Toen en nu

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Toen en nu

Bericht door Truus » ma feb 01, 2016 17:39

Naar aanleiding van de belangstelling van Marianne in een andere draad, wil ik hier iets vertellen over hoe onze veganisme voor ons door de jaren heen is veranderd.

Vegetarische producten waren altijd al te krijgen, maar vroeger waren ze vaak niet 100% plantaardig (nog steeds niet). Ze waren moeilijk te vinden, in een dorp hoefde je niet te zoeken. En ze waren duur.

In de reguliere winkels was ook niet veel. Qua bonen waren er kapucijnen, bruine bonen, één soort linzen en spliterwten. Meer lag er niet in de schappen. Noten waren alleen verkrijgbaar in de variatie voor de borrel. Zaden zoals sesam en maanzaad kocht je in piepkleine zakjes bij de taartmix-afdeling.

Internet was er natuurlijk nog niet. Kookboeken voor veganisten ook niet. Wel voor vegetariërs, maar omdat ze in bijna ieder recept zuivel en/of eieren gebruikte waren ze voor veganisten niet geschikt. We hadden meer aan kookboeken met vleesrecepten, en dan verzonnen we een manier om het vlees te vervangen, niet altijd met succes. In die tijd at je de mislukkingen toch op want de oorlog was nog vers in het geheugen. Gelukkig kende mijn ouders gerechten waar de meeste Nederlanders nooit van gehoord hadden omdat zij aan de middellandse zee hadden gewoond, maar de ingrediënten bij elkaar verzamelen was een klus van zoeken en vervangen. Vaak werd de basis hoe dan ook aardappelen.

Bereidingsmethodes waarmee waardevolle voedingsaspecten niet weg gekookt worden moesten we toen nog leren. De heilzaamheid van rouw eten kende we ook nog niet. Bruine rijst en volkorentarwe lag niet zomaar in de schappen, en als je ze vond, kropen er vaak beestjes in. Ik kom ze nog wel eens tegen in meel, maar nooit meer in andere producten, waarschijnlijk dankzij betere verpakkingen of, wie weet, meer verdelgingsstoffen. Voor de hele week koken was er niet bij, vooral 's zomers, want we hadden geen grote vrieskasten. Wel deden we indertijd meer aan wekken.

Nu onze kinderen allemaal het huis uit zijn en ikzelf niet altijd evenveel fantasie noch energie heb om in de maaltijden te steken, ben ik zeer, zeer dankbaar voor alle moderne gemakken.

Mogenblue
Contacteer:

Re: Toen en nu

Bericht door Mogenblue » ma feb 01, 2016 19:48

Ik denk dat er nog steeds wel een hoop te verbeteren is, maar als er weinig veganisten zijn zal de industrie ook weinig moeite doen om die markt te bedienen.

Voor mij is het broodbeleg een redelijk probleem geweest, maar nu ik hummus heb ontdekt kan ik weer alle kanten op. Het is wel zo dat ik het best mijn hummus voor op brood zelf kan maken. Een hoop mensen zullen daar waarschijnlijk geen tijd voor hebben.

Maar ik kan mijn boodschappen niet meer alleen in de supermarkt doen. Daarvoor moet ik ook wel naar de toko, de turk of de marrokaan of iets dergelijks. Helemaal niet erg hoor. Die winkels zijn er hier ook meer dan genoeg en dan kom je ook andere interessante dingen tegen. Waarschijnlijk bof ik dan wel dat ik in zo'n grote stad woon.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Marianne

Bericht door Marianne » ma feb 01, 2016 22:04

Gelukkig kende mijn ouders gerechten waar de meeste Nederlanders nooit van gehoord hadden omdat zij aan de middellandse zee hadden gewoond, maar de ingrediënten bij elkaar verzamelen was een klus van zoeken en vervangen.
Ik kan me nog herinneren dat ik met mijn ouders ging kamperen in Frankrijk aan de Middellandse zee, en dat er een keer een man naast ons op de camping stond die ook veganist was. Hij zat de hele dag eten te bereiden (lees: bonen en granen te koken) op een klein pitje. Dat is inmiddels ook ruim 50 jaar geleden.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di feb 02, 2016 14:50

Over de hele linie is er de afgelopen 40-50 jaar veel veranderd in voedsel.
Vroeger werd bij ons thuis ook de aardappelen en groente minstens 20 minuten gekookt. Misschien wel 30.
In de voorbije jaren zijn veel gewassen veredeld. Misschien dat daardoor een kortere kooktijd mogelijk is geworden.
En voor het schoonmaken en verpakken van voedsel zijn nu ook geavanceerde machines ontwikkeld, hoewel er natuurlijk ook nog veel handwerk is.

Maar er zijn voor huishoudelijk gebruik wel veel handige keukenhulpen bijgekomen. Ik kan me herinneren dat mijn vader ook zelf brood heeft gebakken, maar ik heb nooit zo'n handige kneedmachine thuis zien staan als ik nu heb. Wel zo'n foodprocessor om voedsel snel fijn te hakken. Daar heb ik er nu 2 van, een grote en een kleine.

Dus er is echt wel een hoop verbeterd in de afgelopen jaren. Maar sommige dingen zijn ook achteruit gegaan. Vlees met name. Vroeger liepen koeien allemaal in de wei. Als je nu dezelfde kwaliteit vlees van vroeger wil hebben moet je met een goed gevulde portemonnee aankomen. Maar voor mij hoeft dat dus allemaal niet meer.

Nee, op een plantaardig dieet kun je heel lekker en heel gezond eten hoor. Kom je niks tekort. En het is er een stuk gemakkelijker op geworden.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » di feb 02, 2016 15:24

Mogenblue schreef:handige kneedmachine
Wat is dat voor een ding? Kun je me een plaatje laten zien?

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di feb 02, 2016 15:46

Voila, le Kenwood Patissier MX271:

https://lh3.googleusercontent.com/-d1EU ... -39-01.jpg

de hele fotoreeksvan mijn kneedmachine

Maar die is dus ook voor mengen en kloppen. Heel goed geschikt voor gebak en dergelijke.
Deeg kan die aan tot 600 gram meel plus overige ingrediënten.
Er zijn ook grotere die groter deeg aankunnen, die zijn dus ook veel duurder. Deze kost rond de 200 euro. Ik heb hem in de aanbieding gekocht.

Ben er heel blij mee. Om de 5-6 dagen bak ik brood en deze machine doet het kneden voor me. In de tussentijd kan ik het bakblik en de deegroller invetten.

Ik heb er een speciale spiraaldeeghaak bij gekocht. Dat is geen standaard accesoire, heb hem bij iemand beneden de rivieren besteld. Daardoor wordt het deeg echt goed gekneed. Bij de standaard witte haak gaat het deeg in de haak zitten en dan draait het alleen nog maar rondjes.

Kneden is in 10 minuten gebeurd, maar met je handen krijg je het niet voor elkaar om zulk goed deeg te kneden. Dan moet je echt een geoefende bakker zijn.
En het is zulk lekker brood. :P
-Frits

Truus

Bericht door Truus » di feb 02, 2016 16:20

Mogenblue schreef:Voila, le Kenwood Patissier MX271:
Dat ziet er goed uit, maar wel zwaar en neemt veel ruimte in. Waarschijnlijk laat je 'm permanent op de aanrecht staan?
Mogenblue schreef:Deeg kan die aan tot 600 gram meel
Dan heb je zo'n grote machine staan, en kan 'ie niet eens een hele kilo meel doen? Ik doe meestal twee kilo, dan hoef ik niet iedere week brood te bakken.
Mogenblue schreef:Ik heb hem in de aanbieding gekocht.
Het lijkt mij een goede aankoop waar je veel plezier van kunt hebben.
Mogenblue schreef:de deegroller invetten.
Deegroller? Voor pizza of zo? Welk vet gebruik je?
Mogenblue schreef:met je handen krijg je het niet voor elkaar om zulk goed deeg te kneden.
Ik gebruik ook de kneedhaken van mijn mixer, maar slechts deels, want het lukt mij niet een elastische deeg te krijgen zonder met de hand af te kneden. Nu ik ouder word (niet dat ik ooit jonger werd) valt het me steeds zwaarder. Nu gaat het nog, maar ik vrees dat er een dag komt dat ik het niet meer kan.
En het is zulk lekker brood.
Wat stop je erin?

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di feb 02, 2016 17:21

Truus schreef:
Mogenblue schreef:Voila, le Kenwood Patissier MX271:
Dat ziet er goed uit, maar wel zwaar en neemt veel ruimte in. Waarschijnlijk laat je 'm permanent op de aanrecht staan?
Ik ben een man! Ik til hem iedere keer van de plank op het aanrecht. Omdat ik nu eenmaal zo'n stadse kleine keuken heb.
Truus schreef:
Mogenblue schreef:Deeg kan die aan tot 600 gram meel
Dan heb je zo'n grote machine staan, en kan 'ie niet eens een hele kilo meel doen? Ik doe meestal twee kilo, dan hoef ik niet iedere week brood te bakken.
Koop dan een duurdere die wel 2 kilo meel aankan! Maar let wel op dat er geen tijdschakelaar in zit die automatisch na 8 minuten uitschakelt. Er schijnt een Kenwood te zijn die dat heeft.
Voor een 1 persoons huishouden is het mooi genoeg. Us ben zuunig.
Truus schreef:
Mogenblue schreef:de deegroller invetten.
Deegroller? Voor pizza of zo? Welk vet gebruik je?
Tegenwoordig gebruik ik arachide olie. De deegroller is om het deeg uit te rollen tot een mooie rechthoekige lap. Vind ik toch makkelijker als met de hand. Daar zijn die dingen tenslotte ook voor. Maar die waren er 40 jaar geleden ook al hoor...... :grin:
Truus schreef:
Mogenblue schreef:met je handen krijg je het niet voor elkaar om zulk goed deeg te kneden.
Ik gebruik ook de kneedhaken van mijn mixer, maar slechts deels, want het lukt mij niet een elastische deeg te krijgen zonder met de hand af te kneden. Nu ik ouder word (niet dat ik ooit jonger werd) valt het me steeds zwaarder. Nu gaat het nog, maar ik vrees dat er een dag komt dat ik het niet meer kan.
Met een handmixer lukt dat ook niet. Je hebt echt power nodig om een deeg van 600 gram meel/1 kg deeg te kunnen kneden. Met die Kenwood of een andere echte kneedmachine kan dat wel.
Kijk even goed rond op internet als je tot aanschaf wil overgaan. KitchenAid en Kenwood zijn bekende en betrouwbare merken. Je moet een planeetmenger hebben waarbij je een spiraaldeeghaak kunt aanschaffen. Er zijn nog meer merken. Je kunt ook op het broodbakforum kijken voor info over kneedmachines.
Truus schreef:
En het is zulk lekker brood.
Wat stop je erin?
Ah! Gij heeft mijn topic over zelfgebakken brood over het hoofd gezien??? :grin:
Ik heb een pdf gemaakt van mijn brood: mijn brood

Biologisch meel, water, olie, gist, zout, suiker en tegenwoordig ook gluten om het deeg wat elastischer te maken. Dat is al wat er in zit. Ik gebruik een voordeeg dat ik een dag laat intrekken om meer smaak te ontwikkelen. Extra smaakjes doe ik niet aan. Dat smeer ik er gewoon op.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » di feb 02, 2016 18:15

Mogenblue schreef:Tegenwoordig gebruik ik arachide olie.
Helpt dat beter teken plakken?
Mogenblue schreef:De deegroller is om het deeg uit te rollen tot een mooie rechthoekige lap.
Voor pizza of quiche? Want voor brood heb je toch geen lap nodig?
Ah! Gij heeft mijn topic over zelfgebakken brood over het hoofd gezien???
O, wat een leuke topic. Daar moet ik vaker kijken.
Mogenblue schreef:Biologisch meel, water, olie, gist, zout, suiker en tegenwoordig ook gluten om het deeg wat elastischer te maken.
Hoe kom je aan de gluten? Moet je dat speciaal bestellen?

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di feb 02, 2016 20:05

Truus schreef:
Mogenblue schreef:Tegenwoordig gebruik ik arachide olie.
Helpt dat beter teken plakken?
Tegen plakken kun je zowel bloem als olie gebruiken. Bloem wordt door het deeg opgenomen en zal het brood droger maken. Ik hou persoonlijk van meer "nat" brood.
Verder moet je ook de kom vd deegmachine invetten met olie om het deeg makkelijker los te schrapen. Dat is een tip van Peter Reinhardt die ik op youtube heb gezien.
Dus dat helpt inderdaad tegen plakken.
Truus schreef:
Mogenblue schreef:De deegroller is om het deeg uit te rollen tot een mooie rechthoekige lap.
Voor pizza of quiche? Want voor brood heb je toch geen lap nodig?
In principe niet, nee. maar voor 4-5 euro vind ik het best een handig hulpmiddel.
Die lap wordt ook weer opgerold. je kunt hem ook opvouwen. Dan wordt er bijvoorbeeld een batard van gemaakt.

Uitrollen en oprollen.
Misschien rol ik het na het kneden ook wel te vaak uit. Het is voor mij de kunst om een zo egaal mogelijke bovenkant vh brood te krijgen. Daarvoor moet het deeg zo egaal mogelijk worden uitgerold. Na 1 keer uitrollen is het mooi egaal. Daarna ontstaat er meestal een verdikking ergens in het deeg en dat resulteert dan in een hogere top ergens in het brood na het bakken. Maar ik dacht dat vaker uitrollen en oprollen de gluten in het deeg wat beter uitlijnt.
Ben pas een jaartje bezig met mijn eigen brood.

Bij pizza was het voor mij het moeilijkst om de lap mooi rond te krijgen. Dat moet je toch met de hand doen. Daarna kun je met de deegroller verder uitrollen.
Truus schreef:
Ah! Gij heeft mijn topic over zelfgebakken brood over het hoofd gezien???
O, wat een leuke topic. Daar moet ik vaker kijken.
Graag gedaan.
Truus schreef:
Mogenblue schreef:Biologisch meel, water, olie, gist, zout, suiker en tegenwoordig ook gluten om het deeg wat elastischer te maken.
Hoe kom je aan de gluten? Moet je dat speciaal bestellen?
Ja, dat is toch niet zomaar overal te koop. Ik koop het bij de Zuidmolen. Heb deze week net 4kg besteld omdat ik net helemaal los ben met de seitan.

Ik gebruik 2,5% tot 3,5% gluten op 100% meel. Dus bij 550 gram meel, wat ik nu gebruik voor 1 brood, gebruik ik 13,8 tot 19,3 gram gluten. Rond ik af naar 14 en 19 gram gluten.
Maar ik ben nog druk aan het experimenteren hoor. Met wit brood barst het met 2,5% gluten nog steeds open aan de zijkant door te hard rijzen (de afgelopen keer). En met volkorenmeel gaat het mooi goed.
Openbarsten probeer ik door het gluten juist te voorkomen.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » wo feb 03, 2016 12:04

Mogenblue schreef:Die lap wordt ook weer opgerold. je kunt hem ook opvouwen. Dan wordt er bijvoorbeeld een batard van gemaakt. Uitrollen en oprollen.
Misschien rol ik het na het kneden ook wel te vaak uit.
Ik denk niet dat je het te vaak kunt doen, maar het klinkt als een hoop werk.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 03, 2016 12:38

Truus schreef:Ik denk niet dat je het te vaak kunt doen, maar het klinkt als een hoop werk.
Ik vind het wel meevallen maar misschien maak ik er wel onnodig veel werk van. Zou best kunnen.
Eén keer uitrollen en/of uitduwen tot een vierkante lap en dan oprollen tot een cilinder die dan het bakblik in gaat zou best genoeg kunnen zijn. Die machine heeft tenslotte 10 minuten staan te kneden.

Maar hoe doe jij het dan? Want met de hand kneden lijkt me meer werk en zwaarder dan machinaal kneden. En krijg jij dan ook mooi luchtig brood?
Is het brood bij jou langs de zijkant opengebarsten na het bakken? Het zou ook aan het zout kunnen liggen.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » wo feb 03, 2016 13:01

Mogenblue schreef:Maar hoe doe jij het dan?
Ik laat de deeghaken er een poosje in draaien, maar dan kneed ik het af met de hand (overigens draag ik vinylhandschoenen) omdat ik met de hand het beste kan voelen of het deeg goed is.
Mogenblue schreef:En krijg jij dan ook mooi luchtig brood?
Alles is relatief. Een volkorenbrood wordt nooit zo luchtig als wit brood. Verder heb ik slechts een klein oventje wat zuinig is met elektriciteit maar de luchtcirculatie is verre van ideaal. Daarom vraag ik me af hoe dat gaat in een broodbakmachine, maar ik durf er niet eentje te kopen, want het lijkt me zo veel werk het schoon te maken. Bovendien is het blik dan van aluminium met een anti-aanbaklaag. Ik gebruik liever ovenvast glas.
Mogenblue schreef:Is het brood bij jou langs de zijkant opengebarsten na het bakken?
Nee, want het zit in een vorm. Alleen de bovenkant is bloot, en dat dek ik na een kwartiertje af met folie zodat de bovenkant niet aanbrandt voor dat de binnenkant gaar is.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 03, 2016 13:27

Truus schreef:
Mogenblue schreef:Is het brood bij jou langs de zijkant opengebarsten na het bakken?
Nee, want het zit in een vorm. Alleen de bovenkant is bloot, en dat dek ik na een kwartiertje af met folie zodat de bovenkant niet aanbrandt voor dat de binnenkant gaar is.
Daar zat ik laatst ook aan te denken. Ik had ook al alu-folie klaar staan om het te gebruiken. Maar ik vond mijn brood eigenlijk niet "te zwart" aan de bovenkant om het te doen. Misschien moet ik het toch maar eens proberen.

Mijn deeg zit in een bakblik dus daar is ook alleen de bovenkant bloot. Dat openbarsten gebeurt boven tegen de wand vh blik waar het deeg bloot ligt, boven aan de zijkant. Maar het deeg bolt nog verder op als het net in de oven is.
Toch heb ik dat liever dan een insnijding aan de bovenkant zodat daar de barst ontstaat. Want van insnijden aan de bovenkant kan het deeg ook weer inzakken.

Hoe lang bak jij al zelf brood?
Als je met de hand kneed heb je inderdaad wel meer gevoel van het deeg.

Maar het gaat bij mij nu alleen bij wit brood fout. Smaakt overigens hartstikke goed hoor. Die barst is helemaal zo erg niet. Ik zou ook meer zout kunnen gebruiken of misschien wel korter kneden, 6 of 8 minuten of zo. Kijken wat dat doet.
Maar ja, volgende keer weer volkorenmeel en dan weer gebuild. Dus voordat ik weer met wit brood verder ga ben ik zo 3 weken verder.
-Frits

Truus

Bericht door Truus » wo feb 03, 2016 15:54

Mogenblue schreef:Dat openbarsten gebeurt boven tegen de wand vh blik waar het deeg bloot ligt
Waarschijnlijk juist een teken van een goed brood.
Mogenblue schreef:Hoe lang bak jij al zelf brood?
60+ jaar. Ik heb het van mijn moeder geleerd. Zij kon veel meer in de keuken dan ik. Maar ik doe het niet zo vaak, hoor. Wij hoeven niet iedere dag brood te eten, vooral nu de kinderen niet meer naar school gaan.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 03, 2016 16:39

Ja, het rijst prima. Te goed zelfs. Ik heb wit brood tot nu toe met 65% water gemaakt. De volgende keer doe ik het met 60%. Ik vond het deeg wel erg slap toen het het blik in ging. Met minder water zal het stugger worden en misschien barst het dan ook minder snel open.
Als dat niet helpt ga ik meer zout en meer gluten gebruiken.
Truus schreef:60+ jaar
Nou, dan heb je wel een broodje voorbij zien komen hoor. :D
-Frits

Plaats reactie