Aminozuren > Superfoods

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Aminozuren > Superfoods

Bericht door JesSim » vr jan 29, 2016 21:45

Zijn er hier mensen die geregeld 'superfoods' toevoegen aan hun voeding?
Aangezien ik blijkbaar te weinig goede aminozuren binnen krijg heb ik eens op internet gezocht naar verschillende mogelijkheden en ik las wel interessante verhalen over bijvoorbeeld fytoplankton (zie http://energiekevrouwenacademie.nl/mari ... p-energie/ ) en ook spirulina en chlorella. Ik begrijp alleen dat je nogal flinke hoeveelheden moet nemen voordat je echt voldoende binnen krijgt?

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Aminozuren > Superfoods

Bericht door Brent » za jan 30, 2016 7:38

Superfoods zijn (bij veganisme) voor de voorziening van je benodigde essentiele aminozuren vooral interessant als je geen vleesvervangers zoals bonen, linzen of soya wilt of kunt eten.
Ze zijn zo "super" omdat ze het volledige palet van essentiele aminozuren bevatten in ongeveer de verhouding die je nodig hebt. Dat zou het geval zijn bij bijvoorbeeld hennepzaad, chiazaad en chinoa (ook een soort zaad, geen graan!).

Ik neem zelf dagelijks ongeveer twee eetlepels chiazaad door m'n smoothies.
Hennepzaad vind ik niet lekker en chinoa bevat voor mij teveel complexe koolhydraten.
Ik meen dat die superfoods ook rijk zijn aan allerlei mineralen en vitaminen.

Maar bij een doorsnee goed gevarieerd vegan dieet zijn superfoods overbodig en bovendien heb je helemaal niet zo gek veel aminozuren nodig dagelijks. Vooral het westerse dieet heeft veel te veel proteine, wat uiteindelijk schade kan opleveren voor je gezondheid.
Bij superfoods gaat het dus nooit om "grote hoeveelheden", vooral met zaden en noten is dat juist slecht voor je gezondheid. Bij chinoa kun je wel meer nemen dan bij de zaden.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Re: Aminozuren > Superfoods

Bericht door JesSim » za jan 30, 2016 12:43

Zelf neem ik inderdaad ook al afwisselend chiazaad en hennepzaad. Aangezien ik veel moet afwisselen, leek mij dus die fytoplankton, spirulina en chlorella wel interessant.

Wat vind jij dan teveel proteine? Ik ga uit van 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. En bij ziekte blijkt wat meer dan nog beter te zijn.
Waarom vind jij teveel noten en zaden slecht?

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Aminozuren > Superfoods

Bericht door Brent » za jan 30, 2016 13:56

Noten en zaden hebben veel vet, wat je lever belast als je teveel eet (het voelt dan ook zwaar in je maag na het eten).
In India eten ze bijvoorbeeld bij noten altijd maar enkele noten per keer.

Groene bladeren en fruit hebben al genoeg eiwitten, bij zaden en noten is het iets geconcentreerder.
Teveel proteine is dat je een hele bak kwark eet of een half blok tofoe in 1 maaltijd of een bord vol soyamelk bij je muesli in plaats van het te verdunnen met water.
De meeste mensen kunnen dat teveel best aan, maar je lever moet extra inspannen om het teveel aan proteine af te breken en verbranden en de restproducten belasten onder andere je nieren meer dan nodig is.

Een klassieke maaltijd in India bevat rijst, wat groenten en een bakje gekruide linzensoep (dahl).
Alle proteine die je niet nodig hebt is eerder belastend dan dat het je wat oplevert.

Als ik een paar dagen weinig proteine eet, krijg ik vanzelf trek in dingen waar het meer in zit.
Ik ben niet zo van het berekenen van die dingen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Re: Aminozuren > Superfoods

Bericht door JesSim » di feb 02, 2016 14:06

Heel interessant Brent, dank je voor het delen van jouw gedachten hierover. Ik wist niet dat noten en zaden dan bij teveel in één keer al snel te belastend kunnen zijn. Net als teveel tofoe.

Ik zit te denken aan mijn ontbijt 's ochtends, ik neem altijd rijstmelk of gierstmelk (afwisselend) met daarin dan gierst-, of amaranth-, of rijstvlokken. Die week ik dan door 12-15 minuten zacht te koken. Daarna doe ik er wat eiwitpoeder door, kaneel en wat zadenpasta of hennepzaad erbij. Laatste tijd probeer ik er ook wat fruit doorheen te doen, anders vind ik er niet zoveel aan en het is wel leuk als eten lekker is :) . Toch heb ik altijd het gevoel (ook zonder fruit) dat mijn maag/darmen niet goed reageren, vaak een gezwollen buik. Ik weet niet meer wat ik nu anders nog kan eten, want brood 's ochtends gaat ook niet goed.

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Aminozuren > Superfoods

Bericht door Brent » di feb 02, 2016 15:39

Je hebt al de aminozuren uit de vlokken en daar doe je dan de extra geconcentreerde uit de rijst- of gierstmelk nog eens bij. Je doet er dan nog sterk geconcentreerde eiwitten bij in poedervorm en dan nog de zadenpasta die ook eiwitrijk is.

Het is helemaal niet raar dat je maag zo reageert, die maaltijden zijn behoorlijk uit balans.
Wat je kunt doen is de melk vervangen door flink wat fruit, het eiwitpoeder weglaten en de zadenpasta (met mate) er wel bij doen.
Je kunt dat afwisselen met wel eiwitpoeder en geen zadenpasta of wel melk en geen eiwitpoeder of zadenpasta.

Het is een gevolg van onze aangeprate angst voor eiwittekorten hier in het Westen.
In alle onbewerkte plantaardige voeding zitten aminozuren, als je dieet relatief wat arm is (weinig fruit, veel granen) kun je wat eiwitrijkere dingen toevoegen, maar als je overdrijft wordt het net zo ongezond als het overdrijven met koolhydraten (>> overgewicht).
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

JesSim
Berichten: 25
Lid geworden op: di jul 14, 2015 12:16

Re: Aminozuren > Superfoods

Bericht door JesSim » di feb 02, 2016 20:47

Ik ben erg blij met jouw visie hierop Brent, bedankt! Ik begreep maar niet waar het nu precies aan lag, de diëtiste had mij dit niet verteld. Ik ga het de komende tijd eens met jouw tips proberen, kijken hoe het dan voelt :)
Ik heb wel begrepen dat fruit moeilijker verteerbaar kan zijn in de ochtend, dus ik ben benieuwd of dat goed gaat, maar ik ga het gewoon proberen.

Er wordt inderdaad wel veel gehamerd op de eiwitten en dat je het zeker bij ziekte nog meer nodig hebt. Maar het moet natuurlijk ook goed voelen voor je eigen lichaam.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw eetpatroon op een dag (of meerdere dagen), als je dat eens wilt delen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten