Veganisme Nadelen? Voordelen?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Brent

Re: Veganisme Nadelen? Voordelen?

Bericht door Brent » do jan 21, 2016 20:02

Marianne schreef:Dioxine? Plastic?
Omega 3 zit ook in koolzaadolie en lijnzaadolie.
En niet te vergeten in "superfood" chiazaad.
Er zit tot 5 x zoveel omega 3 in chiazaad als in zalm.
Daarnet weer 5 kilo besteld, hoef ik minstens een half jaar niet meer in te slaan.
Bij de vogelwinkel gekocht voor even over de 50 euro.
Het is wel duur, maar de aminozuursamenstelling is ideaal (compleet en in balans) en ook bevat het veel calcium en nog meer goede dingen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

JMKreijtz
Leefwijze: veganist

Bericht door JMKreijtz » vr jan 22, 2016 15:42

Sinds wanneer is vlees "diervriendelijk"???

Om terug te komen op het topic: Ja, ik merk grote veranderingen sinds ik veganistisch eet. Mijn migraine is als sneeuw voor de zon verdwenen. Daarnaast voel ik me fitter dan ooit en ook mijn menstruatiecyclus is genormaliseerd. Dat was vroeger wel anders! Overigens sport ik 3x in de week, dus waar het idee vandaan komt dat je dierlijk eiwit nodig hebt voor spieren is mij een raadsel.
Ik voeg er nog aan toe dat ik me ook goed voel omdat ik weet dat ik bijdraag aan een oplossing voor een heel groot probleem: klimaatverandering. Als iedereen (veel) minder vlees/vis zou consumeren, dan kunnen we onze aarde redden. Ik heb wel eens gelezen dat als alle soja en maïs die nu worden gebruikt als veevoer, rechtstreeks aan de mens zou worden gegeven, de aarde een wereldbevolking van 11 miljard aan kan! Terwijl er nu honger heerst, omdat we dat dus vooral niet doen.
Ik ben maar een eenling, maar dan denk ik aan een scene in Pocahontas: de boom laat welgeteld 1 blaadje vallen op het water. Hierdoor onstaan meerdere rimpelingen en als zo'n rimpeling en andere tegenkomt, breidt dit zich verder uit. Ik kan mensen niet dwingen veganist te worden. Ik kan het wel voorleven en de voordelen ervan benoemen. Samen kunnen we de wereld veranderen!

Marianne

Bericht door Marianne » za jan 23, 2016 14:25

franske schreef:Het nadeel ondervind ik nog steeds in het "wat eet/smeer ik op m'n brood?".
Ik moest ineens weer aan deze "leverworst" denken: qua smaak niet van echt te onderscheiden en heel makkelijk te maken als je je maar precies aan de hoeveelheden houdt... En véél minder vet dan de echte.

http://vegan-und-lecker.de/2013/01/12/f ... aufstrich/

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma jan 25, 2016 15:16

Marianne schreef: Veel seitanrecepten hebben wat kikkererwtenmeel als toevoeging, waarschijnlijk ook vanwege een combinatie van aminozuren. Ik maak basisseitan door 130 gram gluten te mengen met 30 gram kikkererwtenmeel, een theelepel uienpoeder, drie eetlepels edelgist ( nu eerst door elkaar roeren), en vervolgens te mengen met 2 eetlepels sojasaus, een eetlepel koolzaadolie en 160 ml water. Daar vorm ik burgers van en die stoom ik (zonder ze in aluminiumfolie te wikkelen) in een stoommandje, een half uur. Ze worden wat groter en sponziger, maar dankzij het kikkererwtenmeel ook weer wat steviger. Ik bewaar ze per twee in de vriezer met een theelepel sojasaus en een eetlepel water in een plastic zakje of bakje. Voor mij is dit de perfecte basis om zo te eten of in recepten.
Ik vind hem de volgende dag qua stevigheid in de buurt van een bal gehakt komen. Best wel lekker. Smaakt heel goed. En ook heel makkelijk klaar te maken.
Ik stoom het als een grote ronde lap die ik dan in kleinere stukken snijd.

Dat recept voor leverworst heb ik aan mijn favorieten toegevoegd. Ik wil het best wel eens proberen. Ik piekerde er al over om eens wat met linzen te gaan doen. Maar als ik hier een kilo bonen koop duurt het maanden voor ik daar doorheen ben. Dus het zal nog wel een tijdje duren. :)
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Truus

Bericht door Truus » zo jan 31, 2016 13:34

Ricardo25 schreef:Na ongeveer 6 maanden veganist te zijn geweest, ben ik weer begonnen met het eten van vis. Dagelijks. Sorry, maar het is gewoon niet mogelijk (voor mij) om spiermassa op te bouwen op alleen kikkererwten en bonen. Ik ben al mijn spiermassa op een gegeven moment verloren
Spiermassa heeft niet zo zeer te maken met wat je éét (tenzij je ondervoed bent) als met wat je dóét. Iedereen die ooit een been in het gips heeft gehad weet hoe snel dat kan gaan.

eno2

Bericht door eno2 » zo mar 20, 2016 12:59

Veganist sinds 1998

Er zijn veel nadelen aan, maar die zijn meestal sociaal en psychologisch, maar hier worden fysische nadelen bedoeld, en die zijn er bij mij niet.

Ik rook en drink niet. Gebruik geen suiker en geen zout. Dat geeft pas enorme fysische voordelen.

Even over duur of goedkoop (alhoewel ook niet bedoeld?)

Ik heb een periode gehad van budgetbeperking tot 2010

In die tijd beoefende ik de meest goedkope vorm van veganisme.

Geen biologische groenten.

Geen vleesvervangers.

Wel veel rijst. Op zijn Aziatisch.

Nu kan ik variëren met van alles en nog wat uit de natuurwinkel. Wat een luxe.
Eet wat goed is voor de planeet

eno2

Bericht door eno2 » zo mar 20, 2016 13:06

Brent schreef:
Marianne schreef:Dioxine? Plastic?
Omega 3 zit ook in koolzaadolie en lijnzaadolie.
En niet te vergeten in "superfood" chiazaad.
Er zit tot 5 x zoveel omega 3 in chiazaad als in zalm.
Daarnet weer 5 kilo besteld, hoef ik minstens een half jaar niet meer in te slaan.
Bij de vogelwinkel gekocht voor even over de 50 euro.
Het is wel duur, maar de aminozuursamenstelling is ideaal (compleet en in balans) en ook bevat het veel calcium en nog meer goede dingen.
Dat is goedkoop. De normale prijs is een veelvoud.
Jouw chia-vogelzaad zit vol pesticiden.

eno2

Bericht door eno2 » zo mar 20, 2016 13:10

Ricardo25 schreef:
Pindaprak schreef:Ik eet nu ongeveer 3 maanden veganistisch en heb weinig verschil gemerkt. Nu moet ik zeggen dat ik hiervoor al weinig vlees at (2/3 keer per week en alleen een klein beetje bij het avondeten), maar ik at wel veel eieren en kwark. Sommige mensen merken dat hun huid er mooier uit ziet, ze minder darmproblemen hebben en makkelijker afvallen, maar hier heb ik niet onwijs veel van gemerkt.

Ik sport veel, dus voordat ik veganistisch ging eten was ik bang dat ik genoeg eiwitten binnen zou krijgen. Nu weet ik dat dat prima lukt. Maak nog steeds progressie in de sportschool.
Na ongeveer 6 maanden veganist te zijn geweest, ben ik weer begonnen met het eten van vis. Dagelijks. Sorry, maar het is gewoon niet mogelijk (voor mij) om spiermassa op te bouwen op alleen kikkererwten en bonen. Ik ben al mijn spiermassa op een gegeven moment verloren, waardoor ik dus toch maar heb besloten vis te gaan eten. Geen gekweekte vis, maar verse, wilde vis. Vis vind ik persoonlijk ook veel te lekker, en ik had gedurende deze 6 maanden dan ook erg veel moeite om het niet te eten.

Zuivelproducten en vlees eet ik niet. Alleen vis dus. Ik ben langzaam maar zeker mijn spiermassa weer aan het opbouwen en weer op het oude niveau aan het terugkomen.
Vis is wat ik het meeste mis.
Ik sportte ook veel, onder meer krachttraining drie keer in de week. Geen probleem dus met spierverlies.

Plaats reactie