plastic flesjes (petflesjes)

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Framboos

Re: plastic flesjes (petflesjes)

Bericht door Framboos » ma sep 02, 2013 19:52

Wortel schreef:Thanks! :D
Ik had wel eens iets gehoord over de bobble maar ik heb veel verhalen gehoord over dat het flesje zou lekken als je het meeneemt in je tas. Wat is jouw ervaring hiermee?
Hier word plastic helaas niet gescheiden opgehaald dus ik ga zelf maar op zoek naar een plek om het in te leveren.
Dat hoeft niet per se te betekenen dat het plastic niet gescheiden wordt als het niet gescheiden wordt opgehaald.

Van de site van de gemeente Groningen:
Groningse manier van plastic scheiden is even renderend als de wijze waarop veel andere gemeenten hun plastic scheiden. Dat concludeert het college van B&W op basis van de Monitor Reiniging 2011.

Groningen kiest voor nascheiding, in tegenstelling tot veel andere gemeenten die van hun burgers vragen thuis het plastic van het andere afval te scheiden. Dat betekent meer werk voor inwoners en een relatief duur systeem om het plastic te halen.

De hoeveelheid kunststofafval die in Groningen met nascheiding overhoudt, is in 2011 gestegen van 21 kilo tot 26 kilo per huishouden. “De nascheiding levert hiermee een vergelijkbaar rendement op als met bronscheiding in veel andere gemeenten wordt gerealiseerd”, aldus B&W. De totale hoeveelheid huishoudelijk afval per Stadjers is in 2011 opnieuw gedaald, naar 442 kilo per inwoner. Een daling van twee procent.

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » ma sep 02, 2013 21:29

Renee1137 schreef:
Maud schreef:
Hmm.. en ik vond het nog wel zo handig om er thee in mee te nemen (net niet te heet zodat de flesjes niet vervormen) :roll:
Het spijt me :( ! Misschien toch een BPA-vrij flesje, zo'n harde zoals de Dopper, die je dan makkelijk schoon kunt maken (met heet water) ?
Het hoeft jou niet te spijten :)

Goed plan, ik ga er naar kijken. Bedankt voor de tip :)

Brchj
Leefwijze: veganist

Bericht door Brchj » do sep 05, 2013 15:06

In sommige plekken in Nederland zijn inderdaad plastic afvalcontainers. Waar ik woon wordt elke 2 weken plastic afval opgehaald, je kan hier in de supermarkten gratis afvalzakken halen en daar plastic afval indoen. Het motiveert dus niet om minder plastic te gebruiken, maar het wordt wel gescheiden en gerecycled.
Lieve Nugget! <3
Clover

Veggie93

Bericht door Veggie93 » vr sep 13, 2013 15:29

Renee1137 schreef:
Annikka-Ayla schreef:De gewone plastic flesjes gevn bysfenol af, is niet zo gezond.
Ja, voornamelijk als ze in contact (hebben ge)staan met warm (heet) water!
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 092108.htm
He gadver :? Ik denk dat ik de water bottle maar ga kopen...
Treat others how you would like to be treated.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr sep 13, 2013 15:46

Waar ik ook van schrok is dat die flesjes al bysfenol lekken als ze in de zon staan.

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » za sep 28, 2013 16:34

Mijn gedachte: glazen fles.
Dan heb je nooit het moment dat-ie 'echt niet meer kan' (want getverdrie als je een plastic flesje te lang doorgebruikt...) & het kraanwater in Nederland is toch prima?
Maar ja... glas is natuurlijk ook niet ideaal. Zelf vind ik water, en de meeste andere dranken trouwens, wel het lekkerst smaken uit glas.

Er zijn trouwens ook apparaten waarmee je zelf de bubbels in de fles kunt maken, daar zitten de flessen ook bij (ben je meteen van de evt. Spa-flesjes af). SodaClub heet dat.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo okt 02, 2013 14:40

MrGreen schreef:Mijn gedachte: glazen fles.
Dan heb je nooit het moment dat-ie 'echt niet meer kan' (want getverdrie als je een plastic flesje te lang doorgebruikt...) & het kraanwater in Nederland is toch prima?
Maar ja... glas is natuurlijk ook niet ideaal. Zelf vind ik water, en de meeste andere dranken trouwens, wel het lekkerst smaken uit glas.
Ik denk dat dat voor mij geen goede oplossing is, ik ben namelijk geneigd om dingen erg vaak te laten vallen :grin:
Treat others how you would like to be treated.

Kitsune

Bericht door Kitsune » wo mar 12, 2014 11:58

Ik gebruik zelf zo'n Nalgene drinkfles (kunstof BPA vrij) fles. Heb iets met Nalgene als echte labrat, aangezien veel labspullen ervan zijn ;).

Is licht, makkelijk schoon te maken, lekt niet kun je laten vallen en als ik in de winter buiten slaap met kamperen gebruik ik 'm als kruik.

Eef

Bericht door Eef » wo mar 12, 2014 12:15

Renee1137 schreef:
Annikka-Ayla schreef:De gewone plastic flesjes gevn bysfenol af, is niet zo gezond.
Ja, voornamelijk als ze in contact (hebben ge)staan met warm (heet) water!
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 092108.htm
En ook als je er zure voedingsmiddelen in doet!
Ik vind glas en rvs het gezondst, en dan is glas denk ik het eco-vriendelijkst.

sillygirl

Bericht door sillygirl » wo mar 12, 2014 12:55

Ik heb deze: http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores ... tId=106954

Er zit geen bysphenol in (heb ik toen op gelet). En hij is afwasbaar. En handig dat je hem een beetje open kunt draaien om te drinken maar als je hem dan omstoot loopt niet meteen je bureau onder :lol: (experimentele bevinding dit).

Ik was er heel blij mee, alleen de laatste weken lekt hij steeds vaker. Ik heb hem al zeker 9 maanden dagelijks in gebruik en toen lekte hij nooit. Nu moet ik hem na het drinken vaak eerst helemaal openschroeven en opnieuw dicht voordat hij echt waterdicht sluit (nu test ik het standaard voordat ik hem in mijn tas durf te doen). Misschien is het rubber iets minder goed geworden ofzo, ik snap niet waar het anders aan ligt.

Plaats reactie