Bronnen voor -alle- cijfers en %en

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bronnen voor -alle- cijfers en %en

Bericht door MrGreen » zo mar 08, 2015 18:17

Cijfers, cijfers, cijfers. Mijn hoofd tolt er een beetje van.

'Met het beschikbare voedsel op de wereld zouden we 12 tot 15 miljard mensen kunnen voeden' is er een die is blijven hangen na de docu Cowspiracy vandaag. Maar hoeveel veganisten en hoeveel vegetariers je kunt voeden tegenover een enkele vleeseter ben ik alweer vergeten...

Wie weet een online bron waarin cijfers over (houd je vast, ik doe een greep)regenwoudkap voor landbouw/veeteelt, hoeveelheden graan en water die voor een kilo vlees nodig zijn, de ratio 'doelvangst' en bijvangst in de visserij, het aandeel van de veeteelt in Co2+Methaan, het aandeel wereldwaterverspilling- en vervuiling door die industrieen, de hoeveelheid jaarlijks geboren & gedode haantjes in de ei en stiertjes in de melkindustrie, enzovoort et cetera te vinden zijn?

Als ik namelijk morgen iemand ga vertellen die vis eet omdat dat zo gezond is en beter dan vlees dat hij/zij het nogal mis heeft wil ik daar namelijk graag concrete waarheden aan kunnen toevoegen over visstand en bedreiging van oceaanleven, en als iemand nog niet zo goed snapt dat ook biologisch vlees heel duur is wil ik daarover graag kunnen vertellen hoeveel kilo's en liters het kost, en als iemand denkt dat eieren niet zoveel kwaad kunnen...

Kortom, ik wil gewoon alles weten... tips voor bronnen die jullie insziens naast 'gunstig' voor het veganisme ook betrouwbaar zijn (dwz dat er in de www bijvoorbeeld geen 'govegannow' ofzo staat, maar er een organisatie als de UN met haar rapporten of de WHO ofzo bij betrokken is geweest)?

Heel erg bedankt!!!

Camilla
Leefwijze: part-time veganist

Re: Bronnen voor -alle- cijfers en %en

Bericht door Camilla » do jul 23, 2015 15:06

'Een' online bron is er natuurlijk niet. Voor exacte cijfers over waterverbruik en andere meer mondiale dingen kan je het beste op Google Scholar kijken. Over het aantal doden in de veeindustrie kan je bijvoorbeeld op de site van WakkerDier terecht.

Marianne
Leefwijze: veganist

Re: Bronnen voor -alle- cijfers en %en

Bericht door Marianne » do jul 23, 2015 19:59

Kijk eens bij de publicaties van de Nicolaas G. Pierson Foundation, het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren:
http://www.ngpf.nl/publicaties/

Plaats reactie