Het optimale eetpatroon

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Maarten
Leefwijze: veganist

Het optimale eetpatroon

Bericht door Maarten » zo okt 25, 2015 17:10

Wat is volgens jullie een optimaal eetpatroon voor jezelf en de planeet? Waar moet je op letten als je al veganist bent?

Ik eet bijvoorbeeld erg veel ongezouten notenmixen van de Jumbo, maar kwam erachter dat dit misschien toch niet zo gezond is vanwege de zonnebloemolie die erin zit. Verder krijg ik met dit product alleen soms al 100% van de ADH verzadigd vet binnen. Daarnaast zit in erg veel producten palmolie, wat ook een erg slecht product voor de planeet is (maar wel veel minder erg dan vlees of zuivel). Ik koop ook erg veel biologische groente en fruit, maar kwam erachter dat ook voor de Max Havelaar bananen pesticiden gebruikt worden. Daarnaast komen veel bananen ook nog eens van de andere kant van de wereld. Met bijna elk product lijkt wel iets verkeerd te zijn.

Daarnaast heb ik een erg snelle stofwisseling. Ik ben niet iemand die snel uit zichzelf gaat eten, en nu ik ook nog eens met sporten ben begonnen moet ik echt mijn best doen om niet af te vallen. Sterker nog: ik wil zo'n tien kilo aankomen (maar dan wel op een gezonde manier).

Ik wil zo verantwoordelijk mogelijk eten voor mijzelf en de planeet, maar vind het erg lastig. Hebben jullie tips voor mij? Verwijzingen naar websites stel ik ook op prijs.

Brent

Re: Het optimale eetpatroon

Bericht door Brent » zo okt 25, 2015 17:22

Optimaal is voor mij niet te vet (zeer beperkt noten, zaden of olie), zo min mogelijk bewerkt ("levende voeding") met minstens de helft rauw, beperkt in de complexe suikers (weinig zetmelen of kunstsuikers), onbeperkt in de suikers uit verse en gedroogde vruchten.

Om sneller aan te komen of op gewicht te blijven eet ik meer bananen en koop ik meer gedroogd fruit en dadels.
Ik heb een voorkeur voor onbespoten voeding, maar vind de prijsverschillen nog te extreem onder het huidige belastingregime.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

ChewChili

Bericht door ChewChili » zo okt 25, 2015 18:10

Ik probeer mijn groente en fruit zoveel mogelijk biologisch te kopen, maar met een studentenbudget is dit niet eenvoudig. Lokale seizoensgroenten zijn bij de natuurwinkel echter vaak zeer goed te betalen, dikwijls goedkoper dan bij de reguliere winkel, en daarom maak ik veelvuldig gebruik van deze website van Milieucentraal: http://groentefruit.milieucentraal.nl/.
Er schijnt ook een app van te zijn.

Marianne

Bericht door Marianne » ma okt 26, 2015 22:17

Ik ga niet tot het uiterste, maar probeer te eten van het seizoen, uit Nederland of anders uit Europa. Veel biologisch, maar in verband met de kosten niet alles. Heel soms bonen of tomatenpulp uit pot of blik en tomatenpuree. Verder maak ik alles zelf: broodbeleg, brood, "vleesvervangers". Dat kost overigens best veel tijd, maar ik doe het graag. In mijn eten doe ik aanzienlijk minder zout dan gemiddeld: 775 gram brood bevat drie gram zout (en is superlekker!), wat 1/3 deel is van wat de Nederlandse bakkers in brood doen. In plaats van keukenzout gebruik ik bakkerszout, want een veganist zonder gejodeerd zout krijgt geen jodium binnen, en met onze hoeveelheden bevat jodiumzout uit de supermarkt misschien te weinig.
Ook suiker gebruik ik weinig, en dan nog vaak palmsuiker of agavesiroop.
En van de olie gebruik ik nagenoeg alleen koolzaadolie ivm de verhouding omega3 tov omega 6.
Vitamine b12, vitamine d, en veel groente en fruit.
En soms zomaar een koekje of een glas wijn.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo okt 28, 2015 20:13

Marianne schreef:Verder maak ik alles zelf: broodbeleg, brood, "vleesvervangers". Dat kost overigens best veel tijd, maar ik doe het graag. In mijn eten doe ik aanzienlijk minder zout dan gemiddeld: 775 gram brood bevat drie gram zout (en is superlekker!), wat 1/3 deel is van wat de Nederlandse bakkers in brood doen.
Ik heb ook de neiging om steeds meer zelf te gaan maken. Dat brengt je dichter bij de bron, dus puurder.
Sinds een jaar bak ik ook zelf mijn brood en ben daar erg tevreden over. Het smaakt veel lekkerder en is ook stukken voedzamer. Ik gebruik wel meer zout dan jij. 11 gram zout op 1100 gram deeg (1,8%), pakweg een brood van 900 gram of zo. Zout geeft meer stevigheid aan het deeg.
Ik denk erover om ook zelf mijn meel te gaan malen. Maar met biologisch meel zit je ook al erg goed. In Duitsland malen ze veel vaker zelf hun meel. Ben best wel nieuwsgierig. Zo'n thuismolen is er al voor 200-300 euro.

Het kost inderdaad meer tijd, maar het smaakt ook allemaal veel lekkerder. En je hebt veel meer controle over wat er in gaat. Vaak is het ook nog goedkoper.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Lisa

Bericht door Lisa » vr okt 30, 2015 9:53

Helaas moeten wij de komende tijd op de kleintjes gaan letten dus geen optimaal eetpatroon meer.
Ongezonde voeding blijft toch het goedkoopst, afgezien van wat groente en fruit van de lidl. Maar het lekkerste fruit is vaak ook het duurste. Net weer een zak passievruchten gehaald van 8 euro, erg lekker maar erg pijnlijk voor mijn portemonee.

Dat worden heeeeeeel veel boterhammen pindakaas en noodles de komende maanden :(
Wel goed voor mijn gewicht! Want ben heeeeeel veel aangekomen met mijn 'gezonde voeding'
Dus hopen dat ik dan maar meteen een beetje afval met mijn nieuwe ongezonde dieet.
Zou eigenlijk andersom moeten zijn :-D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 30, 2015 11:24

Peulvruchten en volkoren granen zijn ook heel gezond en niet duur, zeker als je ze in grote zakken bij de toko koopt. Je hoeft echt geen junk food vegan te worden als je weinig geld hebt.

Heb je mijn eten voor 10 euro per week experiment wel eens gezien? https://vegetus.nl/vegan-met-e-10-per-week/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr okt 30, 2015 13:07

Mijn ervaring is ook dat ik steeds minder geld kwijt ben met mijn plantaardig dieet. Ik ben echt een stuk minder kwijt vergeleken met toen ik nog vlees en zuivel gebruikte. Maar ik koop ook alleen bij de biologische winkel als het echt niet anders kan. Meel bijvoorbeeld. De rest komt gewoon bij Dirk en Lidl vandaan.

Maar fruit is inderdaad wel duur.

Martine schreef:Peulvruchten en volkoren granen zijn ook heel gezond en niet duur, zeker als je ze in grote zakken bij de toko koopt. Je hoeft echt geen junk food vegan te worden als je weinig geld hebt.
helemaal mee eens, dus :grin:

Omdat ik gezonder eet heb ik ook minder nodig. Dat was vroeger ook wel anders.

Als je regelmatig sojamelk drinkt loont het zeer zeker de moeite om eens naar een sojamelk machine te kijken. Die heb je echt snel terugverdiend en daarna brengt ie alleen maar geld op. Het scheelt ook met boodschappen doen. Geen gesleep meer met pakken melk, alleen eens in de paar maanden een paar kilo sojabonen.
-Frits

Ricardo25
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Ricardo25 » vr nov 06, 2015 7:56

Een aantal maanden geleden keek ik samen met mijn vriendin de documentaire "Forks over Knives", en na het zien van deze documentaire besloten wij samen nooit meer vlees, zuivelproducten en eieren te eten.

Voor mij was dit een vrij radicale verandering, aangezien ik mij al jaren vrij fanatiek bezig houd met fitness. In de (commerciële) fitness industrie word je juist verteld dat je veel kwark, kip, vlees en eieren moet eten zodat je spieren goed "herstellen" en groeien. NOG beter zou het zijn als je geconcentreerde whey eiwitshakes erbij neemt, zodat je aan de "benodigde eiwitten" komt. Ik at (en dronk) dan ook zeer veel dierlijke eiwitten.

Inmiddels weet ik beter en weet ik dat het een commercieel onzin verhaaltje is.
In deze documentaire wordt zo duidelijk aangetoond dat het eten van allerlei dierlijke producten samenhangt met het krijgen van kanker en allerlei andere ziektes, dat ik besloot dat ik het belangrijker vind om lang en gezond te leven, dan om veel spieren te kweken.

Voordat ik veganist werd, had ik veel last van mijn darmen en constipatie, ik sliep ''s nachts nooit echt diep en werd 's ochtends nooit wakker met een uitgerust gevoel. Overdag was ik vaak moe en vooral na het trainen in de sportschool was ik helemaal gesloopt.

Na een aantal weken veganist te zijn, moet ik concluderen dat ik mij nooit zo goed heb gevoeld! :-D
Ik slaap ongelooflijk diep en ik word heel vroeg wakker steeds (meestal rond 06.00). Ondanks dit vroege tijdstip, voel ik me volledig uitgerust en overdag heb ik ook veel energie. Ik haal dus veel meer uit m'n dag! :thanks:
Mijn constipatie is na jaren eindelijk verdwenen en mijn lichaam voelt erg "schoon" van binnen.

Ik moet zeggen dat de "Super Smoothie - Raw Energy Mix" die ik kocht bij de EkoPlaza, een echte aanrader is! Dit is een mix van poeders (acai, spirulina, maca, lucuma, guarana, cacao en tarwegras) die ik door mijn smoothies doe in de ochtend (gemaakt van appels, frambozen, kiwi's, peren, banaan en soms grapefruit).
Dit heeft, zeker in mijn eerste "veganistische" week, geholpen om mijn lichaam te reinigen (ging gemiddeld 4x per dag naar de wc) en dit geeft mij een enorme (extra) energie boost. Daarnaast heeft het eten van veel bananen ook een goede invloed heeft op mijn energie-levels. Als vervanger voor mijn vroegere whey-proteine, gebruikt ik nu hennep poeder om mijn spieren (natuurlijk) te laten herstellen, aangezien hier een hoge dosis proteïne in zit :wink:

Wat betreft mijn "angst" om mijn door de jaren heen opgebouwde spiermassa te verliezen:
Ik heb tijdens het trainen meer energie dan ooit! :wink: Daarnaast merk ik dat mijn spieren veel minder snel verzuren, en ik dus langer (en harder) door kan gaan. Ik maak nog steeds nieuwe (zichtbare) spieren aan, zonder dat ik dierlijke producten meer eet. Geweldig toch?! Tegelijkertijd ben ik enorm veel afgevallen en heb ik er nog nooit zo afgetraind uitgezien! Maar wat voor mij veel belangrijker is, is dat ik mij zowel mentaal als fysiek gewoon veel beter en sterker voel.

Conclusie: ik ben erg tevreden met mijn besluit veganist te worden. Het enige vervelende is dat veel mensen waaronder familie en vrienden, erg lacherig doen over het feit dat ik geen vlees meer doe. Inmiddels heb ik ze veel info gegeven over hoe slecht vlees voor je is en ik heb ze de docu "Forks over Knives" laten kijken.
Mijn familie eet nu ook (amper) vlees en melk hebben ze volledig geschrapt.
Voor de goede orde, ik heb nooit melk gedronken omdat ik het nooit lekker vond, maar inmiddels weet ik hoe slecht melk is. Sterker nog, het is niet eens bedoeld voor mensen. Het is voeding voor kleine kalfjes! Ik merk ook dat ik vaak de neiging heb om mensen te vertellen em te overtuigen hoe slecht het eten van vlees en het drinken van melk is, omdat ik ze graag wil helpen.
Helaas wordt dit niet (altijd) gewaardeerd. Ik concentreer me dus maar gewoon op mezelf, en als mensen echt willen weten waarom ik nu veganist ben, dan vertel ik het ze wel.

Een overzicht van wat ik nu dagelijks eet. Voor de duidelijkheid: ik ben 25 jaar, 2 meter lang, 95 kilo en ik train 5 keer per week:

Voor mijn ontbijt: - 1 a 2 bananen (grote energie-boost)

Ontbijt: - Grote portie brinta/havermout met rijstmelk of amandelmelk. Voorheen gebruikte ik altijd (bananensmaak)soya melk, maar na veel slechte dingen te hebben gelezen over soya, ben ik hier mee gestopt.
- Een grote vruchtensmoothie gemixt met de "raw energy" poeders (te verkrijgen bij o.a. ekoplaza)
- 40 gram walnoten;

Tussendoortje(s):: - Verse en zelfgemaakte Guacamole en/of Humus op rijstwafels, quinoawafels of speldwafels. Ik probeer geen brood meer te eten omdat dit mij alleen maar moe maakt en weinig voedingswaarde heeft.
- Nog een groot glas met mijn zelfgemaakte smoothie;

Lunch:: - Zilvervliesrijst (voor de vezels en energie) met linzencurry (groene of rode) / zoete aardappel met ratatouille (heerlijk!) / veganistische spaghetti met volkorenpasta etc. Meestal eet ik tijdens mijn lunch wat ik nog overheb van het avondeten van de dag ervoor;

Tussendoortje(s): : - Guacamole of Humus op (rijst)crackers / 1 of 2 bananen / rijstwafels of quinoa-wafels met pindakaas (voor veel energie!)
- Ongeroosterde en ongezouten cashewnoten;

Avondeten: - OF zilvervliesrijst, zoete aardappelen (voor energie, proteïne en mineralen) of volkorenpasta als basis, met daarnaast (heel) veel groenten (kikkererwten/spinazi/broccoli etc.);

"Toetje": - Nog een groot glas met mijn zelfgemaakte smoothie, nu met een grote lepel henneppoeder erdoorheen voor de proteïne (en andere zeer gunstige werkingen voor het lichaam)

Vaak neem ik voor het slapen nog 1 a 2 druppels wietolie, om lekker te kunnen slapen en om mijn lichaam sterk en schoon te houden.

Verder drink ik de hele dag door (veel) groene thee (verse bladeren, niet die commerciële pickwick troep), drink ik 2 liter water en meestal 2 kopjes koffie (1 in de ochtend en 1 "s avonds).

Dit is overigens maar een voorbeeld van wat ik dagelijks eet. Ik probeer zeer veel af te wisselen wat voeding betreft, zodat ik alle benodigdheden binnen krijg.

I feel great! ;)

Brent

Bericht door Brent » vr nov 06, 2015 8:46

Martine schreef:Peulvruchten en volkoren granen zijn ook heel gezond en niet duur, zeker als je ze in grote zakken bij de toko koopt. Je hoeft echt geen junk food vegan te worden als je weinig geld hebt.

Heb je mijn eten voor 10 euro per week experiment wel eens gezien? https://vegetus.nl/vegan-met-e-10-per-week/
Het hangt er denk ik vanaf wat voor constitutie je hebt.
Op granen en bonen zou ik zelf (weer) doodziek zijn en volgens mij moet iemand met moeilijke darmen, rugpijn, pijnlijke gewirchten of reumatische aanleg zeker ook geen granen of peulvruchten eten.
Granen en bonen zijn voeding die vrij lastig is af te breken als je lichaam daar niet zo goed in is.
En met half-afgebroken restproducten kun je in de darmen allerlei gistende en rottende ellende krijgen die uiteindelijk deels in je bloedbaan belandt, vooral als de uitscheiding ook nog eens belemmerd wordt daardoor.

Granen en bonen zijn zuurvormende voedingsmiddelen. Het zijn juist de basische voedingsmiddelen zoals groene groenten en fruit die genezend en ontlastend werken.

Er is momenteel discussie of brood en andere graanproducten nu wel of niet gezond voor je zijn.
Voor een gezond persoon met een sterke constitutie die dagelijks flink fysiek bezig is zou het een gezond onderdeel kunnen zijn van het dieet, maar een ziekelijk of zwak persoon moet daar voorzichtiger in zijn.
Ook bij kanker, hart- en vaatziekten en suikerziekteaanleg kun je beter flink minderen met granen en bonen en overstappen op de meer natuurlijke basische voedingsmiddelen.

Fruit en verse groenten zijn niet goedkoop, maar granen en bonen zijn geen gelijkwaardig alternatief als je weinig geld kunt uitgeven aan eten. Helaas hebben de meeste mensen op de wereld nog geen keuze hierin.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr nov 06, 2015 9:46

Fantastisch dat je je zo goed voelt Ricardo! Ik herken veel van wat je schrijft uit mijn eigen ervaringen.
Ricardo25 schreef: Ontbijt: - Grote portie brinta/havermout met rijstmelk of amandelmelk. Voorheen gebruikte ik altijd (bananensmaak)soya melk, maar na veel slechte dingen te hebben gelezen over soya, ben ik hier mee gestopt.
Op andere fora heb ik ook de meest vreselijke dingen gelezen over soja. Je zou er zelfs impotent van kunnen worden!!! Brrrrr. Ik kreeg er echt de zenuwen van hoor. Mensen roepen maar wat op het internet.
George Washington heeft ook al lang geleden gezegd dat je niet alles moet geloven wat je op internet leest. :shock:

Jack Norris is een bekende figuur bij veganisten. Ik kwam hem tegen na enig zoeken, voordat ik dit forum ontdekte. Hij heeft heel goede dingen over soja geschreven. Ik hoop dat dit artikel Soy: What's the Harm? je over je angst heenzet om geen soja meer gebruiken. Het heeft mij er zeker overheen geholpen. En ik voel me fantastisch met mijn zelfgemaakte sojamelk. (y) Ik gebruik soja ook in de hummus.
-Frits

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr nov 06, 2015 12:41

Mogenblue schreef:Jack Norris is een bekende figuur bij veganisten. Ik kwam hem tegen na enig zoeken, voordat ik dit forum ontdekte. Hij heeft heel goede dingen over soja geschreven. Ik hoop dat dit artikel Soy: What's the Harm? je over je angst heenzet om geen soja meer gebruiken. Het heeft mij er zeker overheen geholpen. En ik voel me fantastisch met mijn zelfgemaakte sojamelk. (y) Ik gebruik soja ook in de hummus.
Ja vegan dietist Jack Norris is inderdaad een hele betrouwbare bron die goede evenwichtige antwoorden geeft, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Als een bepaalt product ongezond is, zal hij zeker niet nalaten om dat te zeggen. In dit artikel over soja laat hij zien dat soja eigenlijk een heel gezond onderdeel is van een evenwichtig plantaardig dieet.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr nov 06, 2015 12:45

Hai Martine, ik heb net een donatie gedaan op zijn website. Vond dat ik dat toch echt maar eens een keertje moest doen. :ole:
-Frits

Ricardo25

Bericht door Ricardo25 » vr nov 06, 2015 13:40

Mogenblue schreef:Fantastisch dat je je zo goed voelt Ricardo! Ik herken veel van wat je schrijft uit mijn eigen ervaringen.
Ricardo25 schreef: Ontbijt: - Grote portie brinta/havermout met rijstmelk of amandelmelk. Voorheen gebruikte ik altijd (bananensmaak)soya melk, maar na veel slechte dingen te hebben gelezen over soya, ben ik hier mee gestopt.
Op andere fora heb ik ook de meest vreselijke dingen gelezen over soja. Je zou er zelfs impotent van kunnen worden!!! Brrrrr. Ik kreeg er echt de zenuwen van hoor. Mensen roepen maar wat op het internet.
George Washington heeft ook al lang geleden gezegd dat je niet alles moet geloven wat je op internet leest. :shock:

Jack Norris is een bekende figuur bij veganisten. Ik kwam hem tegen na enig zoeken, voordat ik dit forum ontdekte. Hij heeft heel goede dingen over soja geschreven. Ik hoop dat dit artikel Soy: What's the Harm? je over je angst heenzet om geen soja meer gebruiken. Het heeft mij er zeker overheen geholpen. En ik voel me fantastisch met mijn zelfgemaakte sojamelk. (y) Ik gebruik soja ook in de hummus.
Yep, ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik me nog nooit zo goed heb gevoeld als nu. Ik ben echt stomverbaasd eigenlijk, want ik begon als "veganist" zonder verwachtingen, alleen met het idee een kleinere kans op allerlei (voorkoombare) ziektes te hebben.
Ik ben ook verbaasd dat ik eigenlijk helemaal geen moeite heb gehad met het idee dat ik geen vlees meer kan eten. Dat komt waarschijnlijk omdat ik nu weet hoe slecht het voor je is, zeker het vlees dat in de supermarkt ligt.

Wat betreft soya: ik heb (op verschillende sites) gelezen dat soya niet per se slecht is, maar wel ongefermentereerde soya zoals we hier in het Westen eten en drinken. De soya die bereid is op de "Aziatische" manier is prima, maar dan in normale porties. Niet dagelijks.

Nemen jullie trouwens ook vitamine B12 tabletten in? Ik heb begrepen dat dit wel een goed idee is indien je geen vlees etc. meer eet.

Voor de geïnteresseerden heb ik hier een nog een mooi artikel over hoe je spieren kunt kweken op basis van een plant-gebaseerd dieet:
http://www.forksoverknives.com/how-to-b ... 6f6c1fbb40

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr nov 06, 2015 16:39

Ricardo25 schreef: Wat betreft soya: ik heb (op verschillende sites) gelezen dat soya niet per se slecht is, maar wel ongefermentereerde soya zoals we hier in het Westen eten en drinken. De soya die bereid is op de "Aziatische" manier is prima, maar dan in normale porties. Niet dagelijks.

Nemen jullie trouwens ook vitamine B12 tabletten in? Ik heb begrepen dat dit wel een goed idee is indien je geen vlees etc. meer eet.
Ik heb een paar keer bonensaus geprobeerd uit de toko. Daar zit gefermenteerde sojabonen in. Dat is echt niet mijn smaak hoor. Daar moet je echt van houden.
Het is niet alleen dat mensen klakkeloos dingen napraten die ze ergens hebben gelezen, er zijn ook mensen en instanties die er belang bij hebben om soja in een kwaad daglicht te stellen.
Ik ga echt op mijn eigen gevoel af en ik zoek op internet de artikelen erbij die passen bij wat ik wil weten. Dus ik ben (ook) bewust en opzettelijk selectief.
Soja is een vd heilige gewassen in Azië. Ze eten het daar al duizenden jaren. Ik vind dat de Aziatische keuken echt een stuk verder is als de Westerse keuken als het op gezondheid aankomt.
Zeewier eten ze ook allang. Ben ik zelf net mee begonnen.

Toen ik mijn eigen sojamelk ging maken ben ik supplementen gaan slikken. B12 en calcium. Daarvoor zat dat in de sojadrink. Het bevalt me eigenlijk beter omdat je met supplementen beter kunt doseren. Ik hoef nu niet meer een hele liter sojadrink per dag te drinken om aan mijn B12 behoefte te komen, of het te compenseren met een verrijkte sojaburger. Ik drink nog maar 2 glazen melk per dag.
Voor calcium was het nog beter. In de tijd dat ik omschakelde begon ik ook te wandelen ipv fietsen. Mijn botten moesten toen erg aansterken omdat wandelen een gewichtsbelasting is op je botten. Ze waren erg zwak geworden in de loop der jaren. Door een pilletje calcium extra te nemen kon ik dat veel beter opvangen. Anders zou je zo een liter melk extra moeten nemen.

Over het algemeen lees ik dat vegetariërs B12 moeten slikken of producten moeten gebruiken die ermee verrijkt is. Ik heb ergens één keer op een forum gelezen dat dat helemaal niet nodig is en dat de hele massa dat niet weet. Maar persoonlijk schuif ik dat dan in het rijtje vd broodje aapverhalen.
Dat is mijn gevoel.

Ik vond het erg snel wennen, die supplementen. Ik neem ze op een lege maag vlak voor het ontbijt. Vaste tijd.
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za nov 07, 2015 1:39

Mogenblue schreef:Hai Martine, ik heb net een donatie gedaan op zijn website. Vond dat ik dat toch echt maar eens een keertje moest doen. :ole:
Het is wel een beetje off topic maar ik wou het toch even zeggen.

Ik had een bedankje gekregen van Jack Norris voor mijn donatie.
Ik vertelde hem toen dat zijn artikel over soja mij over mijn angst voor soja had heengeholpen en dat ik een ontzettende boost had gekregen van mijn zelfgemaakte sojamelk.
En ik vertelde ook dat hij goed bekend is bij veganisten hier in Nederland en dat ze regelmatig naar zijn site linken, in het bijzonder dat Soy: what's the harm artikel.

Hier is wat hij terugschreef:
Jack Norris schreef: Thank you so much for your kind words, Frits! I'm very glad to know that vegans in Holland are following my writing--it makes all the drudgery worth it. :) And I'm glad to hear you've gotten a boost from eating more soy.

Jack
drudgery: het gezwoeg, het geploeter
-Frits

Ricardo25

Bericht door Ricardo25 » zo nov 08, 2015 7:03

Zo te zien ben jij, om het zacht uit te drukken, nogal een fan van Soja(melk) :D

Ben je een man of vrouw? Want is het niet zo dat soja veel oestrogeen bevat (een vrouwelijk hormoon)? Lijkt me niet helemaal de bedoeling dat je dat als man zijnde teveel gaat innemen.

Hoe dan ook, ik heb besloten geen soja(melk) meer te nemen en dat gaat prima. Rijstemelk en amandelmelk vind ik trouwens veel lekkerder dan sojamelk, zeker met brinta of havermout in de ochtend.

Als proteine "bronnen" neem ik veel kikkererwten, (zwarte)bonen en als ik iets neem dat op soya lijkt, is het tempeh. Ik begrepen dat soya wordt "gebruikt" om dit te maken, maar dat tempeh veel gezonder is dan normale soya.

Daarnaast heb ik het geluk dat mijn vriendin Surinaams/Indisch is, en daarom veel lekkere groenten (en andere dingen) kan klaarmaken afgezien van de "Westerse" recepten. Hierdoor eten wij heel gevarieerd en dat houdt het leuk.

Trouwens: vandaag weer om 06.00 klaarwakker :shock: heerlijk dit veganisme, maar af en toe weet ik niet wat ik met al mijn energie aan moet nadat ik mijn vriendin en de sportschool al heb "gehad" :lol:

Zijn er anderen die ook steeds zo vroeg wakker worden en zoveel energie hebben overdag?

Brent

Bericht door Brent » zo nov 08, 2015 8:03

Ik ben ook een paar uur vroeger wakker dan toen ik nog zuivel en soya at, dat hele diepe "verdoofde" uitslapen is nu verdwenen. Eigenlijk is het een soort slaaproes van de dierlijke eter geweest.

Bonen zijn me te zwaar om te verteren, maar soya heb ik nog een tijdje langer gegeten in de vorm van soyamelk, soyayoghurt, tofoe en soyavla. Toen ik hoorde van de oestrogenen en merkte dat ik me nog weer beter voelde zonder soya, ben ik er uiteindelijk mee gekapt. Wat me aan soya opvalt is dat het snel verschrikkelijk gaat stinken als je het laat bederven, wat al behoorlijk vlug het geval is. Dat komt door de enorme concentratie van eiwitten.
Iets wat zo snel toxisch wordt wil ik niet in mijn lijf hebben.

Ik haal mijn essentiele aminozuren nu vooral uit avocado's, bananen, walnoten en chiazaden, welke laatsten ik meest door de ochtendsmoothie strooi of soms voorgeweekt eet door de groente-met-wortelen-maaltijd.
Laatst gewijzigd door Brent op zo nov 08, 2015 8:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo nov 08, 2015 8:04

Ja, ik ben best wel een fan van soja, Ricardo. Het Voedingscentrum is ook erg positief over soja. Ik heb daar gelezen dat soja eiwit het dichtst bij rundvlees eiwit komt. Soja is ook een vd meest verbouwde gewassen ter wereld. Het wordt echt voor van alles gebruikt.

Maar goed, als jij liever geen soja meer gebruikt moet je dat zelf weten.

Ik ben een man hoor. Mijn vrouwelijke kant is misschien wat sterk vertegenwoordigd, maar je ziet wel vaker bij mensen dat hun tegenpool wat sterker in hun binnenkant aanwezig is. Ik heb geen vrouwenborsten. Gelukkig niet. :rotfl:
Dat heeft dus weinig of niets met soja te maken. Dat is al veel langer zo.

Tempeh is iets gezonder dan soja omdat de soja eiwitten al gedeeltelijk zijn afgebroken. Het wordt gemaakt van hele sojabonen. Daarom is het gezonder dan tofu. Ik heb het een paar keer gebruikt, vond het best wel lekker, maar nadat ik voor de 2e keer mijn hele maaginhoud midden in de nacht naar buiten kieperde heb ik toch maar besloten dit niet meer te eten. Op zich slank je daar wel van af, maar afslanken doe ik toch liever op een andere meer zelfgekozen manier.

Ik ben ook vaak om zes uur wakker. Ik dacht altijd dat het kwam omdat ik een paar jaar geleden een nieuw bed had gekocht. Maar het is niet zo dat ik de hele dag loop te springen vd energie hoor. Ik voel me wel veel opgewekter en levenslustiger dan voorheen. Mijn voedsel smaakt me ook veel beter.
Dus ik ben erg tevreden met mijn besluit om plantaardig te gaan. :wink:

Dat opgewekte had ik trouwens niet meteen. Ik moest eerst door een soort rouwproces heengaan omdat ik geen vlees en kaas meer at. Dus geen broodjes rosbief meer, geen lekkere braadworst met gebakken uitjes, geen kaas met blauwschimmel. Ja, daar moest ik dus afscheid van nemen. :cry:

Maar het was allemaal zeker de moeite waard. Want zoals het toen ging kon het ook niet verder.
-Frits

Ricardo25

Bericht door Ricardo25 » zo nov 08, 2015 8:18

Grappig, ik ben echt van de een op de andere dag gestopt met vlees eten, maar heb er echt totaal geen problemen mee gehad.
Vroeger sliep ik, zeker in het weekend, flink uit en voelde me daarna vaak nog moe. Vroeger deed ik vaak ook powernaps tussen de middag, zodat ik me daarna weer energiek zou voelen. Vaak hielp dat niet eens, trouwens.
Tegenwoordig heb ik nooit de behoefte aan een powernap omdat ik, zoals ik al zei, zoveel energie heb. Ik ben hier echt ongelooflijk blij mee.

Ik kan me herinneren dat toen ik een kind was en ik wakker werd, ik vol energie was om de dag te beginnen. Dit gevoel heb ik nu eindelijk terug sinds ik veganist ben. Daarom is het voor mij ook zo gemakkelijk niet meer aan vlees te denken. Ik merk aan mezelf hoeveel beter, sterker en opgewekter ik me voel.

Enige nadeel is: ik vind mezelf er redelijk bleek uit zien. Is dat toevallig een kenmerk van een veganist? Aan de andere kant kan dit ook liggen aan het feit dat er weinig zon is buiten natuurlijk..

Plaats reactie