Hulp gezocht voor een goed eetpatroon

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Amandelbloesem
Berichten: 2
Lid geworden op: do mei 18, 2017 18:41
Leefwijze: flexanist

Hulp gezocht voor een goed eetpatroon

Bericht door Amandelbloesem » do mei 18, 2017 19:48

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een aantal vraagjes, heb het forum al wel een
beetje doorgelezen, maar kom er niet aan uit. En zie door het bomen het bos niet meer.
Ik eet nog heel weinig dierlijke producten, maar hoe kom ik aan voldoende voedingsstoffen.

Ik woon nog thuis bij mijn moeder en ook mijn moeder wil niet teveel dierlijke producten
eten, maar wil het niet helemaal afschaffen. En dat hoeft voor mij ook nog niet.
We eten dan nog zo'n 2 keer per week vlees/kip/vis, we gebruiken nog eieren en gebruiken
boter om in te bakken. (We gebruiken ook kokosolie of olijfolie om af te wisselen).
Ik ben afgelopen maandag naar de dokter geweest en moet nu een eetdagboek bij houden en
heb het advies gekregen om de eetmeter van het voedingscentrum in te vullen.
Ze heeft ook aangeraden om even melk te drinken, omdat ik wat aan moet sterken.

Maar het liefst drink ik helemaal geen melk, ik vind het eigenlijk geen product voor mensen,
maar ook omdat ik er een opgezette buik van krijg.
En dat heb ik al zeker 10 jaar maar het was me nooit duidelijk waar het aan lag, maar als ik
geen zuivel eet/drink, heb ik ook geen last van me buik. Hierdoor ben ik ook met zuivel
gestopt. Heb dit alleen waarschijnlijk nooit goed vervangen. Ik dacht aan sojamelk,
maar hoeveel soja mag je eten/drinken en hoe zit dat met de fyto-oestrogeen.
Ik ben dan wel een vrouw, maar teveel is dan ook weer niet goed lijkt me, gebruik
ook lijnzaadolie en tarwekiemen en daar zit volgens mij ook oestrogeen in.

Zelf gebruik ik wel het liefst zelfgemaakte amandelmelk en voor sommige gerechten
rijstmelk. Alleen zit hier niet voldoende voedingstoffen in om melk te vervangen.

Ik moet maandag terug naar de dokter en gaan we samen naar mijn eetdagboek kijken.
En zal het er ook over hebben dat ik altijd een opgezette buik krijg van zuivelproducten.

Hoe krijg ik alles binnen zonder teveel dierlijke producten? Ik slik al wel vitamine D,
omdat ik die tekort kom. Heb ik verder misschien nog een supplement nodig?
B12 krijg ik waarschijnlijk denk ik wel voldoende binnen als ik verrijkte sojamelk drink,
aangezien ik nog wel een beetje dierlijke producten eet.

Heb ook eiwitpoeder besteld van Sunwarrior. Zodat ik wat makkelijker aan me eiwitten
kom en kan aansterken. De melk doet me op mijn buik na wel even goed, maar hoe kan
je dat het best vervangen?

En kunnen jullie misschien tips geven voor een gezond eetpatroon?

Ben erg benieuwd naar jullie tips.

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2861
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Hulp gezocht voor een goed eetpatroon

Bericht door Martine » za mei 20, 2017 21:24

Hoi Amandelbloesem :welcome:

Ik denk dat je het beste eens een consult kunt doen bij een vegan diëtiste zoals Lisa Steltenpool. Dat kan ook via Skype of telefonisch (kijk even op haar website voor meer informatie). Zij kan je zeker helpen met je vragen, en geschikte producten voorstellen waarmee je kunt aansterken. Dan weet je ook zeker dat je echt goed advies krijgt. Huisartsen weten vaak niet zo veel over voeding, en advies van vreemden op het internet is ook niet echt handig als je met je gezondheid sukkelt.

That said, ik kan hier wel een poging doen om een paar van je vragen te beantwoorden. :)

Een paar porties soja per dag is geen probleem voor je gezondheid. Er staat een hoop bangmakerij over soja op internet, maar als je echt in de wetenschappelijke studies duikt (zoals ik heb gedaan), kom je erachter dat soja volgens de meeste onderzoeken neutraal is voor de gezondheid, of zelfs wat positieve effecten heeft. Zie bijvoorbeeld deze blogpost geschreven door voedingswetenschappers: https://www.iamafoodie.nl/soja-gezond/ De oestrogeen-achtige stof in planten heeft een heel andere werking in het lichaam dan menselijk oestrogeen. Daar zou ik me dus niet te veel zorgen over maken.

Sojamelk is qua voedingswaarde vergelijkbaar met magere melk, en het is daar dus een goed alternatief voor. Je zou er nog wat gezonde vetten en extra eiwit aan toe kunnen voegen door bijvoorbeeld een smoothie te maken met sojamelk, banaan, notenpasta en eiwitpoeder. Dan valt de smaak van de sojamelk gelijk wat minder op.

Plantenmelk bevat inderdaad wat B12, maar als je niet zo veel dierlijke producten meer eet kan het toch slim zijn om een B12 supplement te gaan nemen. B12 is wateroplosbaar, dus je hebt er niet snel te veel van. Het overschot plas je weer uit. Een B12 tekort daarentegen kan heel naar zijn, dus je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

Mijn eigen eetpatroon ziet er ongeveer zo uit:
Ontbijt: rijstwafels met pindakaas en een glas plantenmelk, of een bakje havermoutpap met fruit
Lunch: brood met beleg óf een gevulde salade met peulvruchten óf een restje avondeten van gister
Avondeten: curry, chili, stamppot, pastagerecht etc., bestaande uit groente, een eiwitbron (peulvruchten of vleesvervanger) en een graanproduct of aardappelen.
Tussendoor: noten, fruit, snackgroente, chocola, koekjes, zoutjes
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Amandelbloesem
Berichten: 2
Lid geworden op: do mei 18, 2017 18:41
Leefwijze: flexanist

Re: Hulp gezocht voor een goed eetpatroon

Bericht door Amandelbloesem » zo mei 21, 2017 8:33

Hoi,

Bedankt voor je reactie, zal het zeker overwegen om een consult te doen bij Lisa Steltenpool.

Hoeveel B12 zal ik dan in moeten nemen? Ik zal het er ook met mijn huisarts over hebben en
kijken wat die zegt. Ik eet nog wel wat dierlijke producten maar ook die porties zijn heel
klein.

Heb gister een beetje na zitten denken over een goed eetpatroon, want vorig jaar zaten
we zo krap met het geld dat een goed eetpatroon er ook echt bij inschoot. En ik merk
dat ik nu nog wel eens te zuinig doe en te weinig eet. Wat ik had bedacht lijkt wel
iets op jou eetpatroon :D

Wat ik had bedacht:
Ontbijt: Sojayoghurt met tarwekiemen en/of granola, havermoutpap, boekweitpap (ik
gebruik hele boekweit die ik een nacht laat weken en dan s'ochtends in de blender
doe met plantaardige melk en dadels) of een chia-pudding.
Lunch: Brood/Roggebrood met beleg, zelfgemaakte soep, crackers met beleg of een
pannenkoekwrap.
Avondeten: Groente, aardappels en een eiwitbron of een eenpansgerecht etc.
Tussendoor: Fruit, sojayoghurt, sojakwark, eiwitshake, cracker, rijstwafel, nootjes,
koek of een stukje chocolade.
En in de avond drinken we altijd een beker warme plantaardige melk van zelfgemaakte
amandelmelk of een rijstmelk.

De sojamelk zal ik verwerken in het ontbijt of bijv. in die eiwitshake en misschien dat
ik het zo ook wel lus. De sojamelk is gezoet namelijk.
https://www.provamel.com/nl/producten/s ... 68#product
Dinsdag kan ik de sojamelk ophalen in de winkel, ben erg benieuwd.

In ieder geval bedankt voor je reactie :thanks:

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2861
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Hulp gezocht voor een goed eetpatroon

Bericht door Martine » zo mei 21, 2017 10:24

Graag gedaan!

Je menu ziet er lekker uit. Let op dat je naast eiwitten ook voldoende goede vetten binnenkrijgt. Zeker als je wat moet aankomen/aansterken is dat belangrijk. Plantaardige voeding is van zichzelf vaak relatief vetarm, dus je kunt best wat extra nootjes, avocado, olijfolie etc. gebruiken.

Vegan diëtisten bevelen iedereen die (grotendeels) plantaardig eet aan om dagelijks 25 à 100 mcg B12 te nemen, of twee keer per week 1000 mcg. Dat is meer dan de ADH, maar dat komt omdat B12 uit een pil minder efficiënt wordt opgenomen dan wanneer je het verspreid over de dag binnenkrijgt uit je voeding. Hier kun je daar meer over lezen: https://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten