B12?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Soufyan
Leefwijze: veganist

B12?

Bericht door Soufyan » za jan 14, 2017 20:27

Hallo

Ik haal altijd b12 bij Holland&Barrett, de cyanocobalamine 1000mcg variant. Ik neem er 2 per dag, maar ik zie hier wel eens dat de 1000mcg variant bedoeld is om maar 2x per week te nemen. Op de verpakking staat dat je dagelijks 1 tablet moet nemen. Kan het dan kwaad om extra in te nemen?

Martine
Moderator

Re: B12?

Bericht door Martine » zo jan 15, 2017 8:15

Het kan in principe geen kwaad om extra te nemen, maar 2000 mcg cyanocobalamine per dag is wel veel als je geen opnamestoornis hebt. Je zou je waardes eens kunnen laten testen en op basis daarvan besluiten of je zo'n hoge dosering wilt blijven nemen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo jan 15, 2017 13:20

Ik gebruik B12 1000 mcg van Etos. Ik deed ze door mijn brooddeeg en cake beslag. 1 tablet per deeg of beslag. Dat kwam neer op ongeveer 2 of 3 tabletten per week. Maar omdat het in het brood en de cake verwerkt was zat ik op een gemiddelde van ongeveer 200 mcg per dag voor het brood alleen. Daar kwam dat van de cake nog bovenop.

Ik heb onlangs mijn bloed laten testen en daaruit bleek dat mijn B12 te hoog was.
Daarom doe ik het nu alleen nog door mijn brooddeeg. Dan zit ik gemiddeld op 200 mcg per dag.
Doordat ik het in mijn deeg meng wordt het ook goed gekauwd voordat ik het inslik.
B12 moet goed met speeksel worden vermengd omdat het daardoor beter wordt opgenomen. Het moet gebonden worden aan de intrinsieke factor, als ik me goed herinner.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo jan 15, 2017 14:41

Mogenblue schreef:Ik heb onlangs mijn bloed laten testen en daaruit bleek dat mijn B12 te hoog was.
Hetzelfde geldt voor mij. Mijn huisarts zei dat ik meteen moest stoppen met het innemen van supplementen. Voorheen nam ik dagelijks 500 microgram methylcobalamine zoals aangegeven op de verpakking. Ik zou zeker niet meer innemen dan op de verpakking staat en ook af en toe de bloedwaarden laten controleren.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo jan 15, 2017 15:31

Op mijn labuitslag staat dat de waarde tussen 138 en 652 moet liggen, wat dat dan ook zijn mag. Bij mij was het 721. Dus iets te hoog.

Mijn huisarts zei dat mensen die een bepaald dieet volgen heel goed weten wat ze wel en niet nodig hebben en daarom bijna nooit iets mankeren. Hij vond die bloedtest dus eigenlijk ook niet zo nodig.
Maar toen die hoge waarde uit de bus kwam zei hij dat dat wel vaker gebeurt. Mensen die weten dat ze supplementen nodig hebben hebben nogal eens de neiging tot overdoseren.

Ik denk dat ik met 1 tabletje in mijn brooddeeg wel goed zit. 120 tabletten in een potje van nog geen 5 euro. Dat is toch bijna voor niks? Op 5 dagen per brood doe ik daar meer als een jaar mee. Bijna 2.

Op dat potje staat trouwens ook dat je er elke dag 1 moet nemen. Doe ik dus niet.

En dan kunnen al die koeien, varkens en kippen en ga zo maar door lekker blijven leven. :govegan:
-Frits

Soufyan

Bericht door Soufyan » zo jan 15, 2017 20:20

Martine schreef:Het kan in principe geen kwaad om extra te nemen, maar 2000 mcg cyanocobalamine per dag is wel veel als je geen opnamestoornis hebt. Je zou je waardes eens kunnen laten testen en op basis daarvan besluiten of je zo'n hoge dosering wilt blijven nemen.
Dinsdag heb ik een bloedtest. Zal het dan wel zien. Ik denk dat ik inderdaad maar kan minderen tot 1 per dag zoals op de verpakking wordt aangegeven. Heb alleen soms de neiging om meer te nemen. :thanks:

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo jan 15, 2017 21:12

2 links die je misschien verder helpen:

12 feiten over vitamine B12

What Every Vegan Should Know about Vitamin B12

Het heeft geen zin om meer dan 1000 mcg per dag in te nemen.
-Frits

Plaats reactie