giftige stoffen in verpakkingsmateriaal

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

giftige stoffen in verpakkingsmateriaal

Bericht door Billy20 » di feb 16, 2016 18:21

Oke, ik ben de draad een beetje kwijt. Ik probeer plastic verpakkingen te vermijden, maar nu blijken ook kartonnen verpakkingen niet goed (vanwege de inkt?) en ook in blik zit het. Blijft over glas en het vermijden van verpakte etenswaren. Alleen is dat laatste niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld mijn havermout. Moet ik nu degene met een plastic verpakking of met een papieren verpakking nemen? Is plastic eigenlijk altijd een slechte keuze? De penne, die ik regelmatig eet van de AH of de Aldi, zit bijvoorbeeld in plastic en ook de bio komkommer van de Aldi zit in plastic. enzovoort, enzovoort. Wie weet waar ik het beste op kan letten bij plastic en karton?

Maarten
Leefwijze: veganist

Re: giftige stoffen in verpakkingsmateriaal

Bericht door Maarten » wo feb 17, 2016 10:05

Dit is nieuwe informatie voor mij, maar het verbaast mij niet. Waarschijnlijk is het dus het beste al je plantaardige eten bij een plaatselijke biologische boer te kopen. In Groningen was laatst een winkel opengegaan waar je voedsel zonder voorverpakking kunt kopen. Ik hoop dat meer winkels deze trend voortzetten.

Marianne

Bericht door Marianne » wo feb 17, 2016 21:45

@Billy: waar heb je gehoord of gelezen dat bijvoorbeeld karton ook niet goed is? En is dat vanwege het milieu of is het niet gezond?

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » vr feb 19, 2016 13:16

Marianne schreef:@Billy: waar heb je gehoord of gelezen dat bijvoorbeeld karton ook niet goed is? En is dat vanwege het milieu of is het niet gezond?
Dat was laatst in een uitzending van Radar. Het was een uitzending over giftige stoffen in verpakkingsmateriaal wat vervolgens weer in het eten lekt.

Marianne

Bericht door Marianne » vr feb 19, 2016 17:40

Oh ja, heb ik gezien. Het ging over Bisfenol A, dat in schroefdoppen van glazen potjes en in blikken zit. Ik was even vergeten dat het ook in kassabonnen, maar eigenlijk overal in zat, en in kleine hoeveelheden al hormoonverstorend kan werken.
Eerlijk gezegd denk ik dat het heel moeilijk wordt om dat te ontwijken. De Nederlandse overheid heeft het alleen verboden voor verpakkingen van babyvoeding.

Plaats reactie