Iedereen met een tuin een fruitboom!!!

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Hebi
Leefwijze: veganist

Iedereen met een tuin een fruitboom!!!

Bericht door Hebi » za feb 22, 2014 20:51

Dit is een oproep van mij aan alle mensen die het beste voorhebben met de planeet en alles en iedereen om als je een tuin hebt minimaal 1 fruitboom te plaatsen..

Bij fruit in NL kwam ik eerst niet verder als appels en peren.. tot ik laatst ging googlen wat een aardbeienboom was en op deze site terecht kwam: http://www.palmaverde.nl/eetbare-tuin/w ... -en-fruit/
Best veel winterharde fruitbomen, wat mij betreft plaatst iedereen met een tuin minimaal een fruitboom naar keuze.. en als je geld over hebt zet je ze ook maar her en der in het wild neer op plekken waar je verwacht dat er geen zure gemeentemedewerker langs komt om em om te zagen.

Als je geld over hebt doneer zo'n bomen aan mensen met een tuin die serieus zijn en niet na een jaartje het ding moe zijn en omzagen..
Mischien dat die carnivore boeren er ook wel een paar in hun wei willen hebben staan ofzo..

De wereld is fucked up ingevuld met alle shit.. gewoon poten die hap..
Hier in de omgeving groeien binnekort sowieso overal wilde peren en appels.. omdat ik die zaadjes bij elkaar gesprokkeld heb.

Ik zeg maar wat..

Assie
Contacteer:

Re: Iedereen met een tuin een fruitboom!!!

Bericht door Assie » za feb 22, 2014 21:22

Het zou ideaal zijn, als iedereen in de straat dan ander fruit zou hebben en je zou kunnen ruilen, maar ja...

Hier hebben we 3 walnotenbomen, een kwets (pruim) en appelboom. We gaan de perzik uit de tuin uit NL nog halen maar de 2 appelboompjes blijven daar helaas. En we hebben bramen, ik ga nog frambozen en bessen planten en een moestuintje aanleggen.

Hebi

Bericht door Hebi » za feb 22, 2014 22:35

die appelboompjes staan daar goed, indien de nieuwe bewoners niet zo'n zure mensen zijn die er dan weer wat op aan te merken hebben, van nou dat vind ik nou niet zo mooi.. niet te egoistisch denken.. fruit moet overal groeien.. boomplantdag (bestaat dat nog?) moet fruitboomplantdag worden

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo feb 23, 2014 9:46

Het huis in NL is nog niet verkocht dus voorlopig staan de appeltjes goed. Zou het zonde vinden als ze eruit moeten maar dat heb ik niet in de hand.

Als we hier (Fr) langer blijven dan 1 jaar leggen we een fruit boomgaard aan.

Waarom wil jij overal fruitbomen?

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 23, 2014 15:39

Ik heb twee keer een fruitboom geprobeerd in m'n tuin, maar de bodem hier is te arm (kleigrond) om het voor een fruitboom te overleven.

Ik heb in een bak wel o.a. een bramenstruik.

Hebi

Bericht door Hebi » zo feb 23, 2014 16:32

Assie schreef:Waarom wil jij overal fruitbomen?
Om de wereld leefbaarder te maken..
Fruit is echt voedsel..

Unicorn

Bericht door Unicorn » di feb 25, 2014 11:56

Stiekem droom ik dat alle gemeenteperkjes kleine moestuintjes zijn met fruitbomen en allerlei groentegewassen. Gratis eten.
Nee, maar serieus is het wel een goed idee om een fruitboom te hebben in je tuin. Ik heb een vriendin die een perenboom in haar tuin heeft en ik stond er verbaasd van te kijken hoeveel peren er van de boom kwamen. Er gaat niets boven iets eten waar je zelf voor hebt gezorgd.

Mystique

Bericht door Mystique » di feb 25, 2014 12:02

Ik denk ook niet dat het helemaal haalbaar is, sowieso. Zoals ik al zei is de bodem hier zeer arm en zit ik ook nog met mijn tuin aan een weg. Ik kan aan mijn druivenbladeren zien dat ze verkleuren door de uitlaatgassen, dus of mijn fruit dan nog zo gezond zou zijn. En dit zal vast voor veel mensen gelden...

Hebi

Bericht door Hebi » di feb 25, 2014 22:21

langs de weg is inderdaad niet echt feest.. maa ik las ergens dat pruimen in kleigrond, mits die niet te nat was ofzo wel ging..

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za apr 11, 2015 7:09

Mystique schreef:Ik denk ook niet dat het helemaal haalbaar is, sowieso. Zoals ik al zei is de bodem hier zeer arm en zit ik ook nog met mijn tuin aan een weg. Ik kan aan mijn druivenbladeren zien dat ze verkleuren door de uitlaatgassen, dus of mijn fruit dan nog zo gezond zou zijn. En dit zal vast voor veel mensen gelden...
Beetje late reactie. Fruitbomen doen het juist heel goed op kleigrond omdat daar veel voeding in zit. Spelen er geen andere problemen met de grond of heb je weinig zon in de tuin?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za apr 11, 2015 9:18

Mijn perzik staat prachtig in bloei, mijn pruimenboom is in het jaar afwezigheid veel te groot geworden :mrgreen: en de appelbloesems beginnen te komen. Heerlijk :P

Ik heb hier zeer vruchtbare veengrond.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za apr 11, 2015 10:26

Bij ons in de straat staan de perenbomen bijna in bloei. Ook klei, maar dan rivierenklei. In onze tuin nog geen fruitboom, maar we hebben plannen voor een pruimenboom. De frambozenstruiken komen morgen :-)
We zijn een half jaar geleden verhuisd.
We hebben nu een vijver. Hele belevenis met al die kikkers en salamanders. Leuk :)

jet
Moderator

Bericht door jet » za mei 16, 2015 16:59

Klinkt leuk Annikka-Ayla :)

Ik weet niet of mijn boompjes het goed doen, maar ik heb een kers, een appel, een peer en een pruim en verder een frambozenstruik en japanse wijnbes.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo mei 17, 2015 9:16

De bramen zijn helemaal gaan woekeren toen we er niet waren vorig jaar, misschien laat ik het zo. Het is in het stuk tuin waar ik normaal een moestuintje heb, nu maar een bramenfeest.

De perzik heeft kleine perzikjes en de pruim zit ook vol :-D

Rolf

Bericht door Rolf » do mei 21, 2015 17:33

Fruitbomen in de tuin. Uitstekend idee ja, mijn tuintje is wat klein, maar ik heb wel een stuk of wat bessenstruiken, rode, zwarte en kruisbes. Laatst gingen we bij een collega pruimen oid plukken van een boom die 2 generaties terug geplant was. 3 kwartier plukken met zijn drieën, kistenvol en daarna weer kijken naar de boom: leek net alsof er nog evenveel aanzat, niet normaal meer, tienduizenden vruchten en dat is niet bij wijze van spreken. Mijn vader zei laatst ook dat als hij het 15 jaar terug geweten had dat er zoveel fruit aan een boom kon zitten dat hij ook fruitbomen geplant had in zijn tuin ipv een siertuin en dan een hangmat hier en daar. hmmm..iemand nog een goed idee voor wat kleinere fruitbomen? Heb niet zo'n grote tuin nl.

Lisa

Bericht door Lisa » do mei 21, 2015 17:44

Ik hoef ergens maar naar te kijken of het sterft.
Wij hebben een druivenplant in de tuin, toen we hier 2 jaar geleden kwamen wonen gaf die plant kisten en kisten vol met druiven, echt veel te veel om zelfs met 3 gezinnen op te eten. (En dan kan ik heel wat fruit wegstouwen op een dag) nu is het echter nog maar een kistje vol.
Frambozen boompje gehad, 1 framboos aangehad, daarna ging hij dood.
Bramenstruik die erin zat toen we het huis kochten, vol met bramen, nu geen enkele braam meer.
Ik heb tomatenplantjes zonder tomaatjes en wortels met prachtig groen van boven maar geen wortels.
Tuinieren is niets voor mij, ik kan nog geen cactus of vetplant in leven houden. Spijtig

Rolf

Bericht door Rolf » do mei 21, 2015 17:48

Daar moet een expert bij komen...
Geef je wel water af en toe :wink:

Lisa

Bericht door Lisa » do mei 21, 2015 17:58

Haha ja zover was ik nog wel.
Mijn beste vriend is boswachter, hij neemt soms mijn plantjes een week over, als ik ze terug krijg zijn ze niet meer te herkennen. Lijkt wel magie, grote stevige gezonde planten vol vruchten. Een week in mijn handen en ze zijn weer dood :(

Rolf

Bericht door Rolf » do mei 21, 2015 18:45

Goh apart. Ben wel benieuwd nu waar het aan ligt...

Brent

Bericht door Brent » do mei 21, 2015 18:52

Planten zijn in bepaalde opzichten zoals dieren, als je ze leert aanvoelen en je ze beter helpt, worden ze gelukkiger.
Een plant heeft drie hoofdbehoeften, juiste hoeveelheid licht, juiste hoeveelheid water en juiste hoeveelheid "voeding" (compost).
Allereerst zet je ze het beste in een zo ruim mogelijke pot, liefst niet van kunsstof.
Het water moet weg kunnen lopen uit de pot, maar ook beschikbaar zijn. Je hebt van die ronde gebakken korrels die onderin de pot water kunnen vasthouden.

Alleen planten zoals riet houden van wortels in het water, dus je kunt de meeste planten beter niet steeds verzadigen met water, laat het lekker uitdrogen tot je het gevoel krijgt dat de plant niet meer aan vocht weet te komen en dan weer flink water geven zodat het diep in de pot wegzakt en dan weer een tijd geen water geven.
Met je vinger kun je in de aarde voelen of er nog vocht zit, zo ja, dan niet water geven, sommige planten laten het merken door hun bladeren te verslappen, dan meteen flink geven.
Als je de wortels laat rotten door ze te vaak water te geven of dat je te vaak weinig water geeft, dan kan de plant op den duur juist niets meer opnemen en gaan de bladeren eraf vallen. Het water moet diep kunnen komen in de pot.

Een lichtminnende plant dichter bij het raam zetten, een cactus mag best in de zon staan, een plant die in de natuur onder bomen staat juist niet. Je kunt aan de plant merken waar hij zich wel of niet prettig voelt qua licht.

Af en toe de plant verpotten en verse aarde toevoegen met strooisel en compost erdoor, je kunt aan de aarde zien of die te arm dreigt te worden, hij houdt dan ook minder goed vocht vast, dat merk je als je water geeft.

Huisdieren kunnen vaak intuitief communiceren met hun "baasjes" en andersom.
Planten kun je leren aanvoelen, ze communiceren zonder echte zintuigen ook met je.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie