Veganisme Nadelen? Voordelen?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Debora46
Leefwijze: flexitarier

Veganisme Nadelen? Voordelen?

Bericht door Debora46 » za jan 16, 2016 9:39

Hallo allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk doe ik onderzoek naar de voor en nadelen van het veganistische eetpatroon. Heeft een van jullie sinds dat jullie veganistisch eten enige veranderingen gevoeld? Waren dat voor of nadelen?
Alvast bedankt.

Debora

Pindaprak
Leefwijze: veganist

Re: Veganisme Nadelen? Voordelen?

Bericht door Pindaprak » za jan 16, 2016 17:29

Ik eet nu ongeveer 3 maanden veganistisch en heb weinig verschil gemerkt. Nu moet ik zeggen dat ik hiervoor al weinig vlees at (2/3 keer per week en alleen een klein beetje bij het avondeten), maar ik at wel veel eieren en kwark. Sommige mensen merken dat hun huid er mooier uit ziet, ze minder darmproblemen hebben en makkelijker afvallen, maar hier heb ik niet onwijs veel van gemerkt.

Ik sport veel, dus voordat ik veganistisch ging eten was ik bang dat ik genoeg eiwitten binnen zou krijgen. Nu weet ik dat dat prima lukt. Maak nog steeds progressie in de sportschool.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za jan 16, 2016 18:20

Welkom! Volgens mij bedoel je lichamelijke voor- en nadelen? Ik heb het onderwerp verplaatst naar de rubriek "Gezondheid". Nadeel was voor mij dat mijn darmen even moesten wennen aan het verteren van peulvruchten. Voordeel is dat mijn huidprobleem er vrijwel door verdwenen is. Verder voel ik me ook beter op een veganistisch dieet, maar kan niet precies beschrijven hoe.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za jan 16, 2016 22:21

Rond mijn 49e had ik serieuze problemen met mijn spijsvertering. Ik kreeg ook steeds vaker last van brandend maagzuur. Als ik 's avonds had gegeten had ik nog geen 5 minuten later alweer een knagende honger alsof ik helemaal niks had gegeten.
Die problemen zijn opgelost toen ik overschakelde naar een vegetarisch dieet. Ik heb toen ook koeienmelk vervangen door sojamelk vanwege de toegevoegde B12 en calcium.

Afvallen lukte nog niet.
Mijn overgewicht werd langzaamaan een steeds groter probleem. In een uiterste poging om daar toch iets aan te doen heb ik toen in godsnaam toch maar de kaas uit mijn dieet geknikkerd. En toen ging het afvallen als vanzelf. Vrijwel zonder dat ik er enige moeite voor hoefde te doen.
Dat was een jaar of drie later.

Sindsdien ben ik mij steeds gezonder gaan voelen. Mijn humeur is ook steeds beter geworden. Ik kan bijna zeggen dat ik mij gelukkig voel door mijn plantaardige dieet.
Soms zou ik best nog wel een broodje braadworst of een broodje rosbief lusten. Maar de voordelen van mijn plantaardige dieet zijn zo groot dat ik dat toch maar niet doe.

Ik ben geleidelijk overgeschakeld van alleseter naar vegetarisch. Waarschijnlijk daarom heb ik geen ontwenningsverschijnselen oid ondervonden.

Begin steeds beter mijn draai te vinden in plantaardige bereidingen. Het wordt gewoon steeds leuker en leuker. En dat is geen flauwekul.

Binnenkort wordt ik 56. Zoals ik nu eet kan ik 90 worden met 2 vingers in mijn neus.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Brent

Bericht door Brent » zo jan 17, 2016 7:53

Voordelen (maar ben ook gestopt met soya en complexe suikers zoals in suiker en zetmeelrijke voeding):
* chronische periodieke migraine ging er door weg
* chronische rugpijn ging er door weg
* chronische buikpijn ging er door weg
* chronische periodieke ontstekingen gingen er door weg
* ontwaken werd makkelijker
* helderder en allerter
* soepeler in de gewrichten
* bijna nooit meer verkouden of griep
* nooit meer moe na de maaltijd
* ideale regelmatige stoelgang (eerder was dat nooit zo)

Nadelen:
* het eten kost me nu een stuk meer
* goede schoenen zonder leer vinden is wat lastig soms
* sociaal mee-eten met jan-en-alleman is een stuk lastiger geworden
Laatst gewijzigd door Brent op ma jan 18, 2016 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo jan 17, 2016 10:04

Er zijn een paar dingen van Brent die ik herken.
Sinds ik zelf sojamelk maak heb ik geen ontstekingen in mijn knie meer. Ik heb een zwakke rechterknie en die kon vroeger vrij snel opzetten.
Een paar jaar geleden werd ik geattendeerd op de sojamelk machine. Toen ik overstapte op zelf sojamelk maken was het afgelopen met die ontstekingen. Het was net alsof ik over huizen kon springen. Zo fantastisch voelde ik me toen. Euforisch gewoon.
Gevolg was wel dat ik calcium en B12 moest gaan slikken, maar dat bleek eerder een zegen dan een nadeel.

Ik had ook krakende gewrichten gekregen toen ik nog vlees at. Dat is pas opgehouden toen ik calcium ging slikken. Door calcium supplementen kun je veel beter doseren naar wat je nodig hebt. Ik had dus over de jaren heen een behoorlijk tekort opgebouwd.
Stramme en krakende gewrichten is nu verleden tijd voor mij. En dat op mijn 55e!

Een ander ding waar ik ook last van had toen ik nog vlees at was een constant hongergevoel de hele dag. Dat is verdwenen toen ik vegetariër werd. Daar was ik ook erg blij mee. Mijn spijsvertering en stofwisseling zijn echt enorm verbeterd.

In tegenstelling tot Brents ervaring is het eten voor mij niet duurder maar juist goedkoper geworden.
Zelfgemaakte soja melk kost mij gemiddeld 35 cent per liter. Ik maak ook kokosmelk, amandel- en hazelnootmelk. Die kosten mij ook minder dan wat ik ervoor in de winkel zou moeten betalen. Al met al ben ik goedkoper uit met zelfgemaakte melk dan zuivel van de supermarkt.

Veel broodbeleg maak ik tegenwoordig ook zelf. Dat kost mij niet meer dan 2 tot 6 euro per kilo. Kaas begint gewoonlijk bij 5 of 6 euro en vleeswaren begint meestal bij 8 euro per kilo.

Doordat ik zelf bonen kook voordat ik die gebruik in diverse bereidingen hoef ik ook minder boodschappen te doen. Vroeger ging ik 2x per week boodschappen doen en had dan minstens voor 25 tot 50 euro boodschappen. Ik neem nu veel minder boodschappen mee en ben dus ook minder geld kwijt. Het scheelt een hoop gesleep.
Brood bak ik ook zelf. Koop nog maar eens in de 2 maanden een paar kilo meel.

Maar ik hou geen geld over aan het eind vd maand. Niets went zo gemakkelijk als geld uitgeven. Dus ik sta gewoon knalrood op mijn rekening aan het eind vd maand. hahaha :mrgreen:
-Frits

Ricardo25
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Ricardo25 » zo jan 17, 2016 19:36

Pindaprak schreef:Ik eet nu ongeveer 3 maanden veganistisch en heb weinig verschil gemerkt. Nu moet ik zeggen dat ik hiervoor al weinig vlees at (2/3 keer per week en alleen een klein beetje bij het avondeten), maar ik at wel veel eieren en kwark. Sommige mensen merken dat hun huid er mooier uit ziet, ze minder darmproblemen hebben en makkelijker afvallen, maar hier heb ik niet onwijs veel van gemerkt.

Ik sport veel, dus voordat ik veganistisch ging eten was ik bang dat ik genoeg eiwitten binnen zou krijgen. Nu weet ik dat dat prima lukt. Maak nog steeds progressie in de sportschool.
Na ongeveer 6 maanden veganist te zijn geweest, ben ik weer begonnen met het eten van vis. Dagelijks. Sorry, maar het is gewoon niet mogelijk (voor mij) om spiermassa op te bouwen op alleen kikkererwten en bonen. Ik ben al mijn spiermassa op een gegeven moment verloren, waardoor ik dus toch maar heb besloten vis te gaan eten. Geen gekweekte vis, maar verse, wilde vis. Vis vind ik persoonlijk ook veel te lekker, en ik had gedurende deze 6 maanden dan ook erg veel moeite om het niet te eten.

Zuivelproducten en vlees eet ik niet. Alleen vis dus. Ik ben langzaam maar zeker mijn spiermassa weer aan het opbouwen en weer op het oude niveau aan het terugkomen.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma jan 18, 2016 3:34

Ricardo25 schreef: Na ongeveer 6 maanden veganist te zijn geweest, ben ik weer begonnen met het eten van vis. Dagelijks. Sorry, maar het is gewoon niet mogelijk (voor mij) om spiermassa op te bouwen op alleen kikkererwten en bonen. Ik ben al mijn spiermassa op een gegeven moment verloren, waardoor ik dus toch maar heb besloten vis te gaan eten. Geen gekweekte vis, maar verse, wilde vis. Vis vind ik persoonlijk ook veel te lekker, en ik had gedurende deze 6 maanden dan ook erg veel moeite om het niet te eten.

Zuivelproducten en vlees eet ik niet. Alleen vis dus. Ik ben langzaam maar zeker mijn spiermassa weer aan het opbouwen en weer op het oude niveau aan het terugkomen.
Volgens het Voedingscentrum bevat vlees het meeste eiwit en scoort soja bijna even goed als rundvlees.
Voedingscentrum schreef: Vlees is het rijkst aan eiwit: 20 tot 30%. Vis scoort ook goed. Aardappels en rijst bevatten juist lage hoeveelheden.

Vaak staat op het etiket hoeveel eiwit het product bevat per 100 gram of 100 ml, en soms ook per portie. Als eiwit aan een product is toegevoegd, hoort dit in de ingrediëntendeclaratie te staan, samen met de bron, bijvoorbeeld tarwe-eiwit, soja hydrolysaat.

Een hydrolysaat is een product waarin het eiwit al gedeeltelijk is gesplitst in kleinere eiwit(peptide-)ketens en aminozuren. In Nederland is het verboden om aminozuren toe te voegen aan voedingsmiddelen en supplementen.

Eieren en (koe)melk hebben de hoogste eiwitkwaliteit. Van plantaardig eiwit scoort soja relatief het hoogst en tarwe het laagst. Soja scoort bijna even goed als rundvlees.

Dierlijk eiwit bevat voldoende van alle essentiële aminozuren. Bij plantaardig eiwit verschilt dat per product. Alleen soja bevat voldoende van alle essentiële aminozuren. Daarom moeten vegetariërs en vooral veganisten erop letten welke producten met eiwit zij eten. Graan en peulvruchten vullen elkaar goed aan. Graan is namelijk rijk aan methionine en arm aan lysine. Bij peulvruchten is het net andersom. Ook erwtensoep en brood of rijst en linzen zijn goede combinaties.
Verder zeggen zij
Voedingscentrum schreef: Extra eiwit eten, bijvoorbeeld in de vorm van een supplement of shake, heeft eigenlijk weinig zin voor krachtsporters die maximaal 2 keer per week aan krachtsport doen.
en
Voedingscentrum schreef: Als je je spieren het beste wil helpen herstellen, kun je veel beter na het trainen een maaltijd eten met eiwitrijke producten zoals vlees, vis, kaas, eieren of tofu dan een eiwitshake. De aminozuren uit eiwit worden namelijk beter opgenomen in de spier bij een volledige maaltijd, waar ook koolhydraten inzitten. Een eiwitshake of supplement kun je nemen als je niet in de gelegenheid bent om na het trainen een maaltijd te eten.
Volgens het Voedingscentrum gaat vegetarisch eten en sporten prima samen:
Voedingscentrum schreef: Vegetarisch eten en sporten gaat prima samen. Wel moet je als je veel sport en vegetariër bent, er op letten dat je genoeg ijzer, B-vitamines en eiwit binnenkrijgt.
Maar als jij vis persoonlijk veel te lekker vindt is een plantaardig dieet voor jou misschien toch een brug te ver.
-Frits

Ricardo25
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Ricardo25 » ma jan 18, 2016 11:01

Mogenblue schreef:
Ricardo25 schreef: Na ongeveer 6 maanden veganist te zijn geweest, ben ik weer begonnen met het eten van vis. Dagelijks. Sorry, maar het is gewoon niet mogelijk (voor mij) om spiermassa op te bouwen op alleen kikkererwten en bonen. Ik ben al mijn spiermassa op een gegeven moment verloren, waardoor ik dus toch maar heb besloten vis te gaan eten. Geen gekweekte vis, maar verse, wilde vis. Vis vind ik persoonlijk ook veel te lekker, en ik had gedurende deze 6 maanden dan ook erg veel moeite om het niet te eten.

Volgens het Voedingscentrum bevat vlees het meeste eiwit en scoort soja bijna even goed als rundvlees.
Voedingscentrum schreef: Vlees is het rijkst aan eiwit: 20 tot 30%. Vis scoort ook goed. Aardappels en rijst bevatten juist lage hoeveelheden.

Vaak staat op het etiket hoeveel eiwit het product bevat per 100 gram of 100 ml, en soms ook per portie. Als eiwit aan een product is toegevoegd, hoort dit in de ingrediëntendeclaratie te staan, samen met de bron, bijvoorbeeld tarwe-eiwit, soja hydrolysaat.

Een hydrolysaat is een product waarin het eiwit al gedeeltelijk is gesplitst in kleinere eiwit(peptide-)ketens en aminozuren. In Nederland is het verboden om aminozuren toe te voegen aan voedingsmiddelen en supplementen.

Eieren en (koe)melk hebben de hoogste eiwitkwaliteit. Van plantaardig eiwit scoort soja relatief het hoogst en tarwe het laagst. Soja scoort bijna even goed als rundvlees.

Dierlijk eiwit bevat voldoende van alle essentiële aminozuren. Bij plantaardig eiwit verschilt dat per product. Alleen soja bevat voldoende van alle essentiële aminozuren. Daarom moeten vegetariërs en vooral veganisten erop letten welke producten met eiwit zij eten. Graan en peulvruchten vullen elkaar goed aan. Graan is namelijk rijk aan methionine en arm aan lysine. Bij peulvruchten is het net andersom. Ook erwtensoep en brood of rijst en linzen zijn goede combinaties.
Verder zeggen zij
Voedingscentrum schreef: Extra eiwit eten, bijvoorbeeld in de vorm van een supplement of shake, heeft eigenlijk weinig zin voor krachtsporters die maximaal 2 keer per week aan krachtsport doen.
en
Voedingscentrum schreef: Als je je spieren het beste wil helpen herstellen, kun je veel beter na het trainen een maaltijd eten met eiwitrijke producten zoals vlees, vis, kaas, eieren of tofu dan een eiwitshake. De aminozuren uit eiwit worden namelijk beter opgenomen in de spier bij een volledige maaltijd, waar ook koolhydraten inzitten. Een eiwitshake of supplement kun je nemen als je niet in de gelegenheid bent om na het trainen een maaltijd te eten.
Volgens het Voedingscentrum gaat vegetarisch eten en sporten prima samen:
Voedingscentrum schreef: Vegetarisch eten en sporten gaat prima samen. Wel moet je als je veel sport en vegetariër bent, er op letten dat je genoeg ijzer, B-vitamines en eiwit binnenkrijgt.
Maar als jij vis persoonlijk veel te lekker vindt is een plantaardig dieet voor jou misschien toch een brug te ver.
Ik weet dat ze zeggen dat Soja ongeveer evenveel eiwit bevat als vlees, maar ik ben persoonlijk geen fan van Soja (zoals je waarschijnlijk al wist).

Ik weet dat shakes (en alle andere "voedingssupplementen") onzin zijn, daar ben ik dan ook al een lange tijd mee gestopt. Ik prefereer vis t.o.v. vlees en zuivel niet alleen omdat ik het "lekkerder" vind, maar vooral omdat het minder schadelijk is voor je lichaam. Er zitten allerlei gezonde vetten en oliën in en wordt veel gemakkelijker verteerd door het lichaam. Minder schadelijk voor mijn darmen dus..

De primaire reden voor mij om veganist te worden destijds, was omdat ik gezonder wilde leven :wink:

Marianne

Bericht door Marianne » ma jan 18, 2016 20:22

Dioxine? Plastic?
Omega 3 zit ook in koolzaadolie en lijnzaadolie.

Brent

Bericht door Brent » ma jan 18, 2016 21:17

idd, vis is een zeer vervuild product en vissen is ook verwoestend voor het zeemilieu.
Behalve b-12 kun je alles uit planten halen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma jan 18, 2016 21:18

Marianne schreef:Dioxine? Plastic?
Als je een vis rechtop houdt kun je de temperatuur aflezen

:lol:
-Frits

Baukje

Bericht door Baukje » di jan 19, 2016 14:20

Mogenblue schreef:
Marianne schreef:Dioxine? Plastic?
Als je een vis rechtop houdt kun je de temperatuur aflezen

:lol:
:-D :-D :-D :-D :-D :-D

Als je dan toch moet kiezen tussen vlees en vis, zou ik gaan voor een goed biologisch en diervriendelijk vlees.
En dan gewoon een thermometer gebruiken voor de temperatuur ....... :grin: :grin:

Maar beter is nog gewoon plantaardig ........... tja, een open deur ...........

Brent

Bericht door Brent » di jan 19, 2016 21:22

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » wo jan 20, 2016 11:35

Het nadeel ondervind ik nog steeds in het "wat eet/smeer ik op m'n brood?".
Bij de warme maaltijd vind ik het makkelijker om enkel groente en/of aardappelen/rijst/pasta etc.. te eten.

Daarnaast werk ik op een leefgroep waarbij we als verpleegkundigen "therapeutisch mee-eten" en ik dus soms afhankelijk ben van wat er gekookt wordt.

en, om heeeeel eerlijk te zijn om kaas te laten staan......

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo jan 20, 2016 12:09

franske schreef: Het nadeel ondervind ik nog steeds in het "wat eet/smeer ik op m'n brood?".
Ja, daar had ik ook last van. Ik koop nu regelmatig mushroom sauce bij de toko. Daar zit shii-take in. Erg lekker.
Maar de grootste eye opener voor mij was hummus. Er zijn duizenden manieren waarop je hummus kunt maken en je kunt het ook goed invriezen. Dus je kunt het voor weken vooruit maken.
Zoet, hartig, met noten, fruit of groente, of extra specerijen. Het is op allerlei manieren te combineren en je kunt ook verschillende soorten bonen gebruiken. Officieel heet het dan geen hummus meer, want dat is arabisch voor kikkererwten, zo heb ik ergens gelezen.
Ik ben voorlopig nog bezig om hummus te ontdekken...
franske schreef: en, om heeeeel eerlijk te zijn om kaas te laten staan......
:grin: ken ik. Ik ben er overheen gekomen. Er IS leven na de kaas. Echt waar hoor. :D
Maar als je lekkere en voedzame alternatieven hebt is het makkelijker.
-Frits

Marianne

Bericht door Marianne » wo jan 20, 2016 21:21

De volgende al eens geprobeerd:

http://www.theppk.com/2013/07/chickpea-salad-sammiches/

Voor mij is het lekkerste hartige broodbeleg toch seitan. Op Martine's website vind je daar al heel wat recepten van. Lekker met mosterd. En soms koop ik mock duck bij de toko, en dan met peper zout en mayolijn... :mrgreen:

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do jan 21, 2016 16:15

Ik ben ook met seitan begonnen. Stomen vind ik het makkelijkst.

Ik heb wel gemerkt dat als ik teveel eet op een dag dat ik dan een drukkend/priemend gevoel in mijn buik krijg en in mijn achterhoofd. Daar voel ik me niet zo prettig bij.
Om dat tegemoet te komen heb ik het glutenmeel verdund door er 25% bloem aan toe te voegen en een beetje extra water. Dat geeft een aanzienlijk zachtere sctructuur. Heel aardig. Weet nog niet of het ook werkt.
Maar je kunt de stevigheid dus behoorlijk beïnvloeden door er andere soorten meel of bloem aan toe te voegen.

Ik vind het de volgende dag eigenlijk lekkerder smaken. Dat heb je bij veel gerechten, dat het de volgende dag beter smaakt. Bij zelfgebakken brood proef ik dat ook.

Lidl heeft nu een Italiaanse week. Ik ga Italiaanse kruidenmixen kopen en gebruik die dan om de seitan te kruiden. Lekker makkelijk en snel klaar.

Lekker spul hoor, die seitan. Ga er zeker mee verder.
-Frits

Marianne

Bericht door Marianne » do jan 21, 2016 18:25

Om dat tegemoet te komen heb ik het glutenmeel verdund door er 25% bloem aan toe te voegen en een beetje extra water. Dat geeft een aanzienlijk zachtere sctructuur. Heel aardig. Weet nog niet of het ook werkt.
Veel seitanrecepten hebben wat kikkererwtenmeel als toevoeging, waarschijnlijk ook vanwege een combinatie van aminozuren. Ik maak basisseitan door 130 gram gluten te mengen met 30 gram kikkererwtenmeel, een theelepel uienpoeder, drie eetlepels edelgist ( nu eerst door elkaar roeren), en vervolgens te mengen met 2 eetlepels sojasaus, een eetlepel koolzaadolie en 160 ml water. Daar vorm ik burgers van en die stoom ik (zonder ze in aluminiumfolie te wikkelen) in een stoommandje, een half uur. Ze worden wat groter en sponziger, maar dankzij het kikkererwtenmeel ook weer wat steviger. Ik bewaar ze per twee in de vriezer met een theelepel sojasaus en een eetlepel water in een plastic zakje of bakje. Voor mij is dit de perfecte basis om zo te eten of in recepten.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do jan 21, 2016 19:12

Dank je, dan ga ik dat eens proberen. :)
-Frits

Plaats reactie