Vitamine B12

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Soufyan
Leefwijze: veganist

Vitamine B12

Bericht door Soufyan » zo feb 21, 2016 1:21

Hey allemaal,

Ik heb recentelijk mijn bloedtest resultaten gekregen en tot mijn verbazing was alles gezond. Ik heb nog nooit B12 supplementen ingenomen, maar volgens mijn resultaten heb ik meer dan genoeg vitamine B12. :-D
Waarschijnlijk komt het doordat ik vaak wortelen eet die biologisch zijn die nog wat vitamine hebben uit de bodem.
Nemen jullie supplementen, zo ja, welke en hoeveel? :?:

Martine
Moderator

Re: Vitamine B12

Bericht door Martine » zo feb 21, 2016 8:00

Fijn dat je waarden goed waren Soufyan!

Hoe lang ben je al veganist? Je lichaam kan een hele grote voorraad B12 opslaan, maar die raakt die op een gegeven moment op als je niet genoeg B12 binnenkrijgt. Het kan per mens sterk verschillen hoe lang het duurt, van een paar maanden tot 10 jaar of meer.

Wortels en andere groente kunnen besmet zijn met kleine hoeveelheden B12 uit de grond, maar voor de meeste mensen is dat bij lange niet genoeg om hun waardes mee op peil te houden.

B12 tekort is niet iets om lichtvaardig mee om te gaan, want je kunt er zenuwschade van krijgen (dat merk je als je vingers of tenen pijnlijk worden en/of gaan tintelen) en zelfs als je ongemerkt zonder duidelijke symptomen tegen een tekort aan zit kan dat op de lange termijn een verhoogd risico geven op dementie en hart- en vaatziektes.

Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken of deprimerende boodschappen te verspreiden, maar ik wil je toch van harte aanraden om een B12 supplement te gaan nemen. Dat is helemaal veilig en je kunt er een hoop ellende mee voorkomen. Ik neem zelf B12 van De Tuinen of Etos 2 à 3 keer per week 1000 mcg. Je kunt ook dagelijks 25 à 100 mcg nemen. Deze doseringen worden aangeraden door vegan diëtisten.

Als je dat niet wilt zou ik in ieder geval regelmatig (in ieder geval elk jaar) je bloed blijven laten controleren zodat je in de gaten kunt blijven houden of je niet langzaam toch een tekort ontwikkelt.

Be safe! (y)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » zo feb 21, 2016 10:26

Ik vraag me ineens af of de dode insecten (en hun poep)in dadels en vijgen misschien vitamine B-12 bevatten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo feb 21, 2016 10:29

Waarschijnlijk wel, maar ook daar moet je dan waarschijnlijk een gigantische hoeveelheid van eten om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te halen. Bovendien varieert het nogal hoeveel beestjes er in de dadels zitten, dus het is geen betrouwbare B12 bron.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr feb 26, 2016 15:03

Brent schreef:Ik vraag me ineens af of de dode insecten (en hun poep)in dadels en vijgen misschien vitamine B-12 bevatten.
Je gaat toch geen poep eten man?! :grin:
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Brent

Bericht door Brent » vr feb 26, 2016 16:25

Ik ben idd te lui om de dadels weer uit te spugen als ik korreltjes insektenpoep opmerk. :P
Overigens eten allerlei zoogdieren bij tijd en wijle poep van herbivoren om aan extra b-12 te komen.
Bijvoorbeeld honden die van een koeienkeutel eten (met eigen ogen gezien).
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Soufyan

Bericht door Soufyan » zo feb 28, 2016 6:28

Martine schreef:Fijn dat je waarden goed waren Soufyan!

Hoe lang ben je al veganist? Je lichaam kan een hele grote voorraad B12 opslaan, maar die raakt die op een gegeven moment op als je niet genoeg B12 binnenkrijgt. Het kan per mens sterk verschillen hoe lang het duurt, van een paar maanden tot 10 jaar of meer.

Wortels en andere groente kunnen besmet zijn met kleine hoeveelheden B12 uit de grond, maar voor de meeste mensen is dat bij lange niet genoeg om hun waardes mee op peil te houden.

B12 tekort is niet iets om lichtvaardig mee om te gaan, want je kunt er zenuwschade van krijgen (dat merk je als je vingers of tenen pijnlijk worden en/of gaan tintelen) en zelfs als je ongemerkt zonder duidelijke symptomen tegen een tekort aan zit kan dat op de lange termijn een verhoogd risico geven op dementie en hart- en vaatziektes.

Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken of deprimerende boodschappen te verspreiden, maar ik wil je toch van harte aanraden om een B12 supplement te gaan nemen. Dat is helemaal veilig en je kunt er een hoop ellende mee voorkomen. Ik neem zelf B12 van De Tuinen of Etos 2 à 3 keer per week 1000 mcg. Je kunt ook dagelijks 25 à 100 mcg nemen. Deze doseringen worden aangeraden door vegan diëtisten.

Als je dat niet wilt zou ik in ieder geval regelmatig (in ieder geval elk jaar) je bloed blijven laten controleren zodat je in de gaten kunt blijven houden of je niet langzaam toch een tekort ontwikkelt.

Be safe! (y)
Hallo Martine,

Ik ben pas 6 maanden veganist en sinds 1 maand RawTill4. Ik ben naar een dokter gegaan en die raadde mij injecties aan i.p.v. supplementen omdat die injecties veiliger en gezonder zijn. Ik denk dat ik daar mee ga beginnen dan. Bedankt. :P

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo feb 28, 2016 14:36

De meeste veganisten doen het prima op supplementen, maar injecties zijn ook goed. Als je maar B12 binnenkrijgt. (y)

Soufyan

Bericht door Soufyan » ma feb 29, 2016 19:08

Martine schreef:De meeste veganisten doen het prima op supplementen, maar injecties zijn ook goed. Als je maar B12 binnenkrijgt. (y)
Ik zal b12 vanaf woensdag injecteren. (y)

Plaats reactie