Kerstbomen

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Veggie93

Kerstbomen

Bericht door Veggie93 » za nov 30, 2013 12:20

Het is nog een beetje vroeg, maar ik vraag het me wel af: Wat te doen met een kerstboom dit jaar? Zelf hebben wij altijd een boom uit de tuinwinkel. Maar ik er kwam er na wat speurwerk achter dat die in Denemarken worden opgekweekt en gekapt worden, alleen zodat die een paar weken in de huiskamer kan staan!! :shock: Dat vind ik toch wel echt heel erg!

Weet iemand wat voor alternatieven zijn? En hoe hebben jullie dat?
Treat others how you would like to be treated.

Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Kerstbomen

Bericht door Mystique » za nov 30, 2013 12:50

Ik heb een heel goedkope nepperd. Ik vind echte kerstbomen maar niets, om dezelfde reden waarom ik niet van snijbloemen houd. Je zet ze even neer om ze vervolgens te zien afsterven. Zonde...

Dus ja, alternatief: een duurzame nepperd. ;)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za nov 30, 2013 13:07

Eentje met kluit kopen en die na kerst in de tuin zetten? Dan ieder jaar uitgraven of in grote pot doen en naar binnen slepen?

Zelf heb ik geen kerstboom omdat het giftig is voor katten en ik een sloopkater heb die dol is op groen.
In Frankrijk staat denk ik wel een boom in de centrale hal, we verhuizen vlak na kerst dus die gaat dan het bos in.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » za nov 30, 2013 15:10

Mystique schreef:Ik heb een heel goedkope nepperd. Ik vind echte kerstbomen maar niets, om dezelfde reden waarom ik niet van snijbloemen houd. Je zet ze even neer om ze vervolgens te zien afsterven. Zonde...

Dus ja, alternatief: een duurzame nepperd. ;)
O ja dat is nog een goede optie! :good:

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za nov 30, 2013 18:16

Geen boom, duurzamer kan niet.

Brchj

Bericht door Brchj » za nov 30, 2013 18:57

Ik zou inderdaad met kluit kopen, als je een echte wil. Thuis deden wij dat ook elk jaar, en daarna op een stuk grond van ons weer ingraven.

Ik heb nu een neppe, een witte, childhood dream :oops:

hij ziet er zo uit, ik vind hem zelf awesome maar kan me voorstellen dat anderen hem verschrikkelijk vinden :grin:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0342_n.jpg

mn kitten Nugget vindt het prachtig, er zullen nog wel een aantal ballen sneuvelen..
Lieve Nugget! <3
Clover

Veggie93

Bericht door Veggie93 » za nov 30, 2013 20:36

Ik vind hem zelf awesome :grin:

Luna

Bericht door Luna » di dec 03, 2013 18:03

Geweldige boom Brchj! :mrgreen: Ik vind m ook super.

Wij hebben een klein nepboompie van de Hema. Ik hang d'r trouw ieder jaar dezelfde slingers en ballen in. Vorig jaar zijn er n paar gesneuveld dankzij poezemans, ongetwijfeld gebeurt dat dit jaar weer... Volgend jaar dan misschien toch maar nieuwe kopen. Ik koop nooit echte bomen, gewoon omdat ik t zo'n gedoe vind met die naalden (en zonde van de boom voor die paar weekjes). Dus nepper is een goede oplossing denk ik.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » di dec 03, 2013 18:25

Wat een gave boom Brchj!!!'

Ik heb zelf meestal een klein nepboompje staan en ik heb vorige maand een soort hangende krans gekocht (in herfst stijl) die ik kan versieren met lampjes en kerstballen (krans hangt aan stang met kettingen en staat op tafel). Ik heb altijd het idee dat de bomen met kluit het voorjaar niets eens halen?

Voor de rest houd ik totaal niet van Kerstmis (het kan mij niet snel genoeg 2 januari worden), maar ach het staat wel gezellig :grin: :grin:

Ananas

Bericht door Ananas » di dec 03, 2013 18:34

Ik heb katten... geen kerstboom :D

Ook zonder katten geen boom voor mij overigens. Heb niet zoveel op met de consumptiemaatschappij-interpretatie van kerst. Hoewel ik weinig heb in te brengen tegen lekker eten natuurlijk :p

Overstand

Bericht door Overstand » di dec 03, 2013 18:39

ik sluit me aan bij Rik.

jezus had vast niet gewild dat we om gezelligheid te creeeren, bomen afkappen.

een nepperd kun je doen (ieder zijn keuze, zelfs een veeeel veeel veeeel veeel veeeeeel betere keuze), but then again past dat ook niet bij mij, cuz im foreal foreal

ik vraag me af of hier net als bij het natuurwinkeltje dat ze zeggen nee er zit geen varkensvet in (kan er niets aan doen, komt bij mij kwetsend aan), mensen zullen zijn, die zouden zeggen, je viert toch geen kerst.

nope idd hihi. Ik zie kerstmis, met een boom en pakjes omheen als een kapitalist lie to make money

:)

dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor Jezus, cuz I do from the bottom of my heart!

Luna

Bericht door Luna » di dec 03, 2013 18:45

Oh ik hou juist wel heel erg van de kersttijd en eindejaar, gezellig met lampjes en kaarsjes... En lekker eten inderdaad. Vind het altijd weer jammer als het voorbij is. Maar ik doe ook niet mee met elk jaar weer ontiegelek veel geld uitgeven aan decoratie en kadootjes. Gewoon diezelfde boom weer uit de kast en net zo lang prutsen met het lampjessnoer tot alles het weer doet. :P Consuminderen ipv consumeren. Dat is althans het doel, ik moet toegeven dat ik er ook niet altijd even goed in slaag.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di dec 03, 2013 19:15

Ik heb geen boom, meer uit gemakzucht. Wel een kerstlampjessnoer en kaarsen :) ook leuk. Mijn ouders hebben als 'gemakkelijke' compromis vaak gewoon een grote krans van dennentakken of iets dergelijks, dat is ook nog te overwegen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Marianne

Bericht door Marianne » di dec 03, 2013 19:30

Een boom buiten in de grond is toch ook mooi?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 03, 2013 23:33

Ananas schreef:Ik heb katten... geen kerstboom :D
Deze?

http://cdn.themetapicture.com/media/fun ... k-cats.jpg

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 03, 2013 23:36

Ik ben geen christen, dus ik vier geen kerst.
Dus geen kerstboom.

Er is geloof een project Adopteer een kerstboom. Dan kan je een kerstboom halen en weer terugbrengen na kerst. Leek me duurzamer dan steeds 1 kopen die op het vuur eindigt enzo.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo dec 04, 2013 14:06

Ja ik probeer nu ook mijn ouders over te halen om dat dit jaar te gaan doen... Het blijft compromissen sluiten, maar ze overwegen het in idegeval! *Hoopt*

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo dec 04, 2013 14:12

Vegantastic schreef:Ik ben geen christen, dus ik vier geen kerst.
Dus geen kerstboom.

Er is geloof een project Adopteer een kerstboom. Dan kan je een kerstboom halen en weer terugbrengen na kerst. Leek me duurzamer dan steeds 1 kopen die op het vuur eindigt enzo.
Ik vind er ook elk jaar weer zo naar uitzien, al die bomen die na oud en nieuw bruin op straat worden gegooid...Wist je trouwens, dat de kerstboom van oorsprong helemaal niets met het christelijke geloof te maken had:

'Voordat er in Europa kerst werd gevierd, werden er feesten gevierd om te vieren dat de langste nacht van het jaar voorbij was. Germaanse volken in het noorden van Europa vierden op 21 december zogenaamde joelfeesten. In de Scandinavische talen heet kerstmis tot op de dag van vandaag jul. Bij dit feest werden bomen in huis geplaatst en werden er vreugdevuren van hout gestookt.

Heidenen in Rome vierden op 21 december een feest ter ere van Saturnus. Daarnaast vierden de aanhangers van de Perzische god Mithra de geboorte van deze god op 25 december. Bij de opkomst van het christendom is het altijd onzeker geweest wanneer Christus geboren is. Er bestaan theorieën die beweren dat de christelijke kerk de geboorte van Mithra als datum heeft gebruikt voor de geboorte van Christus. Er waren in deze periode al veel volksfeesten en het christelijke feest zou hierdoor goed in deze periode passen. In de vierde eeuw werd 25 december door de christelijke kerk officieel vastgelegd als geboortedatum van Christus.

De christenen konden de heidense rituelen niet laten verdwijnen dus pasten ze zich eraan aan om in de toen bestaande maatschappij te passen. Christenen versierden de bomen die binnenshuis geplaatst waren met appels, symbool voor het Hof van Eden. Deze appels werden later vervangen door kerstballen.'
http://www.isgeschiedenis.nl/citaat-uit ... erstbomen/

jojo

Bericht door jojo » wo dec 04, 2013 14:46

Wij hadden de afgelopen jaren steeds dezelfde kerstboom :) rarara... hoe kan dat?? :) Via 'Adopteer een kerstboom'. In begin december haalden we onze Willem (boompje 66) op, om die vervolgens begin januari weer terug te brengen, alwaar hij de rest van het jaar met veel liefde en zorg werd verzorgt door de desbetreffende boompiesverzorgers/sters... Maar nu hebben wij een heel treurig bericht gekregen... Willem is dood.....ondanks alle goede zorgen... Als wij dit grote verlies hebben verwerkt, gaan wij vol goede moed en een blij gezicht gewóón een nieuwe uitzoeken!! Dat zal ergens volgende week zijn.. En als die kinders van ons de deur uit gaan, mogen ze de kerstballen en die andere ondingelijkheden gelíjk mee nemen..... Dan houdt het wat mij betreft met een paar kaarsen wel op.... :D

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 04, 2013 20:04

Jojo, dat is wel een enorm leuk idee, elke keer dezelfde... je hebt het mooi opgeschreven, heel roerend, je verlies :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie