Speeches over gezondheid die Nederladstalig ondertiteld zijn

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Speeches over gezondheid die Nederladstalig ondertiteld zijn

Bericht door Wen » do nov 10, 2016 9:40

Wie kan helpen? Ik zoek speeches van wetenschappelijk onderbouwde speeches over veganisme en gezondheid die Nederlandstalig ondertiteld zijn.
Ik begeleid mensen naar een plantaardige leefwijze en ik krijg af en toe ook mensen die niet goed zijn in Engels. Dus het zou helpvol zijn als ik ook filmpjes kan laten bekijken over gezondheid die ondertiteld zijn.
Alvast bedankt voor iedereen die wil meedenken

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Speeches over gezondheid die Nederladstalig ondertiteld

Bericht door Rorrim » do nov 10, 2016 15:29

Als het aanbod Nederlands ondertitelde speeches beperkt is kan je gemakkelijk zelf ondertitelen.
Maak simpelweg een .srt bestandje in Notepad/kladblok. Dit is een genummerde lijst met ondertitels die op gespecificeerde tijdstippen getoond worden. Geef het bestand dezelfde naam als het videobestand en de ondertiteling wordt selecteerbaar in je mediaspeler. Als je het eens wil proberen zoek naar .srt.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Wen

Bericht door Wen » do nov 10, 2016 22:33

Zoek er die reeds ondertiteld zijn.
Toch bedankt

Pim

Bericht door Pim » vr nov 11, 2016 22:14

Zijn er specifieke die je vertaald/ondertiteld zou willen hebben? Afhankelijk van de hoeveelheid tekst zijn er misschien wel mensen die dit zouden willen doen/aan mee zouden willen werken.

Wen

Bericht door Wen » za nov 12, 2016 8:58

Ddat zou geweldig zijn en veel gebruikt worden bij outreach :)
Maar ik besef dat dit geweldig veel werk zou zijn
http://nutritionfacts.org/video/food-as-medicine/

Pim

Bericht door Pim » za nov 12, 2016 19:59

Die staat op youtube. Toevallig is er ook nog een transcript beschikbaar. Maar niet nodig. In youtube kun je automatisch ondertitels in het nederlands erop zetten.

- Zet ondertitel aan (hij is nu engels)
- Selecteer opties ondertiteling -> automatisch vertalen -> Nederlands

De kwaliteit is niet geweldig. Dit is google translate in combinatie met spraak naar tekst. Ik heb nog niet opgezocht of de ondertiteling van youtube te halen is.

Edit:
Heb zojuist nog even gekeken, met een beetje moeite zijn zowel de video als de subtitle van youtube te halen. Dus eventueel is dit ook offline mogelijk. Indien zoiets veel gebruikt zou worden is het wel raadzaam de subtitle met een paar personen door te lopen op (vertaal)fouten.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo nov 13, 2016 13:48

Als iemand me een bestandje stuurt met de Engelse ondertitels dan vertaal ik die met plezier naar het Nederlands.

Wen

Bericht door Wen » di nov 15, 2016 13:06

Pim, je zegt dat er een transcript van aanwezig is. Waar vind ik dat? Ik zie het niet staan. Alvast bedankt!

Pim

Bericht door Pim » di nov 15, 2016 22:02

Naast de onderkant van de video staat een knop. "View Transcript" wel engelstalig maar wel handig bij het maken van een ondertitel of dergelijken :)

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo nov 16, 2016 22:42

NL vertaling van de eerder genoemde speech wordt aan gewerkt. Ik heb net een beginnetje gemaakt, ben nu op ongeveer 10%. Het kan wel een week of twee duren voor de volledige vertaling klaar is.

Wen

Bericht door Wen » do nov 17, 2016 11:44

Wow super , Rorrim. Bedankt, ga ik goed kunnen gebruiken (y) :thanks:

Pim

Bericht door Pim » vr nov 18, 2016 23:51

Rorrim schreef:NL vertaling van de eerder genoemde speech wordt aan gewerkt. Ik heb net een beginnetje gemaakt, ben nu op ongeveer 10%. Het kan wel een week of twee duren voor de volledige vertaling klaar is.
Als je nog hulp / controle wilt moet je het maar even laten weten.
Ik kan je een google translated versie aanleveren als je wilt

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr dec 02, 2016 23:03

Food as Medicine Preventing and Treating the Most Common Diseases with Diet_nld.srt.zip
Bedankt, Pim. Het is klaar, maar er kunnen nog wat foutjes/slordigheden in zitten dus controle is welkom. Wen, volgens mij wijst het zich uit maar als je vragen hebt hoor ik het graag. Voel je trouwens vrij om de ondertitels na eventuele controle op internet te zetten, misschien wil Greger ze wel hebben. Ik hoop trouwens dat de kijkers snel kunnen lezen. :lol: Die man stopt soms gek veel woorden in een seconde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pim

Bericht door Pim » za dec 03, 2016 0:17

Eerste indruk: Ziet er goed uit. Dank voor de vertaling. Van het deel dat ik bekeken heb zag de vertaling er goed uit. Aantal kleine punten:
* De doven ondertitels zou ik voor het leesgemak weglaten.
* Voor het gemak van het lezen is het goed om een minimum duur te hanteren waarop een regel moet blijven staan.
* Een ander ding wat de leesbaarheid vergroot is de timing van de zinnen aanpassen. Nu zitten er soms lange pauzes in stukken die niet snel gaan. Op sommige plekken komt dit ongelukkig uit. Ik weet niet of je software hebt gebruikt om de vertalingen te maken. Maar er is software beschikbaar waarmee je de timing makkelijk kunt aanpassen. (Het blijft een hoop werk).

Ik zal de komende dagen/weken nog zeker geen tijd hebben. Wellicht rond de kerst. Mocht er dan nog niemand naar gekeken hebben dan loop ik hem een keer door.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo dec 04, 2016 12:29

Sommige regels worden inderdaad nogal kort getoond. Ik heb de timings van de Engelse ondertitels gebruikt en zoveel mogelijk dezelfde regellengtes aangehouden, maar onze taal gebruikt wat meer woorden dan het Engels. Veel ruimte om de tekst langer te tonen is er vaak ook niet. Ik gebruik overigens geen extra software, slechts een notepad-achtig programmaatje. De tijden kunnen daarmee wel worden aangepast, maar om van alle 1100 ondertitels de timing na te kijken is veel werk. Misschien is met hulpsoftware makkelijk zichtbaar welke ondertitels bijvoorbeeld minder dan 0,x seconde getoond worden? Dat zou het wellicht makkelijker maken. Bedacht me trouwens dat dat ook met Excel kan, maar ben daar niet reuze handig mee. Dovenondertitels weghalen is zo gebeurd, kan ik nog wel even doen.

Wen

Bericht door Wen » zo dec 04, 2016 17:03

Wow. Super!

Pim

Bericht door Pim » zo dec 04, 2016 23:14

Rorrim schreef:Sommige regels worden inderdaad nogal kort getoond. Ik heb de timings van de Engelse ondertitels gebruikt en zoveel mogelijk dezelfde regellengtes aangehouden, maar onze taal gebruikt wat meer woorden dan het Engels. Veel ruimte om de tekst langer te tonen is er vaak ook niet. Ik gebruik overigens geen extra software, slechts een notepad-achtig programmaatje. De tijden kunnen daarmee wel worden aangepast, maar om van alle 1100 ondertitels de timing na te kijken is veel werk. Misschien is met hulpsoftware makkelijk zichtbaar welke ondertitels bijvoorbeeld minder dan 0,x seconde getoond worden? Dat zou het wellicht makkelijker maken. Bedacht me trouwens dat dat ook met Excel kan, maar ben daar niet reuze handig mee. Dovenondertitels weghalen is zo gebeurd, kan ik nog wel even doen.
http://www.nikse.dk/subtitleedit/ schijnt erg goed te zijjn

Wen

Bericht door Wen » do dec 08, 2016 9:09

Is het mogelijk dat iemand hier die wat meer weet over PC's de ondertiteling in het filmpje codeert??? Ik ken er helaas niets van :( Zodat ik de film met ondertiteling makkelijk kan delen in de vegan community en bij vegan outreach. Ik zou hem graag gebruiken bij outreach en de begeleiding van mensen die interesse tonen. Ik kan hem dan na een actie , als mensen aan de stand vragen hadden over gezondheid, naar hen doormailen. Maar niet iedereen gaat daar de ondertitels apart bij kunnen openen.

Echt super gedaan die ondertitels! Bedankt! :thanks:

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do dec 08, 2016 12:22

Volgens mij is het videobestand te groot om te uploaden, maar ik neem aan dat je een .mkv bestandje hebt? Dit is gemakkelijk samen te voegen met het .srt bestand met behulp van MKVToolNix - download hier. Klik in het programma onderaan op "Add source files" en selecteer beide bestanden. Zorg dat beide bestandsnamen voor de -.mkv en -.srt hetzelfde zijn. Kies een gewenste naam en locatie voor je "Output file" en klik tenslotte onderaan op "Start muxing".

Als het lukt kijk ik komend weekend nog even naar de timings. Subtitle Edit ziet er goed uit, dank Pim.

Pim

Bericht door Pim » vr dec 09, 2016 12:09

Rorrim schreef:Als het lukt kijk ik komend weekend nog even naar de timings. Subtitle Edit ziet er goed uit, dank Pim.
Graag gedaan. Als je specifieke vragen hebt dan laat het maar even weten. Heb er zelf al lang niets meer mee gedaan. Heb wel bekenden die hier meer mee werken en die ik kan vragen als iemand er iets meer over wil weten.
Rorrim schreef:Volgens mij is het videobestand te groot om te uploaden, maar ik neem aan dat je een .mkv bestandje hebt?
Ik heb een mp4. Tijdens het schrijven van deze reactie heb ik deze in een mkv gehangen. Ik heb de mogelijkheid om deze file te delen. Mocht iemand interesse hebben in de gemixte versie. Stuur me even een berichtje op het forum dan stuur ik je een link. (File is +/- 1.1 GB). In VLC player werkt deze. Ik heb verder niet getest of de mix die ik er van gemaakt het op andere systemen werkt.

Plaats reactie