Vuurkorven, houtrook vuur schadelijk?

De relatie tussen veganisme en natuur/milieu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
paulien
Leefwijze: vegetarier

Vuurkorven, houtrook vuur schadelijk?

Bericht door paulien » wo jun 24, 2015 8:38

Bron Longfonds:

Betreft: Verklaring Longfonds (voorheen Astma Fonds) over houtrook en gezondheidsschade Geachte heer, mevrouw, In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues. Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende (PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem. Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen belemmerd in hun dagelijkse leven. Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel, kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden. De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer, temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter, ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig voor zijn, klachten krijgen. Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen. De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is.

De rook irriteert je op de ogen en zorgt voor benauwdheid.

Maarten
Leefwijze: veganist

Re: Vuurkorven, houtrook vuur schadelijk?

Bericht door Maarten » wo jul 01, 2015 11:00

Volgens mij zijn alle soorten rook schadelijk voor de longen, al ben ik geen expert. De één zal schadelijker zijn dan de ander inderdaad. Nog een reden om niet te doen met de buurtbarbeque. ;)

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo jul 01, 2015 14:04

Deel van het probleem is de troep die mensen allemaal in hun kachel gooien, zoals verlijmde planken (spaanplaten, multiplex, etc.) en geschilderd hout. Ik heb er weleens iemand op aangesproken, maar degene meende dat het hun goed recht was om die troep in de kachel te gooien (binnen de bebouwde kom ook nog, dat het op het platteland gebeurt doet niemand natuurlijk iets aan ;)). Ik heb gevoelige luchtwegen, maar heb van gehakte boomstammen vrij weinig last. Als ergens afval van de kozijnenfabriek wordt aangestoken dan merk ik het meteen.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

paulien
Leefwijze: vegetarier

Bericht door paulien » wo jun 29, 2016 12:36

Wanneer je hier hinder van hebt dan kun je tot de gemeente wenden waar je woont. Je dient in de brief te vermelden 'verzoek tot handhaving'. Stoken op behandeld hout is verboden. Je kunt je beroepen op het Bouwbesluit 7.22.

Ik vond nog een actie website: www.houtrookoverlast.nl dat zich hier mee bezig houdt.

Brent

Bericht door Brent » wo jun 29, 2016 12:45

Off topic: ik zie op deze pagina 2 berichten van Paulien, maar haar teller staat op 1 bericht? :?:

Ik moet hier in de winter tegelmatig alle ramen aan de zijkant van de woning sluiten wegens houtrookoverlast.
De woonboten stoken er op los en alles blijft hangen langs de gevel van mijn flat, een enorme inperking van mijn woongenot in delen van de winter met weinig wind.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo jun 29, 2016 19:25

Brent schreef:Off topic: ik zie op deze pagina 2 berichten van Paulien, maar haar teller staat op 1 bericht? :?:
Scherp opgemerkt. De teller zit er inderdaad her en der wat naast, maar dat is al jaren zo. Foutje in de phpBB code denk ik. Nu je erover begint, het forum moet wel hoognodig een update hebben.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do jun 30, 2016 19:05

Rorrim schreef:Nu je erover begint, het forum moet wel hoognodig een update hebben.
Ik denk dat je dan een heel andere layout krijgt op het scherm. De css code voor de layout is een tijdje geleden helemaal omgegooid.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr jul 01, 2016 11:26

Yes. Als iemand een nieuw ontwerpje wil maken is hij/zij dan ook meer dan welkom. ;)

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr jul 01, 2016 12:51

Als het alleen een kwestie is van de header aanpassen kan ik er wel eens naar kijken. Die heb ik op mijn eigen forum in het verleden ook aangepast. Op mijn eigen forum heb ik ook de images links naast de topics aangepast naar mooie ronde oplichtende bolletjes in diverse kleuren.

Momenteel is versie 3.1.9 de laatste.

Stijlen voor die versie zijn onder meer te zien op
phpBB styles
en
Deutsch phpBB3 styles

Ik vind zelf Basic (light green) wel aardig, of Elegance (soft green).

Maar dat heeft dus helemaal niks met vuurkorven te maken :mrgreen:
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do jul 07, 2016 12:40

Bedankt voor het aanbod! Die ontwerpen zien er wel strak uit, maar eigenlijk willen we een unieke layout die aansluit op onze huisstijl. Laten we hierover verder praten in een ander topic en deze behouden voor rook.

Plaats reactie