vast ook andere redenen aan te wijzen.
Het is voornamelijk de agrarische sector die het (al tientallen jaren) zwaar te verduren heeft. Import van spotgoedkope producten, maar ook wetgevingen hebben het boeren niet gemakkelijker gemaakt. Wellicht zouden ze beter ondersteund moeten worden in het halen van nieuwe wettelijke normen, en zou de import van concurrerende producten uit het buitenland beperkt kunnen worden.

In de afgelopen jaren waren in de financiele sector ook meer zelfmoorden dan gebruikelijk was. Je kent vast het gezegde: "wat de boer niet kent...". Veel boeren zijn weinig opgeleid. Het boerenleven is voor hen een droom die werkelijkheid is geworden en als ze voor de rest van hun leven ongeschoold werk zouden moeten doen zou dat ondraaglijk voor ze zijn. Het volgen van een opleiding is vaak ook niet aan de orde met hun leeftijd en achtergrond. Het is kortom een uitzichtloze situatie, en de schaalvergrotingen maken het voor de achterblijvers zeker niet gemakkelijker.

Jullie hoeven niet bang te zijn, want de minimale krimp door overgestapte vegetariers is verwaarloosbaar op de totale verliezen die de afgelopen jaren geleden zijn. Wel zouden juist wij wellicht aangewezen zijn om een goed alternatief te zoeken. Zowel politiek als bedrijfstechnisch is er werk aan de winkel.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie