Mijn ziekte en vegan

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
NewVegan

Mijn ziekte en vegan

Bericht door NewVegan » vr apr 15, 2016 14:37

Hallo beste mensen,

Ik ben een jonge gozer van 19 jaar en heb nu bijna een jaar de ziekte van Crohn. Dit is een ziekte wat te maken heeft met bijna heel je lichaam. Zoals nu heb ik een onbekende ontsteking in mijn linker voet. Ik wil hier niet al te ver op doorgaan omdat het niet zo interessant is haha.

Voor Engels heb ik mijn presentatie over mijn ziekte gedaan en heb informatie gevonden over hoe je mijn ziekte kan "genezen" in eerste instantie zag ik de vrucht mangosteen voorbij komen, maar ik heb verder gekeken en heb gezien dat mensen die een vegan lifestyle hebben kunnen "genezen" van de ziekte. Ik heb Vegan Gains op YouTube een tijd gevolgd en wilde altijd al wel die stap maken maar nu ik ziek ben ben ik vast beraden om mijn leefwijze om te gooien en zo gezond mogelijk leven als dat ik kan. Voor mijzelf en de dieren.

Ik zou heel graag hulp willen krijgen over hoe ik nu moet beginnen met het leven als een vegan. Alle info over wat ik mag eten hoeveel en wanneer zou ik heel erg op prijsstellen!

Ik sta open voor alle vragen :govegan:

Groetjes!

Pindaprak
Leefwijze: veganist

Re: Mijn ziekte en vegan

Bericht door Pindaprak » vr apr 15, 2016 16:30

Hey, ik ben toevallig ook een jonge gozer van 19. Hoewel ik zelf veganist ben ben ik altijd op mijn hoede als andere veganisten doen alsof veganisme de magische pil tegen alle ziektes is. Ik ben geen dokter en heb geen verstand van de ziekte die jij hebt, dus of je je ziekte weg kan werken door middel van een veganistisch dieet weet ik niet.

Gezond eten is makkelijker dan mensen het laten lijken. Ik kan je niet vertellen wanneer je wat moet eten en in welke hoeveelheid (verschilt ook per persoon), maar als je deze regels een beetje naleeft kom je al een heel eind:
-Leer koken. Super underrated. Als je je eigen voedsel klaar kan maken weet je precies wat je er instopt en (nog belangrijker) wat je er niet instopt.
-Eet de regenboog. Eet van alle kleuren groente wat. Op die manier krijg je veel verschillende vitamine en mineralen binnen zonder er al te veel op moeten letten.
-Zorg dat je van alle voedingsgroepen wat binnen krijgt. Mensen die zweren dat je alleen eiwit binnen moet krijgen en geen koolhydraten of alleen koolhydraten en geen vetten of wat voor bullshit dan ook zijn mensen die al hun voedingsinfo uit het nieuwste hippe zweefteefdietboek halen en plaats van goede wetenschappelijk onderbouwde bronnen.
-Slik je pillen. Hier is vast niet iedereen het mee eens, maar feit blijft dat het praktisch onmogelijk is om al je voedingsstoffen en vitaminen in de juiste hoeveelheden binnen te krijgen. Vitaminetabletten kunnen hier bij helpen. Niet als vervanging van een goed eet patroon, maar als aanvulling. Voor ons veganisten is het slikken van b12 erg belangrijk.

Wat nog meer... Drink genoeg water, eat your veggies, beweeg genoeg, slaap genoeg en go with the flow. Dat is het wel denk ik.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr apr 15, 2016 18:54

Ik ben heel geleidelijk overgestapt van een alles dieet naar een plantaardig dieet. Rond mijn 49e ben ik vegetariër geworden en een paar jaar later ging ik helemaal plantaardig. Ik moest er echt aan wennen. Zowel het idee om geen vlees meer te eten als goede plantaardige producten.

In de loop der tijd ben ik wel steeds meer mijn eigen voedsel gaan bereiden. Dat is begonnen met het zelf maken van sojamelk. Tegenwoordig bak ik zelf mijn brood, maak ik zelf mijn broodbeleg, bonenburgers en nu bak ik zelfs ook cake. Allemaal helemaal plantaardig.

Over soja kun je tegenstrijdige dingen lezen. Voor mij is het een weldaad. Ik had vroeger vrij snel last van een ontstoken knie, maar toen ik zelf sojamelk ging maken was dat voorbij. Soja heeft een ingebouwde onstekingsremmer. Er is trouwens nog meer voedsel dat dat heeft.
Maar zelfgemaakte sojamelk is wel veel krachtiger dan wat je in de winkel koopt.

Als je zelf hummus maakt, voor op brood, is dat waarschijnlijk ook veel voedzamer dan wat je in de winkel koopt. Het zal waarschijnlijk ook goedkoper zijn.

Voor plantaardige voeding hoef je trouwens helemaal niet naar de biologische winkel. Ik kom daar alleen voor producten die ik niet, of niet in de gewenste kwaliteit, in de gewone supermarkt kan vinden. In de bio winkel koop ik eigenlijk alleen mijn meel.
Loop ook eens bij de toko binnen of de Turk. Daar hebben ze ook interessante artikelen. Gewoon een beetje rondsnuffelen en uitproberen.

Plantaardig eten kan best leuk zijn hoor. Ik voel me er een stuk gezonder bij.

Ik hoop dat je er veel baat bij zult hebben. Succes.

:welcome:

*****************************************************************************************************************

Als je zou besluiten om zelf voedsel te gaan bereiden zul je waarschijnlijk wel een foodprocessor of hakmolen nodig hebben. Je kunt het ook met een blender doen.
Ik heb zelf 2 foodprocessors, een grote en een kleine.

Om een idee te geven zou je eens naar deze hakmolens van Siemens kunnen kijken. Ze zijn schappelijk geprijsd, in de winkel zijn ze goedkoper, en ze zijn ook gemakkelijk schoon te maken. De smalle steel is makkelijk uitneembaar waardoor je de inhoud ook makkelijk eruit kunt scheppen als die nogal dik zou zijn. Het is dus best een praktische machine.
Overigens zijn zulke modellen er ook van andere merken zoals Bestron dus je hoeft hem echt niet van Siemens te nemen. Ik was laatst in een turkse bazaar en daar zag ik een hele reeks van zulke hakmolens staan van verschillende merken.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

NewVegan

Bericht door NewVegan » vr apr 15, 2016 20:21

Dag mannen!

Ik wil mijn gezondheid over het algemeen graag verbeteren. Door mijn ziekte heb ik Imuran nodig wat mijn weerstand verlaagd waardoor ik zeer waarschijnlijk elk griepje opvat. De ziekte van Crohn is een darm ziekte. Door deze ziekte kan ik elk moment ergens last van hebben. Zo had ik net voor Pasen een grote aft op mijn tong wat praten en eten onmogelijk maakte en de ontsteking die ik nog steeds in mijn linker voet heb. het kan een tijdje rustig zijn en later weer heel erg opwaaien, waardoor ik bijvoorbeeld weer heel ergens anders pijn kan hebben.

Ik wil hierbij vertellen dat Veganistisch worden alleen positieve kanten kan hebben bij dit soort ziektes. Het zou fantastisch zijn als ik van de ziekte van Crohn af kan komen, wat een levenslange ziekte helaas is :(. Ik ga hier niet vanuit maar ik sta zeker open hiervoor.

Ik ben voorheen altijd een sporter geweest, en heb vaker succesvol een dieet gevolgd. Dit zal zeker even wennen zijn maar ik ben meer dan bereid om die uitdaging aan te gaan. Er gaat niks boven je eigen gezondheid vind ikzelf! :-D

Wat eten jullie precies op een dag? Hoe kan ik genoeg calorieën binnen krijgen op een dag zonder om te vallen, bijvoorbeeld? Wat ik ook moeilijk vind is, wat zijn makkelijk meeneem bare maaltijden om mee te nemen naar school? Hoe combineren jullie werk/school met veganistisch eten? Ik wil dit uiterst serieus nemen, en accepteer elke mening en advies! :govegan:

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr apr 15, 2016 20:43

Ik begin de dag met fruit, 250-400 gram per ontbijt plus een glas zelfgemaakte soja- of notenmelk.
Voor de lunch heb ik genoeg aan 3 sneden brood. Maar dat is dus mijn eigen gebakken brood van biologisch meel.
Daar doe ik mijn eigengemaakte hummus op, of zelfgemaakte bonenburgers of zelfgemaakte seitan of pittig beleg uit de toko (wat eigenlijk bedoeld is voor door de noodles of in de rijst, maar het smaakt nu eenmaal zo lekker!).
Verderop in de middag nog een paar crackers met hummus of een plak zelfgemaakte cake en nog een glas soja- of notenmelk.
's Avonds meestal rijst met groente en daar doe ik vaak tahin doorheen.

Ik warm mijn melk altijd eerst even op in de magnetron. Dat vind ik wat prettiger.

Hoeveel je nodig hebt moet je zelf proefondervindelijk te weten komen.
Ik heb zelf een tijdje aan de lijn gedaan, doe ik wel eens vaker, en toen probeerde ik dus minder te eten. Dat leidde er uiteindelijk toe dat ik 's nachts wel eens wakker werd door een snack attack. Dus toen moest ik weer meer gaan eten. Ik heb toen eerst een tijdje een kommetje havermout voor het slapen gaan genomen, maar tegenwoordig doe ik het met die bonenburgers of seitan tijdens de lunch. Dat is rijk aan eiwitten en in die recepten zit ook kikkererwtenmeel. Dat heeft een stabiliserend effect op de bloedsuikerspiegel. Alles bij elkaar heb ik 's avonds nu genoeg aan de warme maaltijd en daarna kan ik afvullen met koffie. Verder zit ik vol en heb 's nachts geen honger meer. Dus ik slaap ook beter.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za apr 16, 2016 6:11

Hier is een filmpje met wetenschappelijke informatie over vegetarisch/vegan eten en de ziekte van Crohn: http://nutritionfacts.org/video/achievi ... s-disease/

Het is maar één studie en de deelnemers aten niet eens volledig vegan, maar de arts die het filmpje gemaakt heeft verwacht hele goeie kansen voor mensen met Crohn die plantaardig gaan eten. Ik hoop van harte dat het voor jou ook werkt!

Wat en hoeveel je als veganist moet eten op een dag hangt sterk af van hoe groot en actief je bent, en je persoonlijke voorkeur en waar je je goed bij voelt.

Ik ben een niet al te grote vrouw van 30 die het grootste deel van de dag kantoorwerk doet, dus ik hoef niet super veel te eten. Een gemiddelde dag ziet er bij mij zo uit:

Ontbijt: volkoren crackers met beleg en een glas sojamelk/ een bakje meusli met sojamelk
Lunch: boterhammen met pindakaas of hummus/ restje avondeten/ pannenkoeken/ soep met brood/ maaltijdsalade met bonen
Avondeten: pasta met tomatensaus en vegagehakt/ pasta pesto met groente/ roerbakgroente met currypasta of roerbaksaus en vegetarische kipstukjes/ chili of curry met bonen/ maaltijdsoep met bonen of linzen/ pitabroodjes met falafel/ aardappels, groente en een vleesvervanger
Tussendoortjes: nootjes, snackgroente, fruit, crackers, mueslirepen, chocola

1 à 2 keer per week een biertje met een bakje chips.

Ik zorg er voor dat de plantenmelk die ik drink verrijkt is met calcium zodat de voedingswaarde vergelijkbaar is met koemelk, en ik neem B12 en vitamine D supplementen.

Voor bijna ieder product met dierlijke ingrediënten is een vegan alternatief te vinden, kijk maar eens hier: https://gewoonvegan.nl/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Baukje

Bericht door Baukje » za apr 16, 2016 9:17

Je kunt er nooit vanaf komen, en het bestaat in veel verschillende niveaus.
Onze oudste dochter heeft het ook en leeft een vegan/vega leefstijl en gaat telkens meer vegan.
Zij heeft bv weer veel last als ze appel eet, om maar wat te noemen.

Als je het geld ervoor over hebt, kun je beginnen met het 50 dagen plan van de meiden van "The Green Happiness".
En nee, ik krijg er geen geld voor en ken de meisjes ook niet.
Maar ik heb inmiddels wel het E-book gelezen, en het is echt geweldig als je kennis wilt maken met de plantaardige eetstijl.
Je hoeft niet na de te denken, alle menu's zijn al bedacht en uitgeschreven voor 50 dagen lang.
Het zijn verantwoorde menus want de meisjes hebben beide jarenlang gestudeerd.
Per week een boodschappenlijst en een weekmenu.

Probeer het eens.

Brent

Bericht door Brent » za apr 16, 2016 12:28

Bij de ziekte van Crohn heb je een ontstekingsprobleem vanuit je darmen.
Het lijkt me dan beter dat je niets eet dat de ontstekingsreacties veroorzaakt of verergert.

Ik volg vanwege die ontstekingen het Simple of Specific Carbohydrate Dieet en het helpt me goed tot zeer goed om van de ontstekingen en buikpijn verschoond te blijven.
http://www.scdiet.nl
http://www.scdiet.nl/scdietnl.php
http://www.scdiet.nl/dutchdiet.php

Het is wel wat lastiger te combineren met veganisme omdat je in principe ook geen soya-producten of bonen eet, hoogstens lang voorgeweekte linzen.
Ook het weglaten van granen, alle suikers (behalve in vruchten) en aardappelen is lastig.

Het FODMAP dieet lijkt er wel wat op, maar er zijn ook verschillen:
http://www.ibsdiets.org/fodmap-diet/fodmap-food-list/

Bijvoorbeeld mogen appelen, mango's, nectarine's en avocado's niet bij FODMAP maar nog wel bij SCD.
Of uien en knoflook mogen niet bij FODMAP maar wel bij SCD.
Of aardappelen wel bij FODMAP en weer niet bij SCD (vanwege de suikers in de zetmeel)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

NewVegan

Bericht door NewVegan » di apr 19, 2016 14:59

Dag iedereen,

Sorry voor de late reactie. Ik heb het druk ivm school. Ik ga er eens goed voor zitten en deze week of volgende week beginnen. Ik heb nu complicaties met mijn enkel gewrichten wat typisch is voor Crohn. Het zou fantastisch zijn als ik minder problemen ga hebben met mijn ziekte met het overgaan naar vegan. Het zal zonder twijfel heel lastig worden om zo'n stap te maken maar ik ga ervoor!

Truus

Bericht door Truus » di apr 19, 2016 20:54

Wat naar voor je dat je deze ziekte hebt. Alle ziektes zijn natuurlijk naar, maar het voelt zeer oneerlijk aan dat zo'n jongeman met zoveel ellende moet kampen.

Op Wikipedia staat dat roken het erger maakt dus ik hoop dat je niet rookt.

NewVegan

Bericht door NewVegan » za apr 23, 2016 18:20

Ja het is echt een pech ziekte. Deze ziekte komt voor bij mensen waarbij het niet in de familie voor komt. Wat je wel zou zeggen bij ziektes. Roken maakt het inderdaad vele malen erger net als alcohol drinken. Gelukkig ben ik nooit begonnen met roken :-D

JadeGroen

Bericht door JadeGroen » za aug 27, 2016 15:50

Hey NewVegan en anderen,

Verdiep je eens in de 5 Biologische Natuurwetten.
Kijk bijvoorbeeld om te beginnen op www.biologikanederland.nl

Ontdek deze totaal andere gezondheidswetenschap en je leven is voorgoed anders.

Heel veel succes en plezier.

Windigo
Contacteer:

Bericht door Windigo » di nov 15, 2016 12:56

Hoi!

Ik heb ook de ziekte van Crohn (al 13 jaar); ik zag dit topic alleen nu pas omdat ik een tijdje niet actief ben geweest op dit forum.

Sinds ik flexanist ben (ik eet alleen nog vegetarisch buiten de deur) is mijn gezondheid erg vooruit gegaan. Ik heb minder last van mijn darmen en kan de meeste dagen redelijk goed functioneren. Dat begon overigens al toen ik vegetariër werd, maar is beter geworden nu ik vrijwel nooit meer dierlijke producten eet. Op de lange termijn wil ik dus zeker ook 100% veganist worden.

Mijn tips voor vegan worden met Crohn:
-Eet niet teveel vezelige groenten zoals boerenkool, andijvie en andere groene bladgroente. Het is lekker maar zorgt voor onrust in de darmen.
-Drink geen of weinig frisdrank of alcohol, prik zorgt voor gasvorming en alcohol voor verzuring. Het is beide geen prettig gevoel als je Crohn hebt.
-Als je in een opvlamming zit, eet dan voornamelijk witte koolhydraten. Dat is niet supergezond, maar het is vriendelijk voor je spijsvertering en dat heb je nodig. Pasta en aardappelpuree zijn darmvriendelijke koolhydraten.
-Eet in een opvlamming vooral zachte gekookte groenten, zoals wortelen en bloemkool. Soepen zijn ook fijn.
-Pittig voedsel kan je beter vermijden, maar dat wist je vast al.

Sterkte, hopelijk heb je wat aan deze tips!
Nothing tastes as good as compassion feels

Plaats reactie