Ziekte van Lyme en veganisme

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
basso
Leefwijze: veganist

Ziekte van Lyme en veganisme

Bericht door basso » do jun 09, 2016 12:22

Hallo allemaal,

Ik heb chronisch de ziekte van Lyme en ben sinds een jaar veganist. Mijn vermoedheidsklachten zijn sindsdien veel minder geworden, maar de pijn niet. Ik gebruik om de drie maanden het natuurlijke antibioticum Samento om de ziekte enigszins onder controle te houden. Zijn er anderen die ook Lyme hebben en veganist zijn? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen betreffende het verloop van de ziekte in combinatie met het veganist zijn?

Alvast bedankt!

Groetjes, Jessica

forisma
Contacteer:

Re: Ziekte van Lyme en veganisme

Bericht door forisma » do jun 09, 2016 15:21

Hi Jessica!

Sterkte, meid!
Ik ben zelf onlangs helaas ook gediagnosticeerd met chronische ziekte van Lyme. Ik heb geen idee wanneer ik het opgelopen heb, als vega of nog in mijn vleesetersjaren. Ik denk namelijk dat het al veel langer speelt. Maar zeker weten doe je nooit he.

Als ik mezelf vergelijk met verhalen op internet dan denk ik dat veganistisch (en clean!) eten mij heel erg helpt met de klachten. Maar toch heb ik hier natuurlijk ook last van. Grappig hoe dan bij iedereen heel anders is. Bij de een is het meer pij, de ander neurologische klachten, bij mij is het juist meer vermoeidheid (maar ook pijn, vooral als ik over mijn grenzen ga).

1 juni ben ik begonnen met medicijnen, voorgeschreven door de Meirleir (zijn naam komt je vast en zeker bekend voor).
Waarom neem je alleen Samento?
Zoals je waarschijnlijk weet is Lyme een heel ingewikkelde ziekte die vele co-infecties kent. Alleen Samento nemen is zeker niet afdoende om het te elimineren. Ikzelf heb een reeks medicijnen voorgeschreven gekregen door DML aan de hand van de uitslagen van de labtesten.
Ik ben op dit moment ook een boek aan het lezen over Lyme & Co "Why can't I get better", ken je dit boek?

Via via heb ik iemand leren kennen die ook behandeld is door DML en ze had ook Lyme. Gelukkig is ze nu helemaal beter. Dat geeft hoop. Ik vind het heel fijn dat ik vragen mag stellen aan haar als ik er behoefte aan heb.

Verder ben ik in Belgie ook naar de diëtiste geweet, die samen met DML werkt (Christine Toback). Ik volg daarom nu haar adviezen met betrekking tot dieet. 75% glutenvrij, histamine-arm, lever bevorderlijk.
Ik doe het nu vrij strikt, gebaseerd op macrobiotiek (ik heb in het verleden een aantal cursussen gevolgd, komt nu goed van pas, maar is eigenlijk heel makkelijk, - je eet gekookt en gestoomd, seizoensgebonden, heel simpel, ik noem het "als een monk" :lol: )
Om het goed te kunnen blijven volgen heb maak ik gebruikt van een app YouFood. Ik maak foto's van alles wat ik eet.

Ik kan je ook aanraden om de Facebook pagina Ziekte van Lyme te volgen.

basso

Bericht door basso » vr jun 10, 2016 14:59

Hoi,

Bedankt voor je reactie. In mijn omgeving (familie, vrienden etc.) ken ik geen veganisten en Lymepatiënten, laat staan dat ze beide zijn. Dus fijn om eens het verhaal van een ander te horen die ongeveer hetzelfde meemaakt.
Ik gebruik Samento als onderhoud. Ik heb hiervoor 1 1/2 jaar bij een orthomoleculair therapeut gelopen en heb daarbij alle co-infecties (en dat waren er heel wat!) al weten te verhelpen. Ik ben toen een jaar heel ziek geweest, zieker dan van de Lyme alleen. De prognose was dat ik, als ik van 100% pijn kwam, ik na de behandeling op 30% zou zitten. Dit klopte ook wel, echter, na de behandeling met Samento (welke ook een maand duurt) komen geleidelijk de klachten weer terug (vermoeidheid en ontstekingen in bindweefsels, botvliezen, pezen en ernstige hartklachten). Na ongeveer 4 maanden is het niet "leuk" meer (ik kan dan nog maar 10 minuten bewegen) en begint het proces opnieuw.
Ik heb ook Banderol geprobeerd (beide natuurlijke antibiotica) maar dat sloeg niet aan. Samento is heel heftig voor mij, maar werkt wel (hetzij voor een bepaalde periode). Ik heb geaccepteerd dat ik nooit beter zal worden (daarvoor heb ik het al te lang en zit het teveel verspreid in mijn lichaam) en heb het voordeel dat ik altijd veel gesport heb waardoor mijn conditie sowieso al beter is dan van veel mensen. Ik vind de vermoeidheid eigenlijk nog erger dan de pijn. Gelukkig kan ik dat met de juiste voeding al redelijk opvangen alhoewel ik dan juist zin heb in (vega!) chocola, wat dus alleen maar averechts werkt, zoals je begrijpt.
Bedankt voor je tips en verwijzingen, ik ga me daar ook eens in verdiepen. Je wordt helemaal gek van de info op het internet, ik ben op een gegeven moment gewoon gestopt met zoeken en mijn eigen weg gevonden. Was wel benieuwd wat de ervaring van andere vega's is.
Dus nogmaals, bedankt voor je reactie!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr jun 10, 2016 15:53

Dat meisje die ik spreek had ook heel lang lyme, 12 jaar. Maar na de behandeling bij de Meirleir is ze helemaal beter geworden. Helaas is dat niet bij iedereen het geval en een deel van de mensen herstelt maar heel moeilijk. Zo heb ik een ander meisje bij hem in de praktijk ontmoet, zij is al een tijdje bezig maar nog steeds ziek. Zij gaat een intensievere behandeling op locatie proberen, in het Lambergh hotel in Slovenië. Patienten worden daar intensief begeleid door een medisch team.
Zit je trouwens op Facebook? Ik heb daar een supportgroep voor vegans opgericht, het heet Ik ben moe.

Ik volg zelf een protocol waarbij je Samento en Banderol moet afwisselen en daarbij ook doorlopend Cumanda moet innemen. Op dit moment zit ik in de opbouwfase voor Samento en neem ik ook Cumanda.
De klachten zijn inderdaad verergerd. Ik heb vaker pijn en heb nog minder energie.
Dat van chocola begrijp ik hoor, maar ik eet nu volledig suikerloos en zonder zoetstoffen, en zelfs met heel weinig fruit, niet dagelijks en alleen een klein beetje. Ik denk dat dit belangrijk is tegen schimmels die vaak hand in hand gaan met Lyme. Zo'n dieet valt niet mee, maar ja, een andere keus is er niet...

Ik vind het zelf ook heel fijn om met lotgenoten te kunnen praten!

basso

Bericht door basso » za jun 11, 2016 12:47

Heb me voor de FB groep aangemeld. Ik denk dat het voor iedereen verschillend is welk eten wel of niet bijdraagt aan meer energie en minder pijnklachten. Ik eet bijvoorbeeld kilo's fruit per week en voel me daar juist beter bij dan vroeger.
Ik ga mij eens verdiepen in dat Meirleir. Bedankt!

lucask

Bericht door lucask » ma mei 15, 2017 21:20

Hi Jessica,

Ik heb zelf de adviezen van Andreas Moritz, een bekende Duitse veganistische natuurarts gevolgd. Naast het volgen van een veganistisch dieet(inmiddels ook 1 jaar) heb ik veel baat bij gehad bij zijn andere adviezen. De volgende video bevat zijn adviezen met betrekking tot de ziekte van lyme. Misschien leuk om eens te bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=cGh5SA7ao0A

veel succes!

groetjes Lucas

basso

Bericht door basso » di mei 16, 2017 7:24

Hoi Lucas,

Bedankt voor je tip, ga ik zo gelijk even naar kijken. Inmiddels zijn we een jaar verder en ging het tot 4 weken geleden best goed met mij.
Nu dus toch weer Lyme klachten terug en dus weer terug naar orthomoleculair therapeut. Ik heb nu een doorverwijzing voor een ontlastingstest bij een lab
dat RP Vitamino Analytic heet (zit in Nederland). Er wordt vermoed dat de Lyme mijn darmreceptoren blokkeert waardoor ik slecht voedingsstoffen opneem (met name vitamines en mineralen) en dus tekorten krijg, met alle gevolgen van dien. Als de test dat inderdaad uitwijst dan krijg ik oligotherapie, weet niet precies wat dit inhoudt, maar dat hoor ik nog.

Groetjes,
Jessica

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren » do aug 31, 2017 23:09

Dit is wat ik tegenkwam :

Kokosolie gunstig bij de ziekte van Lyme

Waarbij het laurinezuur in kokosolie een gunstige werking zou hebben.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr sep 01, 2017 11:20

Aub niet doen, tips geven over kokosolie 🙄 of andere kwak achtige tips. Als het zo was hadden we geen zieke mensen meer.

Erik van Zomeren
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Bericht door Erik van Zomeren » vr sep 01, 2017 11:30

forisma schreef:
vr sep 01, 2017 11:20
Aub niet doen, tips geven over kokosolie 🙄 of andere kwak achtige tips. Als het zo was hadden we geen zieke mensen meer.
Kwak? Dat zou betekenen dat de genoemde bronnen in het artikel niet deugen?! Hoe kom je daarbij?

En verder wordt de term "gunstig" gebruikt en niet "genezend". Lees eerst eens goed voordat je zelf hier iets neerkwakt.
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

Plaats reactie