Onkruidbestrijding door de gemeente

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Eef
Leefwijze: veganist

Onkruidbestrijding door de gemeente

Bericht door Eef » za jun 28, 2014 8:06

Bij ons in de gemeente wordt het onkruid bestreden met Roundup.
Van de week reed er weer een vent door de wijk die ons allemaal besproeid heeft met die troep :(
Ze besproeien de gehele stoep, dus iedereen komt ermee in aanraking.
En dan heb ik het nog niet eens over de impact op het milieu en o.a. de bijenstand.

Hiervan heb ik melding gemaakt bij de gemeente, het bedrijf dat het uitvoert en de Partij voor de Dieren. Daarna heb ik het ook gemeld bij gifklikker.nl, inclusief foto.

Ik hoop dat als jullie gemeente het onkruid verdelgd met Roundup/gif, jullie daar ook melding van maken bij alle partijen, zodat hier zo snel mogelijk een einde aan komt.

Voorheen werd hier het onkruid verbrand en dat vind ik een veel betere optie. Ik snap niet dat ze daar vanaf zijn gestapt en nu de wereld vergiftigen. En dan krijg je als reactie dat Roundup geheel veilig en onschuldig is

Benno

Re: Onkruidbestrijding door de gemeente

Bericht door Benno » zo jun 29, 2014 6:10

Gelukkig wordt het goedje verboden vanaf volgend jaar voor particulieren.
Toch vreemd wanneer je bedenkt dat het, volgens de gemeente, onschadelijk is.
Helaas blijft het dus wel beschikbaar voor niet particulieren.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat de producent van Round Up, Monsanto, een criminele organisatie is die menig boer in de V.S. in de tang heeft door gewassen te ontwikkelen die immuun zijn voor Round Up en dus niet met een andere onkruidbestrijder kunnen worden behandeld.
Ze zijn ook dol op het patenteren van allerlei gewassen.
Mocht er onverhoopt iets van die gewassen overwaaien naar jouw akker dan krijg je een proces aan je broek wegens het "stelen" van zaad van Monsanto.
Ze eisen (en krijgen) dan honderdduizenden dollars van de getroffen boeren die daarna failliet zijn.

Kortom, een zéér slechte producent met als enig doel het verdienen van "lot's of dollars".
Het is een wereldwijd probleem.
Economie is de nieuwe godsdienst en de Euro (Dollar, Pond, Yen) de nieuwe god.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo jun 29, 2014 12:06

Benno schreef:En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat de producent van Round Up, Monsanto, een criminele organisatie is die menig boer in de V.S. in de tang heeft door gewassen te ontwikkelen die immuun zijn voor Round Up en dus niet met een andere onkruidbestrijder kunnen worden behandeld.
Ze zijn ook dol op het patenteren van allerlei gewassen.
Mocht er onverhoopt iets van die gewassen overwaaien naar jouw akker dan krijg je een proces aan je broek wegens het "stelen" van zaad van Monsanto.
Ze eisen (en krijgen) dan honderdduizenden dollars van de getroffen boeren die daarna failliet zijn.
Wat je zegt klopt niet helemaal. Zogenoemde "Round Up Ready" gewassen zijn gemodificeerd en bezitten een gen dat ze immuun maakt voor de effecten van glyfosaat, verkocht onder merknaam Round Up. Het is niet zo dat deze gewassen niet meer met een ander middel onkruid-vrij gehouden kunnen worden, maar Round Up is veruit de meest economische oplossing. Als er geen rekening wordt gehouden met de omgeving (wat helaas vaak het geval is in de gangbare teelt), dan kan, door grote hoeveelheden toe te passen, een akker erg simpel onkruidvrij houden worden. Het gewas ondervindt hiervan geen schade. De effecten van de accumulatie van Round Up in de gewassen op de gezondheid van de consument zijn onbekend, maar er wordt beweerd dat deze niet bestaan. Een groot gevaar van glyfosaat is het ontstaan van resistente onkruiden. Als deze niet op tijd bestreden worden en zich ongecontroleerd vermeerderen, dan levert dat grote problemen op voor ecosystemen en boeren.

Dat Monsanto zich schuldig maakt aan wanpraktijken is duidelijk. Het bedrijf vormt de voornaamste reden van het publieke wantrouwen van genetische modificatie en is een instrument voor het uitbuiten van boeren wereldwijd. Het enorme kapitaal dat het bedrijf bezit maakt een bijzonder gunstige lobbypositie mogelijk. De enige manier waarop concurrenten een kans kunnen krijgen is als mensen massaal stoppen met het kopen va Monsanto, maar grappig genoeg hebben zelfs veel van de felste actievoerders bijna dagelijks dergelijke producten op hun bord liggen. Als je niet puur biologisch eet is dat onvermijdelijk. De origine van voedsel is erg moeilijk te achterhalen en bovendien heeft Monsanto het grootste marktaandeel in de landbouwsector.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lisa

Bericht door Lisa » zo jun 29, 2014 20:51

Eef schreef: Ik hoop dat als jullie gemeente het onkruid verdelgd met Roundup/gif, jullie daar ook melding van maken bij alle partijen, zodat hier zo snel mogelijk een einde aan komt
Hoe kom ik hier achter dan?
Neem niet aan dat ze met flessen lopen waar heel groot roundup op staat.....?

Eef

Bericht door Eef » za jul 05, 2014 11:56

Lisa schreef:
Eef schreef: Ik hoop dat als jullie gemeente het onkruid verdelgd met Roundup/gif, jullie daar ook melding van maken bij alle partijen, zodat hier zo snel mogelijk een einde aan komt
Hoe kom ik hier achter dan?
Neem niet aan dat ze met flessen lopen waar heel groot roundup op staat.....?
Ik heb de vorige keer dat ik iemand onkruid zag bestrijden dat bedrijf aangeschreven en gevraagd waarmee ze het onkruid bestreden. Dat bleek dus Roundup te zijn (glyfosaat).

Deze keer zat er achter op de quad een cannister met het woord 'Roundup' erop :shock:
Het kan er dus wel opstaan.

Je kunt dus gewoon het bedrijf dat in jouw gemeente het onkruid bestrijdt vragen wat zij daarvoor gebruiken. En anders de gemeente zelf.

Brent

Bericht door Brent » wo feb 24, 2016 22:12

Ik moet toch maar om naar biologisch.
Zelfs als het me een fortuin gaat kosten omdat ik geen winterseizoensgroenten kan eten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie