Iedereen met een tuin een fruitboom!!!

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Iedereen met een tuin een fruitboom!!!

Bericht door Lisa » vr mei 22, 2015 15:32

Nou daar heb ik dus ook allemaal geen zin in.
Ik wil een plant eig gewoon in een potje zetten, alleen soms water geven en er verder nooit omkijken naar hebben. Weet dat het zo niet werkt bij planten. Heb die groenten plantjes ook alleen staan voor mijn dochtertje, waren van die albert heijn potjes en die heb ik ook weer van iemand anders, wist ik veel dat daar van die monsterlijk grote planten uit zouden groeien, had eigenlijk verwacht dat ze t niet zouden doen onder mijn zorgen, maar blijkbaar gaat baby plantjes verzorgen me redelijk af.
Nu maar hopen dat er snel een Paar tomaten aan zitten, dan kan ie daarna weg. :mrgreen:

(Ik ben echt de slechtste vegan hippie ooit, sorry plantjes).

Brent

Bericht door Brent » vr mei 22, 2015 15:47

Idd, het is net als met huisdieren, als je ze niet als kinderen wilt verzorgen kun je ze beter niet in huis nemen.
Ik heb zelf alleen spinazieplanten thuis, maar die eet ik op zodra ze volgroeid zijn. :P :mrgreen:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr mei 22, 2015 16:52

Lisa schreef:Wij hebben een druivenplant in de tuin, toen we hier 2 jaar geleden kwamen wonen gaf die plant kisten en kisten vol met druiven, echt veel te veel om zelfs met 3 gezinnen op te eten. (En dan kan ik heel wat fruit wegstouwen op een dag) nu is het echter nog maar een kistje vol.
Frambozen boompje gehad, 1 framboos aangehad, daarna ging hij dood.
Bramenstruik die erin zat toen we het huis kochten, vol met bramen, nu geen enkele braam meer.
Ik heb tomatenplantjes zonder tomaatjes en wortels met prachtig groen van boven maar geen wortels.
Druiven en andere struiken moeten op de juiste manier gesnoeid worden als je ervan wil oogsten. Probeer eens een snoeicursus als je er het geduld voor hebt. Bij tomaten gaat veel energie verloren in loze takken, daarom moet je ze 'dieven', ofwel regelmatig de zijtakken (behalve die waar direct bloemknopjes aan zitten) verwijderen. Wat betreft de wortelen, die hebben tijd nodig en moeten bovendien uitgedund worden zodat ze geen hinder hebben van naastgelegen planten. Succes!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lisa

Bericht door Lisa » vr mei 22, 2015 17:32

Dankje voor de tips rorrim, met mijn druivenplant doe ik maar wat, maar mijn vader helpt af en toe, zijn ouders hebben een eigen wijnlabel in Griekenland (hij is Grieks) dus hij weet alles van druiven en het snoeien en verzorgen ervan.
Dat van dat dieven wist ik en dat hou ik netjes bij.

Van de wortels wist ik echter niet, ze zitten allemaal bij elkaar in een bloempotje, maar hebben al wel kleine groene wortels eraan en een groot groen eh... Bovenkantje, kan ik ze nog verpotten of is het daarvoor al te laat? Ze zijn begin maart gezaaid geloof ik, dus al best 'oud' ben zeker al te laat daarvoor?
Had ze al wel verpot hoor, maar volgens mij zitten ze dan nog te krap als ze ruimte nodig hebben, dacht dat ze wel dicht naast elkaar konden omdat ze in de lengte groeien en niet in de breedte

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr mei 22, 2015 18:33

Het is het proberen waard. De wortels kunnen wel wat hebben. Ik zou ze gewoon in de tuin zetten met 6 centimeter ertussen. Als je meerdere rijen maakt, dan 25-30 cm rijafstand. Een beetje compost erbij kan wonderen doen.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di mei 26, 2015 7:13

30 miniperzikjes in mijn boompje :treehugger:

Verder heb ik op het nippertje van alles voor de moestuin gezaaid. Zaad is goedkoop en het idee onbespoten groenten uit eigen tuin te eten is geweldig.

Framboos

Bericht door Framboos » di mei 26, 2015 17:39

Assie schreef:30 miniperzikjes in mijn boompje :treehugger:

Verder heb ik op het nippertje van alles voor de moestuin gezaaid. Zaad is goedkoop en het idee onbespoten groenten uit eigen tuin te eten is geweldig.

Gewoon in Nederland...? Die boom bedoel ik? Waar haal je zo'n boom?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr mei 29, 2015 10:11

Ja, tuin op het zuiden en ik heb hem in de border naar het terras gezet, in de luwte bijna tegen de schutting.

Ik geloof gewoon bij het tuincentrum of zelfs Karwei?

Plaats reactie