Te veel fosfaat in urine

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Chaske
Leefwijze: veganist

Te veel fosfaat in urine

Bericht door Chaske » zo jan 07, 2018 17:39

Beste

Ik ben nu 9 maanden veganist en moet zeggen dat sinds ik veganist ben geworden. Ik voornamelijk last heb van troebele urine, wat zeer onaangenaam is. De huisarts heeft ondertussen al een 2-3x mijn urine getest, waar niets abnormaals in te vinden was. Toch vond ik iets over een overvloed aan Fosfaten in het lichaam, wat tot deze troebele urine leidde. Dus ga ik in de nabije toekomst nog eens een afspraak maken en specifiek op Fosfaat testen.
Er was een zelftest dat je kon doen, door wat urine op te vangen en azij bij te kappen, deze werd dan onmiddellijk terug helder.

Na nog wat zelf op te zoeken, kan het vooral liggen aan bewerkte voeding, wat ik als veganist elke dag wel eet (veganistische burgers, schnitzels, balletjes, ...)

Heeft er iemand hier wat ervaring mee, of ooit voorgehad? Het knaagt al een tijdje aan mezelf...

Morality
Leefwijze: veganist

Re: Te veel fosfaat in urine

Bericht door Morality » ma jan 08, 2018 14:28

Ik heb er geen ervaring mee, ik eet wel ook vaak bewerkt voedsel (tijdens het avondeten).

Minder bewerkt voedsel eten is denk ik sowieso goed, maar ik vraag me af aan welk bewerkt voedsel het ligt (zodat je niet met ze allemaal hoeft te stoppen). Ik lees online (ik heb er geen verstand van) in ieder geval dat er vaak relatief veel fosfaten in gebak en frisdrank zitten (cola wordt bijvoorbeeld meer bruin i.p.v. zwart door fosfaten) en dat je bij de ingrediënten kan letten op alle woorden die "fos" of "phos" bevatten (en E339-E341 en E450-E452). Ook schijnen fosfaten die niet organisch zijn het probleem te zijn, de organische fosfaten worden veel minder geabsorbeerd. Let er ook op dat je door het ontwijken van fosfaten geen tekorten (in andere mineralen) krijgt. Informatie inwinnen bij iemand die er verstand van heeft lijkt me altijd goed. Kijk ook eens op:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... eraal.html
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/fosfor.aspx

Plaats reactie